Red Bull’s Halo concept: veiliger, of toch niet?

Auteur: , 37 Reacties

Ieder voordeel heb z'n nadeel, of zoiets.

Ruitje

Dat de motorsport in de afgelopen decennia veranderd is in een tempo waar je u tegen zegt, is geen nieuws meer. Crashen in de Formule 1 is tegenwoordig niet spannender dan het maken van een woordpuzzel, of het bewateren van je plantjes. Coureurs zitten in een haast ondoordringbare kooi van kevlar, waar je met gemak met drie keer de geluidssnelheid tegen een barrière aan kan knallen, zonder daar echt wat van te merken. Ok, beetje overdreven misschien. Maar Alonso had gisteren ongeveer een soortgelijke ervaring.

Dat het echter wel mis kan gaan weten we helaas ook. Omdat de helm met daarin het hoofd van de coureur is blootgesteld aan werkelijk alle invloeden van buitenaf, kan ieder hevig rondtollend object een gevaar voor de veiligheid van je hoofd zijn. De Halo concepten -zoals we die al kennen– moeten dit voorkomen door de cabine min of meer ondoordringbaar te maken. Dit systeem zal waarschijnlijk volgend jaar zijn intrede vinden. Red Bull kwam nét voor de seizoensdebuut-race op de proppen met onderstaand concept.

Lekker warm wel

Het idee is dat het zicht zo min mogelijk wordt beperkt, maar toch meer veiligheid biedt door de kleine open ruimte boven het hoofd van de coureur. En daar zit gelijk het probleem. Ook al word je op deze wijze beschermd tegen kleine objecten (een bout, een veer), wij vragen ons af hoe veilig zo’n behoorlijke beperking in ontsnappingsruimte werkelijk is, als je bijvoorbeeld aan een vlammenzee moet ontsnappen. Had Alonso dan gisteren wel uit zijn auto kunnen kruipen? Het is natuurlijk zo dat bij iedere veiligheidsoplossing er wel een nieuw probleem kan worden verzonnen, maar wij zien de cabines liever open. Overigens is er al wel behoorlijk wat vooruitgang geboekt in de veiligheid. Zo stonden we er gisteren van te kijken dat tijdens de gehele crash, alle vier de wielen van Alonso’s auto aan de constructie bleven bevestigd. Chapeau.



37 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Helm in de wind, en de cockpit open.
Hoe groot is het risico eigenlijk dat er zoiets dan in de motor wordt ”geschampt”? Enzo ontploffingsgevaar of brand onstaat?
@oranje123456789: de risico’s zijn sowieso vrij klein voor één individuele coureur, de kans dat überhaupt iemand een los object tegen de helm krijgt is al vrij klein, maar de kans is er wel. Een extreem geval (en toeval) zoals bij Jules Bianci zal waarschijnlijk niet meer voorkomen. *klopt af*
Wellicht vliegt die Halo-kap eraf na een crash, zoals dit bijvoorbeeld ook bij een airbag gebeurt?
Of zoals het veiligheidsglas bij een gepantserd voertuig uit het frame gedrukt kan worden na een druk op de knop?
Zeker 1 wiel vloog weg van de auto.
Die nieuwe constructies maken de f1 auto er niet mooier op. En ik twijfel of je na zo’n crash van Alonso makkelijk uit kan stappen.

Wel geeft dit ontwerp betere bescherming bij een ongeluk als die van Massa. Bij de halo van Ferrari kunnen nog steeds kleine voorwerpen op de helm komen.

Maar dit had nooit de dood van Jules kunnen voorkomen.
@arjontje: Volgens mij was het alleen de band die weg vloog, het wiel zat dacht ik nog wel aan de auto..
@arjontje: ik snap dat gepraat over mooi zijn van een raceauto nooit. Hij moet zijn werk doen. En dat is het circuit rond. Scooby’s waren ook niet mooi maar wonnen wel. Als ze iets lelijks neerzetten en dat iedereen naar huis rijdt ben ik daar blijer mee. Winnen is winnen.
Als zoiets wordt gebouwd en er ontstaat een fikkie, dan hebben ze vast wel nagedacht dat je het gemakkelijk en snel eraf kan trekken toch?
@stfu: Maar als de auto vervormd is, kan dat niet meer altijd. Daar staat dan wel weer tegenover dat carbon breekt en niet verbuigt.
Ook dit is geen gezicht, echt niet. Wellicht is Nascar of DTM wat voor de coureurs.
Deze variant is in ieder geval iets beter om aan te zien dan die Ferrari “string” variant.
Potver wordt net wakker! gaat het nu alweer over de F0?, was in slaap gevallen tijdens de race op het moment dat Max het treintje niet durfde (kon)in te halen…….Heerlijk dat DRS, ook zo’n voorachteruitgang.
Maak er dan een gesloten cockpit van. Dit is krampachtig willen vasthouden aan het predicaat “open wheel racing”.

Of je maakt het helemaal gesloten en je creëert aan de zijkant luikjes. Kun je ook roepen dat het open wheel racing is. Vind dit overigens een chiquere oplossing dan die van Ferrari maar zoals ik al schreef; maak ‘m dan helemaal dicht.

Kan mij zo voorstellen dat ze explosive bolts (weet ff niet de het Nederlandse woord er voor) aan de randen. als men dan het activeert dat de bouten/moeren kapot klappen en dat zo de “cockpit” er makkelijk af kan.
@Rick-dos: Maar wat nu als dat systeem niet meer functioneert door de klap? Of iemand crasht en die koepel vliegt eraf en belandt op de baan? Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Ik vind dit persoonlijk nog de beste oplossing. Meer bescherming, maar toch ook genoeg ruimte om eruit te stappen. En het ziet er ook nog goed uit vind ik.
@berlinetta: Je kan F1 van veel beschuldigen maar dat er geen knappe koppen rondlopen is er niet één van. Ik weet vrijwel zeker dat wat wij kunnen bedenken aan risico’s, zij allang over nagedacht hebben en zelfs over risico’s waar wij niet eens bij stilstaan. En voor die risico’s hebben ze ook al oplossingen bedacht.

Ik, met mijn beperkte kennis, kon zoiets bedenken laat staan die gasten. Zul je zien dat wij veel te moeilijk zitten te denken en zij met een hele simpele oplossing komen… ;)
Zolang je in een open wheel racer zit is de kans op omslaan groot, dan moet je als eerste zorgen dat je veilig uit kunt stappen als je op de kop ligt. Ik denk dat alle andere veiligheidssystemen die dat in de weg kunnen zitten een lagere prio hebben.
Flikker op met dat gezeik over veiligheid.
Hoeveel doden hebben we gehad in de f1 de laatste zeg 25 jaar??
Stuk of 4??
Die mannen kiezen er zelf voor om deze sport te doen.
Anders hadden ze gvd op schaken moeten gaan.
Maar mensen die er niks van begrijpen lopen zich hier weer tegen aan te bemoeien.
Oeverloos gezeik.
Turbos eraf, bredere slicks, opbokken met dat zuinigheidsgedoe, dikke 3.0 v10 er in.
En drie bossen per race ombrengen met de co2.
Dat betuttelende zie je steeds meer en meer in overal terug komen.
Bah
@g40freak: Rustig maar we horen je wel, ik ben het met je eens. Pilletje?
@pomoek: Nog een kleine aanvulling: Massa heeft destijds, met het weg koppen van die veer van de auto van Rubens, wel erg veel geluk gehad dat hij niet een normaal postuur heeft. Dat scheelde denk ik weinig.
@pomoek: niet een normaal postuur? Je komt zeker nooit buiten Nederland?
@erwh: Zeker wel, Limburg, Zeeland, dat soort plekken.
@g40freak: “Maar mensen die er niks van begrijpen lopen zich hier weer tegen aan te bemoeien.”

Om vervolgens te zeggen:

“En drie bossen per race ombrengen met de co2.”

Jij doet niet meer mee…
@g40freak: het zal je misschien verbazen maar bossen ❤ CO₂
@g40freak: Bossen houden inderdaad van Co2, motoragent: je doet niet meer mee…
Na de klapper van Alonso gisteren is het toch duidelijk veilig genoeg lijkt me.Alle toevoegingen kunnen averechts werken.
Ziet er een stuk minder gek uit als het andere Halo concept. Kunnen ze met de huidige auto’s wel uitstappen op zijn kop dan? Nu zit er toch ook een beugel in de weg.

Ik gok dat dit aerodynamisch ook nog een voordeel is.
Als er een meteoriet van boven komt ben je nog de lul.
Het grootste probleem van dit soort ruitjes is volgens mij hoe je er troep en water vanaf krijgt. Voor regen zou je nog een soort coating of een ruitenwisser kunnen maken, maar als de supersofts bergen rubberrolletjes neerleggen die vervolgens opspatten en op je ruit kleven zou dat wel eens heel snel irritant (en gevaarlijk) kunnen worden.
Ik vind het er top uit zien.
Het zal voorlopig gewoon nog hetzelfde blijven en dat is maar goed ook, veilig genoeg.
Tja, gewoon paniekvoetbal… En dat hoort thuis op gras, niet op asfalt.
Allemaal mietjes daar bij F1….

Je rijdt met een helm op, dat doe je niet voor de vliegjes..
Dat er een autoband op je hoofd landt is gewoon VETTE PECH.
Niets meer niets minder.

Maar in plaats van dat iemand zegt ‘thats racing’, gaan we ineens als mietjes cockpits bouwen enz.
Als dat wiel gewoon met staalkabel was vast blijven zitten, zoals de beveiliging hoorde te werken, was er zowiezo al niets gebeurd.
Dus die beveiliging werkte dus ook al niet, sterker nog, omdat er een kabel aan zat werd die band juist richting zijn hoofd gecatapulteert.

Beetje als ‘earth day’… om 1 uur lang allemaal geen stroom te gebruiken voor verlichting, vielen er wereldwijd 1000 extra doden, moesten overal kerncentrales 1 uur lang voor jan-piet-klaas voor niets draaien (omdat je die dingen niet ‘effe’ voor een uur kunt uitzetten)…
Anyway, als je denkt dat duizenden energiecentrales voor niets laten lopen goed voor het milieu is, moet je nog effe naar een parallel universum zoeken wat andere natuurkunde wetten heeft.

Maar net als dit…Leuk bedacht door mensen die er net niet genoeg verstand van hadden.
Het wachten is op coureurs die de auto niet meer uitkomen omdat hun braziliaanse string in de weg zit.. of niets meer zien omdat er olie op hun ruit zit en ze met hun helm nog wel kunnen vegen maar die ruit voorop de auto niet. of een van de oneindig aantal andere dingen die fout kunnen gaan.
@schuimbekje3: Wat is dit nou weer voor onzin? Als de coureurs veiligheid willen hebben, dan moeten we dat toch respecteren?

Denk dat het zo bij je werkplek ook aan toe gaat. Zodra je vind dat het er onveilig is, ga je zeuren bij je baas. En nu ben je potverdorie aan het zeuren dat coureurs mietjes zijn? Leven we nog in de tijd van de romeinen ofzo, bloedvergiet is amusement tegenwoordig?

We leven in 2016, kom op man, beetje respect voor de mensen die het vak uitoefenen en ga ze niet voor ‘mietjes’ uitschelden. Ze weten wat ze aan het doen zijn. Dat de fans ermee gaan bemoeien over wat veilig is en wat niet, mee eens dat dat niet kan, maar als de coureurs zelf erover klagen, dan is het de bedoeling dat we ze steunen, niet dat we ze voor ‘mietjes’ uitschelden.
Off topic: Er zijn berichten dat Red Bull samen met Aston Martin een hypercar gaat ontwikkelen hebben jullie daar soms meer info over?
Gewoon geen helm, heb je het het minste door wanneer er iets ergs gebeurd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).