Tijd voor een update in de Autoblog Garage. Hoe bevalt de Tesla Model S van Nicolas? Het is EV-10daagse of niet hè?
Een EV in de Autoblog Garage. Dat was voor velen toch een beetje vloeken in de kerk, zag ik in de reacties toen ik mijn eerste Tesla Model S aan de wereld presenteerde. Gecondoleerd, sterkte en nog wat andere steunbetuigingen vielen me ten deel. Alsof ik een beetje gestorven was met een elektrische auto in de garage.
En weet je? Ergens begrijp ik die opmerkingen ook nog wel. Want een redacteur van een site voor en door petrolheads moet niet op stroom rijden. Maar goed. Het is toch gebeurd en inmiddels rij ik al ruim een jaar in een Tesla Model S. Een P100D om precies te zijn.
Hoe bevalt de Tesla Model S van Nicolas?
Hoe begon het ook alweer? Nou, ik kreeg het ineens op mijn heupen. De kosten van de Saab 9-3 Aero uit 2000 als dagelijkse auto begonnen me tegen te staan en ook het gebrek aan moderne zaken die het leven makkelijker maken als een app om de auto voor te verwarmen (ik noem maar even wat) begon te knagen. Ik wilde iets anders.
En wat was nou de meest betaalbare manier om snel, groot en modern te rijden? Juist, een tweedehands Tesla. Allereerst kwam er een zwarte Model S 100D. Dus zonder de P. Helemaal niks mis mee, maar na twee maanden heb ik hem ingeruild op de rode P100D. Met P dus.
Was dat nodig? Nee, helemaal niet. Zou ik het nog een keer zo doen? Nee, ook niet. Het is gewoon echt volkomen zinloos. In de praktijk ga je met een non-performance model ook al veel te snel en die is nog zuiniger ook. Maar goed, het is nu eenmaal zo en ik ben er heus wel tevreden mee. Want de kleine details als het carbon spoilertje en de rode remklauwen maken hem tóch even iets specialer dan een ‘gewone’..
Maar hoe bevalt een Tesla Model S in de praktijk? Kan ik kort over zijn. In de basis hartstikke goed. Voor de dagelijkse ritten is de range meer dan groot genoeg en het Superchargernetwerk is ook echt dik voor mekaar. Bovendien kan ik op vrijwel alle plekken waar ik kom gewoon laden, dus dat is allemaal prima.
Omdat mijn ritten meestal niet van dusdanige aard zijn dat ik op de range moet letten, hoef ik ook niet overal met 90 achter vrachtwagens te sukkelen. Ik vind het fijn om ook gewoon 130 te rijden als dat mag en soms stiekem nog wat harder. Dat gaat allemaal prima, al lust de Tesla wel een flinke ‘slok’ als je hem op de staart trapt.
Hoe ver komt zo’n Tesla nou in de praktijk?
Gemiddeld zit hij op 220 Wh per kilometer (zo geeft Tesla het weer), maar als je een beetje steviger trapt loopt dat gemakkelijk op naar 350 Wh. Zuinig doen kan ook, het is me gelukt om een gemiddelde over 50 kilometer van 170Wh per km te halen. Maar dan moet je echt geen haast hebben.
Dat resulteert in ongeveer 350-400 kilometer bereik op dagelijkse basis. Niet de 612 kilometer waarmee Tesla adverteert, maar in de praktijk is het voor mij meer dan genoeg. Ik redde het natuurlijk ook met een eerste generatie BMW i3 met op kouwe dagen een bereik van 75 kilometer. Dus voor mij is dat al pure winst.
Het laden gaat niet heel snel, viel me op. Er zijn flink wat auto’s waarbij er veel sneller stroom de accu’s in wordt gezogen dan bij de Tesla. En aangezien er een accu van 100 kWh inzit, betekent dit dat je nog best lang stilstaat bij de Supercharger. Een half uur is geen uitzondering en dan zit hij nog niet op de 80%. Zelfs met voorverwarmde batterij.
Het rijden zelf is gewoon hartstikke goed. Razendsnel, voor passagiers soms letterijk misselijkmakend snel. De acceleratie is soms gewoon eng. De remmen lijken niet altijd opgewassen tegen het geweld en het hoge gewicht, maar dat merk je alleen bij écht stampen.
Maar dat kán niet goed zijn voor de mechaniek, zo vreselijk veel power die er instant vrijkomt. Ik doe het daarom ook niet te vaak. Sowieso is het niet goed voor de banden.
Lekke banden, lekke banden, lekke banden
Want als ik ze niet lek rijd, zijn ze na 15.000 kilometer echt wel op. En het zijn geen goedkope banden, met de maat 245/35 en 21 inch aan de voorzijde en 265/35 en 21 inch achter is vervangen een duur geintje. Meer dan 1200 euro ben je zo kwijt voor een nieuw setje.
En ik heb nogal wat setjes mogen aanschaffen, in totaal heb ik in een jaar 7 banden lekgereden, waarvan 4 echt helemaal kapot en niet te plakken. Dat is echt niet normaal en ik hoorde van de bandenboer dat Tesla’s dat veel vaker hebben en dat ze zelfs leenvelgen met banden op hun trucks hebben staan, zodat de Tesla na een wissel weer verder kan rijden en niet mee hoeft naar de garage.
Wel leuk dat ik nieuwe vrienden heb gemaakt bij die bandenboer. Ik zie ze bijna vaker dan mijn eigen vriendin, maar dat terzijde. En ik ben heel blij met hun kerstpakket vol dure spullen. Het kon eraf blijkbaar… Maar goed. Het zal ook wel aan mijn rijstijl liggen. Of aan die van mijn vriendin.
Verre trips met de Model S
En dan het grootste nadeel van het bezitten van een elektrische auto. De beperkte inzetbaarheid als je een eind wil gaan rijden. Op vakantie naar Spanje bijvoorbeeld. Ik zou graag eens rijden met de Tesla in die contreien, ik denk dat het heerlijk rijdt in de bergen, maar ik heb geen zin in het gedoe van zo’n rit. Bezette snelladers, laadpassen die niet werken, geen laadmogelijkheden in de buurt, dat soort zaken.
Daarom ben ik afgelopen jaar met de Saab gegaan. Naast dat een cabrio daar natuurlijk het allerleukste is, konden we ook gewoon in 1 ruk van Loenen aan de Vecht naar Dénia rijden. Een lange rit, maar met de Tesla was die nog veel langer geworden.
En da’s toch jammer van een auto die nieuw meer dan 166.000 euro heeft gekost. Dat je prettiger met een 24-jaar oude Saab een lange rit maakt dan met een Tesla van een paar jaar oud. Ja, het kán. Maar ik wíl het niet. En dat is meteen het grootste nadeel van de auto.
Verder is de Model S onhandig groot. Dat had ik kunnen weten, maar pas in de praktijk valt het op wat een slagschip het eigenlijk is. Ruim 5 meter in de lengte en een breedte van op een haar na 2 meter is flink. Vooral parkeren is een gruwel. gelukkig heeft hij overal camera’s en sensoren, maar dan nog. En het kost je je velgen als je te dicht bij de stoep parkeert. En soms ook je banden, blijkt dus…
Nog meer te zeiken? Nou, eigenlijk niet. De bouwkwaliteit is niet zo goed als van een Lexus en het interieur is niet op het niveau van een Audi, maar voldoet echt prima. Geen rammeltjes of kraakjes. Alleen een paneel van de rechter voordeur zit los. Maar da’s de schuld van een rare vrouw die de deur op haar allerhardst dichtsmeet omdat haar borderline weer eens opspeelde.. Ofzo. Details laten we even achterwege goed?
Verder is het een heerlijke auto voor alledag. Een geluidssysteem dat zo goed is dat de pijngrens eerder bereikt wordt dan vervorming van de muziek. Allerhande opties om het wachten bij de snellader prettiger te maken, van Netflix tot een dj-set waarop je je eigen muziek kan maken. En ook een open haard. Als je die aandoet schakelt ook de stoelverwarming en de gewone verwarming in, zodat je de warmte van het vuur voelt. Je hebt er geen reet aan. Maar het is wel grappig.
Conclusie
Concluderend kan ik stellen dat ik in de hoofdlijnen erg tevreden ben met de Tesla Model S P100D. Ik vind het een erg mooie auto, in het dagelijks leven doet hij precies wat hij moet doen en qua performance doet hij nog een stapje extra. Ik kom overal waar ik moet komen en rij niet voor lul. Bepaald niet.
De kosten vallen me ook mee, als je alle bandenellende wegdenkt natuurlijk. Laden bij de Supercharger zorgt voor een volle accu voor nog geen 20 euro en daarmee kom je dus zo’n 400 kilometer ver. Regulier onderhoud is er nog niet gepleegd. En al moet ik volgend jaar wat wegenbelasting betalen, veel is het niet. Het is de voordeligste manier om in een heel grote en snelle auto te rijden die niet heel oud is.
Ik ruil hem voorlopig nog niet in en dat zegt eigenlijk het meest. Want als ik langer dan een jaar in een auto rijd, móét er wel iets aan kloppen.
reactief zegt
Hoe durf je! Positief zijn over een Tesla!?
Maar ongetwijfeld weten de EV-haters deze uiteenzetting toch te zien als bevestiging dat de EV waardeloos is.
romanzy zegt
EDIT: Zoals hieronder al gesuggereerd wordt; neem een extra pilletje. Je kan het gebruiken.
vincentbaan zegt
Gaat het een beetje?
str8six zegt
Kwaaie dronk aan de vrijdagavond overhouden? Bc, damn..👀
Jeroen zegt
Pilletje vergeten in te nemen deze ochtend?
kniesoor zegt
Vrijblijvend advies van Dr. kniesoor : drie maal daags een Oxazepammetje.
vetnek zegt
Hahahahahaha
Xseron zegt
Als ik al jouw geposte reacties lees, gaat het alleen maar over Tesla en Musk. Misschien moet je daar iets mee doen ipv wachten tot Autoblog iets post over Tesla zodat je weer los kunt. Fijn weekend!
vetnek zegt
Je wordt gezocht door ’t Pieter Baan Centrum.
romanzy zegt
Wat een kakkerlakkerij om mijn post te deleten. Tsjongen toch, Elonie Moskoviet is ook een valse ‘freedom of speech’ huichelaar. En jullie doen daar dus aan mee.
mahansz zegt
Gast, stop gewoon even met provoceren, snap je de hints niet? Suggestief provoceren wordt niemand beter van, kusje!
bimmerpost zegt
Die bandenslijtage begrijp ik niet tenzij je de hele tijd in ludricous mode rijdt. Met mijn laamodel S het ik 145k km op 2,5 sets banden gereden. En dat met een vlotte rijstijl. Wellicht dat het komt door die 21” set, ik had de standaard 19”.
B-Wizzle zegt
Ook ik vraag me af hoe dat kan. Volgens mij gaan de banden bij ons thuis (21’) ongeveer 30.000 km mee.
arta zegt
Wielmaat scheelt enorm. Zowel in verbruik als slijtage.
21” is mooi, maar slijt sneller en is duur om te vervangen. Wie mooi wil zijn….
Heb nu 20” als compromis gekozen…….
Dutchdriftking zegt
Al met al een prima keuze dus. En voorlopig maar niet verkopen snap ik wel met de afschrijving 🙈
Roskampies zegt
Wel benieuwd naar andere Tesla rijders. Of daar het zelfde met banden speelt. wellicht een Tüv aan spenderen. ev en banden verbruik? Is dit uniek geval of breder het geval. 7 sets banden verbruiken in een jaar is een beste kosten post. Dan heb je minder onderhoud bij een EV, maar ik vind banden er ook onder vallen. Dan is onderhoud ineens meer als een ICE. Toch?
Itso zegt
Hier een Model 3 Performance, ook met 21’ers. Op 40.000 km 1 maal lek gereden (put in de weg) waardoor 2 banden vervangen dienden te worden. Voor Michelin P-Zero’s op die maat kost dat ongeveer 800 Euro. Moet toegeven dat ik die bandjes niet bepaald gespaard had wel…
mc96 zegt
Hoi Nicolas. Mooie auto. Leuk om de review te lezen. Ik vind dezelfde kleur op de model S ook erg mooi. In de podcast heb je het regelmatig over kleine ergernissen (zoals niet dichtgaan de ramen geloof ik) was dat iets tijdelijks? Als je nu een vervanger zou moeten kiezen (daily) zou er dan weer een Tesla komen of toch liver een 5 serie/i5?
Oopelkadet zegt
Kleur is mooi en die S haalt enorme kilometerstanden maar ik zou hem vanaf nu echt helemaal oprijden. Bandenverhaal tja, ‘niemand boeit het wat een auto weegt’ ja amehoela. “”Mooie breedset” ja breed huilen elke keer als je nieuwe banden nodig hebt. Nee dank u.
Johanneke zegt
Het enige dat kut is aan een Tesla rijden is het gejank van de Musk haters. Ja hij is een wappo die heel veel geld en macht nastreeft, klopt. Zoals meer van die belachelijk rijke lui die het leven redelijk uitgespeeld hebben.
Marco zegt
Leuk artikel, thanks!
Hierbij onze ervaringen in het kort.
Tot een jaar geleden reed ik in een CLS500, mooie V8 met heerlijk geluid. Sinds een jaar een
model X P90D, heerlijke auto en wat een kanon. 0- 100 in 4 seconden.
Mijn partner had een CLS 3.5 diesel V6, ook een heerlijke auto. Nu rijdt ze in een model S, in 4,4 seconden op 100. Kan zeggen dat de CLSen dit niet konden bereiken.
Beide auto’s hebben een free charging op de auto, we rijden dan ook niet langzaam want gewoon even chargen en weer gaan. Chargen gaat ook met een veel hogere snelheid (600 km/h) dan verbruiken, dus lekker doorrijden (voor niets 😎)
Afgelopen zomer met beide auto’s met een groep jong volwassenen naar Berlijn, Tsjechië tot aan Bratislava road trip gedaan, heerlijke wagens om te rijden!
Daarna zijn mn partner en ik nog in Valencia geweest en later is zij daar nog een keer naartoe gereden. Kost wat charges maar tijdens het chargen kan je ook even rusten, in de praktijk wordt je nooit vermoeid.
De autos zijn wel grote slagschepen, maar de CLSen waren ook niet klein. Door het formaat wel erg lekkere wagens om te cruisen, vooral de S ligt er goed op de weg! De X is wat hoog.
Wat banden betreft, geen enkele lekke band aan onze kant gehad, en we rijden veel! Zal waarschijnlijk een kwestie zijn van hoeveel stoepranden je raakt. Wij letten hier enorm op, de 22″ op de X en 21″ op de S (beide breedstet) verbruiken veel meer dan de kleinere velgmaten maar dat nemen we voor lief, vaker chargen maar moet toch regelmatig even wat werken (mailen en appen).
Verder een heerlijk geluidssysteem in beide autos, gratis connectivity waardoor in alle landen radio via TuneIn en Spotify.
Chargen gaat overal goed, bijna nooit wachten. Is ons alleen nog maar gebeurd tijdens de zomervakantie in Tsjechië en Slowakije, maar daar zijn ze al flink aan het uitbreiden.
Nu het weer kouder wordt ook heerlijk om voor vertrek de klima aan te zetten met stoel- en stuurverwarming 😎
Wat onderhoud betreft, weinig te doen. De remmerij tzt een keer, die krijgen bij ons weinig kans om te roesten, we doen niet aan hypermilen 😂
PS in tegenstelling tot Nicolas rijd ik liever met de model S naar Spanje dan een Saab 93 cabrio. De 93 cabrio heeft de slechtste wegligging van alle autos die ik ooit heb gehad. Ook erg veel rijgeluiden en destijds zeeer trage automaat. Maar ieder zn voorkeur!
GJZ zegt
Mensen hou toch eens op, een Model S is gewoon een competente auto, een model uit 2013 die nog steeds fris oogt en technisch nog steeds tot de top behoort.
Persoonlijk ben ik meer voorstander van een ICE maar begrijp wel waarom je zo positief bent over je mooie auto Nicolas.
MarcoM zegt
Best een goed bericht, ga eens bandenwissel doen van een Volvo XC90 met 20 inch velgen, dat kost ook een vermogen en een T8 is ook snel. Oja en een grote beurt van de Volvo loopt ook in de papieren en is een bakbeest om te parkeren. Dus…
bunnylebowski zegt
Prima update zo! Het zou niet mijn keuze zijn, maar best ding voor z’n leeftijd.
Naar buitenland moet je gewoon keer doen. Ik heb het nooit als probleem ervaren met het automatisch plannen enz van tesla.
Ps leest gezellig zo met je dame haha..! Je ziet dr nooit, borderline :p
Usdriver zegt
Tja. Ik herken de ervaring maar deels. Mijn eerste setje banden gingen 70.000 mee. Sta nu na 5 jaar op 90.000 en die banden gaan echt nog minstens 30.000 verder. Kwestie van de sensoren en camera’s goed gebruiken. Of als je niet kunt parkeren dat gewoon de tesla laten doen?
Ik heb al ruim 10 jaar gratis laden bij de supercharger. Rijd naar Spanje gewoon 350 km en daarna weer naar 80% in 35 minuten. 2 keer stoppen met een mooie cappuccino en je bent er.
Wel een probleem vind ik het Full self drive autopilot. Heb ik gekocht in de verwachting dat het steeds beter zou worden. Niks is minder waar. Zelf inhalen werkt niet meer. Zelf afslaan ook niet. Rotondes begrijpt de tesla nog steeds niet. Intussen houdt het systeem in bij elke kruising en gaat dan 30 rijden. De snelheid klopt net zo vaak niet als wel. Dus ik zit voortdurend zelf gas te geven en zet het systeem steeds vaker uit.
En tenslotte de premium connectivity waar je voor moet betalen. Het gaat me niet om die €10 per maand. Maar het is echt ruk. De updates komen niet door, worden afgebroken en zijn extreem langzaam. Ook updaten via de hotspot van je telefoon werkt niet of nauwelijks. Het is door Tesla kapotbezuinigd.
Kortom de S100D heerlijke auto , maar als elon de idioot blijft en de software niet verbetert ga ik na 12 jaar tesla echt eens met een merc Porsche of Audi testen.
Koen willem zegt
Inderdaad, buitenlandse reizen gaan perfect. Ik ben rij er ook mee naar oekraine met de model S.
Luchtvering is erg comfortabel zelfs in de laatste stand en met 21” . Nooit problemen met een band gehad overigens.
Bij topsnelheid ( 257kmh) is het verbruik wel enorm hoog: 790 maar is toch regelmatig leuk om te rijden.
Bij normale snelheden is verbruik laag.
Het is wel de nieuwere versie ( raven) met zuinigere motoren uit 2020
Belasting is volgend jaar iets van 33€ pm dus dat is nog steeds bijna niks.
Onze vorige model s 85 vorig jaar verkocht met 500dkm..