Yep, die “300” slaat inderdaad op de hoeveelheid pk’s die deze raceversie van de Subaru BRZ onder de motorkap heeft. Dit extra lichte racemonster heeft maar liefst 50% meer vermogen van de versie die jij en ik volgend jaar kunnen kopen. Nu maar hopen dat we dat geblazen blok ook in de straatversie krijgen.
Subaru heeft vandaag tijdens de Tokyo Motor Show niet alleen de normale BRZ onthuld, maar ook de versie die vanaf volgend jaar deel zal nemen aan het Japanse Super GT kampioenschap. Daar zal deze Subaru BRZ strijden in de GT300 klasse (vergelijkbaar met GT3 in Europa). Onder de motorkap ligt nog steeds een 2 liter viercilinder boxermotor, maar dankzij een turbo perst die er nu 300 pk uit ipv 200 pk.
Gaan we deze motor ook in de straatmodellen tegenkomen? De kans is redelijk groot. Tijdens de LA Auto Show toonde Subaru al een STI variant van de BRZ (in concept vorm) en we weten van de Impreza dat die ook met 300 pk leverbaar is. Ga er dus maar vanuit dat we in 2013 kunnen scheuren met een 300 pk sterke, achterwielaangedreven Subaru BRZ.
Achterlijke grootte spoiler ,zo die is er uit.
@norge: niet huilen, ze weten echt wel wat ze doen qua spoiler in de racerij hoor. Het gaat eerder om de prestaties dan de looks.
Ik vind het er echt bruut uit zien. :D
@tuning: Echt waar ? :mrgreen:
@norge: En dat die spoiler er puur voor downforce op zit, en niet voor de mooiheid snap je niet?
@ilovelamp: Ik dacht dat het een koffie tafel was.:mrgreen:
Wat een bom, nu alleen nog wachten op de straat versie met 300 pk
Dit is de raceversie en ziet er erg dik uit, maar een gewone BRZ verlagen, mooier velgen, een spoiler en je komt al een heel eind.
Een woord, DAMN!
Die ziet er goed uit.
Hopelijk gaat er ook een team in racen in Europa.
@mclarenf1lm:
Dat gaat dus niet gebeuren. De auto is gebouwd volgens de JAF-GT300 reglementen. Die reglementen zijn alleen geldig in de SuperGT (GT300). De enigste (zeer kleine) kans om deze auto in Europa te zien racen is in de Dutch Supercar Challenge. Als dat al gebeurd, is dat waarschijnlijk pas over een paar jaar.
De wielbakken voor ogen een beetje raar t.o.v. de motorkap.
Te hoog ofzo, weet niet wat ik er precies aan zie.
Dikke bak!
Als ze hem niet fabriek-af uitbrengen met 300pk dan worden ze wel getuned tot 300pk, we weten nu dat het perfect mogelijk is. Subtiele hint van Subaru ;)
De koplampen zijn wel spuuglelijk! is wit plastiek dan zo veel zwaarder dan geel?
Ze hadden er gewoon beter LED’s in gestoken, zoals Audi dat doet met hun LMP1
@vale46: Geel licht geeft beter zicht, heb ik me ooit laten vertellen.
wat een heerlijk dikke bak is het zo!
@vale46: “In sommige vormen van GT racing, zoals bijvoorbeeld de gt3 en degelijken rijden verschillende klassen samen dezelfde race. De gele koplampen laten zien of de auto auto tot eenzelfde groep behoort. Als een rijder van een auto met gele koplampen een auto met witte koplampen ziet verschijnen in de spiegels, weet hij dat deze in een hogere klasse zit en dus geen competitie is. Hierdoor is het dus duidelijker te zien we tegen wie aan het racen is”
bron: http://lowprofileosr.blogspot.com/2011/11/short-waarom-hebben-sommige-racewagens.html
@trigger565:
Nice! Dat wist ik nog niet :D
@trigger565: Thanks, weet ik dat ook weer :)
moet er dan echt elke dag een artikel over dit model gaan?
hij ziet er in ieder geval wel een stuk dikker uit zo.
@mazdarx8: Bang dat hij beter gaat worden dan de RX-8? ;)
Hebbon!
En weer die achterlichten! ARGH! lelijk :x
Voor de geïnteresseerden, dit is de versie die met de Japanse DTM variant mee gaat doen, de SuperGT.
Eigenlijk is dat veel boeiender dan DTM aangezien er twee klasses tegelijk racen, GT300 (waar deze onder valt) met 300 PK en GT500 (uiteraard, met 500 PK dus)
@mierenneuker: Thx! Dankzij jou en @Alfaxa ken ik nu deze klasse. En dankzij @Trigger565 weet ik nu dat de GT300 met geel licht rijdt en de GT500 met wit licht. Super!
OT: Wat is het toch een mooie auto.. en de GT86 ook. Geeft niks hoor Autoblog.. blijf vooral veel schrijven over deze tweeling, ik vreet het allemaal op! ;)
Weet iemand waarom die koplampen vaak bij dat soort auto’s geel zijn? Voor het zicht op de weg ofzo, ik weet wel dat je met geel beter dingen kunt zien maar hoe het precies zit weet ik (nog) niet.
@masterstig: Lees jij de comments niet voor je iets post?? Scroll eens naar boven..
@Freewarefreak: Je hebt gelijk, sorry :D
@masterstig: dat is verplicht. Zo zie je het verschil tussen langzame deelnemers (gele lampen) en snelle deelnemers (witte lampen). Aan de kleur van de lampen weet je dan hoe snel de persoon is die achter je zit.
@robbie: Aahh thanks!
@robbie: veranderd de kleur van de lampen bij een auto die eerst langzaam en later snel is?
Gewoon straatversie kopen en een dikke garret op knallen akrapovic systeem en hopla een heerlijke bak!!!
@mightymike:
Zowiezo leveren ze nog niks voor toyota/subaru…liever nog n HKS uitlaat systeem.
@speedlimit: ach ja wat is niet is kan nog komen, trouwens vrij logisch, toyota heb alleen supra waar zoiets onder zou kunnen en subaru tja hoopte stiekem dat hier al wat lekkers voor gelast was aangezien er 9 van de 10 keer een andere uitlaat onder gaat( in het geval van de impreza)
Ziek ding, deze volgt de Legacy GT300 dus op
@jdmfan:
Ja, maar waarschijnlij rijdt de Legacy volgend jaar ook nog mee. Het team dat de Subaru BRZ gaat inzetten, R&D Sport, heeft altijd #62. Ook dit jaar hadden ze #62 voor de Legacy. Deze BRZ heeft #61, dus waarschijnlijk behoudt de Legacy #62.
Subaru,
Ze hebben dus de rally wereld verlaten na 3 succesvolle wereldkampioenschappen en gaan zich nu richten op het toerwagen segment.
We gaan deze in Europa, nee, over de hele wereld tegenkomen.
Straks, als het works team in Japan ervaring heeft opgedaan.
En zal Subaru ongetwijfeld proberen het truucje voor de tweede keer uit te halen nl. alles winnen wat er te winnen valt.
En die 300 pk’s?
Er zullen al blokken klaar staan die er 500 uitpersen.
Want dat is gewoon te doen bij de 2 liter closed deck engine.
Want als er 1 dingis wat Subaru heeft, is het wel ervaring met snelle motoren.
Ja, verstand van snelle motoren. Subaru heeft zich zelfs ooit nog eens, een blauwe maandag, bemoeid met de F1