• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote steden willen lagere maximumsnelheid van 30 km/u

Auteur: willeme, gepost 2 december 2021 om 11:02 – 31 Reacties

Grote steden willen lagere maximumsnelheid

De vier grote steden willen een lagere maximumsnelheid voor meer veiligheid.

Onlangs kregen we de vraag: waarom zou je nog diesel rijden als je er toch niet de stad in mee in mag? Dat is een goede vraag! Want je wil met je auto op bestemming aankomen, het is de reden dat je een auto hebt en niet een OV-chipkaart.

Maar als je de grote steden van Nederland met de auto wil doen, dan is dat al behoorlijk lastig. De infrastructuur leent zich in veel gevallen niet meer voor de drukte die er anno 2021 is. Maar het gaat binnenkort nog minder aantrekkelijk worden, want de vier grote steden van Nederland willen de maximumsnelheid naar beneden hebben. De vier gemeentes (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) vragen dan ook aan het kabinet om de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u.

Grote steden willen lagere maximumsnelheid

Maar daar blijft het niet bij, de automobilist moet nog meer gaan opletten. Naast langzamer rijden komen er meer voertuigen op de rijbaan. Alle elektrische stepjes en pedelecs moeten ook naar de bijbaan die voorheen voor auto’s bedoeld was. Daar zit overigens een gedachte in, want zo’n e-step of speed pedelec gaat behoorlijk hard en zorgt voor hachelijke situaties op het fietspad. Als auto’s minder hard rijden, is het snelheidsverschil veel kleiner tussen stepjes en auto’s.

Een gemeente kan niet zomaar de maximumsnelheid verlagen. Er zijn inderdaad veel ’30 km/u zones’. Daarin mag men niet harder dan 30 rijden (duh), maar de gemeente zit dan ook aan veel verplichtingen vast. Er moeten veel drempels komen, versmallingen en andere obstakels die de snelheid eruit moeten halen. Daar willen de gemeenten niet aan beginnen, want hulpdiensten moeten namelijk nog wél in staat zijn om snel door de stad te rijden.

Tegenstanders?

De snelheidsverlaging moet de veiligheid ten goede komen. Daarnaast is het ook gunstig voor een lagere CO2-uitstoot. Er zitten overigens nog wel wat haken en ogen aan de plannen. Verkeersdeskundigen denken dat enkel en alleen een ander bord niet gaat helpen om de snelheid eruit te krijgen. Er zal veel aangepast moeten worden om dat te bereiken, denk aan versmallingen of het vervangen van asfalt voor klinkers. Of gemeentes moeten zeer streng gaan handhaven.

Een verrassende tegenstander zijn de OV-bedrijven. Alles bussen en trams zullen langzamer moeten rijden, waardoor de reistijden nog lag langer worden dan dat ze al zijn. De vervoersmaatschappijen vrezen dan ook dat het OV minder populair zal worden als de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u.

Via: NOS.nl

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, den-haag, maximumsnelheid, rotterdam, utrecht

Vorig bericht: « 1800 ongelukken door lachgas in Nederland
Volgend bericht: Mercedes C63 met 712 pk is passend afscheid van V8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    2 december 2021 om 11:24

    De CO2 uitstoot bij 30km/h is echt niet beter dan bij 50km/h. Bron bij de concullega’s van TopGear: https://topgear.nl/autonieuws/30-km-u-is-onzuiniger-dan-60/

    Bovendien is 30km/h op een ringweg zo traag dat de afleiding van smartphones denk ik gaat toenemen. Dat is nu al een probleem, maar bij een slakkengang zullen mensen nog eerder geneigd zijn om even hun telefoon er bij te pakken. Want ze rijden toch al zo traag dat er niks kan gebeuren.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      2 december 2021 om 12:14

      We gaan toch allemaal elektrisch rijden, dus dat Co2 geneuzel is een onzin verhaal.

      Login om te reageren
  2. Allroundnoise zegt

    2 december 2021 om 11:31

    Lol dan ga ik nog sneller met me elektrische step die 35 km/g gaat.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 december 2021 om 12:50

      @allroundnoise: je step gaat nog steeds 35 km/u.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        2 december 2021 om 13:33

        @berlinetta; mijn auto gaat maximaal 250km/1870kg :)

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          2 december 2021 om 17:25

          Klinkt als een F11

          Login om te reageren
    • pier zegt

      2 december 2021 om 14:43

      Me is geen bezittelijk voornaamwoord..

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        2 december 2021 om 17:25

        Maak nie uit

        Login om te reageren
  3. heckblende zegt

    2 december 2021 om 11:37

    Veel harder haal je toch niet.

    Login om te reageren
  4. rotasaxal zegt

    2 december 2021 om 11:39

    Dat zal niet helpen. Net als op de wegen waar je max 60km/pu mag. Goeree-Overflakkee ligt vol met deze wegen en ze rijden om de haverklap tegen een boom of de dijk af omdat er te hard gereden wordt. Kortom helpt niets.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      2 december 2021 om 11:56

      Jep. Hardrijders gonna hardrijdt! Zonder snelheidsbeperkende maatregelen en handhaving zullen er altijd mensen zijn die lak hebben aan de verkeersregels. En ik ben niet roomser dan de Paus, op 60-wegen waar ik helemaal alleen ben en het veilig kan, duw ik het gaspedaal van mijn flat-six ook wel eens door het tapijt.

      Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    2 december 2021 om 11:44

    Nog makkelijker om lekker de hele tijd op de telefoon te zitten dan, snelheid is nu al laag met 50, laat staan als het 30 word, dat is gewoon slaapwekkend…

    Login om te reageren
  6. ghini zegt

    2 december 2021 om 11:46

    Op heel veel plekken echt prima, maar zodra het een wat grotere weg is dan moet dat wel gewoon 50 worden. Maar er zijn nu zoveel plekken waar je 50 mag maar dat eigenlijk niet realistisch is om daar veilig 50 te rijden. Puur door drukte, fietsers etc.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    2 december 2021 om 11:47

    Ik denk dat het hier juist gevaarlijker van wordt. Het grootste probleem is momenteel het snelheidsverschil van alle voertuigen onderling. Als de snorfiets er uitgaat, en iedere brommer dus met helmplicht is, dan pleit ik voor een snelheidsbegrenzer op deze apparaten van 60 km/h, met een maximum snelheid van 50 rijden ze dan mooi met het verkeer mee. Het zelfde voor elektrische turbofietsen met helm. Als alles de zelfde snelheid gaat dan is het veel veiliger dan wanneer er zoveel verschil in snelheid is.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      2 december 2021 om 11:53

      45 of 50 km/u is toch geen groot snelheidsverschil? Mensen die zich überhaupt aan de max 50 houden rijden meestal langzamer dan 50 (hallo bejaarden!).
      Als het overal 30 wordt, dan mogen bromfietsers, snorfietsers, speedpedelecs en andere verkeersdeelnemers ook niet harder dan 30km/u. Of ze dat ook doen, is een andere vraag en hangt samen met hoe strak er gehandhaafd wordt.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    2 december 2021 om 11:47

    Er was toch een ook plan van de tweede kamer om 30 de norm te maken en 50 de uitzondering? Dan zou ook de verplichting voor gemeenten om in 30 zones drempels en afwijkende bestrating aan te leggen verdwijnen.

    Login om te reageren
  9. sportabgasanlage zegt

    2 december 2021 om 11:51

    Ik woon in een hele grote Vinex-woonwijk (25.000+ inwoners) en die is volledig 30km/u aangevuld met woonerven (max 15km/u).

    Mijn ervaring: 50% van de inwoners (+ alle busschauffeurs en pakketbezorgers) rijdt altijd en overal te hard, de andere 50% van de inwoners ergert zich daar groen en geel aan.

    Er wordt ook nooit op snelheid gehandhaaft, dus verandert er ook niks in het gedrag.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 december 2021 om 12:41

      @sportabgasanlage: en zo geef je in een notendop precies weer waarom dit soort plannetjes niet gaan werken. Typisch een gevalletje van een bestuurskamer beslissing van iemand die volledig buiten de werkelijkheid leeft en beweegt.

      Nog een dingetje: ik hoop dat de deskundigen ook eens hebben doorgerekend wanneer grosso mundo zich wél aan de nieuwe Vmax houdt, en wat dit dan voor effect heeft op iets triviaals als pak-em-beet de doorstroming van een stad.

      Nee, onder de streep gaat dit linksom of rechtsom niet werken. Beter zouden ze het huidige verkeer eens wat beter moeten controleren, bijvoorbeeld op het bezit van een rijbewijs of zo. Het percentage automobilisten mét auto maar zonder rijbewijs werd in 2012 al geschat op 175.000 en dat zal zeker niet minder zijn geworden. En dan heb ik het nog niet eens over de scooter rijders…

      Login om te reageren
      • Jack zegt

        2 december 2021 om 23:21

        Gewoon een commercieel bedrijf oprichten die gaan controleren en bonnen uitschrijven, een incasso bedrijf er achter. Bij voorkeur door vluchtelingen gerund. Dan is het zo afgelopen met speeding.

        Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    2 december 2021 om 11:54

    30 km/u als algemene regel op kleine(re)/smalle(re) straten is nog wel verdedigbaar. Maar daar waar doorgaande wegen binnen de bebouwde kom vrij breed zijn, is 50 km/u een betere snelheid met het oog op het instandhouden/bevorderen van de doorstroming.

    Login om te reageren
  11. rogerzz zegt

    2 december 2021 om 11:58

    Onsamenhangende redenen..
    -CO2-uitstoot de reden? Marginaal effect, elektrificatie-trend gaat door, dus gaat al deels ‘automatisch’.
    -Veiligheid? Eerst boomers tot 80+ een helm op doen en uitleggen dat een rood stoplicht ook voor hun geldt.
    -Samenvoegen van auto’s, elektrische fietsen en stepjes op 1 rijbaan? Briljant idee, stepjes/elektrische fietsen kunnen/gaan harder dan 30 en hebben een 3x zo lange remweg, rammen door rood heen. Stepjes gaan afsnijden over de stoep of pakken groen licht van voetgangers mee, die schieten overal naar toe en tussendoor.

    Zet flitsers bij stoplichten neer, winkelstraten dan maar niet-toegankelijk maken voor auto’s, denk eerst even de opties uit want echt 30 km/u tuffen tussen de ANWB-bejaarde e-bikes en schorem op stepjes is toch niet te doen?

    Login om te reageren
  12. RiKe zegt

    2 december 2021 om 12:31

    Ja er rijden soms gevaarlijke bestuurders rond, maar dat neemt niet weg dat de fietsers en voetgangers zeer regelmatig volledig zorgeloos maling hebben aan de regels en doen waar ze zin in hebben. Door rood lopen/fietsen, ineens oversteken waar het niet hoort zonder op of om te kijken, geen richting aan geven, maling hebben aan alles om je heen terwijl men zit te spelen met telefoon of koptelefoon (bij voorkeur met noise cancelling)…. En ga zo maar door.

    Login om te reageren
  13. mustang750supersnake zegt

    2 december 2021 om 12:54

    al maak je dr stapvoets van…….

    Login om te reageren
  14. dedon zegt

    2 december 2021 om 14:10

    Wat een onzin regel.
    Prima dat je evt. zones uitbreid, maar doorgaande wegen is het echt niet te doen.
    Helemaal bij moderne steden als Almere en andere Vinex wijken, waar de doorgaande wegen echt daarvoor ingericht zijn, zodat er niet eens voetgangers, fietsers enz. mogen komen.
    Die zijn ingericht voor 70, maar daar mag je nu al tergend langzaam 50 rijden…. Stel je voor dat je daar maar 30 mag…. Ik ga emigreren, denk ik. (Naar Mars of zo. ;-))

    Login om te reageren
  15. dailydriver zegt

    2 december 2021 om 14:36

    Met een E bike haal je ook al 30 km/u…. ben je nog sneller ook.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      2 december 2021 om 16:51

      @dailydriver: Als je niet dik of bejaard bent kan iedereen op beetje goeie normale fiets makkelijk constant 30km/h halen

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        2 december 2021 om 17:30

        Dat zei hij toch? Op een normale fiets haal je ook al 30km/h. Maar op zo’n rare fiets zonder accu moet je het met een beetje doortrappen vast ook wel halen.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          2 december 2021 om 17:48

          @vondick: ik had het iets anders geïnterpreteerd, maar je hebt helemaal gelijk

          Login om te reageren
  16. dree16v zegt

    2 december 2021 om 15:06

    Weginrichting en handhaving zijn 2 codewoorden anders heeft het geen ruk zin.

    Login om te reageren
  17. sparks zegt

    2 december 2021 om 23:35

    Ik mijn het centrum van de stad waar ik woon al veel langer. Je kan ergens parkeren tegen een normaal tarief en het is onvriendelijk gemaakt om er te komen. Als alternatief zoek ik de winkelcentra buiten het centrum op. Ik laat de winkels etc in het centrum voor wat het is. Mij niet gezien om daar heen te gaan.

    Login om te reageren
  18. 3246cm252kw zegt

    3 december 2021 om 09:27

    Gunstiger voor CO2 hahaha met 30kmh kom ik niet uit ze 2…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North