Het spel wordt mokerhard gespeeld in de F1 dit seizoen. Red Bull uit nu alweer de volgende harde verdachtmaking jegens Mercedes.
What comes around goes around plegen de Britten wel eens te zeggen. Toen aan het begin van het seizoen bleek dat Mercedes voor de verandering echte concurrentie had voor de titel dit jaar, volgden al snel de eerste verdachtmakingen over de legaliteit van de auto van Red Bull Racing. Het is immers makkelijk sportief te zijn als je alles toch gewoon wint. Het wordt echter wat moeilijker als die status opeens bedreigd wordt. En zo zagen we dat Mercedes ook maar gewoon als alle andere teams is. Het verwijt was dat bij (onder andere) Red Bull Racing de achtervleugel niet voldeed aan het reglement.
De FIA gaf Das Haus min of meer gelijk. Red Bull moest met een andere vleugel op de proppen komen. Omdat dat niet meteen mogelijk was, kregen ze daarvoor de tijd tot na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Dit tot afgrijzen van Mercedes, dat vooral in Bakoe een groot voordeel voor Red Bull voorzag bij het gebruik van hun ‘flexwing’. Red Bull was in de oliestaat inderdaad dominant, doch door bizarre omstandigheden kreeg Hamilton de race feitelijk alsnog cadeau, totdat hij het gegeven peerd in de bek keek.
Na het aanpassen van de vleugel, richtte Red Bull haar pijlen op de legaliteit van de W12. Helmut Marko zei dat de voorvleugel op de Mercedes buigzamer is dan een rietje in een hete kop thee. Daarna was het power unit van Mercedes die illegale trucjes zou gebruiken om de inlaatlucht te koelen. En inmiddels is de cirkel helemaal rond. Red Bull verdenkt nu Mercedes van het gebruiken van een illegale flexende achtervleugel. Je verzint het niet!
Maar ja, dat doe je dus wel als je Adrian Newey bent. Het aerodynamisch genie is naar verluidt de aanjager van de verdenking. Per toeval viel Newey’s terugkeer aan de pitmuur bij Red Bull Racing samen met het weekend waar Mercedes opeens een gigantisch voordeel leek te hebben op de rechte stukken. Dat was namelijk zo bij de race in Turkije. Omdat Hamilton een gridstraf kreeg en op het verkeerde moment stopte werd hij slechts vijfde. Maar iedereen die Bottas dominant had zien winnen in het natte wist genoeg: als Mercedes dit tempo kon vasthouden, had Max geen kans meer in het titelgevecht.
Gek genoeg was het enorme snelheidsverschil er in Austin niet meer en in Mexico ook niet. Mocht de topsnelheid, zoals Red Bull denkt, aan de vleugel van Mercedes liggen, is dat laatste verklaarbaar. In de ijle lucht van Mexico Stad is zo’n flexvleugel relatief gezien een minder groot voordeel.
Waar de verdenkingen eerst nog gefluister waren, heeft Red Bull Racing dit weekend een andere houding aangenomen. Vrijdagochtend is Newey kennelijk naar de stewards gegaan om keihard te snitchen met harde verdachtmakingen aan het adres van Mercedes. Het feit dat Verstappen na de kwalificatie die dag de vleugel van Hamilton betastte, zou dan ook in opdracht van het team zijn gebeurd. Ironisch genoeg had dit in principe niks te maken met de DRS-opening, die uiteindelijk te groot bleek te zijn.
Het hele kamp Red Bull is nu heel stellig in de verdachtmaking. Zowel Max Verstappen, Helmut Marko áls Christian Horner lieten gisteren optekenen dat ze ‘weten wat Mercedes aan het doen is’ en dat er zeker ‘iets gaande is bij de achtervleugel’. Horner legde bij Sky Sports F1 aan de hand van het snelheidsverschil tussen bijvoorbeeld Lando Norris en Lewis Hamilton in de Sprint Kwalificatie uit dat dit wat hem betreft nooit alleen aan extra motorvermogen kan liggen. De McLaren heeft immers ook de Mercedes-motor en voor de extra snelheid zou enorm veel meer vermogen nodig zijn:
Vooral als je ziet met hoeveel vleugel ze nog rijden. Ergens moet daar iets gebeuren, want de wetten van de natuurkunde kan je niet omzeilen. Hamilton was op het rechte stuk 27 kilometer per uur sneller dan Norris. Dat is alsof je in een andere formule rijdt. Het verschil in vermogen dat je nodig zou hebben om dit verschil te verklaren is enorm. We weten eigenlijk al vrij precies wat er aan de hand is.
Christian Horner, doet een j’accuse
Waarvan akte. Denk jij ook dat Mercedes vals speelt? Of deel je het sentiment van Toto Wolff, die met iedereen wil forniceren? Laat het weten, in de comments!
T16 zegt
Duitser spelen altijd vals, willen enkel winnen, de manier waarop boeit ze niet, deze competitieve aard is nooit veranderd.
27 kilometer per uur sneller dan een McLaren, hoe dan?
T16 zegt
Ik denk dat Red Bull flink onderzoek en rekenwerk heeft verricht voordat ze met deze beschuldiging kwamen. Die gaan niet over een nachtje ijs voor zoiets belangrijks.
porker zegt
@T16: toch verloren ze 2 wereldoorlogen op een rij (oude grap)
Tonto zegt
@porker: Dat was er maar één, de eerste was alleen een wapen stilstand. Feitelijk is er nooit een vredesakkoord gesloten. Wel op blijven letten 😉😂….
rolov zegt
Tuurlijk spelen ze vals . Maar het is pas vals spelen tot je gepakt wordt.
Rick-dos zegt
Als de Mercedes 27 km/u harder loopt dan de concurrent waarom zagen we Bottas niet vlotjes wegtrekken bij Verstappen? Sterker nog waarom zagen we Verstappen het gat dichten naar Bottas als hij zoveel voordeel heeft door een revolutionaire vleugel? Ik zeg niet dat er niets aan de hand is maar als Merc dat trucje heeft en RBR heeft dat nog niet dan zou de RBR over het circuit moeten vliegen als ze het wel hebben.
Ik denk dat je gister vooral het verschil zag tussen een Merc en een RBR tov de rest van het veld. Denk dat als Verstappen achteraan was gestart je iets soortgelijks zou hebben gezien en het dus een beetje een vertekend beeld is.
royaledeluxe zegt
Verschillende bandenkeuze bij Bottas en Verstappen? Dat legt bijna alles uit. En waarom zou je niet die voorsprong wegsteken door de motorstand wat te verminderen maar toch juist genoeg afstand laat om het zogezegd spannend te maken. Kunstmatige ingrepen om zo wat zogezegde competitie te creëren. Dat moet de FIA toch geweldig vinden.
Trouwens wie zegt dat Bottas dezelfde vleugel nog krijgt?
Joost zegt
Bottas had geen inhaalrace. Hij pakte P1 in de eerste bocht en moest daarna de auto alleen nog naar huis rijden. Dan hoef je ook niet alles uit de kast te trekken. Gewoon relaxed cruisen.
Als Bottas anderen al was geen lappen, was het gaan opvallen, hebben ze misschien bij Mercedes gedacht. Alsof de inhaalrace van Hamilton dat niet deed 😂
maarteno zegt
ik begrijp je punt, maar 27km/h is wel heel veel verschil t.o. dezelfde motor die ook niet super oud zijn en een McLaren dat Monza wist te winnen. Ofwel best een skinny auto heeft.
Robert zegt
@rick-dos: dat Bottas niet wegreed van Verstappen en dat Verstappen eerst vlot dichterbij kwam maar geen serieuze poging ondernam om aan Bottas voorbij te gaan heeft alles te maken met het feit dat de sprintrace bepalend is voor de plek op de grid van zondag. Het is gewoon risico mijden want één foutje en je start achteraan.
En daarmee is ook gelijk het pijnpunt voor die sprintraces wel duidelijk: óf je beloont zo’n race met méér punten óf je kiest voor een andere manieren om de races leuker te maken. En Sky commentator David Croft constateerde al wát dat dan zou moeten zijn: een reversed grid. Want het spektakel wat Hamilton liet zien in zijn jacht naar voren, was het enige gave aan de hele sprintrace.
cthijs zegt
@RRRobert: ze moeten de strafplaatsen niet bij de sprintrace aftrekken maar bij de hoofdrace dan heb je ook meteen een heel andere startopstelling
HZW zegt
Het is, denk ik, ook een gevalletje van veel risico nemen van Hamilton om zo snel mogelijk door het veld te komen.
Verder was Ham 44 er bij meer bij gebaat om dit te doen en de andere rijders hadden er minder baat bij om extra agressief te rijden.
realhustler zegt
Red Bull klaagt alleen maar over de legaliteit om de aandacht af te leiden. Red Bull is zelf meester in de randen van de regels opzoeken. En nu rijden ze voor Mercedes en als ze dan in de buurt komen dan begint het geklaag weer.
Ik denk ook dat F1 diverse foute beslissingen maakt waar ze nog lang spijt van krijgen. Zoals de engine freeze. De motoren van dit seizoen worden ‘bevroren’ op het moment dat het nieuwe seizoen ingaat. Dus wie de beste motor heeft in race 1 heeft het hele seizoen de beste motor. Leuk als er meerdere motoren gelijk op gaan, maar minder leuk als er 1 motor boven springt.
Ik zou zeggen, budget cap, maar ontwikkel maar raak. Dan heb je ook kans dat er andere teams groeien en het spannend is met diverse teams.
lithiumion zegt
Ik had al niet zoveel met de F1, de laatste jaren, maar nu het begint nu toch wel heel erg een vooral niet-race event te worden. 10% race, 90% bitchfighting in de media. Het begint steeds meer op voetbal te lijken…
sportevo zegt
Ze weten bij Red Bull precies wat er aan de hand is bij Mercedes en toch worden er alleen maar ‘vragen gesteld’.
Als je dan zo zeker bent dat wat er op de Mercedes zit niet klopt, heb dan het lef om gewoon protest aan te tekenen na de race en laat die auto’s door de FIA volledig binnenste buiten keren.
Anders niet zo kinderachtig gaan lopen zeuren dat er iets niet klopt en vaag blijven doen want dan heb je gewoon niets. En als je van mening bent dat het legaal is, ontwikkel het dan zelf ook zodat je er ook voordeel van kan hebben.
harrie zegt
Het kan een grijs gebied zijn, dan vraag je dus eerst netjes bij de FIA verduidelijking of deze ‘vondst’ reglementair is.
Nee? Mooi, jammer voor Mercedes.
Ja? Dan schroeven wij de volgende race ook zo’n vleugel erop die ze waarschijnlijk al druk aan het ontwikkelen zijn.
sportevo zegt
Prachtig verhaal en zo werkt het ook normaal gesproken maar Horner beweert gewoon keihard dat er iets niet klopt en ze weten wat het is. Dan moet je protesteren. Niet vaag blijven want ze hebben gewoon niets.
monsieurleloure zegt
Op deze foto lijkt ie wel een beetje op de Predator. (=:
https://www.slashfilm.com/img/gallery/everything-we-know-about-prey-the-predator-prequel-so-far/intro-1636837515.jpg
joki zegt
Ik hield wel van F1 maar ben overgestapt naar het WRC. Het lijkt me, tot nu toe, daar veel minder een kleuterklas…
lammersw zegt
Nog 3 races met een nieuwe motor. Die kan je dan toch wel wat harder laten lopen dan een “versleten” exemplaar?