• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull doet voor hoe de halo ook had gekund

Auteur: Loek, gepost 24 mei 2019 om 22:52 – 19 Reacties

Red Bull indycar


Of was je juist blij dat het hele halo-circus achter de rug is?

Vroegâh was de Formule 1 een sport voor helden, men zegt dat dat tegenwoordig niet meer het geval is. Dat laten we even in het midden, maar feit blijft dat er steeds meer regeltjes en vereisten komen voor de racesport om coureurs te beschermen tegen onheil. In het seizoen van 2018 werd er een nogal omstreden veiligheidsmiddel ingevoerd: de halo. Deze sterke metalen wichelroede (of teenslipper, wat je wilt) is bedoeld om de coureur min of meer een dak boven hun hoofd te geven.

In het ondertussen anderhalve seizoen dat de halo prijkt op de bolides, zijn er geen heftige ongevallen gebeurd in de categorie ‘Bianchi‘. Wel gebeurde er vorig jaar een vrij bizarre aanrijding, daarbij kopte nieuwkomer Charles Leclerc de auto van Fernando Alonso. Zonder halo was dat waarschijnlijk met zijn helm gebeurd. De effectiviteit van de halo valt daarom over te twisten. In ieder geval is er tot nog toe niemand in serieuze problemen gekomen door het buizenframe, dus laten we het erop houden dat het allemaal naar behoren werkt.

Zo naar behoren dat meer ‘open racers’ de halo wel zien zitten. Voor het seizoen 2020 van de Indy 500 heeft de Amerikaanse organisatie een deal gesloten met Red Bull Advanced Technologies om de halo ook naar de Amerikaanse open wheelers te brengen. Dank u FIA, maar de Amerikanen laten de halo er iets anders uit zien.

ndycar

Onder het mom Aeroscreen krijgen de IndyCars een gelikte cabine om de coureurs te beschermen. In die cabine zit een halo verwerkt, zodat je in theorie het beste van twee werelden kreeg. In de F1 heette het prototype van dit halo-alternatief The Shield, al was men er niet louter positief over. F1 moet met een open cabine blijven vinden sommigen, anderen zien het voor zich dat het glas breekt en de scherven meer schade aanrichten dan de bedoeling is.

Hoe dan ook: de IndyCars krijgen het aerodynamische windscherm wel en staan daarmee op visueel gebied (qua cabine dan) 1-0 voor op de F1-auto’s. Vanaf 2020 rijden de nieuwe IndyCars op de ovals, met Aeroscreen, zonder Fernando Alonso.

Met dank aan Bastiaan voor de tip!

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Red Bull pakt gridstraf
    Red Bull pakt gridstraf GP Zandvoort vanwege nieuwe motor

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, halo, indy-500, indycar, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « BMW M8 Competition lekt wederom op het net
Volgend bericht: Kijk, eindelijk weer een sportieve Opel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. appeltaartislekker zegt

    24 mei 2019 om 23:04

    Het ziet er wel strak uit.

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    24 mei 2019 om 23:12

    Oké, het is dus een gewone halo maar dan met een schermpje ervoor. Die hebben de F1 coureurs al op hun vizier geplakt. Kunnen ze er zo aftrekken.

    Login om te reageren
  3. chefturbo zegt

    24 mei 2019 om 23:13

    nee sorry, dit is helemaal vreselijk, doe dan de F1 halo maar

    Login om te reageren
  4. mrbasa zegt

    24 mei 2019 om 23:53

    Lekker zo’n korte auto! Beter dan de enorme dingen die we nu hebben!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 mei 2019 om 08:45

      @mrbasa: ik ben voor kleinere auto’s, dat geeft de techniek een grotere uitdaging en maakt circuits gelijk beter geschikt om in te halen.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        25 mei 2019 om 09:22

        @flutterby: eensch!!

        Login om te reageren
  5. kazaluna zegt

    25 mei 2019 om 00:18

    Vettel zei dat zo’n gebogen scherm enorm vertekende. Hij kon de apexen niet meer vinden, vraag me af of dat met dit ontwerp gefixt is?

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      25 mei 2019 om 05:32

      @kazaluna: Vettel vindt de laatste tijd de apex wel vaker niet

      Login om te reageren
    • joostdetaalnazi zegt

      25 mei 2019 om 06:15

      @kazaluna: lijkt me lastig te fiksen. Gebogen glas vervormt nu eenmaal.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        25 mei 2019 om 09:08

        @joostdetaalnazi: het is geen glas

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          25 mei 2019 om 09:32

          @rolov: licht breekt bij elk doorzichtig materiaal…

          Login om te reageren
  6. niex zegt

    25 mei 2019 om 08:02

    Prop er dan gewoon echt een fatsoenlijk dak op….

    Login om te reageren
  7. monkhorst zegt

    25 mei 2019 om 08:05

    @red.: moet het niet zijn ‘de effectiviteit van de halo valt daarom niet over te twisten.’? Nu mist het woord ‘niet’

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    25 mei 2019 om 08:10

    Of gewoon überhaupt geen halo of raam? Gevaar hoort bij racen

    Login om te reageren
  9. aschja zegt

    25 mei 2019 om 08:39

    Lancia Stratos!!
    https://cdn-motor1-com.cdn.ampproject.org/ii/w1200/s/cdn.motor1.com/images/mgl/7WjgW/s3/1974-lancia-stratos-hf-stradale-for-sale.jpg

    Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    25 mei 2019 om 08:42

    “Dat het glas breekt..”
    Ik mag aannemen dat dat in deze spec geen gewoon glas is maar een bepaald plastic dat minder snel breekt..?

    Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      25 mei 2019 om 08:49

      @ukbob: polycarbonaat

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    25 mei 2019 om 08:46

    Ziet er goed uit. Lekker jaren 70!

    Login om te reageren
  12. jippie zegt

    25 mei 2019 om 12:20

    Doe er dan ook nog een dak op dan is het helemaal klaar met het gezeik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North