Nu is het klaar, jongen.
Wanneer er over de verschillende disciplines binnen de autosport wordt gesproken, krijgt rally meer dan eens niet de verdiende aandacht. Zonde, want als het aankomt op puur racen op het randje, zijn er weinig disciplines die de essentie van autosport beter weten te raken dan in het wereldkampioenschap rally. Echter is het eenvoudig om over het randje te struikelen. Dit is precies wat Citroën fabriekscoureur, Kris Meeke, regelmatig deed en zijn carrière bij de Franse equipe nu de nek om heeft gedraaid.
Voorafgaande aan de Rally Italia Sardegna, heeft Citroën Racing WRT laten weten dat Kris Meeke en zijn bijrijder, Paul Nagle, dit weekend niet op hoeven komen dagen in het geïmproviseerde motorhome. Het Ierse duo mag thuisblijven en een nieuwe werkgever zoeken, omdat zij volgens het team nu écht teveel auto’s in de prak hebben gereden. Na de Rally van Portugal, waarin Meeke zelfs afgevoerd moest worden naar het ziekenhuis, had Citroën er genoeg van. Het persbericht begint direct met de pijnlijke waarheid.
“Due to an excessively high number of crashes, some of which were particularly heavy and could have had serious consequences with regard to the crew’s safety, and given that the risks involved were unjustified by the sporting stakes at play, Citroën Racing WRT has decided to terminate the participation of Kris Meeke and Paul Nagle in the 2018 WRC.”
Hoewel het begrijpelijk is dat Citroën om haar personeel geeft en het liefst een #1 coureur heeft die zijn auto op de baan houdt, is het niet ondenkbaar dat de Fransen op zoek zijn naar iemand die hen constant punten en overwinningen bezorgt. Dat gezegd hebbende, Citroën had de afgelopen jaren verre van de beste auto van het veld, dus is het nog knap dat de Ier tussen 2015 en 2017 niet minder dan vijf overwinningen achter zijn naam wist te zetten. Dit waren tevens de enige overwinningen van Citroën. Dit jaar staat de teller van de equipe nog op nul. Weet wie je de deur wijst…
Bekijk HIER een geniaal moment van Kris Meeke, tijdens de Rally van Mexico.
mart144 zegt
Kan Max er ook beter mee stoppen
E34M5Touring zegt
Ach, hij kan altijd nog met Bentley Continental’s gaan racen. Die hield ie wel heel. Sort of.
ghengiskhan zegt
@E34M5Touring: ha, nog iemand die zijn TopGear geschiedenis kent.
StijnB zegt
Jammer, was zo een van die laatste helden die bij een raceteam was gaan werken en zich zo opwerkte tot coureur. Liet in het verleden met de IRC vaak mooie dingen zien, onder andere in de Rally van Ieper.
stfu zegt
Niet meer dan logisch. Ik zou me als coureur ook goed schuldig voelen als ik mijn werkgevers’ auto in de prak blijf rijden.
Gulli zegt
Met andere woorden; hij kan niet rijden!
Nou jongens, zo te zien is Citroën op zoek naar een nieuwe rijder. Er zitten hier vast wel een paar toetsenbordridders die het beter kunnen.
sr20det zegt
@gulli: meneer meeke kan waarschijnlijk beter rijden dan alle reageerders hier, maar niet goed genoeg blijkbaar.
joejojo2012 zegt
@gulli: Hij deed een soort van Kvyatje
riddertevoet zegt
Waar liggen tegenwoordig de uitzendrechten van het WRC überhaupt?
StijnB zegt
@riddertevoet:
In een schuif?
susp1cious zegt
@riddertevoet: red bull tv
Onehp zegt
Wordt soms beticht van een rallyrijder te zijn, gelukkig nog geen enkele auto gecrashed, dan moet ik immers zelf betalen…
En nu wat serieus, was graag rallyrijder geworden, maar puntje bij paaltje (boompje, ravijntje) vind ik het een te gevaarlijke sport. En blijkbaar is er bij de teameigenaars ook een grens daar, het bijzondere is hier misschien wel dat ze er zo openlijk mee naar buiten komen…
peug206 zegt
@Onehp: if everything is under control you are going too slow
avdb55 zegt
Als je nooit crasht heb je nooit de grenzen ervaren.
Dan weet je nooit of je het maximale bereikt hebt
Onehp zegt
@avdb55: tja, ik kan opponeren dat je door heel progressief de grens te verleggen ook veel kunt leren uit ‘close calls’. Of om het met de woorden van Fangio te zeggen: “to finish first, you first have to finish”. Misschien de filosofie die maakte dat ie zijn, succesvolle, racecarriere heeft overleefd en 84 jaar oud mocht worden.
Maar misschien heb je gelijk, en daarmee bevestig je mijn idee dat het een te gevaarlijke sport is…
Onehp zegt
@onehp: zie hierboven @peug206
peug206 zegt
@Onehp: if everything seems under control, you are going too slow is volgens mij van Mario Andretti ;)
Alex_79 zegt
@peug206: “If in doubt, flatout” aldus Colin McRae
Alex_79 zegt
Jammer, want Kris was een heel goede rallyrijder voor Peugeot. In de IRC reed hij in de 207 S2000 zodanig rondjes om de rest dat zijn grote concurrent Guy Wilks per se zijn auto wilde hebben toen Meeke door Citroen aan boord werd gehaald. Werd helaas niks voor Wilks, die nog eerder uit de rallysport verdween dan Meeke en nu parttime als rallycrosser actief is.
Wat Meeke betreft, de Citroen past volgens mij niet bij zijn rijstijl. Meeke is precies zoals @avdb55 hierboven opmerkt iemand die heel goed op de grens kan rijden. In de Citroen C2 en de 207 kon hij die grens perfect vinden, in de Mini Cooper WRC ook, maar liet de techniek m vaak in de steek. Ook in de DS3 ging het goed, maar werd hij alleen als oproepkracht ingezet. De nieuwe generatie Citroen lag m eigenlijk helemaal niet, vorig jaar had hij bijna geweigerd de rally van Zweden uit te rijden omdat hij continu bang was van de baan te gaan. Eerlijk gezegd had ik toen al verwacht dat ze Meeke op straat gingen zetten voor Ostberg, maar ze lieten Mads maar een beperkt programma rijden. Craig Breen heeft me wel positief verrast, hij is als paydriver bij Peugeot binnengekomen en door geschoven naar Citroen, maar blijkt dus wel degelijk talent te hebben. Hopelijk kan Kris nog bij Msport aan de slag oid.
drdrift zegt
@Alex_79: dat is nog eens inhoudelijke reactie, txs voor je input.
rob5nismo zegt
Wat is zijn excuus? I think Ericsson hit me?
lefty00 zegt
Hij was dit seizoen idd wel erg vaak in de berm te vinden. Dan houdt t echt een keertje op.