Sommige Tesla’s worden nu stiekem geleverd met een paar gaten waar eigenlijk USB poorten horen te zitten.
Een nieuwe dag, een nieuwe reden om Tesla keihard te bashen weer eens aandacht te geven. Gisteren hadden we het nog over de prijsstijgingen van de Tesla Model Y. Vandaag leren we dat klanten die zo’n Model Y bestellen kennelijk minder voor meer krijgen. Kwaliteitspublicatie Electrek die altijd dicht op Tesla-vuur zit, meldt namelijk dat kopers van de Model Y er tot hun verrassing achterkomen dat er gaten in hun interieurs zitten. Op zich zou je nog kunnen denken, dat kan gewoon een afwerkingsissue zijn bij Tesla. Maar dit keer zitten de gaten daar waar normaal gesproken USB-poorten horen te zitten.
Dan vind je dus opeens ergens bovenstaand triestig plaatje terug in je splinternieuwe Muskmobiel ter waarde van circa 60.000 Dollar (volgende week wellicht 70.000). En dan blijkt dat klanten over het algemeen niet zijn ingelicht over de missende feature. Sterker nog: sommige gelukkige nieuwe eigenaren kwamen er pas achter nadat ze een berichtje erover lazen op hun favoriete website en toch maar eens gingen kijken. Uiteraard vergeven zij de tekortkoming de auto direct. Doch dat Elon te druk bezig was met het affakkelen van een voormalig collega om hen van tevoren in te lichten, steekt wel een beetje.
Bij auto’s met missende USB-poorten werkt wireless charging ook niet. Inmiddels hebben sommige klanten te horen gekregen dat ze naar de dealer Store kunnen komen voor een fix ‘op het moment dat die beschikbaar is’. Wanneer dat zal zijn is nog onduidelijk. Tesla geeft namelijk het globale chiptekort de schuld van de missende USB-poorten.
Eerder verwijderde Tesla al lendesteunen uit enkele modellen omwille van hetzelfde chiptekort. Het merk is daar overigens niet alleen in. BMW deed namelijk hetzelfde. Tevens levert BMW nu sommige auto’s zonder touchscreens, waardoor je de infotainment moet bedienen met de fysieke premium iDrive-controller. Precies zoals verstandige mensen toch al doen dus. Maar het punt is dat BMW deze zaken wel netjes vooraf heeft aangegeven. In Amerika krijgen klanten van BMW dan ook ‘korting’ voor de missende features. Bij Tesla zit dat er echter niet in. Koop dan?
SimonMc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Robert zegt
Man man man… Op de persoon spelen is zóóó 2021…
On topic: redelijk bizar, dat je dit soort zaken weglaat om zo toch de auto’s te kunnen uitleveren maar de klant hierover gewoon niet informeert.
wimof zegt
Wanneer de persoon het merk is, is dit niet zo onbegrijpelijk.
Redrum zegt
@rrrobert ik heb in september eentje besteld via leaseplan…ik ben niet in de store geweest, geen verkoper gezien, geen testrit gedaan dus ik zou niet weten hoe ze mij moeten contacteren. Ik mag juist in december de wagen gaan oppikken. Ook weet ik niet of dit voor alle wagens geldt. (US/China)
Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit want je kan er toch niets aan veranderen, enkel je druk in maken.
Maar goed er zijn mensen die hier wel belang aan hechten of zwaar ontgoocheld zijn, dat respecteer ik, waarvan akte 😅
Stefje zegt
@Redrum: best frustrerend als je je tel niet kan laden tijdens gebruik. Voor mij een reden om de auto te laten staan.
Redrum zegt
@stefje Dat klopt, vervelend maar wat ga je eraan veranderen? Je kan wel moord en brand gaan schreeuwen maar je kan er weinig aan doen. Gezien iedereen zowat geimpacteerd is door de crisis…. Ik rijd wel binnen enkele weken…mijn vrouw daarentegen zit ondertussen op een wachttijd van 11 maanden. Eerst waren het er 9 maar de verlenging, heb ik ook zelf moeten vernemen na een telefoontje naar de LM. Moet daar dan ook een artikel over geschreven worden?
Vergeet ook niet, bij BMW ging het over een optie waarvoor je extra betaalt en die je dus achteraf niet kan fitten. In dit specifieke geval van Tesla gaat het over 2 poortjes die in december kunnen worden geplaatst.
De opmerking kwam ook van een Amerikaans model dus voor hetzelfde geld is er voor de wagens uit China niets aan de hand.
Als jij een auto hiervoor zou laten staan, tja…misschien tijd voor een nieuwe telefoon die het wel een dag trekt 😋….ik heb nog nooit een auto besteld waarvan ik niet super enthousiast was dus nee, laten staan voor 2 tijdelijke poortjes…
p993 zegt
@Redrum: snap je punt… indien goed gecommuniceerd en later alsnog gemonteerd is er ook niet veel aan de hand in het licht van de wereldwijde tekorten. Maar dit blog mag graag wat overdrijven hè?
Stefje zegt
@Redrum: je koopt een Tesla niet met je hart, maar met je portemonnee. Koop je hem toch met je hart ben je verzot op gadgets. Dan wil je apple carplay etc. En juist dat kan dan niet.
Overigens rij ik 1.000km per week, waarvan 850 in 2 dagen. Dan ga je niet met een powerbankje liggen kloten. Dan wil je dat alles gewoon werkt. Met een diesel is dat trouwens 3,5 uur per dag. Met een Tesla 5,5. Leuk man, de toekomst :)
allesmetturbo zegt
@stefje: tijd voor een powerbankje
dutchneon zegt
Wat minder met die telefoon pielen… ik doe gewoon 2 dagen met de batterij van mijn 4 jaar oude eiphone
wessel04 zegt
@Redrum: je hebt vast via leaseplan een telefoonnummer en email achtergelaten.
Henkie zegt
Volledig mee eens.
bernoulli zegt
Gewoon twee Unique Selling Boints.
monsieurleloure zegt
Tesla levert tenminste nog auto’s uit.
Musk blijft een eindbaas.
moveyourmind zegt
Doet me denken aan de Passat uit 1978 dir mijn ouders vroeger hadden.
Dat was een superdeluxe CL uitvoering die zelfs wielen had!!!!. En de eerste eigenaar had ook nog eens voor het destijds enorm dure optionele rechterbuitenspiegelvoorbereidingspakket gekozen. Dat waren ook twee van die gaatjes, maar dan in het bijrijdersportier. Maar zonder luxe echt plastic afdekdopjes, want die waren alleen op de nog luxere LS bij te bestellen.
sportabgasanlage zegt
Alle Teslafanboys: It’s not an issue, It’s a feature! Musk for World president!!!1!!!
Redrum zegt
Nee joh, veel te leuke wagen…heeft BMW annulaties gehad voor het niet leveren van touch screens?
Ik herinner me de commentaren nog…huh? Zat daar een touchscreen op dan…huh? Heb je toch niet nodig
Trouwens, ik weet zelfs niet of je de koop kan ontbinden bij BMW….. bij Tesla mag je hem gewoon laten staan.
Je zou voor minder fan worden 😋
Alle haters: waarom windt het jullie toch zo op? ik snap het niet, de fanboys vinden het niet erg hoor 😂
tjorque zegt
Ach wij kregen ooit een Mitsubishi L300 waar men de servo voor de stuurinrichting vergeten was.
Die is er nadien ook nooit gekomen….
Wat is een usb’tje die nadien nog komt nog vergeleken daarmee?
R82 zegt
Dat gebeurde ook vorige week bij het ophalen van mijn Volvo V60. Geen lampjes in de spiegels voor auto’s in de dode hoek (Bliss). Ook hier had de dealer mij niet over geinformeerd (Is al bijna een jaar niet meer leverbaar). Kan gebeuren natuurlijk, uiteindelijk een nette oplossing gekregen van de dealer.
p993 zegt
@R82: wat was die oplossing?
R82 zegt
Voor mij was dat een accessoire die ik nodig had, maar nog niet had besteld heb ik als vergoeding gekregen, dat was voor mij prima. Het is op geen enkele Volvo leverbaar en daar kan de verkoper ook niets aan doen.
Pascal zegt
Natuurlijk moet zoiets vooraf worden gecommuniceerd, maar als dit een foutje was en ze lossen het netjes op dan zou ik er persoonlijk niet wakker van liggen. De lendensteunen zijn destijds trouwens niet verwijderd vanwege chiptekort maar gewoon vanwege ‘ordinaire’ geldbesparing. Dit kwam omdat Tesla aan de data zag dat ze nauwelijks gebruikt werden. Ging naar mijn weten alleen om de passagierskant.
ty5500 zegt
Hetzelfde heb je dikwijls bij andere merken als je auto geproduceerd wordt na de jaarlijkse model year change. Wat opties die toegevoegd worden of verwijderd worden die vroeger standaard waren. Als het niet letterlijk op het bestelcontract staat heb je weinig in de pap te brokken. Herinner mij nog soortgelijke verhalen van de astra k. Bij de introductie werd deze geleverd met multi link achteraan, isolatie in het motorcompartiment en bijkomende isolatie achteraan enzovoort. De volgende maanden zelfs en hierna jaren werden er hiervan continu zaken geschrapt en dit voornamelijk tijdens de jaarlijkse modelwijzigingen omwille van kostenbesparingen.
Als het hier bij Teslaachteraf zonder aandringen wordt geinstalleerd lijkt er me weinig aan de hand. Het hader gecommuniceerd moeten zijn maar weinig merken blinken tegewoordig uit in communicatie. Vraag maar eens de precieze leveringstermijn tegewoordig bij de meeste merken.
marcomanta zegt
Gewoon ook weer een ouderwetse raamslinger en met de autosleutel het portier op slot en open doen.
wessel04 zegt
Eigen schuld, moet je maar geen Tesla kopen.