• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rechter maakt een einde aan fijnstofbelasting

Auteur: Dennis, gepost 14 oktober 2008 om 19:20 – 28 Reacties

Fijnstof

Hè verdorie, we waren zo goed bezig. Als groene hippies hebben we het hart op de juiste plek als het gaat om ons milieu. Heel autorijdend Nederland omarmde 1 april jongstleden dan ook met liefde de fijnstoftaks maatregel, want een beter milieu begint nu eenmaal bij jezelf. Helaas konden die kloterige BOVAG en RAI het weer niet laten om kort geding tegen de maatregel aan te spannen. Die verloren ze gelukkig, maar wat blijkt nu in hoger beroep? Godsamme! Het is over en uit met de fijnstofbelasting.

De fijnstofbelasting geldt voor nieuwe dieselauto’s. Schonere dieselauto’s met een roetfilter krijgen een korting van 900 euro op de BPM, maar de exemplaren die af fabriek zonder roetfilter worden geleverd, worden juist extra belast met heffing van 200 euro per miligram/per km en dit kan in een aantal gevallen oplopen tot 4.200 euro.

Maar goed, de belastingmaatregel moet op last van de rechter dus binnen vier weken van tafel zijn. De rechter meent dat de belastingmaatregelen niet in lijn zijn met het Europese beleid (de Euro 5 norm per 1 september 2009). Nederland loopt hiermee onterecht op de zaken vooruit, waardoor dit oneerlijke concurrentie oplevert.

Nou BOVAG en RAI hartstikke gefeliciteerd hoor met het behaalde resultaat, maar ik ga snel weer een paar boompjes planten. (via: bovagkrant)

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, Diesel, hippies

Vorig bericht: « Lavazza GTX V12
Volgend bericht: Dodge Challenger SRT10 Concept naar SEMA Show »

Lees Interacties

Reacties

  1. W!d zegt

    14 oktober 2008 om 19:32

    goh.. kan de Fox TDI en de Ssang Yongs ook weer verkocht worden

    Login om te reageren
  2. Waxweazel zegt

    14 oktober 2008 om 19:36

    Kijk er zijn toch nog slimme mensen daar in Nederland !
    Waarom moest jullie regering weer willen vooruit lopen op iets dat pas in 2012 Europees wordt ingevoerd .. ?
    Puur om de staatskas te vullen, dat was toch wel overduidelijk.

    BOVAG en RAI hebben wel gelijk dat dankzij die te vroege maatregel opeens een hoop nieuwe auto’s niet meer verkocht konden worden in Nederland of gewoon niet rendable waren om te verkopen met die bijtellingen.

    Login om te reageren
  3. CSL zegt

    14 oktober 2008 om 19:38

    Audi V12 TDI!!

    Login om te reageren
  4. Melvivio zegt

    14 oktober 2008 om 19:46

    ja, die is nu ook echt 0,0000001% goedkoper. daar zit 15million % slurptax op man :P

    Login om te reageren
  5. Wilem zegt

    14 oktober 2008 om 19:50

    In het Westen van Nederland wordt in bepaalde steden regelmatig de norm voor fijnstof overschreden. Dit veroorzaakt bij diverse mensen longklachten.
    Het lijkt mij dan ook erg kortzichtig dat Rai en BOVAG hieraan voorbij gaan en de verkoop van auto’s zonder filter weer mogelijk maken.
    Ik ben een autoliefhebber maar ik denk ook aan mijn medemens !

    Login om te reageren
  6. RobertJ zegt

    14 oktober 2008 om 19:55

    Hmmm, hoeveel auto’s hebben hier nog last van? ik denk dat er meer auto’s profiteren van de 900BPM korting, of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
  7. Waxweazel zegt

    14 oktober 2008 om 20:07

    De reden waarom BOVAG en RAI dit zijn gaan aanvechten is omdat ze nog met een hele vloot wagens zat die geen roetfilter standaard hebben en deze dus na de leasing niet meer zouden kunnen verkopen. Dit is de eigenlijke reden.

    Login om te reageren
  8. jampa zegt

    14 oktober 2008 om 20:09

    @ willem

    wat een gay reactie! auto’s moeten zuipen en milieuonvriendelijk zijn, auto’s moeten lawaai maken en belachelijk grote motoren hebben!

    Login om te reageren
  9. Sorcerer zegt

    14 oktober 2008 om 20:18

    Ik vond dit een van de weinige goede nieuwe belastingen. Dieselroet is namelijk kankerverwekkend. Heeft verder weinig met het milieu te maken, maar meer met je kans om kanker te krijgen.

    Schaf liever de slurptax af… die is nergens goed voor. Deze wel als een van de weinige.

    jampa: de meeste dieselauto’s zonder roetfilter zijn aziaten die nog niet de moeite hebben genomen roetfilters te monteren omdat het hier niet verplicht is. Geen liefhebbersauto’s dus. Benzine-auto’s zijn niet milieuvervuilend. Alleen CO2 is bij benzine-auto’s een issue…

    Audi V12 TDi is trouwens al voorzien van een roetfilter hoor (Euro5 zelfs geloof ik?)… Ook de V8 diesel die in de A8 ligt sinds 2006 heeft al vanaf het begin een roetfilter. Het zijn echt vooral de aziaten, met auto’s zoals de Toyota Yaris 1.6 diesel die hier duurder door werden…

    Login om te reageren
  10. Paolo zegt

    14 oktober 2008 om 20:31

    @ willem

    Dan moetten ze buiten roken ook verbieden….
    Waar gaat het heen….

    Login om te reageren
  11. arjontje zegt

    14 oktober 2008 om 21:02

    @ Willem ben blij dat ik in het oosten woon.

    Login om te reageren
  12. Vroegerrr! zegt

    14 oktober 2008 om 21:18

    Goh, stel ik heb zo’n vette SUV gekocht waarvan, mede vanwege de fijnstoftax, de catalogusprijs door fabriek en importeur kunstmatig flink naar beneden gebracht is om ‘m nog aan de man te brengen. Mag ik dan nu ook nog mijn handje ophouden om het onrechtmatig ge-inde geld retour te ontvangen??

    Login om te reageren
  13. Wapwap zegt

    14 oktober 2008 om 21:22

    De auto wordt al veel te lang als melkkoe gebruikt, prima dat ze deze regel afschaffen.

    Het vreemde is alleen dat brommers & scooters een hogere fijnstofuitstoot hebben dan een vrachtwagen, en zelfs twee keer zo veel als een auto! ( http://www.trouw.nl/groen/article1785996.ece/_rsquo_Pak_smerige_brommers_aan_rsquo__.html )

    Als ze echt zo begaan zijn met het milieu, dan pakken ze dit probleem aan, in plaats van steeds meer onredelijke belastingen op te leggen aan auto’s.

    Login om te reageren
  14. casanova zegt

    14 oktober 2008 om 21:35

    Popie-jopie geschreven artikel zeg. Maakt een wazige toestand alleen maar vreemder.

    Login om te reageren
  15. BMW 650i, Cooper S zegt

    14 oktober 2008 om 21:55

    En krijgen de mensen die teveel hebben betaald hun geld terug?
    Met rente?

    Login om te reageren
  16. Sorcerer zegt

    14 oktober 2008 om 21:58

    Wapwap: inderdaad, zouden ze ook echt iets aan moeten doen, scooters e.d. Als ik eens op de fiets zit (tja, stad…) dan kunnen er 20 auto’s langsrijden, geen last van. Maar 1 zo’n vieze brommer en je voelt het gelijk prikken in je neus…

    Verder verwijs ik iedereen door naar m’n vorige reactie een stukje hoger op deze pagina…

    Login om te reageren
  17. Sjaaky zegt

    14 oktober 2008 om 22:28

    Joh gewoon BPM wegsmijten en dan mogen ze deze maatregel houden. Resultaat? > mensen met oude vervuilende auto’s kunnen nu eindelijk een nieuwe die veel schoner is betalen en als er een vuile duurder wordt laten ze die sneller staan. Dus met deze maatregel is niets mis, MITS het BPM wordt afgeschaft.

    Login om te reageren
  18. Roadronner zegt

    14 oktober 2008 om 22:32

    Ze hadden idd beter de slurptax aan kunnen vechten ipv deze fijnstofbelasting. Slurptax slaat nergens op omdat je immers toch al betaalt voor je verbruik aan de pomp?

    Login om te reageren
  19. Emile_Benz zegt

    14 oktober 2008 om 23:53

    alsof deze uitspraak die threehugterroristen tegenhoudt… Verzinnen ze wel weer wat anders…

    Login om te reageren
  20. Arodin zegt

    15 oktober 2008 om 00:16

    @nieuwenhuizen (of casanova):
    Ik vind sacrasme ook veel te complex. Of bedoel ik dit nu juist cynisch? :-)

    Login om te reageren
  21. ripjans zegt

    15 oktober 2008 om 01:17

    @Willem, net zoals al die UMTS masten ofniet!
    :X

    Login om te reageren
  22. AutoInformatief zegt

    15 oktober 2008 om 08:01

    Wanneer worden alle andere belachelijke belastingen afgeschaft? Of wens ik nu weer te veel van het goede. :oops:

    @ Sorcerer
    Op vandaag krijg je overal al kanker van dus van dat beetje fijnstof hoef je ook niet meer te schrikken hoor.

    Login om te reageren
  23. De Oerknal zegt

    15 oktober 2008 om 09:11

    Lang leve Europa!

    Login om te reageren
  24. mark zegt

    15 oktober 2008 om 09:19

    @ sorcerer

    Toyota Yaris 1.6 diesel? die ken ik niet..

    Maar je hebt gelijk, auto’s zonder roetfilter werden veel duurder. Terwijl sommige zonder roetfilter minder uitstoten als auto’s met. Maar voordeel is wel dat alle merken nu op alle diesels standaard met roetfilter komen.

    Login om te reageren
  25. de sjonnies zegt

    15 oktober 2008 om 10:18

    Gelul gelul en nog eens gelul, wanneer gaat de mensheid eens leren om problemen bij de bron op te lossen, maak de Diesle zwavelarm en je bent 80% van het fijnstof kwijt.
    Maar ja, wat doen we dan met al die milieu ridders ?

    Login om te reageren
  26. Mr Hyde zegt

    15 oktober 2008 om 16:57

    @de sjonnies
    wat heeft zwavel met roet te maken? zwaveloxides zijn geen roet, wel ongezond, zelfs giftig, maar geen roet. Roet is gewoon onvolledig verbrande brandstof. Normaal gaat de koolstof bindingen aan met de zuurstof, bij gebrek aan zuurstof gebeurd dit niet. Echter, de verbranding kun je nooit perfect krijgen, je zou het dan zo fijn moeten vernevelen dat de moleculen appart komen te zitten, dit is een techniek die nog niet op grote schaal toepasbaar is. Maar door de inspuiting te optimaliseren, kun je wel de roet terugdringen, heeft weinig tot niets met de zwavels te maken.

    Login om te reageren
  27. R. Dekker zegt

    15 oktober 2008 om 19:34

    Ben blij dat er gelukkig 1 belastingmaatregel van de roversbende van BOS van tafel is geveegd.
    Is toch niet normaal meer in NL??
    Maar nee we blijven allemaal weer stemmen op de CDA, PVDA, en die groenlinks kut, mevr. Halsema.
    en niet te vergeten woutertje BOS.
    Bos en zijn roversbende, die NL door dit soort maatregelen kapot maakt.

    Login om te reageren
  28. Zoef zegt

    15 oktober 2008 om 19:46

    Nederland is goed bezig. Het mistgordijn van de politieke correctheid wordt langzamerhand doorbroken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North