• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RDW en Tesla rommelden Autopilot door de goedkeuring

Auteur: Michel, gepost 30 mei 2025 om 07:55 – 12 Reacties

rdw autopilot

De goedkeuring van Tesla’s Autopilot door de RDW is in 2015 niet geheel reglementair verlopen…

Tesla maakte niet alleen furore op het gebied van de elektrische auto, het merk leverde op zijn modellen ook een rijhulpsysteem dat je auto zelf kan rijden, Autopilot. Nou blijkt dat het goedkeuren van dat systeem voor de Europese markt via een maas in de wet is gebeurd. Met een hoofdrol voor de RDW.

In Europa is het zo dat je als fabrikant je auto moet laten goedkeuren voor je jouw nieuwe auto op de Europese markt mag verkopen. Daarvoor hoef je niet langs alle landen apart, lang leve de EU. Nee je kiest één land uit en doet daar het goedkeuringstraject.

Tesla koos voor de RDW

In 2015 koos het Amerikaanse merk voor de Rijksdienst voor het wegverkeer in Nederland om Autopilot goed te laten keuren voor de Europese markt. (Semi) autonoom rijden was op dat moment nog niet gereguleerd, er waren alleen regels voor rijhulpsystemen die korte tijd op lage snelheid in konden grijpen.

Autopilot is een systeem dat langere tijd zelf kan sturen op de snelweg en daar was in de regels eigenlijk niet in voorzien. Toch vond de RDW met Tesla een maas in de wet om het systeem voor de Europese markt goed te keuren.

Klokkeluider

Ook binnen de RDW was er geen consensus over de goedkeuring. Een medewerker van de RDW maakte zelfs andere landen attent op de creatieve toepassing van bestaande wetgeving om het systeem goed te keuren, zo onthult het BNNVARA programma Zembla.

Het televisieprogramma sprak met de Zweedse transportautoriteit die in 2015 als één van de grootste critici gold van de goedkeuring. Samen met de desbetreffende RDW medewerker waren ze er van overtuigd dat dit systeem in Europa volgens de geldende regels niet toegestaan was. De RDW afdeling die de goedkeuring gaf dacht daar heel anders over.

RDW keurde Autopilot goed via achterdeurtje

Volgens die afdeling (ingefluisterd door Tesla?) kon je de regels namelijk zo interpreteren dat er stond dat het systeem één manoeuvre maakt, gevolgd door nog één manoeuvre, gevolgd door nog één enzovoorts enzovoorts.

Knoop je al die losse manoeuvres aan elkaar dan kan de auto voor een langere periode zelf rijden. Die losse manoeuvres konden wel volgens de regelgeving. De RDW keurde Autopilot langs deze redenatie goed, waar volgens de ambtenaar en de Zweedse transportautoriteit alom het idee bestond dat deze technologie helemaal niet kon worden toegelaten.

Tesla en de RDW vonden dus een achterdeurtje, of een maas in de wet, om het systeem toch goed te keuren voor de Europese markt.

Achterdeurtje inmiddels op slot

De Europese Commissie bleek het er ook niet helemaal mee eens, want na de toelating werd de wetgeving aangepast om de maas in de wet te dichten. Tesla kwam met een update om aan de nieuwe regels te voldoen, maar die software update was tot verdriet van onder andere de Zweedse transportautoriteit niet verplicht.

De RDW is zich van geen kwaad bewust. De dienst laat aan het televisieprogramma Zembla weten dat ze helemaal geen achterdeurtje hebben gebruikt en het systeem gewoon aan de eisen van 2015 voldeed. Dat er ook discussie intern was spreekt de dienst overigens niet tegen, dat hoort bij een dienst als de RDW en wordt juist toegejuicht.

Tesla zelf heeft overigens geen behoefte om aan Zembla een reactie te geven. Die zijn waarschijnlijk al weer lichtjaren verder…

Autopilot doet dikke boemen

Het Autopilot systeem is nogal regelmatig in opspraak geraakt. Alleen in de VS werden de afgelopen jaren al honderden ongevallen onderzocht waar Autopilot wellicht een rol heeft gespeeld. Meer dan veertig doden zouden daarbij zijn gevallen.

Uit aan de het Duitse Handelsblatt gelekte documenten blijkt dat Tesla zelf duizenden meldingen heeft gekregen van ongelukken en gevaarlijke situaties zoals plotseling gas geven of remmen. Zembla heeft een groot deel van de 23 duizend gelekte documenten in bezit en sprak met de oud-Tesla werknemer die de stukken naar de Duitse krant lekte.

Volgens deze oud-werknemer is hij hier nooit over door de RDW benaderd. Dat maakt de man boos, het kan immers leiden tot doden aldus de oud-Tesla man.

Weten hoe een Tesla Model S met Autopilot in de praktijk bevalt? Collega @nicolasr heeft er nog één voor de deur (te koop) staan.

Ook interessant!

  • Video: Tesla autopilot + zonnescherm
  • Tesla Autopilot ziet treinrails aan voor rijbaan
    Tesla Autopilot ziet treinrails aan voor rijbaan
  • Tesla met Autopilot is 10x (!) veiliger dan een gemiddelde auto
  • Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn
    Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, rdw, Tesla

Vorig bericht: « Video: de snelste 992 Turbo S die je ooit hebt gezien?
Volgend bericht: Overheidscampagnes voor het klimaat blijken weggegooid geld »

Lees Interacties

Reacties

  1. outlook zegt

    30 mei 2025 om 08:06

    Tja, en waarom maken juist die Zweden zich zo druk?

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      30 mei 2025 om 08:51

      Aangezien er geen enkel Zweeds automerk meer is (Saab maakt alleen nog vliegtuigen, Volvo is al tijden Chinees) ben ik heel benieuwd naar antwoord

      Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      30 mei 2025 om 11:43

      Omdat het thema veiligheid altijd wel een dingetje was in Zweden. Daar snappen ze dat concept namelijk nogal goed.

      Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    30 mei 2025 om 09:01

    Met veiligheid neem je geen enkel risico. En als je inzichten krijgt als overheid (hier: RDW) dat het niet veilig is, voor of tijdens of na het testen en goedkeuren, dan gaat veiligheid altijd voor. Dat begint bij 0 slachtoffers als harde voorwaarde. Tesla heeft bewezen, Musk voorop, dat alleen zijn portemonnee op 1 staan. Over de rug van vele vele slachtoffers.

    Login om te reageren
    • maurice0 zegt

      30 mei 2025 om 11:46

      En hoeveel FSD ongelukken zijn er sindsdien geweest in Nederland? Waarschijnlijk geen een, anders was dit breed uitgemeten. In de VS zijn het aantal ongelukken per gereden km in ieder geval significant lager bij Tesla dan andere merken.

      Login om te reageren
  3. a_buis zegt

    30 mei 2025 om 09:23

    De eerste auto was veel gevaarlijker dan een paard.

    Login om te reageren
  4. waterisnat zegt

    30 mei 2025 om 09:34

    Tja, dat heb je met “nazi’s” hè. Die spelen vieze spelletjes. Oh wacht, in 2015 was hij nog de held van de collectivisten en “een goeie”. Heerlijk dit. Genieten van de kolder.

    Login om te reageren
  5. bimmerpost zegt

    30 mei 2025 om 09:40

    Als autopilot niet veilig is kunnen ze de systemen van Audi en BMW ook wel verbieden. Ik verlang nog regelmatig terug naar de significant betere ervaring met Tesla’s autopilot sinds ik over ben gestapt naar Audi (en de BMW van mijn vrouw).

    Login om te reageren
    • jessepinkman zegt

      30 mei 2025 om 12:17

      Dat is bijzonder, want driving assistent professional werkt echt feilloos in mijn 7-serie. Heeft de afgelopen 25.000km serieus nog nooit 1 fout gemaakt. Terwijl ik soms van kennissen hoor dat hun Tesla meerdere keren per week of soms zelfs meerdere keren per rit aan ghost braking doet. En ze moeten autopilot opnieuw activeren na een rijbaanwissel, als de zon verkeerd staat werkt het slecht, etc.

      Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    30 mei 2025 om 11:30

    In 2015 was dat hele systeem nog in beta-status, alleen daarom al had het niet toegelaten mogen worden.
    Maar volgens mij is het nou niet bepaald een nieuwtje dat Tesla de typegoedkeuringen in Nederland regelt vanwege de flexibele houding van onze RDW.

    Wat ik me vooral afvraag: waarom wordt die Europese regelgeving niet zodanig aangepast dat een typegoedkeuring alsnog kan worden teruggedraaid op het moment dat de regels veranderen?

    Login om te reageren
    • maurice0 zegt

      30 mei 2025 om 11:49

      Dat klopt want dezelfde truc wordt nu wederom toegepast om via NL de strenge UNECE regels te omzeilen.
      https://youtu.be/GFGhzJwcsp0?si=uAsbCtD7d-GK2Lgk

      Maar wat mij betreft prima, FSD werkt in de VS en sinds kort in China bijzonder goed via hun neural network. Als je de niet oplettende idioten in de ochtend- en middag spits ziet zou je wensen dat elke auto volautomatisch reed.

      Login om te reageren
  7. stekkerkoning zegt

    30 mei 2025 om 11:31

    Achterdeurtje om Autopilot en vergelijkbaar daadwerkelijk te mogen gebruiken in Europa. Je moet ergens beginnen. Volgens mij is het met Autopilot en consorten altijd zo geweest dat het stuurwiel eens in de zoveel tijd vastgegrepen moet worden, om het systeem niet te laten afslaan. En zijn de normen in Amerika minder streng.

    Er gebeurt genoeg om de bestuurder verantwoordelijk te laten zijn voor wat de auto doet. Terwijl een geavanceerde cruise control zorgt voor een inherent veiliger weggedrag, denk alleen al aan het afstand houden. Ik zie niet in waarom hier een probleem van moet worden gemaakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North