• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull’s Halo concept: veiliger, of toch niet?

Auteur: rynnus, gepost 21 maart 2016 om 15:32 – 37 Reacties

Ruitje


Ieder voordeel heb z’n nadeel, of zoiets.

Dat de motorsport in de afgelopen decennia veranderd is in een tempo waar je u tegen zegt, is geen nieuws meer. Crashen in de Formule 1 is tegenwoordig niet spannender dan het maken van een woordpuzzel, of het bewateren van je plantjes. Coureurs zitten in een haast ondoordringbare kooi van kevlar, waar je met gemak met drie keer de geluidssnelheid tegen een barrière aan kan knallen, zonder daar echt wat van te merken. Ok, beetje overdreven misschien. Maar Alonso had gisteren ongeveer een soortgelijke ervaring.

Dat het echter wel mis kan gaan weten we helaas ook. Omdat de helm met daarin het hoofd van de coureur is blootgesteld aan werkelijk alle invloeden van buitenaf, kan ieder hevig rondtollend object een gevaar voor de veiligheid van je hoofd zijn. De Halo concepten -zoals we die al kennen– moeten dit voorkomen door de cabine min of meer ondoordringbaar te maken. Dit systeem zal waarschijnlijk volgend jaar zijn intrede vinden. Red Bull kwam nét voor de seizoensdebuut-race op de proppen met onderstaand concept.

Lekker warm wel

Het idee is dat het zicht zo min mogelijk wordt beperkt, maar toch meer veiligheid biedt door de kleine open ruimte boven het hoofd van de coureur. En daar zit gelijk het probleem. Ook al word je op deze wijze beschermd tegen kleine objecten (een bout, een veer), wij vragen ons af hoe veilig zo’n behoorlijke beperking in ontsnappingsruimte werkelijk is, als je bijvoorbeeld aan een vlammenzee moet ontsnappen. Had Alonso dan gisteren wel uit zijn auto kunnen kruipen? Het is natuurlijk zo dat bij iedere veiligheidsoplossing er wel een nieuw probleem kan worden verzonnen, maar wij zien de cabines liever open. Overigens is er al wel behoorlijk wat vooruitgang geboekt in de veiligheid. Zo stonden we er gisteren van te kijken dat tijdens de gehele crash, alle vier de wielen van Alonso’s auto aan de constructie bleven bevestigd. Chapeau.

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Fernando Alonso, Formule 1, Racing, Red Bull Racing, veiligheid

Vorig bericht: « Deze Porsche 918 Spyder wordt na 148 km al verkocht
Volgend bericht: Mercedes-Benz E-klasse 2016: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    21 maart 2016 om 15:34

    Helm in de wind, en de cockpit open.

    Login om te reageren
  2. oranje123456789 zegt

    21 maart 2016 om 15:39

    Hoe groot is het risico eigenlijk dat er zoiets dan in de motor wordt ”geschampt”? Enzo ontploffingsgevaar of brand onstaat?

    Login om te reageren
    • Kuifje zegt

      21 maart 2016 om 15:53

      @oranje123456789: de risico’s zijn sowieso vrij klein voor één individuele coureur, de kans dat überhaupt iemand een los object tegen de helm krijgt is al vrij klein, maar de kans is er wel. Een extreem geval (en toeval) zoals bij Jules Bianci zal waarschijnlijk niet meer voorkomen. *klopt af*

      Login om te reageren
  3. e1000bmw zegt

    21 maart 2016 om 15:43

    Wellicht vliegt die Halo-kap eraf na een crash, zoals dit bijvoorbeeld ook bij een airbag gebeurt?
    Of zoals het veiligheidsglas bij een gepantserd voertuig uit het frame gedrukt kan worden na een druk op de knop?

    Login om te reageren
  4. arjontje zegt

    21 maart 2016 om 15:44

    Zeker 1 wiel vloog weg van de auto.
    Die nieuwe constructies maken de f1 auto er niet mooier op. En ik twijfel of je na zo’n crash van Alonso makkelijk uit kan stappen.

    Wel geeft dit ontwerp betere bescherming bij een ongeluk als die van Massa. Bij de halo van Ferrari kunnen nog steeds kleine voorwerpen op de helm komen.

    Maar dit had nooit de dood van Jules kunnen voorkomen.

    Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      21 maart 2016 om 17:34

      @arjontje: Volgens mij was het alleen de band die weg vloog, het wiel zat dacht ik nog wel aan de auto..

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      21 maart 2016 om 18:08

      @arjontje: ik snap dat gepraat over mooi zijn van een raceauto nooit. Hij moet zijn werk doen. En dat is het circuit rond. Scooby’s waren ook niet mooi maar wonnen wel. Als ze iets lelijks neerzetten en dat iedereen naar huis rijdt ben ik daar blijer mee. Winnen is winnen.

      Login om te reageren
  5. stfu zegt

    21 maart 2016 om 15:48

    Als zoiets wordt gebouwd en er ontstaat een fikkie, dan hebben ze vast wel nagedacht dat je het gemakkelijk en snel eraf kan trekken toch?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 maart 2016 om 16:35

      @stfu: Maar als de auto vervormd is, kan dat niet meer altijd. Daar staat dan wel weer tegenover dat carbon breekt en niet verbuigt.

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    21 maart 2016 om 15:56

    Ook dit is geen gezicht, echt niet. Wellicht is Nascar of DTM wat voor de coureurs.

    Login om te reageren
  7. ahs1979 zegt

    21 maart 2016 om 16:04

    Deze variant is in ieder geval iets beter om aan te zien dan die Ferrari “string” variant.

    Login om te reageren
  8. sracert zegt

    21 maart 2016 om 16:10

    Potver wordt net wakker! gaat het nu alweer over de F0?, was in slaap gevallen tijdens de race op het moment dat Max het treintje niet durfde (kon)in te halen…….Heerlijk dat DRS, ook zo’n voorachteruitgang.

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    21 maart 2016 om 16:23

    Maak er dan een gesloten cockpit van. Dit is krampachtig willen vasthouden aan het predicaat “open wheel racing”.

    Of je maakt het helemaal gesloten en je creëert aan de zijkant luikjes. Kun je ook roepen dat het open wheel racing is. Vind dit overigens een chiquere oplossing dan die van Ferrari maar zoals ik al schreef; maak ‘m dan helemaal dicht.

    Kan mij zo voorstellen dat ze explosive bolts (weet ff niet de het Nederlandse woord er voor) aan de randen. als men dan het activeert dat de bouten/moeren kapot klappen en dat zo de “cockpit” er makkelijk af kan.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 maart 2016 om 16:37

      @Rick-dos: Maar wat nu als dat systeem niet meer functioneert door de klap? Of iemand crasht en die koepel vliegt eraf en belandt op de baan? Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

      Ik vind dit persoonlijk nog de beste oplossing. Meer bescherming, maar toch ook genoeg ruimte om eruit te stappen. En het ziet er ook nog goed uit vind ik.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        21 maart 2016 om 17:36

        @berlinetta: Je kan F1 van veel beschuldigen maar dat er geen knappe koppen rondlopen is er niet één van. Ik weet vrijwel zeker dat wat wij kunnen bedenken aan risico’s, zij allang over nagedacht hebben en zelfs over risico’s waar wij niet eens bij stilstaan. En voor die risico’s hebben ze ook al oplossingen bedacht.

        Ik, met mijn beperkte kennis, kon zoiets bedenken laat staan die gasten. Zul je zien dat wij veel te moeilijk zitten te denken en zij met een hele simpele oplossing komen… ;)

        Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    21 maart 2016 om 16:23

    Zolang je in een open wheel racer zit is de kans op omslaan groot, dan moet je als eerste zorgen dat je veilig uit kunt stappen als je op de kop ligt. Ik denk dat alle andere veiligheidssystemen die dat in de weg kunnen zitten een lagere prio hebben.

    Login om te reageren
  11. g40freak zegt

    21 maart 2016 om 16:29

    Flikker op met dat gezeik over veiligheid.
    Hoeveel doden hebben we gehad in de f1 de laatste zeg 25 jaar??
    Stuk of 4??
    Die mannen kiezen er zelf voor om deze sport te doen.
    Anders hadden ze gvd op schaken moeten gaan.
    Maar mensen die er niks van begrijpen lopen zich hier weer tegen aan te bemoeien.
    Oeverloos gezeik.
    Turbos eraf, bredere slicks, opbokken met dat zuinigheidsgedoe, dikke 3.0 v10 er in.
    En drie bossen per race ombrengen met de co2.
    Dat betuttelende zie je steeds meer en meer in overal terug komen.
    Bah

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 maart 2016 om 16:34

      @g40freak: Rustig maar we horen je wel, ik ben het met je eens. Pilletje?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        21 maart 2016 om 16:38

        @pomoek: Nog een kleine aanvulling: Massa heeft destijds, met het weg koppen van die veer van de auto van Rubens, wel erg veel geluk gehad dat hij niet een normaal postuur heeft. Dat scheelde denk ik weinig.

        Login om te reageren
        • erwh zegt

          21 maart 2016 om 23:16

          @pomoek: niet een normaal postuur? Je komt zeker nooit buiten Nederland?

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            22 maart 2016 om 08:54

            @erwh: Zeker wel, Limburg, Zeeland, dat soort plekken.

            Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 maart 2016 om 16:36

      @g40freak: “Maar mensen die er niks van begrijpen lopen zich hier weer tegen aan te bemoeien.”

      Om vervolgens te zeggen:

      “En drie bossen per race ombrengen met de co2.”

      Jij doet niet meer mee…

      Login om te reageren
    • djim zegt

      21 maart 2016 om 16:49

      @g40freak: het zal je misschien verbazen maar bossen ❤ CO₂

      Login om te reageren
    • sracert zegt

      21 maart 2016 om 16:52

      @g40freak: Bossen houden inderdaad van Co2, motoragent: je doet niet meer mee…

      Login om te reageren
  12. Alfarobert zegt

    21 maart 2016 om 16:54

    Na de klapper van Alonso gisteren is het toch duidelijk veilig genoeg lijkt me.Alle toevoegingen kunnen averechts werken.

    Login om te reageren
  13. reistje zegt

    21 maart 2016 om 16:57

    Ziet er een stuk minder gek uit als het andere Halo concept. Kunnen ze met de huidige auto’s wel uitstappen op zijn kop dan? Nu zit er toch ook een beugel in de weg.

    Ik gok dat dit aerodynamisch ook nog een voordeel is.

    Login om te reageren
  14. 5cilinder zegt

    21 maart 2016 om 16:59

    Als er een meteoriet van boven komt ben je nog de lul.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    21 maart 2016 om 17:01

    Dit zal de Formule 1 pas echt veilig maken.

    http://starbazaar.nl/image/cache/data/onderdelen/Double-Horse/9116/12730557-600×600.jpg

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    21 maart 2016 om 17:05

    En dit waren de mannen, niet de @#$*&^!)*”>?*/ van vandaag !

    http://www.biser3a.com/wp-content/uploads/2011/05/sir_jackie_stewart_196yuyq.png

    http://jomomag.blogspot.nl/2015/05/concours-of-elegance-2015-will.html

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 maart 2016 om 22:03

      @desjonnies: Rijden met een helm op? Mietjes…https://i.ytimg.com/vi/frE9rXnaHpE/maxresdefault.jpg

      Login om te reageren
  17. Mairsil zegt

    21 maart 2016 om 17:31

    Het grootste probleem van dit soort ruitjes is volgens mij hoe je er troep en water vanaf krijgt. Voor regen zou je nog een soort coating of een ruitenwisser kunnen maken, maar als de supersofts bergen rubberrolletjes neerleggen die vervolgens opspatten en op je ruit kleven zou dat wel eens heel snel irritant (en gevaarlijk) kunnen worden.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    21 maart 2016 om 17:43

    Ik vind het er top uit zien.

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    21 maart 2016 om 17:48

    Het zal voorlopig gewoon nog hetzelfde blijven en dat is maar goed ook, veilig genoeg.

    Login om te reageren
  20. schuimbekje3 zegt

    21 maart 2016 om 17:55

    Tja, gewoon paniekvoetbal… En dat hoort thuis op gras, niet op asfalt.
    Allemaal mietjes daar bij F1….

    Je rijdt met een helm op, dat doe je niet voor de vliegjes..
    Dat er een autoband op je hoofd landt is gewoon VETTE PECH.
    Niets meer niets minder.

    Maar in plaats van dat iemand zegt ’thats racing’, gaan we ineens als mietjes cockpits bouwen enz.
    Als dat wiel gewoon met staalkabel was vast blijven zitten, zoals de beveiliging hoorde te werken, was er zowiezo al niets gebeurd.
    Dus die beveiliging werkte dus ook al niet, sterker nog, omdat er een kabel aan zat werd die band juist richting zijn hoofd gecatapulteert.

    Beetje als ‘earth day’… om 1 uur lang allemaal geen stroom te gebruiken voor verlichting, vielen er wereldwijd 1000 extra doden, moesten overal kerncentrales 1 uur lang voor jan-piet-klaas voor niets draaien (omdat je die dingen niet ‘effe’ voor een uur kunt uitzetten)…
    Anyway, als je denkt dat duizenden energiecentrales voor niets laten lopen goed voor het milieu is, moet je nog effe naar een parallel universum zoeken wat andere natuurkunde wetten heeft.

    Maar net als dit…Leuk bedacht door mensen die er net niet genoeg verstand van hadden.
    Het wachten is op coureurs die de auto niet meer uitkomen omdat hun braziliaanse string in de weg zit.. of niets meer zien omdat er olie op hun ruit zit en ze met hun helm nog wel kunnen vegen maar die ruit voorop de auto niet. of een van de oneindig aantal andere dingen die fout kunnen gaan.

    Login om te reageren
    • D-Racer zegt

      22 maart 2016 om 11:22

      @schuimbekje3: Wat is dit nou weer voor onzin? Als de coureurs veiligheid willen hebben, dan moeten we dat toch respecteren?

      Denk dat het zo bij je werkplek ook aan toe gaat. Zodra je vind dat het er onveilig is, ga je zeuren bij je baas. En nu ben je potverdorie aan het zeuren dat coureurs mietjes zijn? Leven we nog in de tijd van de romeinen ofzo, bloedvergiet is amusement tegenwoordig?

      We leven in 2016, kom op man, beetje respect voor de mensen die het vak uitoefenen en ga ze niet voor ‘mietjes’ uitschelden. Ze weten wat ze aan het doen zijn. Dat de fans ermee gaan bemoeien over wat veilig is en wat niet, mee eens dat dat niet kan, maar als de coureurs zelf erover klagen, dan is het de bedoeling dat we ze steunen, niet dat we ze voor ‘mietjes’ uitschelden.

      Login om te reageren
  21. misterdrogba zegt

    21 maart 2016 om 18:01

    Off topic: Er zijn berichten dat Red Bull samen met Aston Martin een hypercar gaat ontwikkelen hebben jullie daar soms meer info over?

    Login om te reageren
  22. mikkeloentje zegt

    21 maart 2016 om 18:34

    Gewoon geen helm, heb je het het minste door wanneer er iets ergs gebeurd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North