Nissan Leaf in het nieuw: eindelijk meer range

Auteur: , 34 Reacties

Nieuwe looks voor de allereerste massageproduceerde EV ter wereld. Maar belangrijker was de vraag: kom je er nu eindelijk verder mee? Ja dus.

Kortgezegd: de actieradius is vergroot. Volgens de NEDC-test is dat nu 199 km per volle accu. Een stijging van 24 km ten opzichte van de huidige variant, als we de NEDC-cijfers aanhouden. (In de praktijk is dit overigens altijd minder.) Een uitgebreid overzicht van de wijzigingen staan beschreven op Groen7.

Over de looks: eigenlijk is alleen het grilletje gewijzigd en zijn er nu een aantal extra wielopties. Verder blijft het een niet al te fraai, zeg maar gerust stomvervelend design. Maar wel een design dat gericht is op minimale luchtweerstand, die ging dan ook van 0,29 naar 0,28 cW. Verder blijft het een EV met 80 kW vermogen zoals we hem al kenden.



34 reacties

Om toch iets positiefs te zeggen: dat is een dikke vette mega iPad in de middenconsole!
@mashell: Als iedere touchscreen van meer dan 3 inch een iPad is – dan wel…
Mooi die extra range. Kunnen ze hem verder weg zetten in de woestijn om hem vervolgens daar te laten. Want meer range of niet, hij blijft lelijk.
@Original_Arnoud:
Als we alle lelijke auto’s in de woestijn moeten zetten wordt het best vol daar, zeker als we de saaie daar ook heen sturen….
Maar je hebt mijn stem, ik vind hem ook lelijk.
@jrk68: hahaha, je mág niet teveel zeiken op Audi…maar als je eenmaal weet hoe jij ‘saai’ het beste zou omschrijven, dan stond de woestijn vol met Pon- en VAG-meuk :)
@Megakix:
ssst, geen slapende pubers wakker maken, voor je het weet staan hier weer 60 reakties van huilende fans….
De CW waarde valt me tegen, dat zou toch beter moeten en het verbeterd eveneens je range. De CLA heeft een cw waarde van 0.22 tot 0.23 afhankelijk van de uitvoering.
Hier valt ook niets moois van te maken , zelf na 10 facelifts blijft het een lelijk eentje

Snap echt de designers van Nissan niet , electrische modellen verkopen al niet gemakkkelijk dus waarom maak je ze niet extra aantrekkelijk ?

Lelijk en electrisch zijn nu al 2 factoren om hem niet te kopen
Ik meende een poosje geleden een concept te hebben gezien voor de opvolger, die zag er toch sexier uit dan deze. Maargoed, hier zal ook wel publiek voor zijn, en als je elektrisch gaat rijden moet je er wel wat voor over hebben natuurlijk.

persoonlijk zie ik meer in een batterijwisselsysteem a la renault fluence, maargoed hiermee kom je ook wel op je bestemming aan.

Zolang je maar niet op een dag van Groningen naar Goes en vice versa moet.
Als lelijk zijn toch eens zeer deed; wat zou dit gedrochtje een pijn hebben…
Stomvervelend design! Nee, de Golf is lekker speciaal? Verder, het is een nette auto met veel ruimte. Alleen is de prijs nog aan de hoge kant. En dat is en blijft jammer. In 2 jaar zijn er 50.000 verkocht met wachtlijsten tot 9 maanden. De Leaf ( en zijn soortgenoten) heeft de toekomst, maar dat ziet de gemiddelde 13 jarige nog niet. :)
@autogek123: in aantallen valt het – vanuit burgerperspectief – nog best mee….jammer alleen, dat zelfs Nissan zèlf zeer ontstemd is over het zeer slechte vermarkten van dit zoefmobieltje. Kortom, het loopt – vanuit ondernemersperspectief – totaal niet.
@Megakix: Loopt totaal niet is een beetje overdreven vindt je niet? Een nieuw soort vooruitstrevende aandrijving waar iedereen nog weinig over weet (en al gelijk tegen is) is een productie auto plaatsen en er 50.000 in 2 jaar van verkopen lijkt mij een mooi resultaat. De Prius 1 verkocht ook niet super. Maar nu zijn er al 3.000.000 Prii verkocht. Ik zie hetzelfde gebeuren met elektrische auto’s. Als men er achter komt dat 99% van de tijd je voldoende heb aan die 200km per lading, gaat het vanzelf lopen. Voor de andere 1% kan je een auto huren. ;)
En het is ook een prima 2de auto. Maar daarvoor is hij nu nog erg prijzig.
@autogek123: ik begrijp je verhaal goed….echter, puur sec bekeken vanuit het grote ondernemerschap zijn het niet-noemenswaardige verkoopcijfers (zoals ook de CEO van Nissan dit al stampvoetend bekendmaakte!) omdat de reeds gedane investeringen èn de toekomstige geprognotiseerde kosten leiden tot direkt verlies. Kijk naar Tesla…dat bedrijf heeft ongeveer 10 miljard (!!!!) dollar aan overheidssubsidie moeten ontvangen om ‘eindelijk!’ een auto op de markt te kunnen zetten.
Kortom, zónder (verdere ?) subsidies is het een doodgeboren kind voor Nissan.
De cw-waarde van een Prius is 0,25. Lager dus dan die van de Leaf.
Het blijft toch een uitgekotste uilenbal, hoe groot de range ook is.
Denk dat de range nu eigenlijk wel al voldoende is voor de doorsnee mens. 200KM is een pak meer dan een gemiddelde persoon zich verplaatst. Geloof dat dat ergens rond de 40km was.

Ruimschoots voldoende voor onvoorziene extra’s dus. Ik persoonlijk ben er niets mee maar het gaat, heel erg traag, de goede richting uit. Snap wel niet dat ze de drag niet verder omlaag gekregen hebben. Lijkt me, los van de accutechnologie, samen met de banden toch wel DE factor om het rijbereik te gaan uitbreiden.
@voytekbe: klopt…maar een vakantie over de landsgrenzen zit daar niet bij in…om nog maar helemaal niet te spreken over de oplaadpunten bij bijv. een flat of een kantorencomplex of een perkeergarage. Elektriek heeft in deze vorm (dus en vooralsnog) totaal geen zin.
@Megakix:
pak dan toch het vliegtuig joh :p
@RazorHead: doe ik ook….voor mij geen elektrieke autootjes !
@Megakix:
Qua oplaadpunten zit het hier wel goed eigenlijk.
Je hebt een punt met je verre reizen maar hoeveel mensen rijden er het hele jaar met een onnodig grote en zware auto om 1 keer per jaar die hut naar Zuid Frankrijk te slepen?
Van het geld dat je bespaart op je forenzen ritten kan je best met het vliegtuig op vakantie of een nette auto huren als je liever met de auto op vakantie gaat.
Het vergt een andere manier van denken maar zeker in het randstedelijke zie ik wel mogelijkheden…, als hij niet zo afzichtelijk was.
@Megakix: In steden zoals Aalst en Gent heb je in België steeds meer oplaadpunten hoor. Ook de ondergrondse parkings hebben nu specifiek verschillende parkeerplaatsen met oplaadpunten.
je kan veel zeggen over deze wagen maar Nissan is wel een van de weinige merken met het lef om zo’n elektrische auto uit te brengen. Als die prijzen naar beneden kunnen (misschien op de manier zoals Renault dit doet), dan vind ik elektrische wagens ideaal voor als 2e wagen.
@RazorHead: Ik moet op m’n werk vaak kleien ritjes maken <10km daarvoor pak ik graag een elektrische auto zoals de leaf. Rijdt lekker, is snel warm en range boeit niet aangezien iedereen dat ding goed laadt. Is natuurlijk ook wat makkelijker met 20 laadpalen alleen al direct voor de ingang van m'n bureau :P
@RazorHead: als hij dan ook nog mooi zou zijn.. Toppertje
Heuy, dat model wiel hebben ze afgekeken van de DS3. Beetje jammer Nissan.
Wordt er niet veel beter op. Zo’n hekel aan die dingen, op Schiphol zie je ze genoeg rondrijden. Ik zou nog even doorsparen voor een Tesla Model S, dan rij je tenminste niet voor aap.
Je blijft er elektrisch mee voor lul rijden…..
@ropbp: yep. Ik zou m’n hond er nog niet op laten klaarkomen…
Waarom moeten de meeste betaalbare elektrische auto’s zo enorm lelijk zijn? Je moet sowieso bejaard of een halve gare zijn om dit te kopen..
@solmatje:

niet iedereen is oppervlakkig hoor ..
@lincoln: Leuk om te weten dat jij dit geen lelijke auto vindt
Electrisch is uit! Ik wacht op de eerste auto die op schaliegas rijdt.
De elektrische auto heeft naar mijn mening wél een toekomst, zij het op beperkte schaal. En bij mensen die zich een Leaf aanschaffen, speelt het model of de vorm geen prioritaire rol. Alleen het functionele is hoofdzaak voor ze. Dus : de Leaf – ofschoon ik hem mijzelf niet ga aanschaffen – is géén foute auto. De Golf GTE later op dit jaar overweeg ik wel … .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).