• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Recordaantal snorfietsen verkocht, afschaffen dat ding!

Auteur: Dizono, gepost 19 december 2016 om 10:31 – 194 Reacties

Snorvespa


Liefhebbers van tweewielers met blauwe kentekenplaten kunnen beter niet verder lezen.

In 1974 wordt in Nederland de snorfiets opgenomen in de Regeling Voertuigen. Daar waar een bromfiets een maximale constructiensnelheid van 45 km/u heeft en men verplicht is een helm te dragen, mag de snorfiets maximaal 25 km/u en is een helm niet verplicht. Het was een categorie bedoeld voor Tomossen, Puch’s en Spartamets. Kleine gemotoriseerde tweewielers waarmee je oma boodschappen kon doen. De maximumsnelheid die een snor- of bromfiets mag hebben ligt 5 km/u boven de constructiesnelheid. Ergo, een bromfiets mag maximaal 50 km/u lopen, een snorfiets 30 km/u. Wel dien je je aan de maximumsnelheid van respectievelijk 45 en 25 km/u te houden.

Daar waar zo’n oude Tomos of Spartamet een motortje met 30cc had, is het tegenwoordig allemaal 50cc. Veel landen kennen het begrip ‘snorfiets’ niet en dus worden er praktisch geen specifieke snorfietsen gemaakt. In plaats daarvan zijn het bromfietsen die begrensd zijn, bijvoorbeeld met een Vario-ring en/of ontstekingsregelaar. Haal je die van je Vespa of immitatie-Vespa af, dan rijdt zo’n ding zomaar 60 of 65 km/u.

En daar zit hem het probleem. Hier in Amsterdam zie ik namelijk zelden snorfietsen die zich wél aan de snelheidslimiet houden. In plaats daarvan slingeren ze al append en/of rokend met 50 km/u over het fietspad, met een vinger op de claxon om nietsvermoedende fietsers de stuipen op het lijf te jagen. Dat er niet meer doden vallen vind ik oprecht een wonder.

De Rai-vereniging en Bovag melden jubelend in hun persbericht dat er dit jaar tot en met november al ruim 45.000 van die krengen zijn verkocht (tegenover 16.318 bromfietsen). Niet alleen een flinke stijging ten opzichte van de 42.575 snorfietsen die over heel 2015 werden verkocht, het toont volgens de partijen ook aan dat de snorfiets onmisbaar is in het dagelijks leven van velen. Ze spelen zelfs een belangrijke bijdrage in het bereikbaar houden van onze steden en passen uitstekend in het duurzaam mobiliteitsbeleid.

Ik weet niet onder welke steen de Bovag en de Rai Vereniging hebben geleefd, maar die krengen stoten doorgaans veel meer schadelijke stoffen uit dan een auto. Daarnaast komen ze de verkeersveiligheid niet ten goede én zijn ze verre van onmisbaar. Elke snorfietser heeft namelijk een AM-rijbewijs en mag dus ook gewoon op een brommer rijden. De oplossing is dan ook uiterst simpel: de snorfietscategorie afschaffen en alle bromfietsers in stedelijke gebieden met een helm op, de rijbaan op. Kunnen ze lekker allemaal legaal 45 km/u rijden. Jammer voor omaatjes met Tomossen, maar dat probleem lost zich met de tijd vanzelf op.

Foto: jurgen.klijn op autojunk.nl

Ook interessant!

  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • Recordaantal occasions verkocht in 2021 (tot dusver)
  • Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
    Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
  • Wordt deze Burton wél verkocht?

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, brommer, milieu, record, rijbewijs, scooter

Vorig bericht: « Onze 18 populairste artikelen op Facebook in 2016
Volgend bericht: De Lamborghini Aventador S is hier! »

Lees Interacties

Reacties

  1. peugwow zegt

    19 december 2016 om 10:36

    Helemaal mee eens! Die dingen stinken ook nog eens verschrikkelijk

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      19 december 2016 om 10:43

      @peugwow: de 2 takt ja, 4 takt bijna niet

      Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 11:11

        @888natan: 4 takt is precies hetzelfde als een auto …

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          19 december 2016 om 14:00

          @riri: idd, want 4-takt betekent idd automatisch een katalysator, injectie, bpm boetes op modellen met bovengemiddelde uitstoot, etc…

          Login om te reageren
          • riri zegt

            19 december 2016 om 15:05

            @griffendahl: 4 takt = vier slagen en die zijn:

            De inlaatslag: 1
            De compressieslag: 2
            De arbeidsslag: 3
            De uitlaatslag: 4

            zo dat weet jij nu ook .

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              19 december 2016 om 16:24

              @riri: begrijpend lezen is ook een vak…

              Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          19 december 2016 om 18:01

          @riri: 4takt is nog altijd achterhaalde techniek. Gemiddelde brommer stoot meer uit dan n vrachtwagen….

          Login om te reageren
          • xgiulx zegt

            20 december 2016 om 01:04

            @dutchdriftking: rijd 1 op 35-40. Het is niet meer zoals vroeger. Nu stil en zuinig.

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              20 december 2016 om 10:39

              @xgiulx: zuinig zijn en uitstoot zijn 2 totaal verschillende zaken. Een brommer verbrand lang niet alles volledig en zo komt er dus een hoop ellende in de lucht.

              Login om te reageren
      • marc94 zegt

        19 december 2016 om 22:17

        @888natan: en laten snorsers meest 4takt zijn. iemand slaat de plank volledig mis.

        Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      19 december 2016 om 10:58

      @peugwow: er zijn weinig dingen die ik zo lekker vind ruiken als een ouderwetse 2 takt

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 11:37

        @janmetdelangeachternaam: een goed afgestelde 2-takt is prima. Maar die dingen zijn reuze gevoelig voor verkeerde afstelling itt 4takt.

        En ze rijden ook nog eens op het fietspad. Ik moet soms gewoon van de fiets afstappen omdat ik geen lucht meer krijg als er zo’n kreng voorbij is gekomen.

        Altijd scooters trouwens, zonder duidelijke rookpluim. Een oude puch of tomos met blauwe pluim is op een of andere manier heel anders.

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:40

          @lekbak: Rook(te) je ? zo ja, zoek de oorzaak daar .

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 december 2016 om 11:45

            @riri: ik heb astma. In schone lucht is mijn conditie niet anders dan uitstekend te noemen maar warmte, vocht en fijnstof doet mij niet zelden kruipen over de grond. 2 takt scooters zijn met afstand het ergste van allemaal. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld oude diesels, die rook is veel minder benauwend.

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 11:48

              @lekbak: Ik heb wel eens een roetpluim gezien uit een (oude) diesel dat ik een 2 takt verkies boven die WMD aanval op mijn longen :)

              Geef maar eens flink gas in een diesel

              Login om te reageren
              • timberleek zegt

                19 december 2016 om 12:08

                @riri: die dikke zwarte pluimen zijn juist relatief onschadelijk. Dat maakt de was vies en laat een stoflaag achter, maar is veel te grof om diep in je longen te komen. Het onzichtbare ultrafijne stof is veel gevaarlijker. Dat komt namelijk diep in je longen en blijft daar hangen.

              • lekkerlinksrijden zegt

                19 december 2016 om 12:47

                @timberleek: op zo’n lekkere oude puch op een zaterdag door de stad met een litertje slaolie in de tank, is net een oliebollenkraam zonder filters, lol

              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 12:50

                @riri: van dikke roetwolken van een oude diesel heb ik veel minder last dan van die onzichtbare lucht uit een 2takt scooter.

    • EPI zegt

      19 december 2016 om 12:40

      @peugwow: niet iedereen vind dat stinken.

      Ot:
      Ik zou zeggen stop met de verkoop van nieuwe 2t en stop met de verkoop van snor. Maar laat de bestaande gewoon bestaan en geef een bezitter de mogelijkheid om kosteloos om te keuren naar brom. Dan houd je iedereen te vriend en bloed het probleem vanzelf dood.

      Ik rijd overigens zelf een licht opgevoerde en aangepaste Vespa Ciao snor van het jaar stillekes en ben een duidelijke 2t en snor fan. Maar snap het probleem heel goed.

      Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      19 december 2016 om 12:47

      @peugwow: oneens, hoger straffen voor de snorfietsen die te hard gaan. Afschaffen is in mijn ogen te grof. Geheel objectief ben ik niet, ik heb 2 snorbrommers in bezit

      Login om te reageren
    • greytonic zegt

      19 december 2016 om 18:27

      @peugwow: ik rijd een 4takt sprint en heb nooit last van stank oid

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    19 december 2016 om 10:38

    Ik snap niet waarom je niet gewoon op de fiets kunt stappen in plaats van op zo’n ding. Je leeft er nog langer door ook, in betere gezondheid.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 11:12

      @jochempie: Als je bijvoorbeeld in 020 gaat fietsen en je longen gaan open en je ademt de smog/fijnstof extra diep in ga je niet langer leven :)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        19 december 2016 om 11:16

        @riri: Daar heb je dus het collectief voor nodig..

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:19

          @jochempie: Dus geen vrachtvervoer en iedereen de auto uit, omdat jij zo nodig wilt fietsen ?

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            19 december 2016 om 11:29

            @riri: Het gaat om die stinkbrommers. Die vrachtauto’s en auto’s hebben katalysatoren, roetfilters en rijden niet op mengsmering.

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 11:33

              @jochempie: 4 takt of in het Italiaans 4 Tempi , wie rijdt er nog op 2 takt ??!!! Daar zitten alleen nog Tokkies op die rijden nog op die oude stink dingen omdat de Aldi bier budget intact moet blijven.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 11:38

                @riri: ze worden nog met bosjes tegelijk nieuw verkocht. Wonderlijk genoeg is dat nog niet verboden. Ga ze maar eens tellen en verbaas je.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:49

                @lekbak: Niet meer dan de 4 takt de fabrikanten zijn allemaal al overgestapt een enkeling maakt ze nog maar als consument ben je niet voordeliger uit ze kosten hetzelfde dus ga iedereen voor de zuinige 4 takt .

              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 12:53

                @riri: ga jij maar eens beter zoeken op naar budget scooters. De goedkoopste zijn nog altijd tweetakt.

                Ik vind het ook dom als mensen die kopen, 4takt is goedkoper op de lange termijn. Maar vertel dat maar eens tegen die schrapers die dit spul kopen…

              • janmetdelangeachternaam zegt

                19 december 2016 om 14:54

                @riri: alle 2 takt boven de 50/65cc is een verademing tussen de benen, vraag dat maar aan de gemiddelde motorcrosser

              • Tonnie zegt

                19 december 2016 om 16:04

                @riri: ik heb altijd 2-takt brommers gehad. Vond de nieuwe modellen niet mooi. Nu staat er nog een x-jaar oude vespa ciao snor in de schuur te roesten.. toch al wat jaartjes geleden dat ik op zo’n tweewieler heb gezeten. De fiets is toch veel praktischer in Groningen!

            • timberleek zegt

              19 december 2016 om 11:38

              @jochempie: dat is alleen oude meuk. Bijna al die nieuw verkochte snor en bromfietsen zijn viertakt. Gaat gewoon euro 95 in.

              Je oude aerox en dergelijke was tweetakt

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 11:39

                @timberleek: nope, ook nieuw nog zat verkocht.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:44

                @lekbak: Wie gaat nu een 2 takt kopen nieuw als je een 4 takt kan kopen ?

              • timberleek zegt

                19 december 2016 om 12:10

                @lekbak: welke dan?

                Ik zie tegenwoordig hoofdzakelijk mensen met vespa, agm of andere goedkope snorscooters. Allemaal viertakten.

            • riri zegt

              19 december 2016 om 11:39

              @jochempie: 1 woord…….DIESELGATE

              Login om te reageren
              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 11:43

                @riri: Ben blij dat je er over begint. Geen diesels dus in de binnenstad? Ik ben op zich voor.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:46

                @jochempie: Ik haat diesels om de wegenbelasting alhoewel een 550d of Porsche hoog op mijn wenslijstje staan .

                Maar onze supermarkten worden niet bevoorraad door een 1.2 VW of Peugeot :)

              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 11:51

                @riri: Allemaal van die kleine praktische probleempjes die je opwerpt als barrières… Oh nee een VW Crafter loopt op diesel, wat nu!? :'(

              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:54

                @jochempie: Er is vast wel eentje te vinden met benzine motor :)

              • rotasaxal zegt

                19 december 2016 om 12:50

                @riri:
                Dus dan ga je veel meer betalen voor je pakketje uit China.
                En vrachtwagens dan ook op benzine????.
                Nadenken voor je wat zegt.

          • r3fl3x zegt

            19 december 2016 om 11:58

            @riri: grote vrachtwagens en doorgaand autoverkeer hebben inderdaad niks te zoeken in een drukke stad als Amsterdam. En die snorfietsen zijn inderdaad de terroristen van het fietspad. Ze letten even slecht op als fietsers, rijden minimaal 2x zo hard en zijn zelden goed onderhouden

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 12:00

              @r3fl3x: Mijn ervaring in 020 is dat fietsers niet opletten en en ander verkeer hinderen of zelfs in gevaar brengen.

              Login om te reageren
              • r3fl3x zegt

                19 december 2016 om 12:10

                @riri: klopt helemaal. Maar scooters letten even slecht op, rijden harder en stoten meer uit. Een fiets kan niet zo veel schade aan richten, een scooter wel.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 12:14

                @r3fl3x: Een scooter rijder heeft een rijbewijs en een kenteken dus hij houdt zich eerder aan de verkeersregels.

              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 13:00

                @riri: in welke wereld leef jij? Sowieso niet de onze.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 15:07

                @lekbak: Ik leef en laat leven jij wilt dwingen dus mijn wereld is mooier

              • r3fl3x zegt

                19 december 2016 om 15:35

                @riri: zou je denken hè…

      • Jochempie zegt

        19 december 2016 om 11:33

        @riri: Bovendien is dit argument al tijden geleden ontkracht. Het buiten sporten in vervuilde lucht doet weinig om je levensverwachting en kwaliteit aan te tasten. Het is veel beter dan niet sporten en binnen blijven zitten. Dit onderzoek kun je hier vinden: http://ehp.niehs.nih.gov/1408698/

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:34

          @jochempie: Oh vandaar dat stedelingen eerder dood gaan gemiddeld en dat smog een probleem is :)

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            19 december 2016 om 11:35

            @riri: Je weet dat dit nu werkelijk op kaas slaat he?

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 12:01

              @jochempie: Je veranderd om de reactie van kaassoort dus vertel het me maar :)

              Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            19 december 2016 om 11:37

            @riri: Er staat nergens dat smog geen probleem is. Het onderzoek richt zich op de vergelijking tussen het intensief bewegen in een omgeving met luchtvervuiling ten opzichte van niet bewegen en binnen zitten in dezelfde omgeving.

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 11:53

              @jochempie: Wie thuis zit en veel slaapt gaat sowieso eerder dood dat weet iedereen .

              Ikmhad het over sporten in de vuiligheid ik woon vlakbij een tunnel in 020 en de ruiten zijn in de buurt heel snel vies van de fijnstof.

              Login om te reageren
              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 11:55

                @riri: Dat sporten kun je dus gerust doen in die vuiligheid, als je er toch al leeft.

              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:57

                @jochempie: Dat is een keus die je zelf mag maken :)

    • reistje zegt

      19 december 2016 om 11:21

      @jochempie: Sneller dan de fiets, zeker als je snorfiets 40+ rijd en in tegenstelling tot de auto kan je er wel mee parkeren.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        19 december 2016 om 11:42

        @reistje: Maar dat is dus niet de bedoeling. Een beetje getrainde fietser haalt ook 25+ km/u gemiddeld in de stad.

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:55

          @jochempie: 40 km verder is hij moe en heeft bezweet genoeg fijn stof ingeademd :)

          Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      20 december 2016 om 00:09

      @Jochempie: omdat ik in een stad woon en rond de 30 km per dag rij in ritjes van 5 a 10km. Met de auto ben ik per rit zo’n 20 minuten kwijt, met de scooter een kleine 10 minuten.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        20 december 2016 om 10:04

        @wildewesten: Best, jij bent de uitzondering. Maar er zijn genoeg mensen die minder afhankelijk zijn van de snelheid van de scooter en gerust op de fiets zouden kunnen stappen.

        Login om te reageren
  3. 47cars zegt

    19 december 2016 om 10:39

    Niks mis met 4takt snor scooters, ze “stinken” niet, en vervoeren je prima van a naar b!

    Login om te reageren
    • tomnomnom zegt

      19 december 2016 om 10:47

      @47cars: Inderdaad woon in een middelgrote stad, parkeren met de auto is een drama. En met de scooter kom je overal makkelijk en snel.

      Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 11:13

        @tomnomnom: En nog wel van deur naar deur

        Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      19 december 2016 om 12:01

      @47cars: ze zijn prima als ze niet opgevoerd en goed onderhouden zijn. Helaas is dat in ieder geval in Amsterdam vaak niet het geval en staat de straat blauw van de rook van zo’n knetterend kreng.

      Login om te reageren
      • 47cars zegt

        19 december 2016 om 14:19

        @r3fl3x: ik haal de vario ring eruit, dan lopen ze niet in een vervelende begrenzer en gaat het scootertje ca 40 km/h. Uiteraard rijdt je deze snelheden alleen als het kan, maar ik snap je punt! Alleen auto’s zijn net zo millieuvervuilend..

        Login om te reageren
  4. mar10us zegt

    19 december 2016 om 10:39

    Is het niet 1994?

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    19 december 2016 om 10:39

    Is zo’n Vespa niet gewoon een statussymbool in de grote steden? Elke keer als ik er kom zie ik Jan en alleman er op rijden. Van een Achmed naar een bekakt tienermeisje en van een bekakt tienermeisje naar een oude oma en van een oude oma naar een kamper.

    Ik scheurde rond op een snor-Puchje en op een Aprilia SR die ietsje (ietsje maar) harder ging dan toegestaan. Vroeger zag je die dingen als bosjes, maar ze verdwijnen in rap tempo van het straatbeeld.

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      19 december 2016 om 10:44

      @viezefreddyw: vespa is de scooter waar ferrari dat is onder de auto’s ;)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        19 december 2016 om 10:47

        @888natan: Vind je? Ik zie Vespa’s dagelijks rondrijden, Ferrari’s alles behalve.

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          19 december 2016 om 11:32

          @viezefreddyw: als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Ik bedoelde het in de zin van ‘de premium onder de…’

          Login om te reageren
          • 888natan zegt

            19 december 2016 om 11:37

            @888natan: als ik er nu zo over nadenk; Premium is wel van de vespa af….

            Login om te reageren
            • riri zegt

              19 december 2016 om 12:04

              @888natan: nou noem een vraagprijs vanaf 4200 euro maar standaard

              Login om te reageren
              • 888natan zegt

                19 december 2016 om 13:03

                @riri: dat zeg ik ook niet. Ik reageerde op freddy obv ‘elke dag rond zien rijden’.

        • lekbak zegt

          19 december 2016 om 11:40

          @viezefreddyw: ik geloof er geen zak van dat jij zelden Ferrari’s ziet…

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            19 december 2016 om 11:46

            @lekbak: Haha, ja eigenlijk dagelijks. Maar ik tel hem toch niet mee.

            Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          19 december 2016 om 16:28

          @viezefreddyw: wat ik gemiddeld als Vespa aanzie, is doorgaans één of andere Chinese ripoff…

          Login om te reageren
      • aambei zegt

        19 december 2016 om 11:06

        @888natan: Meer de Audi A3, een bekakt golfje

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        19 december 2016 om 11:45

        @888natan: Volgens mij is de Vespa ongeveer de Fiat 500 onder de brommerts ;)

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:56

          @jochempie: Allebei te duur daar kan je gelijk in hebben :)

          Login om te reageren
    • hallobanaan zegt

      19 december 2016 om 10:44

      @viezefreddyw: als ik die scooters zie dan heb ik maar 1 beeld. Bontkraag, Adidas trainingspak en Gucci tasje. Zonder helm en dan met 70 km per uur naar de volgende overval.

      Login om te reageren
      • esprit84 zegt

        19 december 2016 om 11:07

        @hallobanaan: maar dat komt ook door je bekrompen ietwat racistische beeld

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          19 december 2016 om 11:10

          @esprit84: Ik wist niet dat bontkraag, Adidastrainingspak, Guccitasje een ras is?

          Login om te reageren
          • riri zegt

            19 december 2016 om 11:17

            @viezefreddyw: Oh oh Den Haag de stad achter de duinen (hij is fan van Barbie)

            Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 december 2016 om 11:25

          @esprit84: het feit dat jij deze beschrijving van kleding racistisch vindt, zegt meer over jou dan over hem. Want jij bent het die hier een bepaalde etnische groep aan koppelt. ;)

          Login om te reageren
          • riri zegt

            19 december 2016 om 11:31

            @dizono: Hij is vaak in Den Haag en in Amsterdam Noord/Almere genoeg oh oh Cherso zonnebank typjes :)

            Login om te reageren
            • dsdh zegt

              19 december 2016 om 11:53

              @riri: de tweede keer is ‘ie ook niet leuk maat

              Login om te reageren
              • riri zegt

                19 december 2016 om 11:59

                @dsdh: Ik breng wat nuance en gaf mijn mening iedereen ziet wat hij wilt zien :)

              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 12:08

                @riri: Ik zie dat je aardig door moet typen om in 56 minuten 30 berichten te plaatsen!

              • riri zegt

                19 december 2016 om 12:10

                @jochempie: komt mede door jou met ja maar , ja maar :)

              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 12:13

                @riri: Interessante kijk op de discussie! :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

              • gregorius zegt

                19 december 2016 om 13:25

                @jochempie: eindspurt om in de top10 van 2016 te komen.

              • Jochempie zegt

                19 december 2016 om 13:59

                @gregorius: Hehe, wie weet. Ieder z’n meug.

        • hallobanaan zegt

          19 december 2016 om 11:27

          @esprit84: ik chargeer natuurlijk. Maar je laat je wel uit de tent lokken zeg. En dan mij beschuldigen van racisme omdat mijn opmerking bij jouzelf een bepaald beeld oproept!

          Login om te reageren
          • riri zegt

            19 december 2016 om 11:36

            @hallobanaan: Ik zag Barbie en de andere oh oh Cherso luitjes met oranje kleur voor me :) Ben ik nu ook een racist ?

            Login om te reageren
        • super zegt

          19 december 2016 om 12:17

          @esprit84:
          je bedoelt waarschijnlijk statistisch in plaats van racistisch.

          Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 11:16

        @hallobanaan: Jij komt het dorp (bijna) niet uit en bent nogal goedgelovig :)

        Login om te reageren
      • mout zegt

        19 december 2016 om 11:35

        @hallobanaan: Levert Adidas zijn trainingspakken nu ook al met bontkraag?

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 11:38

          @mout: http://images.esellerpro.com/2105/I/160/535/2/CS-181113-85.jpg

          Login om te reageren
      • por100 zegt

        19 december 2016 om 11:42

        @hallobanaan: neen, als ze een overval plegen hebben ze juist wel een helm op. Verder niet …

        Misschien moeten we de helm verbieden!

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 12:03

          @por100: En de RS4 :)

          Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 11:15

      @viezefreddyw: Iets van vroeger en van boeren tegenwoordig komen de boeren naar 020 en rijden ze vespa om er bij te horen. :)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 december 2016 om 13:05

      @viezefreddyw: statussymbool? Misschien in de echt grote steden. Maar in de provinciesteden is het naar mijn beleving toch vooral een kansarmenvervoersmiddel.

      Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    19 december 2016 om 10:40

    De meeste omaatjes racen nu op electrische fietsen rond. Die zullen met het afschaffen niet zo veel problemen hebben.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 11:21

      @dwersbongel: Mensen die er naar hun werk meegaan wel

      Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    19 december 2016 om 10:42

    Alleen nog elektrische (snor) fietsen en die 25 km shit op tweetakt verbieden. Wil je dat niet ga je maar brommer rijden.

    Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    19 december 2016 om 10:43

    Waarom worden snorfietsen en brommers niet verplicht elektrisch? Het is een van de weinige vervoersmiddelen waar ik een accu wel zie zitten.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:05

      @robert110: het opladen is een opgave van inspanning en geduld .

      Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    19 december 2016 om 10:45

    De groep minder vermogende mensen die afhankelijk zijn van een snorfiets is enorm. Ze kunnen geen auto betalen en de snorfiets houdt ze mobiel. Een goede zaak! (Het OV is duurder en traag)
    Dat er een aantal bontkraagjes zijn die de snorfiets opvoeren en lak hebben aan de verkeersregels is een tweede probleem. Dat moet beter aangepakt worden. Maar daarvoor moet de overheid nadenken, zelfreflectie tonen en creatief zijn en zo. Dat gaat dus niet gebeuren.
    Mijn visie zou zijn de elektrische snorfiets te stimuleren met een beperkte accu capaciteit. Dan kan je hem wel opvoeren, maar dan kom je niet ver.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 11:28

      @janjansen: ja, alleen zijn elektrische brommers doorgaans duurder dan exemplaren met verbrandingsmotor. Ze een geel plaatje geven en ze naar de rijbaan verbannen kost de bestuurder, behalve de aanschafprijs van een helm, ook niets extra.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        19 december 2016 om 15:20

        @Dizono: electrische scooters worden in China vanaf 100 euro verkocht, duurste is max 1000 euro maar voor een de gemiddelde grote goede scooter ben je rond de 300-500 euro kwijt. Heb er een paar gehad en op enkele snellere exemplaren gereden (80km/h) zeker niet slecht. De EU laat dit spul helaas niet binnen..

        Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 11:28

      @janjansen: B.S die snorfietsen kosten vanaf 4000 euro tm dik in 8000 euro door de opties (vespa).

      Bijna iedereen die ik ken is het zat om 1.5 reistijd te hebben en 30 minuten moeten zoeken naar een parkeerplek waar je ook nog voor moet betalen en afgelegen ligt van je plaats van bestemming. Je loopt alsnog 10 naar en van je auto en als je terug rijdt hoop je op een plek om te parkeren ook al is die 10 minuten lopen van je huis.

      Met scooter ben je binnen 20 minuten overal in de stad en je zet hem op de stoep van de deur tot deur.

      Nope mensen zijn erdoor mobiel en hebben vaak ook nog een auto zoals ik, een fiets heb ik ook .

      Een degelijke met mandje en kinderzitje en een snelle met meer versnellingen dan je nodig hebt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 11:47

        @riri: in de stad kan je ook prima fietsen. Scooters zijn leuk voor mensen die slecht ter been zijn maar alle andere mensen kunnen op de fiets. Een half uur of 40 minuten fietsen is heel goed te doen.

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 12:09

          @lekbak: Dat is een keus 40 minuten fietsen heen en 40 minuten terug in 020 nee sorry ik neem de scooter :)

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 december 2016 om 11:49

      @janjansen: die minder vermogende mensen zijn de uitzondering geworden. Het zijn tegenwoordig allemaal luxe artikelen. Daarbij is één elektrische fiets goedkoper in aanschaf. En als zelfs mijn oma daarmee 30 kilometer kan fietsen terwijl haar ene knie vast zit (en dus maar één been gebruikt om te trappen, die andere kan net de trapper weer omhoog drukken over het dode punt heen) kan iedereen daarmee fietsen.

      Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 12:13

        @lekbak: lekker gevaarlijk wat als ze met haar slechte been moet handelen ? Een ongeluk wacht niet op haar goed been .

        Login om te reageren
  10. jorden zegt

    19 december 2016 om 10:48

    In de zomer kan ik zo
    genieten op m’n snorscooter, op het fietspad dat parallel aan de A16 loopt. Lekker zwaaien naar de auto’s. Of zoals op een zaterdagmiddag in centrum Rotterdam, rijen voor de parkeer garages, waar je ook nog eens belachelijk veel geld voor kwijt ben. Het is een Amsterdams probleem, daarbuiten is het een top vervoersmiddelen om die kansloze spits in stedelijke gebieden te ontlopen.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:22

      @jorden: Handhaving is een probleem in 020 waar bijna alle fietsers door rood rijden en de helft doet op een eens gestolen fiets :)

      Login om te reageren
    • 750i zegt

      19 december 2016 om 18:28

      @jorden: inderdaad. Met de wereldhavedagen kwam mijn scootertje goed van pas.

      Login om te reageren
  11. maghreb030 zegt

    19 december 2016 om 10:48

    Ik vindt dit echt een onzin artikel

    Login om te reageren
    • sokkenheld zegt

      19 december 2016 om 11:05

      @maghreb030: Ik sluit mij hier volledig bij aan!

      Login om te reageren
      • wpgt zegt

        19 december 2016 om 11:14

        @sokkenheld: Ik sluitt mij er niet bij aan

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 december 2016 om 13:08

        @sokkenheld: zo beginnen files. Met iemand die gewoon maar aanluit…

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 11:15

      @maghreb030: gokje: jij hebt zo’n ding? ;)

      Login om te reageren
      • maghreb030 zegt

        19 december 2016 om 11:42

        @Dizono:

        Login om te reageren
    • maghreb030 zegt

      19 december 2016 om 11:20

      @Dizono: nee jammer genoeg niet. Heb wel een fiets. En binnenkort een auto

      Login om te reageren
  12. birdboy zegt

    19 december 2016 om 10:53

    Dat jij persoonlijk een hekel hebt aan snorfietsen is een ding, wat ik in zekere mate ook wel begrijp, maar je mist hier toch echt een aan aantal punten.

    Dat ze te hard rijden is inderdaad vervelend, maar uiteindelijk is dat een handhaving / gebruikers probleem, niet een snorfiets probleem. Met hetzelfde argument zou je ook auto’s moeten verbieden die harder dan 130 gaan, en daar zie ik jullie ook niet voor pleiten op AB (en dat is maar goed ook). Zelfde voor appen / roken, precies hetzelfde voor auto’s, fietsers, rolstoelers, en voetgangers.

    Als je ze nu al vervelend vindt, wacht maar tot ze voor je op de weg rijden met 45 waar jij normaal 50+ rijdt.

    Om bij je voorbeeld van Amsterdam te blijven, over een jaar wordt wordt de milieuzone ingevoerd dus kan dat argument van tafel. Daar komt bij dat een Vespa 1:30-1:35 rijdt, die immitatietroep 1:20 of beter. Dat doet je dieselgate volkswagen echt niet beter in de stad, dus met uitzondering van vieze tweetakt brommers (die ook uit het straatbeeld verdwijnen) gaat dat argument ook niet op.

    Zijn ze “nodig”? Nee, natuurlijk niet, maar dat is auto ook niet. Feit is dat de scooter zonder twijfel het snelste vervoermiddel is in Amsterdam, en sommige mensen liever daar op zitten dan zwetend op de fiets. Net zoals de meeste lezers hier ook liever in de auto zitten dan in de trein.

    Je mag ze best vervelend vinden, maar hanteer dan wel enigszins dezelfde maatstaven als je voor de auto doet als je ze wilt bekritiseren ;-)

    En ja, ik heb een Vespa. Rijdt net geen 35 :-)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 11:20

      @birdboy: Ja, maar 10-20 km/u te hard op de snelweg is anders dan twee of drie keer sneller dan fietsers over hetzelfde smalle strookje rijden, nota bene zonder helm. Ik heb mijn pa voor mijn neus zien vallen met de racefiets (ca. 30 km/u) en die brak zijn ribben, z’n sleutelbeen en had een geperforeerde long. En dan had hij godzijdank nog een helm op. Dertig lijkt niet hard, maar zonder beschermende kleding kunnen de gevolgen flink zijn.

      Ik pleit ook zeker niet voor het afschaffen van bromfietsen. Alleen bij een gebrek aan handhaving lijkt mij de beste oplossing om het gesplitste systeem weer samen te voegen en gewoon alles 45 km/u over de rijbaan te laten rijden.

      Daarnaast kan de CO2-uitstoot van een brommer weliswaar lager zijn omdat het verbruik lager ligt dan dat van een auto, maar de uitstoot van fijnstof ligt doorgaans veel hoger.

      Login om te reageren
      • birdboy zegt

        19 december 2016 om 11:36

        @dizono: Per gereden kilometer geloof ik best dat de auto met fijnstof schoner is dan de brommer, maar in deze situatie is de auto 2-5x zo lang bezig ivm files / stoplichten, dus qua “effectieve bijdrage per voertuig” , dat weet ik zo net niet (in alle eerlijk heb ik daar de cijfers niet voor, ben best benieuwd).

        Ja, een klap met 30 kan intens zijn, heb het meegemaakt. Maar ik zie je niet pleiten voor het afschaffen van racefietsen, die zich gemiddeld minstens zo asocial gedragen als snorfietsers.

        45 op de rijbaan, serieus? Dat is A) gevaarlijk en B) heel vervelend voor auto’s als je daar op een enkelbaans weg niet omheen kan.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 december 2016 om 11:40

          @birdboy: Brommers rijden nu ook met 45 km/u op de rijbaan en dat doen ze enkel binnen de bebouwde kom. Auto’s mogen daar 50 km/u, dus in plaats van er voorbij gaan, kunnen ze ook gewoon hun snelheid iets aanpassen. Ik zie het probleem niet.

          En wat racefietsers betreft: mensen moeten gewoon leren een beetje rekening met elkaar te houden. Dus niet met 35 km/u een PR willen zetten op een druk fietspad, maar ook niet gaan klagen als je met dezelfde snelheid op een rustig fietspad buiten de stad wordt ingehaald door een racefietser.

          Login om te reageren
          • birdboy zegt

            19 december 2016 om 11:47

            @dizono: Kan er nog steeds niet bij dat nota bene Autoblog pleit voor langzamere voertuigen en dus ook langzamere eigen snelheid op de rijbaan. Lijkt mij dat de ergernis aan brommers / snorfietsen dan nog groter is, zeker bij jullie doelgroep, autorijdend Nederland.

            Maar ieder z’n ding, waardeer in ieder geval wel de interactie met jullie hier :-)

            Login om te reageren
          • birdboy zegt

            19 december 2016 om 11:49

            @dizono: Maar dan is jouw racefiets argument toch net zo goed van toepassing op snorfietsers? Beetje snelheid minderen en rekening met elkaar houden, probleem opgelost. Jammer dat dat juist door beide partijen te weinig gedaan wordt.

            Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 12:30

          @birdboy: Een 4 takt 50 cc vergelijken met een 4 takt auto motor van minimaal het 20 voudige en zeggen dat de auto schoner is die ook nog honderden kilo”s aan staal moet verplaatsen :)

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            19 december 2016 om 16:33

            @riri: zoek ’s ff een aflevering van Mythbusters op waarbij ze de uitstoot van een auto en motorfiets vergelijken. Kom dan nog ’s terug om te reageren zou ik zeggen.

            Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 12:19

        @dizono: Handhaving is het antwoord en de branche doet alles om die krengen sneller te maken .

        Als je verstand hebt van verbrandingsmotoren dan besef je ook dat de wet de 50 cc afknijpt met gevolg een verbranding die niet volledig is dus met gevolg meer uitstoot en meer verbruik.

        Dus niets mis met een snorscooter die sneller kan dat is juist goed voor het milieu en portemonnee.
        Moet je dan als een idioot gaan scheuren op zo’n ding ? NEE dat doe je ook niet in een Ferrari .

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 december 2016 om 11:35

      @birdboy: Als hij het heeft over luchtvervuiling gaat het dus niet om verbruik (wat CO2 betekent) maar met NOx/fijnstof en andere ellende.

      Handhaving is erg lastig omdat je gebrekkig verkeersinzicht moeilijk kunt handhaven. De maximaal toegestaande snelheid rijden is al te veel op een fietspad. Van dat soort dingen.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 december 2016 om 13:32

      @birdboy:
      Nee, het is te vergelijken met een dikke Mercedes ML320 te limiteren tot een 45-kmh voertuig. De eigenaar hoeft dat geen/minder belasting te betalen etc. Vervolgens haal je daar de begrenser weer vanaf en zie je m met 130 langs rijden.
      Dat volk zou je toch ook willen aanpakken?

      Login om te reageren
  13. diehard zegt

    19 december 2016 om 10:57

    Daar is weer het jaarlijkse artikel om brommers en snorfietsen van de weg af te halen. Wat wil je dan liever? Dat iedereen de auto pakt in een stad waar je nog sneller bent op de fiets, een stad die al eigenlijk compleet overbevolkt is met auto’s? Scooters produceren meer ja, maar stationaire lopende auto’s voegen ook veel extra fijnstof toe. You see where I’m going?

    Login om te reageren
    • wpgt zegt

      19 december 2016 om 11:12

      @diehard: Je geeft zelf het antwoord al, fiets. Scheelt ook weer miljoenen aan zorgkosten.

      Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 12:24

        @wpgt: Nee dure medicijnen en artsen die er aan verdienen die kosten MILJARDEN

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 11:22

      @diehard: gewoon goed lezen, ik pleit nergens voor het afschaffen van brommers. Alleen moeten die aparaten die met 40-50 km/u over het fietspad rijden, zonder helm en vaak nog afgeleid ook, wat mij betreft naar de rijbaan verhuizen.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        19 december 2016 om 11:59

        @dizono:

        Eens. Zie te veel incidenten waar paupers met snorscooters door een overvol fietspad proberen te wurmen. Daarnaast gaan die dingen over het algemeen ruimschoots hard genoeg voor flinke verwondingen.

        Ik zou ook zeggen weg met de snorfiets. En de bromfiets optrekken naar 50km/u en de rijbaan op.

        En dat is eigenlijk heel makkelijk te verwezenlijken. Helmplicht invoeren op snorfietsen en 45 naar 50 optrekken. Als je toch een helm opmoet, dan ga je ook wel een conversie naar gele plaat doen. Dan zal het aantal snorfietsen rap afnemen.

        Na verloop van tijd kun je dan het restant aan snorfietsen gaan weren van drukke fietspaden en dergelijke.

        Ik snap het gebruik van scooters in de stad heel goed, maar snorfietsen heb ik altijd al een kutidee gevonden. Zelden dat ze normale snelheid en rijstijl hebben imo.

        Login om te reageren
      • riri zegt

        19 december 2016 om 12:28

        @dizono: nee handhaven met een lasergun en geef ze een prent van 20 euro per km te hard en WOK.

        Login om te reageren
      • 750i zegt

        19 december 2016 om 18:26

        @dizono: het grappige ervan is dat ik bijna iedere automobilist zn best zie doen om zo’n irritante brommer of scooter op de rijbaan zo snel mogelijk in te halen.

        Login om te reageren
  14. crisert55 zegt

    19 december 2016 om 11:00

    Niks afschaffen, alles met een motor is leuk. Mensen die in mindere mare flexibel zijn gaan al snel generaliserend denken, dit om wat orde in de chaos aan te brengen. Er zijn zat mensen die wel normaal doen op de brommert, dus niet meteen iets schreeuwen over petjes.

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    19 december 2016 om 11:01

    Een Biro voor iedereen en oma’tjes is de toekomst!

    Login om te reageren
  16. janmetdelangeachternaam zegt

    19 december 2016 om 11:02

    Nou ja vind ze best prima, een betere oplossing dan een auto gebruiken om overal te komen

    Login om te reageren
  17. Rick-dos zegt

    19 december 2016 om 11:06

    Het opvoeren van die dingen is iets van alledag. Vroeger was het een sport om je Puch Maxi of Zündapp op te voeren. In de jaren ’90 voerde je je Citta op. Gingen Sjonnie en Anita in hun “Austra” trainingspak dan naar verschrikkelijke kudtfeesten en maakte ze het verkeer ook onveilig.

    Laten we dus niet doen alsof het een trend is van de laatste tijd.

    En voor de rest wat @birdboy zegt.

    Login om te reageren
  18. gash zegt

    19 december 2016 om 11:06

    Waar woont Dizono’s huis? Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd, maar als er een groep tweewielers is die voor gevaar, ellende, ergernis en ongelukken in Mokum zorgt, dan zijn het de asociale fietsers. Daarbij: 4takt snorscooters, die stinken niet, zijn gewoon een ideaal vervoersmiddel voor een stad als Amsterdam.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 11:35

      @gash: ik woon in Amsterdam en erger me inderdaad de pleuris aan fietsers. Wat mij betreft een zero tolerance-beleid voor door rood rijden en geen verlichting voeren in het donker.

      Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      19 december 2016 om 12:07

      @gash: snorfietsers rijden net zo asociaal maar rijden twee keer zo hard en zijn vaak beroerd onderhouden en meuren dus wel degelijk.

      Login om te reageren
      • gash zegt

        19 december 2016 om 12:15

        @r3fl3x:

        Echter zijn er ruim 880.000 fietsen in Amsterdam tegenover slechts 30.000 snorscooters.

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 12:35

          @gash: 500K van die fietsen is eens gestolen en wordt gebruikt door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar.

          Login om te reageren
        • r3fl3x zegt

          19 december 2016 om 15:39

          @gash: gelukkig maar

          Login om te reageren
  19. justy zegt

    19 december 2016 om 11:06

    10 jaar geleden was een snorfiets vooral iets voor bejaarden, daar stond je iig behoorlijk mee voor joker op het schoolplein. Het lijkt mij ook vooral een modeverschijnsel dan praktisch nut. De snorscooters zien er inmiddels ook veel beter uit dan de SpartaMet van vroegah.

    Maar max 25 mogen op een gemotoriseerde tweewieler lijkt mij nog altijd als een regelrechte marteling.

    Login om te reageren
  20. buutvrij zegt

    19 december 2016 om 11:09

    In A’dam worden 2 takten verboden en 4 taktjes van vóór 2011 ook. Was tegen mijn zin in op de Dam vorige week 10-tallen dezelfde vespa’s, allemaal hetzelfde in het wit of grijs. Snorscooters rijden daar allemaal te hard op t fietspad ook. Lekker appen enzo… zombies zijn het, met een zombie-uitstoot. Geen wonder dat ik daar niet woon!

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:36

      @buutvrij: nee 4 takt krijgt vrijstelling alleen 2 takt van voor 2011 niet .

      De wethouder wist niet dat de 4 takt van 2009 hetzelfde is als die van 2012 :)

      Login om te reageren
  21. cocoloco zegt

    19 december 2016 om 11:10

    Snorscooters mogen ze van mij ook afschaffen. Gewoon een normale 45km(maak er gewoon 50km van houden ze het overige verkeer niet op) scooter met een helm op je kop. Elektrisch prima maar wel graag iets van geluid, er rijden een hoop idioten op en verder mensen die totaal niet kunnen rijden, nu hoor je ze nog aankomen, straks bij elektrisch niet meer… Net als taxi’s Leuk hoor die Tesla taxi’s maar horen doe je ze niet in de grote stad en ook daar zitten een hoop idioten in die denken dat ze Max Verstappen zijn.

    Login om te reageren
  22. madmarky zegt

    19 december 2016 om 11:15

    Gaat het hier alleen om stinkende snorfietsen of om alles met een blauw plaatje?
    Die pedelec fietsen (45km/u) worden ook steeds populairder en vallen dit jaar nog onder de snorfietsen. Kan ook de toename in verkopen verklaren.

    Login om te reageren
  23. postzegel zegt

    19 december 2016 om 11:21

    Kan iemand een linkje posten naar de emissie-eisen voor snorfietsen/scooters?

    Oh wacht..

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      19 december 2016 om 11:36

      @postzegel: Vanaf 2017 moeten nieuwe verkochten brommers aan Euro4 voldoen.

      Login om te reageren
  24. maikel2303 zegt

    19 december 2016 om 11:25

    Dan zeuren ze over de scooter. Maar wat dachten ze van de elektrische fietsen. Heel veel modellen leverbaar met 35km/h afstelling en oudere modellen die zelfs de 40 halen. Icm een bejaarde erop gaat dat ook prima hoor (not). En dan als je toch over de overgebleven fietspad gebruikers hebt. De racefietsers, hebben vaak geen eens een bel en houden zich ook niet aan de regels (stoplichten e.d). dus ze kunnen wel zeiken over de scooters maar ze moeten ook naar de andere gebruikers kijken.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:41

      @maikel2303: Tjonge ik word soms ingehaald in de stad met de fiets als ik 50 rij in de auto die krengen rijden zeker 80

      http://www.petities24.com/uploads/images/15_blueLABEL_Charger_(17).jpg

      Login om te reageren
      • maikel2303 zegt

        19 december 2016 om 13:27

        @riri: dat zijn de paar mensen die het verpesten voor de rest. Maar 80 is meestal een geel kenteken dat wil je niet met een blauw kenteken rijden en is ook op een fietspad in amsterdam hoogst onwaarschijnlijk

        Login om te reageren
        • riri zegt

          19 december 2016 om 15:12

          @maikel2303: niet alle wegen hebben vrijliggende fietspaden en ja het is gebeurd hij had wel zo’n wielrennershelm op dat je ze niet vaak ziet komt door het prijskaartje ik dacht iets in de 6K.

          Login om te reageren
  25. bluedust zegt

    19 december 2016 om 11:29

    Typisch Nederlands artikel. Klaag klaag klaag klaag…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 12:19

      @bluedust: typisch Nederlandse reactie dit…

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        19 december 2016 om 14:07

        @dizono: Wel een beetje mosterd na de maaltijd, toch wel een beetje klagen. Hoeveel procent van de nieuwe scooters zijn daadwerkelijk 2-takt? hoeveel ervan zijn er zonder katalysator? En hoeveel is er nog met een carburateur? Als je de excel sheet van RAI download kun je zien dat alleen al een kleine 14 duizend snorfiets van Piaggio zijn en die hebben allemaal de moderne 4-takt motor met injectie en katalysator. Daarnaast zijn er nog tig andere modellen die allemaal een Piaggio motor gebruiken. Die zijn schoner dan menig auto in Amsterdam, geen wonder dat RAI dit toejuicht. Hoewel er nog genoeg blauwwalmen rondrijden moet je nieuwe verkoop aanmoedigen zodat de oude meuk op bij de oud-ijzerboer terecht komt.

        Betreft het rijgedrag: Aso rijders blijven aso rijders alleen zullen ze een ander voertuig kiezen, waarschijnlijk de elektrische fiets. Hoewel de meeste begrenst zijn op 28km/u zijn er genoeg die nu al 35km/u of meer gaan. De elektrische fiets die ook op eigen kracht kan voortbewegen wordt steeds meer betaalbaar en ook populairder en we kennen het gevaar en toenemende populariteit van de speed pedelecs. Als je de snorfiets afschaft verwacht ik dat het probleem zich alleen maar verplaatst naar de elektrische fiets. En laten we wel eerlijk zijn, een voertuig dat eruit ziet als een normale fiets met de wetgeving van een normale fiets en 45km/u door de stad raast is gevaarlijker dan een voertuig dat eruit ziet als gemotoriseerd, de wetgeving heeft van gemotoriseerd voertuig en met dezelfde snelheid gaat.

        Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:41

      @bluedust: meestal draait het uit op betalen en krijgen we een belastingvorm op de snorfiets.

      Login om te reageren
  26. reistje zegt

    19 december 2016 om 11:35

    Wat een haat altijd richting die dingen, ik herken het eigenlijk totaal niet.
    Toen ik in Rotterdam woonde had ik er amper tot geen last van en nu ik weer op het platteland woon waar er te weinig fietsers zijn om omver te rijden al helemaal niet.

    Toegegeven ik ben/was een liefhebber en kan bovendien niet ruiken. Maar om altijd alles maar te verbannen vind ik ook niet nodig. Volgend jaar moeten ze aan Euro4 voldoen en dus zullen de 2taktjes wel verdwijnen, op de oude brommertjes na dan.

    Login om te reageren
  27. erwh zegt

    19 december 2016 om 11:37

    Van mij hoef je ze niet te verbieden, maar ik snap niet dat er anno 2016 geen verbod op verbrandingsmotoren voor die dingen is. Als er iets geschikt is voor elektrische aandrijving met alle bijkomende voordelen (niet in de laatste plaats de lokale uitstoot in steden) dan zijn het wel brom- en snorfietsen.

    Login om te reageren
    • wimbers zegt

      19 december 2016 om 11:50

      @erwh: Ik sluit me er bij aan.
      gewoon per 1 juli de verkoop van die dingen op verbrandingsmotor stoppen, en alles dat er rondrijdt ook een Co2 tax laten betalen net als auto’s, dan wordt het vrij snel onaantrekkelijk om hiermee rond te hobbelen.

      voor de afstand die je met zo’n ding aflegt kan je prima fietsen, en anders elektrisch rijden.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        19 december 2016 om 12:01

        @wimbers:

        Er is alleen 1 probleem met die dingen elektrisch maken. Waar ga je ze opladen? Ze staan altijd overal en nergens geparkeerd. Je kan moeilijk bundels met verlengsnoeren door de straten gooien.

        Login om te reageren
      • maseratifan92 zegt

        19 december 2016 om 12:16

        @wimbers: dus jij wou elke ochtend 20 km fietsen? En s’middags weer terug na een dag lang straatstenen te leggen? Kom morgen maar voordoen

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 december 2016 om 14:39

          @maseratifan92: als je 20 kilometer af moet leggen kan dat net zo goed op een bromfiets. En tevens elektrisch, want dat gaf hij ook nog als alternatief.

          Login om te reageren
  28. 87sandyd zegt

    19 december 2016 om 11:47

    Bij een snorbrommert heb je geen helm nodig, en dat is nou net het punt. Want mooi Nederland wil niet het haar door de war hebben dus liever zonder helm rijden ipv te kiezen voor veiligheid

    Login om te reageren
  29. maseratifan92 zegt

    19 december 2016 om 12:11

    Iemand wel is opgevallen hoeveel bromfietsen er op het fietspad rijden omdat die auto’s te zacht rijden en het idee van een brommer in de stad is weg als je de hele tijd achter de auto’s moet blijven hangen. Ik heb een vespa, ding rijd prima stinkt bijna niet, rijd 1 op 30 en scheelt me 15 minuten reistijd naar mn werk. Wat ik eerst in 25 minuten deed doe ik nu in 10. Als de snorfiets word afgeschaft koop ik de volgende dag een elektrische fiets, die ik dan ook maar ga opvoeren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 december 2016 om 13:11

      @maseratifan92: auto’s moeten wel “zacht rijden” (ik zou dat overigens langzaam of traag noemen) want ze moeten anticiperen op de zwakkere verkeersdeelnemers.

      Login om te reageren
  30. rob636 zegt

    19 december 2016 om 12:28

    Die oma’s rijden toch al harder dan 25 op hun e-bikes, voor hun maakt de afschaf van de snorfiets niet veel uit. Echter ben ik bang dat de afschaffing van de snorfiets zal leiden tot de afschaffing van de bromfiets.

    Login om te reageren
  31. rob5nismo zegt

    19 december 2016 om 12:29

    Ik rijd elke dag met de tomos naar mijn werk maar goed ik rijd alleen maar over de fietspaden en origineel dus 30km

    Login om te reageren
    • riri zegt

      19 december 2016 om 12:43

      @rob5nismo: Word je gepest op het werk ?

      Login om te reageren
  32. taxman zegt

    19 december 2016 om 13:23

    Meteen die wijven met die container achterwerken die op die scooters zitten verbieden. Totaal onesthetisch.

    Login om te reageren
  33. O plaat zegt

    19 december 2016 om 13:38

    Allez het mooiste van mijn jeugd word ook onmogelijk. Er is niets dat mij als puber vrijer deed voelen als 90 rijden met mijn zelf samengesleutelde Honda MT met de toenmalige vriendin er achteraan op.. Mooie tijden. Blij dat ik hem nooit verkocht heb, ook al zal hij waarschijnlijk nooit meer de baan op gaan/mogen. Het “vrije” westen, waar je als liefhebber van alles wat oud is word bekeken als een terrorist. Mijn Honda, verboden op de weg
    Mijn VW, verboden vanaf 2020 in stads kernen.
    Mijn Mustang, verboden in stads kernen tenzij ik meer als 200 euro eco taks er op betaal.
    Het is aftellen tot onze communistische leiders ons allemaal in de zelfde elektrische trabant duwen en auto liefhebbers standrechtelijk geëxecuteerd worden wegens zonden tegen het milieu.

    Login om te reageren
  34. falafel zegt

    19 december 2016 om 13:44

    Waardeloos en vooringenomen artikel van de schrijver.

    Login om te reageren
  35. prod zegt

    19 december 2016 om 15:46

    Zuurpruim. Wat is er mis met af en toe lekker de stad insnorren?

    Login om te reageren
  36. barteld zegt

    19 december 2016 om 16:53

    Ze moeten niet allemaal zo verschrikkelijk janken… Een bejaard die tussen de 70 en schijndood komt “de verkeersveiligheid” ook niet ten goede. Zo kan je nog meer dingen op noemen

    Login om te reageren
  37. ruben83 zegt

    19 december 2016 om 17:51

    Jammer om dit zo te lezen, zelf gebruik ik medicatie waardoor ik liever geen auto rij. Met de snorfiets kan ik rustig op het fietspad rijden als ik niet te veel medicatie tegen chronische pijn heb. Ben 33 en ga dus niet in een invallidewagen rijden die veel gevaarlijker is. Ben zelf ook gek van autos. Nu kan ik nog kiezen rustig op het fietspad te rijden en mocht ik dat niet kunnen, meteen stoppen en deze op slot zetten ergens. Zal dat ook nooit doen als dit niet verantwoord is.Niet iedereen wilt met de brommer de autos in de weg zitten. Heb zelf zelfs in 2008 toen ik nog bij de politie zat de Bijzondere Rijopleiding BROA gedaan. Dus kan wel geloof ik dat inschatten. Hoop dus dat dit niet verplicht zal worden. Ook al begrijp ik de frustratie dat er ook helaas door anderen vaak gevaarlijk op de bromfiets/snorfiets gereden wordt.

    Login om te reageren
  38. ruben83 zegt

    19 december 2016 om 17:55

    En ja ik kan natuurlijk ook een elektrische fiets kopen. Maar kan mijn benen daar soms niet goed genoeg voor gebruiken. Voor iemand mij voor is :)

    Login om te reageren
  39. Dutchdriftking zegt

    19 december 2016 om 18:01

    Kan dit komen omdat elektrische fietsen ook steeds vaker op blauw kenteken moeten?

    Login om te reageren
  40. 750i zegt

    19 december 2016 om 18:20

    Altijd maar dat gezeur over scooters. Ik woon in Rotterdam en ga dagelijks met mijn 4 takt die overigens op tijd zn beurtjes krijgt naar het werk. Tegenwoordig heb je meer last van opgevoerde elektrische fietsen die rond de 50 kilometer per uur rijden. Wanneer ik in de file sta heb ik spijt dat ik niet met de scooter ben gegaan. Als ik op het fietspad rijd minder ik altijd gas wannneer ik fietsers nader. Overigens wordt ik op mijn scootertje vaak genoeg ingehaald door roomblanke opa’s die evengoed asociaal rijgedrag vertonen.

    Login om te reageren
  41. sracert zegt

    19 december 2016 om 20:07

    Het zijn vaak van die uitgezakte aards luie plofzakken op die dingen, of er zitten kraaltjes en glitters op. Ze stinken ook vreselijk. elektrisch lijkt mij goede oplossing en dan op de rijbaan incl. vrachtverkeer, geen gezeur op het fietspad, wegwezen daar.

    Login om te reageren
  42. jos_koelewijn zegt

    19 december 2016 om 21:57

    Gaat hij lekker meneer de redacteur, was zeker even balen toen je vanochtend weer eens vast stond in een file om Amsterdam in of uit te komen en je iemand genietend op zijn snorscooter voorbij zag komen?
    Vanaf 1 Jan 2018 mag er in Amsterdam geen scooter meer in voor bouwjaar 2011. Dit houd in dat het grootste deel 2 takt scooters dan niet meer de stad in mogen.
    Argument fijnstof; Helaas zijn de scooterproducenten nog eerlijk over hun uitstoot, hetgeen je niet kunt zeggen over welke autofabrikant dan ook! Gaat u me echt vertellen dat een 4 takt motor met een inhoud van 50cc vervuilender is dan een rs6 v8 met een slagvolume van 4,2 liter? Waar denk jij dat die motor op rond gaat dan? Zeker als je bedenkt dat auto’s in veel gevallen voor ritjes gebruikt worden van minder dan 10 kilometer en als je weet hoeveel meer brandstof een motor nodig heeft in koude toestand en daarbij in je achterhoofd houd hoe snel een kleine scootermotor op temperatuur is, kun je misschien snappen dat je echt onzin uitkraamt, maar ja je zilt wel betaald worden door grote autobedrijven die je blog sponsoren…

    Login om te reageren
  43. xgiulx zegt

    20 december 2016 om 01:03

    Zo een 4 takt brommer is erg zuinig. Heb er ook een voor er bij. Rijd bijna 1 op 40!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North