Recordaantal snorfietsen verkocht, afschaffen dat ding!

Auteur: , 194 Reacties

Liefhebbers van tweewielers met blauwe kentekenplaten kunnen beter niet verder lezen.

Snorvespa's

In 1974 wordt in Nederland de snorfiets opgenomen in de Regeling Voertuigen. Daar waar een bromfiets een maximale constructiensnelheid van 45 km/u heeft en men verplicht is een helm te dragen, mag de snorfiets maximaal 25 km/u en is een helm niet verplicht. Het was een categorie bedoeld voor Tomossen, Puch’s en Spartamets. Kleine gemotoriseerde tweewielers waarmee je oma boodschappen kon doen. De maximumsnelheid die een snor- of bromfiets mag hebben ligt 5 km/u boven de constructiesnelheid. Ergo, een bromfiets mag maximaal 50 km/u lopen, een snorfiets 30 km/u. Wel dien je je aan de maximumsnelheid van respectievelijk 45 en 25 km/u te houden.

Daar waar zo’n oude Tomos of Spartamet een motortje met 30cc had, is het tegenwoordig allemaal 50cc. Veel landen kennen het begrip ‘snorfiets’ niet en dus worden er praktisch geen specifieke snorfietsen gemaakt. In plaats daarvan zijn het bromfietsen die begrensd zijn, bijvoorbeeld met een Vario-ring en/of ontstekingsregelaar. Haal je die van je Vespa of immitatie-Vespa af, dan rijdt zo’n ding zomaar 60 of 65 km/u.

En daar zit hem het probleem. Hier in Amsterdam zie ik namelijk zelden snorfietsen die zich wél aan de snelheidslimiet houden. In plaats daarvan slingeren ze al append en/of rokend met 50 km/u over het fietspad, met een vinger op de claxon om nietsvermoedende fietsers de stuipen op het lijf te jagen. Dat er niet meer doden vallen vind ik oprecht een wonder.

De Rai-vereniging en Bovag melden jubelend in hun persbericht dat er dit jaar tot en met november al ruim 45.000 van die krengen zijn verkocht (tegenover 16.318 bromfietsen). Niet alleen een flinke stijging ten opzichte van de 42.575 snorfietsen die over heel 2015 werden verkocht, het toont volgens de partijen ook aan dat de snorfiets onmisbaar is in het dagelijks leven van velen. Ze spelen zelfs een belangrijke bijdrage in het bereikbaar houden van onze steden en passen uitstekend in het duurzaam mobiliteitsbeleid.

Ik weet niet onder welke steen de Bovag en de Rai Vereniging hebben geleefd, maar die krengen stoten doorgaans veel meer schadelijke stoffen uit dan een auto. Daarnaast komen ze de verkeersveiligheid niet ten goede én zijn ze verre van onmisbaar. Elke snorfietser heeft namelijk een AM-rijbewijs en mag dus ook gewoon op een brommer rijden. De oplossing is dan ook uiterst simpel: de snorfietscategorie afschaffen en alle bromfietsers in stedelijke gebieden met een helm op, de rijbaan op. Kunnen ze lekker allemaal legaal 45 km/u rijden. Jammer voor omaatjes met Tomossen, maar dat probleem lost zich met de tijd vanzelf op.

Foto: jurgen.klijn op autojunk.nl



194 reacties

Helemaal mee eens! Die dingen stinken ook nog eens verschrikkelijk
@peugwow: de 2 takt ja, 4 takt bijna niet
@888natan: 4 takt is precies hetzelfde als een auto …
@riri: idd, want 4-takt betekent idd automatisch een katalysator, injectie, bpm boetes op modellen met bovengemiddelde uitstoot, etc…
@griffendahl: 4 takt = vier slagen en die zijn:

De inlaatslag: 1
De compressieslag: 2
De arbeidsslag: 3
De uitlaatslag: 4


zo dat weet jij nu ook .
@riri: begrijpend lezen is ook een vak…
@riri: 4takt is nog altijd achterhaalde techniek. Gemiddelde brommer stoot meer uit dan n vrachtwagen….
@dutchdriftking: rijd 1 op 35-40. Het is niet meer zoals vroeger. Nu stil en zuinig.
@xgiulx: zuinig zijn en uitstoot zijn 2 totaal verschillende zaken. Een brommer verbrand lang niet alles volledig en zo komt er dus een hoop ellende in de lucht.
@888natan: en laten snorsers meest 4takt zijn. iemand slaat de plank volledig mis.
@peugwow: er zijn weinig dingen die ik zo lekker vind ruiken als een ouderwetse 2 takt
@janmetdelangeachternaam: een goed afgestelde 2-takt is prima. Maar die dingen zijn reuze gevoelig voor verkeerde afstelling itt 4takt.

En ze rijden ook nog eens op het fietspad. Ik moet soms gewoon van de fiets afstappen omdat ik geen lucht meer krijg als er zo’n kreng voorbij is gekomen.

Altijd scooters trouwens, zonder duidelijke rookpluim. Een oude puch of tomos met blauwe pluim is op een of andere manier heel anders.
@lekbak: Rook(te) je ? zo ja, zoek de oorzaak daar .
@riri: ik heb astma. In schone lucht is mijn conditie niet anders dan uitstekend te noemen maar warmte, vocht en fijnstof doet mij niet zelden kruipen over de grond. 2 takt scooters zijn met afstand het ergste van allemaal. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld oude diesels, die rook is veel minder benauwend.
@lekbak: Ik heb wel eens een roetpluim gezien uit een (oude) diesel dat ik een 2 takt verkies boven die WMD aanval op mijn longen :)

Geef maar eens flink gas in een diesel
@riri: die dikke zwarte pluimen zijn juist relatief onschadelijk. Dat maakt de was vies en laat een stoflaag achter, maar is veel te grof om diep in je longen te komen. Het onzichtbare ultrafijne stof is veel gevaarlijker. Dat komt namelijk diep in je longen en blijft daar hangen.
@timberleek: op zo’n lekkere oude puch op een zaterdag door de stad met een litertje slaolie in de tank, is net een oliebollenkraam zonder filters, lol
@riri: van dikke roetwolken van een oude diesel heb ik veel minder last dan van die onzichtbare lucht uit een 2takt scooter.
@peugwow: niet iedereen vind dat stinken.

Ot:
Ik zou zeggen stop met de verkoop van nieuwe 2t en stop met de verkoop van snor. Maar laat de bestaande gewoon bestaan en geef een bezitter de mogelijkheid om kosteloos om te keuren naar brom. Dan houd je iedereen te vriend en bloed het probleem vanzelf dood.

Ik rijd overigens zelf een licht opgevoerde en aangepaste Vespa Ciao snor van het jaar stillekes en ben een duidelijke 2t en snor fan. Maar snap het probleem heel goed.
@peugwow: oneens, hoger straffen voor de snorfietsen die te hard gaan. Afschaffen is in mijn ogen te grof. Geheel objectief ben ik niet, ik heb 2 snorbrommers in bezit
@peugwow: ik rijd een 4takt sprint en heb nooit last van stank oid
Ik snap niet waarom je niet gewoon op de fiets kunt stappen in plaats van op zo’n ding. Je leeft er nog langer door ook, in betere gezondheid.
@jochempie: Als je bijvoorbeeld in 020 gaat fietsen en je longen gaan open en je ademt de smog/fijnstof extra diep in ga je niet langer leven :)
@riri: Daar heb je dus het collectief voor nodig..
@jochempie: Dus geen vrachtvervoer en iedereen de auto uit, omdat jij zo nodig wilt fietsen ?
@riri: Het gaat om die stinkbrommers. Die vrachtauto’s en auto’s hebben katalysatoren, roetfilters en rijden niet op mengsmering.
@jochempie: 4 takt of in het Italiaans 4 Tempi , wie rijdt er nog op 2 takt ??!!! Daar zitten alleen nog Tokkies op die rijden nog op die oude stink dingen omdat de Aldi bier budget intact moet blijven.
@riri: ze worden nog met bosjes tegelijk nieuw verkocht. Wonderlijk genoeg is dat nog niet verboden. Ga ze maar eens tellen en verbaas je.
@lekbak: Niet meer dan de 4 takt de fabrikanten zijn allemaal al overgestapt een enkeling maakt ze nog maar als consument ben je niet voordeliger uit ze kosten hetzelfde dus ga iedereen voor de zuinige 4 takt .
@riri: ga jij maar eens beter zoeken op naar budget scooters. De goedkoopste zijn nog altijd tweetakt.

Ik vind het ook dom als mensen die kopen, 4takt is goedkoper op de lange termijn. Maar vertel dat maar eens tegen die schrapers die dit spul kopen…
@riri: alle 2 takt boven de 50/65cc is een verademing tussen de benen, vraag dat maar aan de gemiddelde motorcrosser
@riri: ik heb altijd 2-takt brommers gehad. Vond de nieuwe modellen niet mooi. Nu staat er nog een x-jaar oude vespa ciao snor in de schuur te roesten.. toch al wat jaartjes geleden dat ik op zo’n tweewieler heb gezeten. De fiets is toch veel praktischer in Groningen!
@jochempie: dat is alleen oude meuk. Bijna al die nieuw verkochte snor en bromfietsen zijn viertakt. Gaat gewoon euro 95 in.

Je oude aerox en dergelijke was tweetakt
@timberleek: nope, ook nieuw nog zat verkocht.
@lekbak: Wie gaat nu een 2 takt kopen nieuw als je een 4 takt kan kopen ?
@lekbak: welke dan?

Ik zie tegenwoordig hoofdzakelijk mensen met vespa, agm of andere goedkope snorscooters. Allemaal viertakten.
@jochempie: 1 woord…….DIESELGATE
@riri: Ben blij dat je er over begint. Geen diesels dus in de binnenstad? Ik ben op zich voor.
@jochempie: Ik haat diesels om de wegenbelasting alhoewel een 550d of Porsche hoog op mijn wenslijstje staan .

Maar onze supermarkten worden niet bevoorraad door een 1.2 VW of Peugeot :)
@riri: Allemaal van die kleine praktische probleempjes die je opwerpt als barrières… Oh nee een VW Crafter loopt op diesel, wat nu!? :'(
@jochempie: Er is vast wel eentje te vinden met benzine motor :)
@riri:
Dus dan ga je veel meer betalen voor je pakketje uit China.
En vrachtwagens dan ook op benzine????.
Nadenken voor je wat zegt.
@riri: grote vrachtwagens en doorgaand autoverkeer hebben inderdaad niks te zoeken in een drukke stad als Amsterdam. En die snorfietsen zijn inderdaad de terroristen van het fietspad. Ze letten even slecht op als fietsers, rijden minimaal 2x zo hard en zijn zelden goed onderhouden
@r3fl3x: Mijn ervaring in 020 is dat fietsers niet opletten en en ander verkeer hinderen of zelfs in gevaar brengen.
@riri: klopt helemaal. Maar scooters letten even slecht op, rijden harder en stoten meer uit. Een fiets kan niet zo veel schade aan richten, een scooter wel.
@r3fl3x: Een scooter rijder heeft een rijbewijs en een kenteken dus hij houdt zich eerder aan de verkeersregels.
@riri: in welke wereld leef jij? Sowieso niet de onze.
@lekbak: Ik leef en laat leven jij wilt dwingen dus mijn wereld is mooier
@riri: zou je denken hè…
@riri: Bovendien is dit argument al tijden geleden ontkracht. Het buiten sporten in vervuilde lucht doet weinig om je levensverwachting en kwaliteit aan te tasten. Het is veel beter dan niet sporten en binnen blijven zitten. Dit onderzoek kun je hier vinden: http://ehp.niehs.nih.gov/1408698/
@jochempie: Oh vandaar dat stedelingen eerder dood gaan gemiddeld en dat smog een probleem is :)
@riri: Je weet dat dit nu werkelijk op kaas slaat he?
@jochempie: Je veranderd om de reactie van kaassoort dus vertel het me maar :)
@riri: Er staat nergens dat smog geen probleem is. Het onderzoek richt zich op de vergelijking tussen het intensief bewegen in een omgeving met luchtvervuiling ten opzichte van niet bewegen en binnen zitten in dezelfde omgeving.
@jochempie: Wie thuis zit en veel slaapt gaat sowieso eerder dood dat weet iedereen .

Ikmhad het over sporten in de vuiligheid ik woon vlakbij een tunnel in 020 en de ruiten zijn in de buurt heel snel vies van de fijnstof.
@riri: Dat sporten kun je dus gerust doen in die vuiligheid, als je er toch al leeft.
@jochempie: Dat is een keus die je zelf mag maken :)
@jochempie: Sneller dan de fiets, zeker als je snorfiets 40+ rijd en in tegenstelling tot de auto kan je er wel mee parkeren.
@reistje: Maar dat is dus niet de bedoeling. Een beetje getrainde fietser haalt ook 25+ km/u gemiddeld in de stad.
@jochempie: 40 km verder is hij moe en heeft bezweet genoeg fijn stof ingeademd :)
@Jochempie: omdat ik in een stad woon en rond de 30 km per dag rij in ritjes van 5 a 10km. Met de auto ben ik per rit zo’n 20 minuten kwijt, met de scooter een kleine 10 minuten.
@wildewesten: Best, jij bent de uitzondering. Maar er zijn genoeg mensen die minder afhankelijk zijn van de snelheid van de scooter en gerust op de fiets zouden kunnen stappen.
Niks mis met 4takt snor scooters, ze “stinken” niet, en vervoeren je prima van a naar b!
@47cars: Inderdaad woon in een middelgrote stad, parkeren met de auto is een drama. En met de scooter kom je overal makkelijk en snel.
@tomnomnom: En nog wel van deur naar deur
@47cars: ze zijn prima als ze niet opgevoerd en goed onderhouden zijn. Helaas is dat in ieder geval in Amsterdam vaak niet het geval en staat de straat blauw van de rook van zo’n knetterend kreng.
@r3fl3x: ik haal de vario ring eruit, dan lopen ze niet in een vervelende begrenzer en gaat het scootertje ca 40 km/h. Uiteraard rijdt je deze snelheden alleen als het kan, maar ik snap je punt! Alleen auto’s zijn net zo millieuvervuilend..
Is het niet 1994?
Is zo’n Vespa niet gewoon een statussymbool in de grote steden? Elke keer als ik er kom zie ik Jan en alleman er op rijden. Van een Achmed naar een bekakt tienermeisje en van een bekakt tienermeisje naar een oude oma en van een oude oma naar een kamper.

Ik scheurde rond op een snor-Puchje en op een Aprilia SR die ietsje (ietsje maar) harder ging dan toegestaan. Vroeger zag je die dingen als bosjes, maar ze verdwijnen in rap tempo van het straatbeeld.
@viezefreddyw: vespa is de scooter waar ferrari dat is onder de auto’s ;)
@888natan: Vind je? Ik zie Vespa’s dagelijks rondrijden, Ferrari’s alles behalve.
@viezefreddyw: als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Ik bedoelde het in de zin van ‘de premium onder de…’
@888natan: als ik er nu zo over nadenk; Premium is wel van de vespa af….
@888natan: nou noem een vraagprijs vanaf 4200 euro maar standaard
@riri: dat zeg ik ook niet. Ik reageerde op freddy obv ‘elke dag rond zien rijden’.
@viezefreddyw: ik geloof er geen zak van dat jij zelden Ferrari’s ziet…
@lekbak: Haha, ja eigenlijk dagelijks. Maar ik tel hem toch niet mee.
@viezefreddyw: wat ik gemiddeld als Vespa aanzie, is doorgaans één of andere Chinese ripoff…
@888natan: Meer de Audi A3, een bekakt golfje
@888natan: Volgens mij is de Vespa ongeveer de Fiat 500 onder de brommerts ;)
@jochempie: Allebei te duur daar kan je gelijk in hebben :)
@viezefreddyw: als ik die scooters zie dan heb ik maar 1 beeld. Bontkraag, Adidas trainingspak en Gucci tasje. Zonder helm en dan met 70 km per uur naar de volgende overval.
@hallobanaan: maar dat komt ook door je bekrompen ietwat racistische beeld
@esprit84: Ik wist niet dat bontkraag, Adidastrainingspak, Guccitasje een ras is?
@viezefreddyw: Oh oh Den Haag de stad achter de duinen (hij is fan van Barbie)
@esprit84: het feit dat jij deze beschrijving van kleding racistisch vindt, zegt meer over jou dan over hem. Want jij bent het die hier een bepaalde etnische groep aan koppelt. ;)
@dizono: Hij is vaak in Den Haag en in Amsterdam Noord/Almere genoeg oh oh Cherso zonnebank typjes :)
@riri: de tweede keer is ‘ie ook niet leuk maat
@dsdh: Ik breng wat nuance en gaf mijn mening iedereen ziet wat hij wilt zien :)
@riri: Ik zie dat je aardig door moet typen om in 56 minuten 30 berichten te plaatsen!
@jochempie: komt mede door jou met ja maar , ja maar :)
@riri: Interessante kijk op de discussie! :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
@jochempie: eindspurt om in de top10 van 2016 te komen.
@gregorius: Hehe, wie weet. Ieder z’n meug.
@esprit84: ik chargeer natuurlijk. Maar je laat je wel uit de tent lokken zeg. En dan mij beschuldigen van racisme omdat mijn opmerking bij jouzelf een bepaald beeld oproept!
@hallobanaan: Ik zag Barbie en de andere oh oh Cherso luitjes met oranje kleur voor me :) Ben ik nu ook een racist ?
@esprit84:
je bedoelt waarschijnlijk statistisch in plaats van racistisch.
@hallobanaan: Jij komt het dorp (bijna) niet uit en bent nogal goedgelovig :)
@hallobanaan: neen, als ze een overval plegen hebben ze juist wel een helm op. Verder niet …

Misschien moeten we de helm verbieden!
@por100: En de RS4 :)
@viezefreddyw: Iets van vroeger en van boeren tegenwoordig komen de boeren naar 020 en rijden ze vespa om er bij te horen. :)
@viezefreddyw: statussymbool? Misschien in de echt grote steden. Maar in de provinciesteden is het naar mijn beleving toch vooral een kansarmenvervoersmiddel.
De meeste omaatjes racen nu op electrische fietsen rond. Die zullen met het afschaffen niet zo veel problemen hebben.
@dwersbongel: Mensen die er naar hun werk meegaan wel
Alleen nog elektrische (snor) fietsen en die 25 km shit op tweetakt verbieden. Wil je dat niet ga je maar brommer rijden.
Waarom worden snorfietsen en brommers niet verplicht elektrisch? Het is een van de weinige vervoersmiddelen waar ik een accu wel zie zitten.
@robert110: het opladen is een opgave van inspanning en geduld .
De groep minder vermogende mensen die afhankelijk zijn van een snorfiets is enorm. Ze kunnen geen auto betalen en de snorfiets houdt ze mobiel. Een goede zaak! (Het OV is duurder en traag)
Dat er een aantal bontkraagjes zijn die de snorfiets opvoeren en lak hebben aan de verkeersregels is een tweede probleem. Dat moet beter aangepakt worden. Maar daarvoor moet de overheid nadenken, zelfreflectie tonen en creatief zijn en zo. Dat gaat dus niet gebeuren.
Mijn visie zou zijn de elektrische snorfiets te stimuleren met een beperkte accu capaciteit. Dan kan je hem wel opvoeren, maar dan kom je niet ver.
@janjansen: ja, alleen zijn elektrische brommers doorgaans duurder dan exemplaren met verbrandingsmotor. Ze een geel plaatje geven en ze naar de rijbaan verbannen kost de bestuurder, behalve de aanschafprijs van een helm, ook niets extra.
@Dizono: electrische scooters worden in China vanaf 100 euro verkocht, duurste is max 1000 euro maar voor een de gemiddelde grote goede scooter ben je rond de 300-500 euro kwijt. Heb er een paar gehad en op enkele snellere exemplaren gereden (80km/h) zeker niet slecht. De EU laat dit spul helaas niet binnen..
@janjansen: B.S die snorfietsen kosten vanaf 4000 euro tm dik in 8000 euro door de opties (vespa).

Bijna iedereen die ik ken is het zat om 1.5 reistijd te hebben en 30 minuten moeten zoeken naar een parkeerplek waar je ook nog voor moet betalen en afgelegen ligt van je plaats van bestemming. Je loopt alsnog 10 naar en van je auto en als je terug rijdt hoop je op een plek om te parkeren ook al is die 10 minuten lopen van je huis.

Met scooter ben je binnen 20 minuten overal in de stad en je zet hem op de stoep van de deur tot deur.


Nope mensen zijn erdoor mobiel en hebben vaak ook nog een auto zoals ik, een fiets heb ik ook .

Een degelijke met mandje en kinderzitje en een snelle met meer versnellingen dan je nodig hebt.
@riri: in de stad kan je ook prima fietsen. Scooters zijn leuk voor mensen die slecht ter been zijn maar alle andere mensen kunnen op de fiets. Een half uur of 40 minuten fietsen is heel goed te doen.
@lekbak: Dat is een keus 40 minuten fietsen heen en 40 minuten terug in 020 nee sorry ik neem de scooter :)
@janjansen: die minder vermogende mensen zijn de uitzondering geworden. Het zijn tegenwoordig allemaal luxe artikelen. Daarbij is één elektrische fiets goedkoper in aanschaf. En als zelfs mijn oma daarmee 30 kilometer kan fietsen terwijl haar ene knie vast zit (en dus maar één been gebruikt om te trappen, die andere kan net de trapper weer omhoog drukken over het dode punt heen) kan iedereen daarmee fietsen.
@lekbak: lekker gevaarlijk wat als ze met haar slechte been moet handelen ? Een ongeluk wacht niet op haar goed been .
In de zomer kan ik zo
genieten op m’n snorscooter, op het fietspad dat parallel aan de A16 loopt. Lekker zwaaien naar de auto’s. Of zoals op een zaterdagmiddag in centrum Rotterdam, rijen voor de parkeer garages, waar je ook nog eens belachelijk veel geld voor kwijt ben. Het is een Amsterdams probleem, daarbuiten is het een top vervoersmiddelen om die kansloze spits in stedelijke gebieden te ontlopen.
@jorden: Handhaving is een probleem in 020 waar bijna alle fietsers door rood rijden en de helft doet op een eens gestolen fiets :)
@jorden: inderdaad. Met de wereldhavedagen kwam mijn scootertje goed van pas.
Ik vindt dit echt een onzin artikel
@maghreb030: Ik sluit mij hier volledig bij aan!
@sokkenheld: Ik sluitt mij er niet bij aan
@sokkenheld: zo beginnen files. Met iemand die gewoon maar aanluit…
@maghreb030: gokje: jij hebt zo’n ding? ;)
@Dizono: nee jammer genoeg niet. Heb wel een fiets. En binnenkort een auto
Dat jij persoonlijk een hekel hebt aan snorfietsen is een ding, wat ik in zekere mate ook wel begrijp, maar je mist hier toch echt een aan aantal punten.

Dat ze te hard rijden is inderdaad vervelend, maar uiteindelijk is dat een handhaving / gebruikers probleem, niet een snorfiets probleem. Met hetzelfde argument zou je ook auto’s moeten verbieden die harder dan 130 gaan, en daar zie ik jullie ook niet voor pleiten op AB (en dat is maar goed ook). Zelfde voor appen / roken, precies hetzelfde voor auto’s, fietsers, rolstoelers, en voetgangers.

Als je ze nu al vervelend vindt, wacht maar tot ze voor je op de weg rijden met 45 waar jij normaal 50+ rijdt.

Om bij je voorbeeld van Amsterdam te blijven, over een jaar wordt wordt de milieuzone ingevoerd dus kan dat argument van tafel. Daar komt bij dat een Vespa 1:30-1:35 rijdt, die immitatietroep 1:20 of beter. Dat doet je dieselgate volkswagen echt niet beter in de stad, dus met uitzondering van vieze tweetakt brommers (die ook uit het straatbeeld verdwijnen) gaat dat argument ook niet op.

Zijn ze “nodig”? Nee, natuurlijk niet, maar dat is auto ook niet. Feit is dat de scooter zonder twijfel het snelste vervoermiddel is in Amsterdam, en sommige mensen liever daar op zitten dan zwetend op de fiets. Net zoals de meeste lezers hier ook liever in de auto zitten dan in de trein.

Je mag ze best vervelend vinden, maar hanteer dan wel enigszins dezelfde maatstaven als je voor de auto doet als je ze wilt bekritiseren ;-)

En ja, ik heb een Vespa. Rijdt net geen 35 :-)
@birdboy: Ja, maar 10-20 km/u te hard op de snelweg is anders dan twee of drie keer sneller dan fietsers over hetzelfde smalle strookje rijden, nota bene zonder helm. Ik heb mijn pa voor mijn neus zien vallen met de racefiets (ca. 30 km/u) en die brak zijn ribben, z’n sleutelbeen en had een geperforeerde long. En dan had hij godzijdank nog een helm op. Dertig lijkt niet hard, maar zonder beschermende kleding kunnen de gevolgen flink zijn.

Ik pleit ook zeker niet voor het afschaffen van bromfietsen. Alleen bij een gebrek aan handhaving lijkt mij de beste oplossing om het gesplitste systeem weer samen te voegen en gewoon alles 45 km/u over de rijbaan te laten rijden.

Daarnaast kan de CO2-uitstoot van een brommer weliswaar lager zijn omdat het verbruik lager ligt dan dat van een auto, maar de uitstoot van fijnstof ligt doorgaans veel hoger.
@dizono: Per gereden kilometer geloof ik best dat de auto met fijnstof schoner is dan de brommer, maar in deze situatie is de auto 2-5x zo lang bezig ivm files / stoplichten, dus qua “effectieve bijdrage per voertuig” , dat weet ik zo net niet (in alle eerlijk heb ik daar de cijfers niet voor, ben best benieuwd).

Ja, een klap met 30 kan intens zijn, heb het meegemaakt. Maar ik zie je niet pleiten voor het afschaffen van racefietsen, die zich gemiddeld minstens zo asocial gedragen als snorfietsers.

45 op de rijbaan, serieus? Dat is A) gevaarlijk en B) heel vervelend voor auto’s als je daar op een enkelbaans weg niet omheen kan.
@birdboy: Brommers rijden nu ook met 45 km/u op de rijbaan en dat doen ze enkel binnen de bebouwde kom. Auto’s mogen daar 50 km/u, dus in plaats van er voorbij gaan, kunnen ze ook gewoon hun snelheid iets aanpassen. Ik zie het probleem niet.

En wat racefietsers betreft: mensen moeten gewoon leren een beetje rekening met elkaar te houden. Dus niet met 35 km/u een PR willen zetten op een druk fietspad, maar ook niet gaan klagen als je met dezelfde snelheid op een rustig fietspad buiten de stad wordt ingehaald door een racefietser.
@dizono: Kan er nog steeds niet bij dat nota bene Autoblog pleit voor langzamere voertuigen en dus ook langzamere eigen snelheid op de rijbaan. Lijkt mij dat de ergernis aan brommers / snorfietsen dan nog groter is, zeker bij jullie doelgroep, autorijdend Nederland.

Maar ieder z’n ding, waardeer in ieder geval wel de interactie met jullie hier :-)
@dizono: Maar dan is jouw racefiets argument toch net zo goed van toepassing op snorfietsers? Beetje snelheid minderen en rekening met elkaar houden, probleem opgelost. Jammer dat dat juist door beide partijen te weinig gedaan wordt.
@birdboy: Een 4 takt 50 cc vergelijken met een 4 takt auto motor van minimaal het 20 voudige en zeggen dat de auto schoner is die ook nog honderden kilo”s aan staal moet verplaatsen :)
@riri: zoek ’s ff een aflevering van Mythbusters op waarbij ze de uitstoot van een auto en motorfiets vergelijken. Kom dan nog ’s terug om te reageren zou ik zeggen.
@dizono: Handhaving is het antwoord en de branche doet alles om die krengen sneller te maken .

Als je verstand hebt van verbrandingsmotoren dan besef je ook dat de wet de 50 cc afknijpt met gevolg een verbranding die niet volledig is dus met gevolg meer uitstoot en meer verbruik.

Dus niets mis met een snorscooter die sneller kan dat is juist goed voor het milieu en portemonnee.
Moet je dan als een idioot gaan scheuren op zo’n ding ? NEE dat doe je ook niet in een Ferrari .
@birdboy: Als hij het heeft over luchtvervuiling gaat het dus niet om verbruik (wat CO2 betekent) maar met NOx/fijnstof en andere ellende.

Handhaving is erg lastig omdat je gebrekkig verkeersinzicht moeilijk kunt handhaven. De maximaal toegestaande snelheid rijden is al te veel op een fietspad. Van dat soort dingen.
@birdboy:
Nee, het is te vergelijken met een dikke Mercedes ML320 te limiteren tot een 45-kmh voertuig. De eigenaar hoeft dat geen/minder belasting te betalen etc. Vervolgens haal je daar de begrenser weer vanaf en zie je m met 130 langs rijden.
Dat volk zou je toch ook willen aanpakken?
Daar is weer het jaarlijkse artikel om brommers en snorfietsen van de weg af te halen. Wat wil je dan liever? Dat iedereen de auto pakt in een stad waar je nog sneller bent op de fiets, een stad die al eigenlijk compleet overbevolkt is met auto’s? Scooters produceren meer ja, maar stationaire lopende auto’s voegen ook veel extra fijnstof toe. You see where I’m going?
@diehard: Je geeft zelf het antwoord al, fiets. Scheelt ook weer miljoenen aan zorgkosten.
@wpgt: Nee dure medicijnen en artsen die er aan verdienen die kosten MILJARDEN
@diehard: gewoon goed lezen, ik pleit nergens voor het afschaffen van brommers. Alleen moeten die aparaten die met 40-50 km/u over het fietspad rijden, zonder helm en vaak nog afgeleid ook, wat mij betreft naar de rijbaan verhuizen.
@dizono:

Eens. Zie te veel incidenten waar paupers met snorscooters door een overvol fietspad proberen te wurmen. Daarnaast gaan die dingen over het algemeen ruimschoots hard genoeg voor flinke verwondingen.

Ik zou ook zeggen weg met de snorfiets. En de bromfiets optrekken naar 50km/u en de rijbaan op.

En dat is eigenlijk heel makkelijk te verwezenlijken. Helmplicht invoeren op snorfietsen en 45 naar 50 optrekken. Als je toch een helm opmoet, dan ga je ook wel een conversie naar gele plaat doen. Dan zal het aantal snorfietsen rap afnemen.

Na verloop van tijd kun je dan het restant aan snorfietsen gaan weren van drukke fietspaden en dergelijke.

Ik snap het gebruik van scooters in de stad heel goed, maar snorfietsen heb ik altijd al een kutidee gevonden. Zelden dat ze normale snelheid en rijstijl hebben imo.
@dizono: nee handhaven met een lasergun en geef ze een prent van 20 euro per km te hard en WOK.
@dizono: het grappige ervan is dat ik bijna iedere automobilist zn best zie doen om zo’n irritante brommer of scooter op de rijbaan zo snel mogelijk in te halen.
Niks afschaffen, alles met een motor is leuk. Mensen die in mindere mare flexibel zijn gaan al snel generaliserend denken, dit om wat orde in de chaos aan te brengen. Er zijn zat mensen die wel normaal doen op de brommert, dus niet meteen iets schreeuwen over petjes.
Een Biro voor iedereen en oma’tjes is de toekomst!
Nou ja vind ze best prima, een betere oplossing dan een auto gebruiken om overal te komen
Het opvoeren van die dingen is iets van alledag. Vroeger was het een sport om je Puch Maxi of Zündapp op te voeren. In de jaren ’90 voerde je je Citta op. Gingen Sjonnie en Anita in hun “Austra” trainingspak dan naar verschrikkelijke kudtfeesten en maakte ze het verkeer ook onveilig.

Laten we dus niet doen alsof het een trend is van de laatste tijd.

En voor de rest wat @birdboy zegt.
Waar woont Dizono’s huis? Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd, maar als er een groep tweewielers is die voor gevaar, ellende, ergernis en ongelukken in Mokum zorgt, dan zijn het de asociale fietsers. Daarbij: 4takt snorscooters, die stinken niet, zijn gewoon een ideaal vervoersmiddel voor een stad als Amsterdam.
@gash: ik woon in Amsterdam en erger me inderdaad de pleuris aan fietsers. Wat mij betreft een zero tolerance-beleid voor door rood rijden en geen verlichting voeren in het donker.
@gash: snorfietsers rijden net zo asociaal maar rijden twee keer zo hard en zijn vaak beroerd onderhouden en meuren dus wel degelijk.
@r3fl3x:

Echter zijn er ruim 880.000 fietsen in Amsterdam tegenover slechts 30.000 snorscooters.
@gash: 500K van die fietsen is eens gestolen en wordt gebruikt door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar.
@gash: gelukkig maar
10 jaar geleden was een snorfiets vooral iets voor bejaarden, daar stond je iig behoorlijk mee voor joker op het schoolplein. Het lijkt mij ook vooral een modeverschijnsel dan praktisch nut. De snorscooters zien er inmiddels ook veel beter uit dan de SpartaMet van vroegah.

Maar max 25 mogen op een gemotoriseerde tweewieler lijkt mij nog altijd als een regelrechte marteling.
In A’dam worden 2 takten verboden en 4 taktjes van vóór 2011 ook. Was tegen mijn zin in op de Dam vorige week 10-tallen dezelfde vespa’s, allemaal hetzelfde in het wit of grijs. Snorscooters rijden daar allemaal te hard op t fietspad ook. Lekker appen enzo… zombies zijn het, met een zombie-uitstoot. Geen wonder dat ik daar niet woon!
@buutvrij: nee 4 takt krijgt vrijstelling alleen 2 takt van voor 2011 niet .

De wethouder wist niet dat de 4 takt van 2009 hetzelfde is als die van 2012 :)
Snorscooters mogen ze van mij ook afschaffen. Gewoon een normale 45km(maak er gewoon 50km van houden ze het overige verkeer niet op) scooter met een helm op je kop. Elektrisch prima maar wel graag iets van geluid, er rijden een hoop idioten op en verder mensen die totaal niet kunnen rijden, nu hoor je ze nog aankomen, straks bij elektrisch niet meer… Net als taxi’s Leuk hoor die Tesla taxi’s maar horen doe je ze niet in de grote stad en ook daar zitten een hoop idioten in die denken dat ze Max Verstappen zijn.
Gaat het hier alleen om stinkende snorfietsen of om alles met een blauw plaatje?
Die pedelec fietsen (45km/u) worden ook steeds populairder en vallen dit jaar nog onder de snorfietsen. Kan ook de toename in verkopen verklaren.
Kan iemand een linkje posten naar de emissie-eisen voor snorfietsen/scooters?

Oh wacht..
@postzegel: Vanaf 2017 moeten nieuwe verkochten brommers aan Euro4 voldoen.
Dan zeuren ze over de scooter. Maar wat dachten ze van de elektrische fietsen. Heel veel modellen leverbaar met 35km/h afstelling en oudere modellen die zelfs de 40 halen. Icm een bejaarde erop gaat dat ook prima hoor (not). En dan als je toch over de overgebleven fietspad gebruikers hebt. De racefietsers, hebben vaak geen eens een bel en houden zich ook niet aan de regels (stoplichten e.d). dus ze kunnen wel zeiken over de scooters maar ze moeten ook naar de andere gebruikers kijken.
@maikel2303: Tjonge ik word soms ingehaald in de stad met de fiets als ik 50 rij in de auto die krengen rijden zeker 80

http://www.petities24.com/uploads/images/15_blueLABEL_Charger_(17).jpg
@riri: dat zijn de paar mensen die het verpesten voor de rest. Maar 80 is meestal een geel kenteken dat wil je niet met een blauw kenteken rijden en is ook op een fietspad in amsterdam hoogst onwaarschijnlijk
@maikel2303: niet alle wegen hebben vrijliggende fietspaden en ja het is gebeurd hij had wel zo’n wielrennershelm op dat je ze niet vaak ziet komt door het prijskaartje ik dacht iets in de 6K.
Typisch Nederlands artikel. Klaag klaag klaag klaag…
@bluedust: typisch Nederlandse reactie dit…
@dizono: Wel een beetje mosterd na de maaltijd, toch wel een beetje klagen. Hoeveel procent van de nieuwe scooters zijn daadwerkelijk 2-takt? hoeveel ervan zijn er zonder katalysator? En hoeveel is er nog met een carburateur? Als je de excel sheet van RAI download kun je zien dat alleen al een kleine 14 duizend snorfiets van Piaggio zijn en die hebben allemaal de moderne 4-takt motor met injectie en katalysator. Daarnaast zijn er nog tig andere modellen die allemaal een Piaggio motor gebruiken. Die zijn schoner dan menig auto in Amsterdam, geen wonder dat RAI dit toejuicht. Hoewel er nog genoeg blauwwalmen rondrijden moet je nieuwe verkoop aanmoedigen zodat de oude meuk op bij de oud-ijzerboer terecht komt.

Betreft het rijgedrag: Aso rijders blijven aso rijders alleen zullen ze een ander voertuig kiezen, waarschijnlijk de elektrische fiets. Hoewel de meeste begrenst zijn op 28km/u zijn er genoeg die nu al 35km/u of meer gaan. De elektrische fiets die ook op eigen kracht kan voortbewegen wordt steeds meer betaalbaar en ook populairder en we kennen het gevaar en toenemende populariteit van de speed pedelecs. Als je de snorfiets afschaft verwacht ik dat het probleem zich alleen maar verplaatst naar de elektrische fiets. En laten we wel eerlijk zijn, een voertuig dat eruit ziet als een normale fiets met de wetgeving van een normale fiets en 45km/u door de stad raast is gevaarlijker dan een voertuig dat eruit ziet als gemotoriseerd, de wetgeving heeft van gemotoriseerd voertuig en met dezelfde snelheid gaat.
@bluedust: meestal draait het uit op betalen en krijgen we een belastingvorm op de snorfiets.
Wat een haat altijd richting die dingen, ik herken het eigenlijk totaal niet.
Toen ik in Rotterdam woonde had ik er amper tot geen last van en nu ik weer op het platteland woon waar er te weinig fietsers zijn om omver te rijden al helemaal niet.

Toegegeven ik ben/was een liefhebber en kan bovendien niet ruiken. Maar om altijd alles maar te verbannen vind ik ook niet nodig. Volgend jaar moeten ze aan Euro4 voldoen en dus zullen de 2taktjes wel verdwijnen, op de oude brommertjes na dan.
Van mij hoef je ze niet te verbieden, maar ik snap niet dat er anno 2016 geen verbod op verbrandingsmotoren voor die dingen is. Als er iets geschikt is voor elektrische aandrijving met alle bijkomende voordelen (niet in de laatste plaats de lokale uitstoot in steden) dan zijn het wel brom- en snorfietsen.
@erwh: Ik sluit me er bij aan.
gewoon per 1 juli de verkoop van die dingen op verbrandingsmotor stoppen, en alles dat er rondrijdt ook een Co2 tax laten betalen net als auto’s, dan wordt het vrij snel onaantrekkelijk om hiermee rond te hobbelen.

voor de afstand die je met zo’n ding aflegt kan je prima fietsen, en anders elektrisch rijden.
@wimbers:

Er is alleen 1 probleem met die dingen elektrisch maken. Waar ga je ze opladen? Ze staan altijd overal en nergens geparkeerd. Je kan moeilijk bundels met verlengsnoeren door de straten gooien.
@wimbers: dus jij wou elke ochtend 20 km fietsen? En s’middags weer terug na een dag lang straatstenen te leggen? Kom morgen maar voordoen
@maseratifan92: als je 20 kilometer af moet leggen kan dat net zo goed op een bromfiets. En tevens elektrisch, want dat gaf hij ook nog als alternatief.
Bij een snorbrommert heb je geen helm nodig, en dat is nou net het punt. Want mooi Nederland wil niet het haar door de war hebben dus liever zonder helm rijden ipv te kiezen voor veiligheid
Iemand wel is opgevallen hoeveel bromfietsen er op het fietspad rijden omdat die auto’s te zacht rijden en het idee van een brommer in de stad is weg als je de hele tijd achter de auto’s moet blijven hangen. Ik heb een vespa, ding rijd prima stinkt bijna niet, rijd 1 op 30 en scheelt me 15 minuten reistijd naar mn werk. Wat ik eerst in 25 minuten deed doe ik nu in 10. Als de snorfiets word afgeschaft koop ik de volgende dag een elektrische fiets, die ik dan ook maar ga opvoeren.
@maseratifan92: auto’s moeten wel “zacht rijden” (ik zou dat overigens langzaam of traag noemen) want ze moeten anticiperen op de zwakkere verkeersdeelnemers.
Die oma’s rijden toch al harder dan 25 op hun e-bikes, voor hun maakt de afschaf van de snorfiets niet veel uit. Echter ben ik bang dat de afschaffing van de snorfiets zal leiden tot de afschaffing van de bromfiets.
Ik rijd elke dag met de tomos naar mijn werk maar goed ik rijd alleen maar over de fietspaden en origineel dus 30km
@rob5nismo: Word je gepest op het werk ?
Meteen die wijven met die container achterwerken die op die scooters zitten verbieden. Totaal onesthetisch.
Allez het mooiste van mijn jeugd word ook onmogelijk. Er is niets dat mij als puber vrijer deed voelen als 90 rijden met mijn zelf samengesleutelde Honda MT met de toenmalige vriendin er achteraan op.. Mooie tijden. Blij dat ik hem nooit verkocht heb, ook al zal hij waarschijnlijk nooit meer de baan op gaan/mogen. Het “vrije” westen, waar je als liefhebber van alles wat oud is word bekeken als een terrorist. Mijn Honda, verboden op de weg
Mijn VW, verboden vanaf 2020 in stads kernen.
Mijn Mustang, verboden in stads kernen tenzij ik meer als 200 euro eco taks er op betaal.
Het is aftellen tot onze communistische leiders ons allemaal in de zelfde elektrische trabant duwen en auto liefhebbers standrechtelijk geëxecuteerd worden wegens zonden tegen het milieu.
Waardeloos en vooringenomen artikel van de schrijver.
Zuurpruim. Wat is er mis met af en toe lekker de stad insnorren?
Ze moeten niet allemaal zo verschrikkelijk janken… Een bejaard die tussen de 70 en schijndood komt “de verkeersveiligheid” ook niet ten goede. Zo kan je nog meer dingen op noemen
Jammer om dit zo te lezen, zelf gebruik ik medicatie waardoor ik liever geen auto rij. Met de snorfiets kan ik rustig op het fietspad rijden als ik niet te veel medicatie tegen chronische pijn heb. Ben 33 en ga dus niet in een invallidewagen rijden die veel gevaarlijker is. Ben zelf ook gek van autos. Nu kan ik nog kiezen rustig op het fietspad te rijden en mocht ik dat niet kunnen, meteen stoppen en deze op slot zetten ergens. Zal dat ook nooit doen als dit niet verantwoord is.Niet iedereen wilt met de brommer de autos in de weg zitten. Heb zelf zelfs in 2008 toen ik nog bij de politie zat de Bijzondere Rijopleiding BROA gedaan. Dus kan wel geloof ik dat inschatten. Hoop dus dat dit niet verplicht zal worden. Ook al begrijp ik de frustratie dat er ook helaas door anderen vaak gevaarlijk op de bromfiets/snorfiets gereden wordt.
En ja ik kan natuurlijk ook een elektrische fiets kopen. Maar kan mijn benen daar soms niet goed genoeg voor gebruiken. Voor iemand mij voor is :)
Kan dit komen omdat elektrische fietsen ook steeds vaker op blauw kenteken moeten?
Altijd maar dat gezeur over scooters. Ik woon in Rotterdam en ga dagelijks met mijn 4 takt die overigens op tijd zn beurtjes krijgt naar het werk. Tegenwoordig heb je meer last van opgevoerde elektrische fietsen die rond de 50 kilometer per uur rijden. Wanneer ik in de file sta heb ik spijt dat ik niet met de scooter ben gegaan. Als ik op het fietspad rijd minder ik altijd gas wannneer ik fietsers nader. Overigens wordt ik op mijn scootertje vaak genoeg ingehaald door roomblanke opa’s die evengoed asociaal rijgedrag vertonen.
Het zijn vaak van die uitgezakte aards luie plofzakken op die dingen, of er zitten kraaltjes en glitters op. Ze stinken ook vreselijk. elektrisch lijkt mij goede oplossing en dan op de rijbaan incl. vrachtverkeer, geen gezeur op het fietspad, wegwezen daar.
Gaat hij lekker meneer de redacteur, was zeker even balen toen je vanochtend weer eens vast stond in een file om Amsterdam in of uit te komen en je iemand genietend op zijn snorscooter voorbij zag komen?
Vanaf 1 Jan 2018 mag er in Amsterdam geen scooter meer in voor bouwjaar 2011. Dit houd in dat het grootste deel 2 takt scooters dan niet meer de stad in mogen.
Argument fijnstof; Helaas zijn de scooterproducenten nog eerlijk over hun uitstoot, hetgeen je niet kunt zeggen over welke autofabrikant dan ook! Gaat u me echt vertellen dat een 4 takt motor met een inhoud van 50cc vervuilender is dan een rs6 v8 met een slagvolume van 4,2 liter? Waar denk jij dat die motor op rond gaat dan? Zeker als je bedenkt dat auto’s in veel gevallen voor ritjes gebruikt worden van minder dan 10 kilometer en als je weet hoeveel meer brandstof een motor nodig heeft in koude toestand en daarbij in je achterhoofd houd hoe snel een kleine scootermotor op temperatuur is, kun je misschien snappen dat je echt onzin uitkraamt, maar ja je zilt wel betaald worden door grote autobedrijven die je blog sponsoren…
Zo een 4 takt brommer is erg zuinig. Heb er ook een voor er bij. Rijd bijna 1 op 40!!!!!!!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).