• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Reiskostenvergoeding moet verdubbeld worden’

Auteur: machielvdd, gepost 9 maart 2022 om 17:57 – 49 Reacties

Reiskostenvergoeding moet omhoog

De reiskostenvergoeding moet omhoog, en wel nu! Aldus de Vereniging Zakelijke Rijders.

Ook als je de benzineprijs niet nauwlettend in de gaten houdt zal het je vast opgevallen zijn dat die op het moment vrij hoog is. Om niet te zeggen: schrikbarend hoog. Dit uit zich onder meer in bijzondere taferelen bij TinQ-tankstations. En dat is allemaal de schuld van Jack Plooij en Tom Coronel, want zij zijn de gezichten van TinQ.

Voordat we verder afdwalen: autorijden wordt letterlijk met de dag duurder. En dat betekent dus ook dat je opeens meer kosten moet maken om naar je werk te komen. En dat mag je allemaal uit eigen zak betalen, want de reiskostenvergoeding gaat vaak niet omhoog.

Een bedrag van €0,19 per kilometer is nog steeds de norm, maar die loopt hopeloos achter. Die is namelijk in 2006 (!) bepaald. Al 16 jaar is dit bedrag ongewijzigd gebleven, terwijl autorijden in de tussentijd schreeuwend duur is geworden.

Weliswaar is er in het regeerakkoord opgenomen dat de reiskostenvergoeding omhoog gaat naar €0,23, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk. Bovendien maakt het kabinet geen haast om dit door te voeren.

De Vereniging Zakelijke Rijders wil hier niet op wachten. Zij vinden dat er sprake is van een urgent probleem. Daarom doet de vereniging een oproep om de reiskostenvergoeding nú te verhogen.

Dit is niet alleen een oproep aan de overheid, maar ook aan de werkgevers. Want die kunnen natuurlijk ook gewoon de reiskostenvergoeding uit eigen beweging verhogen. Het probleem is wel dat alles wat een werkgever bovenop de €0,19 doet belast wordt. Daar moet dus overheid dus iets aan doen.

Wat de hoogte van de reiskostenvergoeding betreft: iedereen is het erover eens dat €0,19 niet reëel is. De vraag is wat wél een reëel bedrag is. Volgens de berekeningen van VZR moet de werknemer minstens €0,39 per kilometer krijgen. Dat is meer dan het dubbele van €0,19, maar nog steeds niet kostendekkend. Volgens de VZR is dit echter een “redelijk en billijk” bedrag.

Foto: Passat op Airride, gefotografeerd door @archiebald

Ook interessant!

  • Nederlanders gooien tank niet helemaal vol
    NL'ers geven met name meer geld uit aan brandstoffen
  • Gekkenhuis: dit doen NL'ers voor een paar tientjes korting
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

geld

Vorig bericht: « Driften met Audi RS E-Tron GT
Volgend bericht: Fotoshoot – Een ‘oude’ Land Rover Defender van €275k »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    9 maart 2022 om 18:09

    Nee, dat gaat natuurlijk ten koste van onderwijs.

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    9 maart 2022 om 18:17

    Ik bereken het door aan mijn klanten, prive is een ander verhaal natuurlijk. Ik rij niet meer zoveel prive dus dit overleef ik wel

    Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      10 maart 2022 om 07:26

      @lekkerlinksrijden: Voorbijrijkosten? En

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    9 maart 2022 om 18:18

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Pascal zegt

    9 maart 2022 om 18:23

    Die vergoeding is bedoeld om een realistische vergoeding te kunnen uitkeren aan je medewerkers zonder daarvoor meteen kapotbelast te worden. Die vergoeding hoort gewoon jaarlijks geindexeerd te worden. Door deze 16 jaar ongewijzigd te houden toont de overheid zich onbetrouwbaar. (Maar dat doen ze op andere dossiers zoals de vermogensrendementheffing helaas ook)

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      9 maart 2022 om 20:55

      Helemaal mee eens.. er wordt gestrooid met geld.. jubel ton, vermogens rendementsheffing vergelijkbaar met een bananenrepubliek.. plannen voor gratis kinder opvang straks (lekker als je een hoog inkomen hebt). Dus eigenlijk met name voor de wat rijkeren..
      Wordt echt tijd dat belasting op arbeid omlaag gaat en op vermogensrendement omhoog.. Eerlijker en beter voor de economie..
      Tot die tijd hoop ik nog wel wat winst te maken 😉

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      9 maart 2022 om 20:58

      Die heffing is belachelijk hoog als je je geld op een spaarrekening hebt.. maar belachelijk laag voor de meeste beleggers. (Afgelopen jaren).
      Lullige daarbij is dat met name de welgestelden goed weten hoe ze moeten beleggen…
      Dus heffen naar daadwerkelijk rendement.

      Login om te reageren
  5. smijsie zegt

    9 maart 2022 om 18:59

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. zwepp zegt

    9 maart 2022 om 19:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. DeWitteCondor zegt

    9 maart 2022 om 19:07

    Ik ben voor. Doe maar. Wel te hopen dat ook werkgevers willen meebewegen.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      9 maart 2022 om 19:09

      @dewittecondor: inderdaad, een werkgever mag onbelast 19 cent geven maar hoeft dit niet te doen…

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        9 maart 2022 om 19:15

        Precies.
        Ze mogen ook meer geven.
        Dan betaal ik daarover gewoon belasting.
        Geen probleem lijkt mij.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 maart 2022 om 20:57

      @dewittecondor: simpelweg verplicht stellen als de werkgever verzoekt om op locatie te komen. Is direct een stimulans om te proberen mensen dichtbij te werven of thuis te laten werken. Voor wie thuis kan werken maar dat niet wil kan je een werkgever niet verplichten om te vergoeden, misschien de helft.

      Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    9 maart 2022 om 19:17

    Ik rij 100km per dag. Verbruik 1 op 10.
    Dus kost me alleen al 25 euro aan benzine om me bij de baas te melden.
    Zal eens voorstellen om permanent thuis te gaan werken.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      9 maart 2022 om 19:31

      @Hubert: Rustig maar. Ernst gaat dat na de zomer weer invoeren.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 maart 2022 om 21:47

      Het is natuurlijk een keuze om op 50km van je werk te wonen. Omdat ik het reizen beu was, ben ik van baan gewisseld. Nu nog maar 6,5km op de fiets, óf thuiswerken. Ideaal. Rij alleen nog auto voor mijn plezier.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        10 maart 2022 om 01:12

        Ja want de huizen heb je voor het uitzoeken… toegegeven, de banen op het moment wel. Wat dat betreft ligt daar ook gewoon een verantwoordelijkheid bij de werknemer. Voor jouw werkgever tien anderen dus of passend vervoer, of een passende vergoeding. Graag of heel niet.

        Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    9 maart 2022 om 19:26

    En terecht! Vuile uitzuigers daar in politiek den Haag.

    Login om te reageren
  10. chefturbo zegt

    9 maart 2022 om 19:35

    39 cent per km is waarschijnlijk gebaseerd op de afschijving van een nieuwe auto. De vraag is of het eerlijk is de afschijving belastingvrij te maken. Een nieuwe auto is toch een beetje een luxe product. Autorijden zonder afschijving, zelfs met de huidige brandstofprijzen, kan voor 19 cent per km. Een beetje +/- afhankelijk van hoeveel km je rijd.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      9 maart 2022 om 22:35

      @chefturbo: heb je het zelf wel eens nagerekend?

      Na aanschaf van de eerste auto krijg je te maken met:
      – Afschrijving i.c.m. inflatie
      – Onderhoud
      – Verzekering
      – Wegenbelasting
      – Brandstofkosten
      – (Lidmaatschap wegenwacht)

      40 cent per kilometer is echt geen raar bedrag.

      Als je er voor kiest t minimum van t minimum te doen. Van 500 euro-auto naar 500 euro-auto, van apk naar apk dan kan t voordeliger. Als je een auto hebt van bijv. 10 jaar oud en je hebt deze in goede staat en houd dat zo. Dan is 40 cent/km echt niet raar.

      Login om te reageren
      • chefturbo zegt

        9 maart 2022 om 23:56

        Oke, stel je hebt een B segment auto en je rijd 25000 per jaar. Zo’n Clio of Polo loopt 1/16, dan heb je 1550 liter nodig, tegen de huidige prijzen is dat 3650 euro. Daarnaast 600 per jaar verzekering. 400 pj belasting. En laten we 1000 euro onderhoud nemen. 5650 euro totaal. Dus 0.226 cent per km gebruikskosten. Afschrijving is afhankelijk van wat je over hebt voor een auto. Wil je een mooie nieuwe auto, prima. Maar dat hoeft toch niet door de belastingdienst gecompenseerd te worden?

        Login om te reageren
  11. burninrubber zegt

    9 maart 2022 om 19:41

    Waarom is hier überhaupt nooit indexatie op toegepast?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 maart 2022 om 21:48

      2 woorden: kost geld.

      Login om te reageren
  12. faalhaas zegt

    9 maart 2022 om 19:51

    Heel graag, die 19 cent slaat nergens meer op.

    Login om te reageren
  13. arta zegt

    9 maart 2022 om 19:57

    Als je alleen een auto hebt om naar je werk te rijden is het inderdaad flink meer dan die €0,19. Maar als we in Nederland echt besluiten om €0,39 te gaan vergoeden dan gaat er echt niemand meer met OV en dan staan de wegen in no-time weer vol.
    Als je al een auto hebt staan dan kom je met €0,20 per km aardig uit en met een EV zijn de kosten per kilometer lager zelfs.
    En asfalt erbij helpt iets, maar dat is bij de ringwegen en in de stad zelden een optie.

    Dus nee; het dekt de kosten niet, maar het moet ook niet te veel worden.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      9 maart 2022 om 20:25

      Buiten de randstad staan de wegen toch al vol. Omdat het OV daar totaal niet werkt.

      Login om te reageren
    • mp014 zegt

      9 maart 2022 om 21:04

      @arta: precies! Eindelijk iemand met gezond verstand. Iedereen roept altijd maar ik moet dit ik moet dat maar m’n vergeet dat er ook iemand is die dit en dat moet betalen! Dat zijn de werkgevers.
      Ik heb 18 mensen in dienst, betaal iedereen die de privé wagen gebruikt 25ct per km en vergoed het openbaar vervoer 100% indien dit gebruikt. Bovendien kunnen mijn medewerkers een fietsregeling treffen. Lijkt me meer dan voldoende dus NEE ik zit NIET te wachten op 39ct per km!!

      Login om te reageren
    • jessepinkman zegt

      9 maart 2022 om 21:13

      ‘Als je al een auto hebt staan dan kom je met €0,20 per km aardig uit’. Onzin. Rekensommetje: 30.000km per jaar waarvan de helft, 15.000km, zakelijk. Redelijk gemiddeld denk ik zo. Auto rijdt 1:12 (dus €6.250 aan benzine), €900 per jaar wegenbelasting, €750 verzekering, €1000 aan onderhoud en €2500 afschrijving. Totale kosten: €11.370. De helft daarvan is zakelijk, €5.685. €0,38 per kilometer dus. €0,20 is dus véél te weinig, laat staan als je een liefhebbers-auto rijdt die niet zo gemiddeld is. En ja, je kunt beargumenteren dat je ‘wegenbelasting en verzekering sowieso moet betalen als je een auto hebt’, maar ik krijg ook een gratis avondmaaltijd van m’n werkgever als ik moet overwerken. Terwijl ik ook had moeten eten als ik níet zou moeten overwerken..

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        9 maart 2022 om 22:41

        @jessepinkman: Amen, 40 cent is niet raar.

        Nog mooier zou zijn redelijke heffingen op auto en brandstof. Dan kan die 19 cent wellicht ook wel uit.

        Anders blijven we maar weer bezig met bulten geld schuiven i.p.v. dingen tegen elkaar weg te strepen. Maar ja, dat is t enige wat we hier kunnen.

        Login om te reageren
  14. iannuzi zegt

    9 maart 2022 om 20:03

    Eind jaren negentig was de onbelaste reiskostenvergoeding nog 60 guldencent per kilometer. 1 januari 2004 werd deze verlaagd naar €0,18. Deze werd met inflatie verhoogd in 2006 naar €0,19 en daarna niet meer aangepast :-( we zitten dus al bijna 25 jaar op de nullijn.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      9 maart 2022 om 20:33

      @iannuzi: nee 0,60 is circa EUR 0,27 eind jaren ‘90 volgens jouw woorden. Sindsdien zijn we dus EUR 0,08 tot EUR 0,19 teruggekacheld, dus zo’n 25%.

      Login om te reageren
  15. volvov7025t zegt

    9 maart 2022 om 20:29

    Het wordt gewoon tijd voor gele hesjes op het malieveld. Die benzineaccijns kan best lager. En die 19 cent moet jaarlijks worden gecorrigeerd met de inflatie.

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      9 maart 2022 om 20:58

      @volvov7025t

      Rutte démission (-;

      Valt mij trouwens op dat de lpg relatief laag in prijs blijft, rond een euro.

      Login om te reageren
  16. stefanvts16v zegt

    9 maart 2022 om 20:31

    Zou mooi zijn als de km vergoeding omhoog gaat naar pak ‘m beet €0,25-0,29 en tegelijkertijd een accijnsverlaging op brandstof wordt doorgevoerd.
    We hebben als Nederlands wel vaak commentaar op België, maar de regering daar lijkt in ieder geval meer met de burgers mee te denken dan men in Den Haag doet…

    Login om te reageren
  17. potver7 zegt

    9 maart 2022 om 20:42

    Volgens mij is het ook nooit de bedoeling geweest dat die 19 cent kostendekkend is. Bij invoering was de reële kilometerkostprijs al 26 cent, dus werd de belastingvrije vergoeding zo’n 75% van de werkelijke kosten.

    Als de VZG nu roept dat een gemiddelde kilometer 39 cent kost, dan zou de belastingvrije vergoeding dus 29 of 30 cent moeten worden.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      9 maart 2022 om 22:25

      Er staat toch echt dat die 39ct ook niet kostendekkend is.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 maart 2022 om 08:05

      Het was een beetje een minimale tegemoetkoming die eigenlijk vooral als politiek middel werd ingezet om mensen naar het OV te bewegen.

      Werkgevers “mogen” uiteraard meer geven, maar dan belast. Dan krijg je al snel het broekzak/vestzak verhaal. Of je het nu als salaris krijgt of als vergoeding, maakt dat dan veel uit?

      Een eenmalige correctie en daarna een reële jaarlijkse indexatie zou op z’n plaats zijn. Ik zie ze nog wel op het idee komen er een PHEV vriendelijk km-cap op te zetten, of aparte tarieven om EV te stimuleren zodat men niet het geld pakt en een Lupine Diesel blijft torren, bij wijze van spreken.

      Login om te reageren
  18. René zegt

    9 maart 2022 om 21:20

    ons nieuwe CAO voorstel bevat 10ct met eigen vervoer, 19ct. met de fiets en OV volledig vergoed.
    Ik pak de fiets wel, mits ik wind mee heb, anders werk ik thuis.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 maart 2022 om 21:49

      Dus je fietst wel naar je werk, maar wat doe je dan als je naar huis moet en je hebt wind tegen?

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        9 maart 2022 om 22:26

        De fiets in de trein?

        Login om te reageren
      • rubend zegt

        9 maart 2022 om 22:45

        @sportabgasanlage: gratis avondeten en wc-papier

        Login om te reageren
  19. realhustler zegt

    9 maart 2022 om 22:41

    Even simpel sommetje. Je neemt een private lease auto van 333 euro p/m met 20.000 km per jaar. Kost dus 4000 p/j en dat is dus 20 cent per km. Dan moet je nog tanken, 1 op 16 is realistisch, dus als benzine 2.40 is dan is dat 15 cent. Kom je op 35. Klinkt goed, 39 cent per km.

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      9 maart 2022 om 23:49

      @realhustler: Welke auto ken jij in de private lease voor dat bedrag en die kilometers? Ik heb er nog geen gevonden waar ik überhaupt in zou willen rijden…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 maart 2022 om 13:08

      @realhustler: Voor dat geld rij je in de allergoedkoopste A-segmenter zonder airco.

      Login om te reageren
  20. bernoulli zegt

    10 maart 2022 om 10:12

    Het is raar dat het onbelaste deel in al die jaren niet is aangepast, maar dat verplicht werkgevers toch niet om dan maar op die 19 cent te blijven hangen?

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      10 maart 2022 om 13:01

      Dat is de discussie ook niet. Het punt is dat je als overheid zijnde een regeling introduceert op basis van het argument dat je het mogelijk wil maken om kilometers te vergoeden aan medewerkers. En als vervolgens de wereld verandert, je dan weigert om de regeling mee te laten indexeren omdat het zo lekker geld vangt om er nooit meer iets aan te doen. Zelfde verhaal als de vermogensrendementheffing dus. Samen met de versobering door de WKR komt het gewoon neer op een vrij ordinaire/omzichtige wijze om de belasting verder te verhogen zonder dat het al teveel opvalt. Ik zou persoonlijk liever hebben dat men daar vanuit de overheid gewoon transparant over is. Het argument “maar je mag als werkgever toch gewoon kiezen om lekker meer belasting te gaan betalen, dus is er niks aan de hand?” vind ik ietwat kort door de bocht. Als werknemer lig je er niet wakker van nee, dat snap ik. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een eerlijke, transparante manier van belasting heffen is.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        10 maart 2022 om 15:20

        Grappig dat je me “quote”, en dan een heel ander verhaal vertelt. Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          10 maart 2022 om 15:50

          Laat ik het anders zeggen: ik snap je opmerking niet. Geen enkele werkgever voelt zich verplicht om op die 19 cent te blijven hangen (dat wordt hierboven ook veelvuldig besproken), dus de relevantie van dat benoemen ontgaat me een beetje.

          Login om te reageren
  21. degrotemuis zegt

    10 maart 2022 om 22:51

    Nee, dat kan helaas niet zo snel aangepast worden. Vreemd dat het belasten van doorbetaalde reiskostenvergoeding voor mensen die thuiswerken wel verdomd snel doorgevoerd kon worden toen thuiswerken de norm werd… Het was natuurlijk ook een ‘vergoeding’ voor kosten die niet gemaakt werden, maar het blijft krom hoe er over hetzelfde onderwerp aan de ene kant zo enorm gerekt wordt en er aan de andere kant in no time een aanpassing is.

    Maar van mij hoeft de onbelaste km vergoeding ook niet echt omhoog hoor, ondanks dat de benzine auto die hier voor de deur staat intussen per km al meer aan benzine kost dan er vergoed wordt. Ten eerste maar de vraag of bedrijven dan ook meer kunnen en zullen vergoeden, ten tweede is dat ook alleen maar een verschuiving van kosten naar het bedrijfsleven terwijl de landelijke overheid onderaan de streep meer inkomsten vangt. En het bedrijfsleven heeft ook al de nodige klappen gehad de afgelopen jaren.

    Het zou mooier zijn als de BTW omlaag zou gaan, of de brandstofaccijnzen & energiebelasting verminderd worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North