
Radical doet niet anders dan brute bolides bouwen. Met de gloednieuwe RXC Spyder gaan de Britten nog een stap verder, zo blijkt uit de eerste testbeelden uit het Ascari Race Resort.
De sportwagenfabrikant kwam vorig jaar al met de RXC Turbo, een lichtgewicht van 940 kilogram. Dat doet in het geval van Radical nooit iets af aan de prestaties (wel aan luxe, maar dat is een ander verhaal), want achterin ligt een 3.5-liter V6 met twee turbo’s, goed voor 460 pk. De Spyder krijgt een in eigen huis ontwikkelde 3.0-liter V8 met 440 pk, dus ook in dit geval aan vermogen geen gebrek.
Het grootste verschil is natuurlijk het ontbreken van het dak, want de RXC Spyder krijgt een open cockpit. En laten we eerlijk zijn: dat hoort toch gewoon bij een Radical. De originele RXC was straatlegaal, dus we hopen natuurlijk dat we ook de Spyder (sporadisch) op de openbare weg gaan zien. Vooralsnog moeten we het doen met testbeelden van het Ascari Race Resort, maar ook daar is natuurlijk niets mis mee.
Wat heeft Klaas Zwart toch een mooi circuit in z’n tuin liggen..
Ik ben niet snel jaloers maar dit benijd ik wel..
Zeker met zo’n Radical zou ik er blijven blazen tot het mijn neus uit zou komen..
Hoeveel van die radicals worden er verkocht? Ik zie en hoor er namelijk bijna nooit een.
@mrrallycross:
Meer dan Spykers en minder dan Toyota’s..
Ga eens kijken op een trackday, dan zie je ze wel rijden, op de A10 of in de PC zal je ze niet snel spotten..
Echt heel gaaf!
440pk/940kg nu niet een record…met bvb de 2.0t uit de Lancer (+400pk) konden ze wel wat kilo’s kwijt
@tombe:
Geloof me, bij 90% loopt het hier dun door de broek als ze een rondje mee mogen..
Als ze echt wappie willen gaan zit er echt wel meer vermogen in die 3.5turbo, 700 paardjes moet mogelijk zijn.
Wel vrees ik dat hun clientèle dan hard uitdunt..
@tupperware: o ik wil wel een ritje in eerder welk model :-) maar dacht toch ze veel betere power/weight hadden dan deze. Ok, er zit een V6 in maar weegt godver meer dan de 4C of een twingo
@tombe: die 2l turbo uit de EVO is gewoon crap met een turbogat van een sinkhole! Daarentegen is de 3l V8 natuurlijk een pareltje vergeleken met dat spleetogenblokje..
@baap: Grappig dat je dat zegt, want de cilinderkoppen van dit 3.0 V8 blok zijn afkomstig van 2 “spleetogenblokjes”.
@baap: beide zijn geen eco-shopping-trollies maar track-purpose-build. Schakel je als het hoort, zo rond de 12.000tr/min :-) loopt het zoals Tupperware zo prachtig zegt, dun door de broek.
@baap: ooit eens gehoord van een dumpvalve of iets dergelijks, spleetogenblokjes van de evo of sti of een gtr. Daar rij ik toch wel wat andere Europese of Amerikaanse shit mee licht uit de ogen. Heb he weleens spleetogen auto’s gereden
@tombe:
De 4G63 is wel een goed en sterk blok, maar hij klinkt nergens naar.
Dan toch liever een gillende 12.000rpm V8.
Als ik de centen had zou ik er 1 gaan kopen
Waar moet je dan in godsnaam dat kenteken monteren?
@norge: Niet? De radical op een trailertje achter je auto naar het circuit toe
@norge: sticker :-)
@norge: Op je helm natuurlijk.
Misschien wel interessant om te vermelden dat deze 3.0 V8, atmosferisch is en dus geen turboblok. Lijkt me een veel logischere keuze in zo’n lichte auto, dan een turboblok.
Eigenlijk geen traditionele V8, maar losjes gebaseerd op 2 Suzuki motorfietsblokken, waarvan de cilinderkoppen gebruikt zijn. Het onderblok is ontwikkeld door Radical.
@SimonMc: goede info, waar heb je dit vandaan?
@Thijsj: http://www.radicalperformanceengines.com/powertec-macroblock-v8/
@SimonMc: dankjewel!
Radical maakt dikke auto’s maar ik ben toch meer gecharmeerd van die Praga R1 die hier laatst werd gepost.
Gave auto’s altijd, en zo ziekelijk snel! Zou er graag eens mee sturen.
940 kg is wel echt veel, veel, veel te zwaar.
Waar steekt dat gewicht?
@Hupke: imo die V6
@tombe:
Welke V6?
Deze heeft een V8.
Lezen is soms moeilijk natuurlijk.
@carmasterr: idd. En dat kan over sociale vaardigheden ook gezegd worden
@tombe:
Welkom op het internet.
@Hupke:
Wees gerust Hupke, de Spyder weegt maar 860kg..
Die 940kg geldt voor de dichte met 3.5 V6 turbo..
@tupperware: Dan nog? een F1 auto weegt 700kg alles inclusief. en daar zit een volledig hybride systeem in. Deze weegt droog 900kg, dus 1 ton rijklaar!
@vale46:
Hier mag je de straat mee op, er kan iemand mee en hij is bij 2000 km niet aan een volledige revisie toe.
Nog een klein puntje, dit kost £110k, geen miljoenen en wordt gebouwd door minder mensen dan een F1 team gebruikt voor een pitstop..
Zo, dat waren een hoop woorden om uit te leggen dat je appels met peren vergelijkt..
@tupperware:
Een TVR V8 is ook vrij robuust, zelfs bij circuit gebruik en daar weegt de aandrijflijn (hoogtoerig met veel vermogen) maar 91kg. Dus een V8 moet niet zwaar zijn.
@JordyS: “Het grootste verschil is natuurlijk het ontbreken van het dak”
Nou het feit dat deze geen turbo’s heeft is volgens mij belangrijker bij zo’n circuit-beest.
En intrax dempers!