
Tesla Full Self Driving komt heel binnenkort naar Europa en Nederland krijgt de primeur!
Na alle bakken uitwerpselen die Tesla en de bezitters van hun auto’s over zich heen hebben gekregen, is het wel eens verfrissend om goed nieuws over het merk van Musk te melden. In het bijzonder komt er goed nieuws voor Nederlandse Tesla-rijders die geen zin meer hebben om auto te rijden: de autonome functie Full Self Driving komt naar Nederland.
Tenminste, als we Kees Roelandschap mogen geloven. Hij is de host van de podcast Tesla to Mars. Roelandschap deelt het nieuws op, hoe kan het ook anders, X. ”Tesla gaat niet wachten tot de UNECE zover is”, zegt Roelandschap. UNECE is de Economische Commissie voor Europa die duurzame economische groei tussen de lidstaten bevordert.
De tweet gaat verder: ”In plaats daarvan gebruiken ze een uitzondering op artikel 39 om FSD Supervised eerder dan verwacht naar Europa te brengen.” In dit artikel staat dat fabrikanten nieuwe technologieën kunnen introduceren als die voldoen aan milieu- en veiligheidseisen. Roelandschap: ”Een typegoedkeuringsinstantie in een EU-lidstaat (bijvoorbeeld RDW in Nederland) kan een voorlopige goedkeuring verlenen voor de technologie, maar deze goedkeuring is alleen geldig binnen dat land, tenzij de Europese Commissie deze formeel autoriseert voor EU-breed gebruik.” Als FSD door de Nederlandse keuring komt, mag Tesla tenminste 36 maanden FSD uitrollen.
Wanneer komt FSD naar Nederlandse Tesla’s?
De podcastpresentator weet ook al wanneer je niet meer zelf hoeft te rijden in je Tesla: ” Als het in mei 2025 wordt goedgekeurd, kan Tesla meteen FSD uitrollen in Nederland met een volledige EU-expansie later dit jaar.” Dit laatste was overigens al bekend.
Dat uitgerekend Nederland als eerste Europese land mag proeven van FSD is niet gek. Een tijdje terug liet Elon Musk al vallen dat hij bezig was met onze landgenoten om Full Self Driving via Nederland aan de EU te presenteren. Ook toen mikte hij op mei 2025. Dat verhaal wordt nu dus bevestigd door de podcastmaker.
Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan heeft Tesla na lange tijd weer een primeur. Tesla zou dan de eerste fabrikant zijn die niveau 3 van autonoom rijden legaal zou maken in Europa. Iets waar andere merken zoals Ford en Mercedes druk mee bezig zijn.
Met dank aan Maurice voor de tip!
Foto: Tesla’tje gespot door @carspottergroningen





Laat de RDW dit eerst maar een paar jaar testen voordat we hier Tesla klanten mee de weg op sturen. Europese wegen en verkeersregels zijn best wel een stukje anders dan VS wegen.
Wel goed dat Tesla met FSD eerst in Nederland uitgetest word. Mag er niet aan denken dat zoiets hier in Duitsland gebeurd.
Jullie hebben al autonome Mercedessen toch?
Even met je zelf rijdende Tesla door het centrum van Utrecht of Amsterdam.
Dat ding is ontwikkeld door Amerikanen in Amerika. Ik kan me haast niet voorstellen dat de software genoeg rekening weet te houden met de extreme hoeveelheid fietsers in Nederlandse steden.
https://www.youtube.com/watch?v=ybBpRN4Hqbc&ab_channel=FideAuto
Gaat prima toch?
Natuurlijk zijn er genoeg filmpjes te vinden waarbij er te voorzichtig gereden wordt door FSD en fietsers constant voor gaan. Dat heeft Tesla ook altijd aan gegeven dat er veel marge aangehouden wordt met fietsers en voetgangers.
Wat een achteruitgang..
Mensen houden niet van auto’s en autorijden als ze dit aanschaffen.
Triest
Heb je je niet gedragen, hup deur opslot en je autootje rijdt rechtstreeks naar het politiebureau.
Ik kan wel leukere dingen bedenken dat elke dag hetzelfde traject en/of in de file hoor..
Ofwel; een beetje whatsappen op de middelste rijbaan van de snelweg met 90km/u op weg naar werk zoals nu ook al gebeurd. Dat kan Tesla overigens vast beter dan alle slingerende telefoongebruikers zonder lane-assist.
Wat is dat nu voor onzin? Hoezo houden mensen niet van auto’s en autorijden als ze dit aanschaffen. Ten eerste is het gewoon een auto, dus dat deel klopt al niet aan je bewering. Tja en het autorijden zelf, daar zou je misschien nog wel een punt hebben, maar genoeg mensen gebruiken ook gewoon een taxi, of maken als bijrijder ook graag een rit in de auto, dus die opmerking gaat dan alleen op voor het fysiek sturen en remmen, maar ook daarbij kun je dan stellen, wanneer is het niet meer autorijden, want koop je een auto met stuurbekrachtiging, oh dan is het toch al geen echt autorijden meer, of met lane assist, cruise control, automaat etc.
Voor de meeste mensen is een auto iets om van plek A naar plek B te komen zonder dat ze daar eerst een half uur voor moeten lopen/fietsen om dan via OV dat te kunnen. En als de auto dat dan ook nog zelf helemaal voor hun doet is dat helemaal fijn, geen stress in druk verkeer, en lekker relaxed op het werk aankomen.
Straks kunnen ze niet meer auto’s besturen, rekenen of een CV schrijven. Gebruiken ze AI en ga zo maar door. Beseffen ze niet dat dit een achteruit gang is ipv vooruitgang! Logisch denken lukt vandaag de dag al niet meer. Voor alles hun mobieltje nodig!
En voor sociale contact hebben ze appjes.
Welvaart is al die dingen niet meer hoeven te kunnen of te hoeven doen…. Kun jij nog zelf een koe melken?
Zo kunnen de meeste ook geen vuurtje stoken of zelfs een maaltijd koken.
Wat maakt het uit dat men straks niet meer auto kan rijden, als dat ding toch zelf rijdt. Jij kunt ook een heleboel niet die men vroeger wel gewoon deed. Dit is zeker geen achteruitgang, maar vooruitgang. Lekker bezig kunnen zijn met iets anders, bv boekje lezen of spelletje spelen, net zoals je dat in het OV ook zou doen, alleen dan met de luxe dat je niet eerst een pokke eind moet lopen/fietsen en moet wachten tot het OV er is of mag hopen dat OV wel op die tijden dat jij weg/naar huis wilt het wel uberhaupt rijdt.
Van de week nog kunnen zien hoe lekker Tesla’s reageren op obstakels op de weg (Zie YT – Mark Rober). En ook mooi dat de AutoPilot vlak voor de crash opeens werd uitgeschakeld. Nou, das gek!
Heb al vele filmpjes gezien met falende Tesla FSD. Kan er echt niet bij dat het toegelaten word.
Eigenlijk is heel dat Tesla FSD één grote SCAM, oplichting. Tig klanten die ervoor betaald hebben en het nooit in hun Tesla gezien hebben. Waarde Tesla is ook veel hoger dankzij FSD
Dat was meer een demonstratie van de mogelijkheden LiDAR… Daarnaast is de vergelijking tussen een productie voertuig en een ontwikkel voertuig ook niet helemaal fair.
Ging me niet om de vergelijking. Ging mij vooral om de epic fails van de Tesla en het feit dat opeens, vlak voor de crash, het systeem zichzelf uitschakelt: https://electrek.co/2025/03/17/tesla-fans-exposes-shadiness-defend-autopilot-crash/
“Wij die een hekel hebben aan Tesla schrijven een artikel met wat beweringen die we niet waar kunnen maken”..
Tuurlijk zal men zeggen dat het systeem zichzelf uitschakelde net voor de crash, als men zelf aan het rijden was.
En die video gaat natuurlijk om iets heel anders, om de verschillen van Lidar vs camera. Maar wat men vergeet t melden met Lidar is dat als er verschillende lidar systemen op hetzelfde stukje bezig zijn, deze elkaar ook storen en minder betrouwbaar maken. Dus een druk kruispunt vol met auto’s met lidar is ook maar de vraag of het lidar systeem, zonder extra andere sensoren, ook wel goed zouden werken.
Elke andere auto bouwer gebruikt voor de active cruisecontrol of hoger 1 meer sensoren, hij zei radar of een andere afstands meeting, alleen typisch Tesla alles weg bezuinigen en het als revolutionairs bestempelen, dat is het enigste merk wat alleen een camera gebruikt
Goh, en hoe rijd een mens dan? met alleen maar zelfs 2 camera’s die men zelf moet richten op de weg en niets zien als men deze op hun mobieltje, dashboard of plafond richt…… Dus als mensen met alleen maar 2 camera’s een auto fatsoenlijk kunnen rijden, waarom zou een auto met tich fixed camera’s die altijd aan zijn, altijd correct gericht zijn en veel snelle kunnen reageren dan een mens, het dan ook niet kunnen? Is het probleemloos? Nee, maar ook daar komt vooruitgang in. Op het moment dat tesla overwoog om alleen nog camera’s te gaan gebruiken was een Lidar systeem vele malen duurder, en een lidar systeem is ook niet faalloos, want bij meerdere systemen tegelijk, zoals dus verschillende auto’s op hetzelfde kruispunt, storen ze elkaar ook.
Die twee camera’s zijn zelfs maar beperkt tot amper een euro munt aan scherpte. De rest is vaag.
Radar gaf teveel false positives, high def radar is eventueel wel een optie. De radar is alleen “wegbezuinigd” bij de massaproductie.
Ik mis antwoord op de belangrijkste vraag: kan de Muskla mij dan met 10 bier op naar huis rijden?
Anders kan ik beter op de fiets gaan.
Hier in Duitsland krijg je daar boete voor en zelfs punten van je rijbewijs.
Voor het rijden van een Tesla?
Laat ze dat eerst maar eens uitgebreid testen op een afgesloten circuit met dummy weggebruikers, met alle soorten weggebruikers en intensiteit die je hier in Nederland kunt tegenkomen.
En dan nog, welke garantie hebben we dat iets dat vandaag goed gaat, morgen na een update nog steeds juist wordt geïnterpreteerd door de algoritmes?
Ook FSD zal steeds beter worden, en ik twijfel er niet aan dat het in veel gevallen beter reageert dan een mens. Maar hoe vaak het faalt weet niemand, iedere vorm van transparantie daaromtrent ontbreekt en dat zorgt ervoor dat ik het systeem totaal niet vertrouw.
Maar ach, van mensen weten we dat die wel heel vaak falen bij autorijden. En je moet toch ergens beginnen.
Naast dat het hier dus nog steeds om SUPERVISED FSD gaat, EN het systeem eerst door de keuring heen moet komen. Dus ja, het wordt eerst hier getest op nederlandse wegen, en het is feitelijk nog steeds niets meer dan een zeer geavanceerde versie van de adaptive cruise control met lane assis, want je moet dus zelf nog steeds, voorlopig, je handen op het stuur houden en de ogen op de weg.
In een treintje 30km/u door Amsterdam moet lukken toch?
Vraag me oprecht af hoe verzekeraars dit bekijken.
Uitrollen voor massagebruik nog in dit jaar? Wishful thinking. Eerst zien dan geloven.
Vragen om problemen dit, als je ziet hoe slecht dat systeem is met aanrijdingen etc, hoef ik dit echt niet in mijn omgeving te hebben, van mij mag je als zo een auto een ongeluk maakt de bestuurder/eigenaar dan gewoon nooit meer mag rijden, je wou immers al niet meer rijden dat je FSD gebruikt, je greep niet in toen er een ongeluk dreigde te gebeuren, dan lever je je pasje maar voor altijd in
Gefeliciteerd, dit is voor het eerst dat ik een bericht lees waarbij ‘okay boomer’ een prima gepast antwoord is.