Aan de bartoog opscheppen over cilinderinhoud is er in deze tijd van mueslificering niet meer bij. Nee, straks is het aantal versnellingen je statussymbool.
In de afgelopen jaren is er een verzettenoorlog in bakkenland ontketend. De welbekende Duitse bakkenboer ZF kondigde in 2011 trots een negentraps automaat aan, bedoeld voor auto’s met voorwielaandrijving of 4X4. Hyundai volgde trouw en ging aan de haal met een tientrapsversie, waarop ZF reageerde door te stellen dat negen de max is. Voor nu, waarschijnlijk.
Hieronder de magic box van ZF, met innovaties als een hydraulische waaierpomp, twee gepatenteerde klauwkoppelingen die grote conventionele koppelingspakketten vervangen, en een intelligent genest tandwielstelsel. Hij is daarnaast 6 mm langer dan de zestraps, maar wel 7,5 kg lichter.
Land Rover gaat zich nu wagen aan dit schakelmonster en schroeft hem vanaf volgend jaar in de Range Rover Evoque. En daarmee hebben ze de primeur, want de Evoque wordt de eerste die hem gaat gebruiken. Hij vervangt overigens de bestaande zestraps automaat. Drie versnellingen erbij zorgt voor minder toeren, maar natuurlijk een stuk meer schakelmomenten. Dit vangt ZF op door de bak in staat te stellen in een keer met twee versnellingen tegelijk omlaag of omhoog te gaan. Verder moeten de kortere overbrengingsverhoudingen de all-terrain capaciteiten verbeteren en wordt het ‘schakelgedrag’ aangepast aan de rijstijl van de bestuurder.
37 reacties
Ik reed onlangs nog met een goeie oude 4-bak in een Mercedes 560SEL , meer dan voldoende :-)
proberen om te reviseren ..
ding ligt inmiddels bij het oud ijzer ..
man .. wat zit zoiets ingenieus in elkaar ..
on-topic ..
mooi .. heb je geen Nm,s meer nodig ..
prachtig ding .. maar op welk punt is die “anders” dan ??
Alles voor een lagere theoretische CO2 uitstoot….
Een indicatie van het type dat je hier mee op kan pikken…?
mogge .. bestaat al sinds de jaren 50 hoor ..
9 versnellingsbak die minder weegt dan een 6traps? nou 50 jaar geleden waren ze er net met 5traps automaten of zo?
en hadden ze 50 jaar geleden ook al een hydraulische waaierpomp?
en die gepatenteerde klauwkoppelingen die grote conventionele koppelingspakketten moeten vervangen zijn ook vrij innoverend in de automotive branche…
Wel opvallend dat ze bij tractors steeds meer cvt’s toepassen vanwege de brandstofbesparing, het comfort en het makkelijker werken.
Onze DAF 55 is ook niet echt zuinig, maar volgens mij moet er toch wel iets mogelijk zijn met CVT’s.
En 6 versnellingen vind ik in de auto met de hand al meer dan zat, je blijft schakelen…
Lekkere grote atmosferische motor met flink koppel is toch het fijnst. De V70 2.4 140pk 220nm was heus geen racemonster maar trok wel bij alle toerentallen, vanaf ongeveer 1000 toeren. Scheelt behoorlijk wat geschakel!