
Kap daarmee jongens.
Tesla deelde afgelopen zaterdag het heugelijke (?) nieuws dat Full Self Driving waarschijnlijk binnenkort legaal wordt in Nederland. Dat betekent dat de auto daadwerkelijk voor een groot deel zelfstandig kan rijden, al moet je nog wel in kunnen grijpen als het nodig is.
Volgens Tesla heeft de RDW toegezegd in februari 2026 goedkeuring te verlenen. Daarmee lopen ze echter een beetje te hard van de stapel. De RDW nuanceert dit in een persbericht. Zij zeggen dat ze met Tesla een planning hebben opgesteld, waarbij ze in februari zouden kunnen aantonen dat FSD aan de eisen voldoet. Pas dan wordt er een besluit genomen. En het is nog maar afwachten of Tesla de planning haalt.
En dan is er nog een actie van Tesla waar de RDW niet zo blij mee is. In het bericht op X had Tesla namelijk de volgende oproep geplaatst: “Neem contact met hen [de RDW] op via de onderstaande link om je enthousiasme kenbaar te maken en hen te bedanken dat ze dit zo snel mogelijk realiseren.” Bijgevoegd was een link naar de contactpagina van de RDW.
Deze oproep was niet aan dovemansoren gericht. Het bericht in kwestie is 3,9 miljoen keer gelezen op X en de klantenservice van de RDW wordt overspoeld door Tesla-fanboys. De instantie vraagt nu om daar alsjeblieft mee te kappen: “We bedanken iedereen die dit al heeft gedaan en willen hierbij oproepen om geen contact met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd.”
Als Tesla dacht dat ze de RDW op deze manier konden beïnvloeden, hebben ze het ook mis. De RDW laat weten dat dit “geen enkele invloed zal hebben op het wel of niet halen van de planning.” Alle overenthousiaste Tesla-volgelingen moeten dus gewoon even rustig afwachten.





Wat een nare actie van Tesla. Dit creëert geen goodwill
Op voorhand uitstellen met 5 jaar, dit soort gedrag moet keihard afgestraft worden.
Wat vragen die Tesla fanboys dan aan de klantenservice? Ze weten toch dat de dag dat de RDW goedkeurt Elon Musk een knop omzet en hun Tesla’s de volgende dag vanzelf gaan rijden?
Musk gebruikt zijn leger Tesla fanboys al sinds het begin der dagen om zijn goesting te krijgen en om critici aan te vallen. Hopelijk laat het RDW zich niet onder druk zetten, en blijft iedereen gelijk voor de wet. De vorige RDW beslissing over het toelaten van autopilot was immers ook niet zonder controverse.
https://www.ad.nl/auto/tesla-en-rdw-omzeilden-regelgeving-bij-goedkeuring-autopilot~af7617c0/
In de VS is de gebruiker gek genoeg om te zeggen: het is prima dat ik verantwoordelijk bent als mijn zelfrijdende auto iemand overhoop rijd. Rechtszaakje eroverheen. Klaar.
In NL horen we te zeggen: moeten we van een ‘bestuurder’ moeten verwachten dat als hij/zij eigenlijk geen ruk te doen heeft, nog wel in kan schatten wanneer de Tesla mogelijk in de fout kan gaan en dan in kan grijpen. Want hier willen (of wilden) we graag dat we van te voren zorgen dat het slachtoffer er niet komt, in plaats van een goede oplossing kunnen vinden als het slachtoffer er is.
En hoe goed is de Tesla. Is ie beter dan een modale bestuurder met aandacht of minder? En hoe goed is goed genoeg om te accepteren dat een Tesla in die modus een ongeluk veroorzaakt.
Amerikaanse data bewijzen toch allang dat FSD km’s minder ongelukken veroorzaken dan reguliere bestuurders. Als er wat gebeurt ligt dat vanzelfsprekend onder een vergrootglas maar er reden in 2024 al 2 miljoen Amerikanen met FSD en de ongelukken met dodelijke afloop zijn op één hand te tellen. En ondertussen in Nederland 13 doden per WEEK.
Beetje appels met peren vergelijking, in de vs waren er vorig jaar meer dan 750 doden per week door auto ongelukken… Dat getal zegt niks over de (on)veiligheid van FSD.
Aldus elon.. je praat blindelings een van de grootste leugenaars na. Tesla rapporteert enkel Tesla crashes waarbij airbags geactiveerd werden maar zetten dit wel af tegen het totaal van crashes volgens de verkeersdata. Airbags worden slechts geactiveerd in een 18% van de crashes.
“Tesla records collision events in accordance with 49 C.F.R. § 563.5, which defines a collision event as a crash or physical occurrence that causes any non-reversible deployable restraint to be deployed or that meets or exceeds the trigger threshold of a change in velocity (Delta-V) of 8 km/h occurring within a 150-millisecond period.”
https://www.tesla.com/fsd/safety
Verder gebeuren veel ongelukken in hevige regen, sneeuw, mist. Omstandigheden waarin FSD amper gebruikt zal worden of zelfs gewoon dienst zal weigeren. Fsd zal meer aan staan tijdens lange autosnelwegritten en minder in heel gevaarlijk stadsverkeer. Omstandigheden waarin er traditioneel hoe dan ook extreem weinig ongelukken zijn. Correcte statistiek zou dan ook zijn om beide te vergelijk in een gestandaardiseerd vergelijkingskader.
Ja, in NL ongeveer de helft van het aantal doden in het verkeer, vergeleken met de VS (teruggerekend naar bevolkingsomvang).
Bron: http://www.itf-oecd.org/sites/default/files/united-states-road-safety.pdf
Goh, als er een Duits auto onderzoek is, waar onverhoopt een Duits merk goed uit de verf komt, staan gasten als jij vooraan om te roepen dat het allemaal doorgestoken kaart is… Maar als het Tesla betreft….
Ik vertrouw op ons RDW, als zij het goedkeuren, pas dan vertrouw ik er op dat het merk zijn beloftes na komt wat de verkeersveiligheid in Nederland betreft. Tot die tijd, lekker zelf blijven sturen Maurice.
Ik neem aan dat als RDW tot goedkeuring van het systeem komt men wel als voorwaarde steld dat de naam voor het systeem veranderd wordt. Die is namelijk verwarrend. Het systeem kan niet volledig autonoom rijden.
Beter maakt Tesla meer Sioerchargers rondom Amsterdam, bizar hoe gedateerd die SuC’s zijn bij Corendon om nog maar te zwijgen over het buiten gebruik zijn momenteel.
In Amsterdam moet je sowieso niet komen, dat besef heeft zelfs Elon.
Google maar eens: welke plaats heeft de meeste faillissementen?
@janjansen Google dan ook maar waar de meeste startups in Nederland zijn.
Lekkere provinciale afgunst heb je.