• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull vindt aeroscreen beter dan halo

Auteur: Loek, gepost 7 oktober 2019 om 19:00 – 39 Reacties

Aeroscreen F1


Want stevigheid.

Herinnert u zich nog toen de FIA ineens de ‘halo’ verplichtte in de F1? Toen ter tijd was er een hele heisa om de stevige cockpitbeschermer, voornamelijk vanuit een esthetisch oogpunt. De FIA vindt veiligheid belangrijker dan hoe een teenslipper op de auto eruit ziet, dus werd het idee doorgevoerd. En zoals altijd, het was even wennen, maar nu hoor je er niemand meer over. Sterker nog, naar het schijnt ketste de halo van Charles Leclerc op een gegeven moment iemand zijn auto af, dat was dus anders zijn helm geweest. Dan kun je de uitvinding alleen maar aanmoedigen.

Voordat de halo zijn intrede maakte, werd er geëxperimenteerd met andere vormen van cockpitbescherming. Eentje die het net niet haalde was het zogeheten Aeroscreen. Enkel een stukje glas hielp echter niet genoeg en in de Indycar-serie werd wél voor een aeroscreen gekozen, met een halo om te ondersteunen. De nieuwe auto’s met deze nieuwe techniek debuteren in 2020.

Dat is uit initiatief van Red Bull. Ondertussen zijn de tests met de nieuwe Indycars in volle gang en daar hoort bij dat er verschillen worden opgenomen tussen de Indycars met en zonder aeroscreen. Red Bull concludeert daaruit dat het aeroscreen veel sterker is dan de halo. Een betere oplossing dus?

Als een grote F1-fabrikant zoals Red Bull zich hieraan waagt, is er een kans dat deze innovatie zijn weg vindt naar de F1. Of de halo is nu juist zo ingeburgerd dat er niks aan veranderd hoeft te worden. Er zijn wel ooit tests geweest met een aeroscreen in de Formule 1. (via Autosport.com)

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje
  • Video: de nieuwe Pit Wall van Red Bull Racing

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

halo, indycar, Red Bull Racing, veiligheid

Vorig bericht: « Volvo en China kruipen iets dichter tegen elkaar aan
Volgend bericht: Instagram-volk laaiend over Kylie Jenner’s Bugatti »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johan82 zegt

    7 oktober 2019 om 19:07

    Wij van wc-eend….

    Login om te reageren
  2. mpgc zegt

    7 oktober 2019 om 19:12

    Inderdaad, RB heeft gewoon een commercieel belang.

    Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    7 oktober 2019 om 19:17

    Je hebt zo van die grote tear-offs nodig.

    Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      7 oktober 2019 om 19:25

      @bernoulli: moet je nagaan wat een vervuiling al dat extra plastic gaat opleveren!

      Login om te reageren
    • babybenz zegt

      7 oktober 2019 om 19:42

      @bernoulli: How dare you!!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 oktober 2019 om 19:44

      @bernoulli: gebruiken ze bij de WEC ook hoor ?

      Login om te reageren
  4. fmgarcia zegt

    7 oktober 2019 om 19:24

    Lijkt me wel mooier dan die halo. Al boeit het me al vanaf het begin niet zo veel.

    Login om te reageren
  5. serialchiller zegt

    7 oktober 2019 om 19:24

    “Sterker nog, naar het schijnt ketste de halo van Charles Leclerc op een gegeven moment iemand zijn auto af, dat was dus anders zijn helm geweest. Dan kun je de uitvinding alleen maar aanmoedigen.” Daar zijn de meningen toch over verdeeld.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 oktober 2019 om 20:03

      @serialchiller: hoezo?

      Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        7 oktober 2019 om 20:36

        @rolov: serial killer was een betere naam geweest…

        Login om te reageren
  6. rollingstoned zegt

    7 oktober 2019 om 19:26

    In de F1 is indertijd al met de aeroscreen van Red Bull getest, alleen koos de FIA toen voor de HALO…

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    7 oktober 2019 om 19:27

    Hoe ziet dit er uit op een moderne F1? Wellicht is de Halo dan zo gek nog niet….

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    7 oktober 2019 om 19:32

    Specifiek in de IndyCar test kwam wel naar voren dat de auto’s meer last hadden van zijwind (logisch met 350+ in bochten) en dat de auto veel stiller was voor de rijders.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    7 oktober 2019 om 19:33

    Reactie moet nog worden goedgekeurd

    Login om te reageren
    • porker zegt

      7 oktober 2019 om 20:15

      @w0o0dy: het kan even duren :)

      Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    7 oktober 2019 om 19:36

    Ik vind beide helemaal niets!

    Login om te reageren
  11. 8cylinder zegt

    7 oktober 2019 om 19:52

    Ik ben net gewend geraakt aan de HALO en vind hem nu eigenlijk wel cool.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 oktober 2019 om 20:04

      @8cylinder: ik vind het echt waardeloos dat ding in het midden

      Login om te reageren
      • porker zegt

        7 oktober 2019 om 20:14

        @rolov: idd kunnen ze dat niet zwevend maken vraag ik me af

        Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        7 oktober 2019 om 20:21

        @rolov: praat je nu over mijn vrouw?

        Login om te reageren
        • brammetjedeb zegt

          7 oktober 2019 om 20:36

          @lekkerlinksrijden: ?

          Login om te reageren
      • piedlourd zegt

        7 oktober 2019 om 20:43

        @rolov: er komt een keer het moment dat er iets onderkant lat tegen die halo aanvliegt en zo in de buik van de coureur klapt en dan schaffen ze hem weer af

        Login om te reageren
        • koeckenbacker zegt

          7 oktober 2019 om 23:14

          @piedlourd: wat dacht je van op zijn kop in de fik, net als hulkenberg in abu dhabi? Een klein brandje, maar als dat serieus is en er is net even geen marshall met een blusser in de buurt…

          Login om te reageren
  12. gwnbmw zegt

    7 oktober 2019 om 20:05

    Ik gok dat het aero screen ook een gigantische downforce kan leveren, en het probleem van de helm weghaalt. Niet zo gek dat red bull hem wil dus.

    Login om te reageren
  13. vondick zegt

    7 oktober 2019 om 20:15

    Hallo

    Login om te reageren
  14. MercMeister zegt

    7 oktober 2019 om 20:20

    Mis nog een dak., en een ruitenwisser.

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      7 oktober 2019 om 22:48

      @MercMeister: lekker sproeien om je achterligger te zieken.

      Login om te reageren
  15. lekbak zegt

    7 oktober 2019 om 20:22

    Is dit niet die uitvinding waarvan Vettel zei dat het gebogen glas het zicht vervormde?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 oktober 2019 om 21:33

      @lekbak: yep.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      7 oktober 2019 om 22:03

      @lekbak:

      Dat had vast niets te maken met Ferrari’s voorkeur voor de halo. Indycar coureurs hebben er tot nu toe geen last van.

      Login om te reageren
  16. brammetjedeb zegt

    7 oktober 2019 om 20:37

    Waar komt de ruitwisser eigenlijk?

    Login om te reageren
  17. duckmefaddy zegt

    7 oktober 2019 om 20:48

    Was dit ding niet een drama als t gaat om aërodynamica?

    Login om te reageren
  18. utregcity zegt

    7 oktober 2019 om 21:01

    Misschien eens een blikje proberen? Zoiets als dit -> https://images.app.goo.gl/KTtQ8SAMwYFFiuCz6

    Login om te reageren
  19. peter911 zegt

    7 oktober 2019 om 21:25

    Toentertijd..

    Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    7 oktober 2019 om 21:26

    Ferrari had ook zoiets ontwikkeld in die tijd Vettel had ermee getest maar werd misselijk van de turbulentie en trillingen van zn helm

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 oktober 2019 om 21:33

      @rob5nismo: dat was dit ding.

      Login om te reageren
  21. iphonistvongates zegt

    7 oktober 2019 om 23:54

    Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat een zoon of dochter van één van de teambazen, papa aanspreekt waarom de bovenrand van de Halo niet voorzien is van een 8K dynamische lichtkrant die gesynct is met de onboard-camera(‘s). Ergens in de wereld staat een bedrijf die Instagram-achtige reclame’s per opbod verkoopt voor Liberty Global en deze toont op het moment dat de F1-regisseur laat schakelen naar de onboards. Er bestaat al een abbo-dienst voor de F1-onboards. Schijnbaar studeren de kids van de teambazen nog geen MBA of Marketingstudies. Kun je voorstellen dat Jumbo reclametijd koopt voor hun artikelen tijdens de actieve onboards van MV33…..ik wel.

    Login om te reageren
  22. ericd zegt

    8 oktober 2019 om 08:18

    Een aeroscreen dat stevig genoeg is, wil je niet toch aan diggelen zien gaan in een extreem ongeluk… met als risico penetratie van de coureur.

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      8 oktober 2019 om 11:57

      @ericd: het penetreren van een coureur is sowieso een slecht idee ….

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North