• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NL’ers geven met name meer geld uit aan brandstoffen

Auteur: RubenPriest, gepost 11 mei 2021 om 08:57 – 31 Reacties

stijgende prijzen brandstoffen

De stijgende prijzen van brandstoffen zorgt ervoor dat veel Nederlanders juist hier relatief veel geld aan kwijt zijn in vergelijking met andere zaken.

Zolang we nog niet terugzijn bij het oude normaal zijn er maar weinig zaken waar je geld op kan stukslaan. In een restaurant uit eten of een grote vakantiereis naar een land bijten de EU is er niet bij. Maar waar gaat het geld dan heen? Nou, een flink deel besteden we aan brandstoffen voor onze auto’s.

Stijgende prijzen brandstoffen belangrijke factor

Uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt de stijgende prijzen van brandstoffen een opwaarts effect heeft op de inflatie in april. De prijzen voor brandstof waren in april 18,3 procent duurder dan een jaar eerder. In deze lentemaand ging de prijs flink omhoog, want in maart was er nog sprake van een stijging van ‘slechts’ 10,7 procent. De gemiddelde literprijs voor benzine was vorig jaar in april 1,468 euro. Het gemiddelde voor april 2021 komt uit op 1,746 euro.

Niet alleen benzine, maar ook diesel is duurder geworden. Dat zat nog op een gemiddelde van 1,224 euro in april vorig jaar. April dit jaar noteert een gemiddelde van 1,387 euro. Het CBS tekent wel op dat niet enkel de stijgende prijzen voor brandstoffen een opwaarts effect heeft op de inflatie in april. Ook elektriciteit, gas, kleding en schoenen zijn hier verantwoordelijk voor. De inflatie in april komt volgens het CBS uit op 1,9 procent. Dat is iets boven het gemiddelde in de EU.

Ook interessant!

  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Porsche 718 Cayman
    Officieel: het doek valt voor de kleinste Porsche
  • Perfecte accessoire voor je klassieker of youngtimer is hier
  • Fiat brengt Italiaans icoon terug naar het heden
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, geld, nederland, onderzoek, tanken

Vorig bericht: « BMW M laat Hans Zimmer autogeluiden maken en dat klinkt zo
Volgend bericht: Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE »

Lees Interacties

Reacties

  1. fabian159 zegt

    11 mei 2021 om 09:01

    Daarom is het zo druk aan de tankstations in Lommel, hordes Nederlanders met de auto vol jerrycans.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      11 mei 2021 om 15:56

      @fabian159: in Achel ist ni rustiger

      Login om te reageren
  2. eMbe zegt

    11 mei 2021 om 09:11

    April 2020 > Lockdown + lage benzineprijzen
    April 2021 > Geen Lockdown + hoge benzineprijzen.
    Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      11 mei 2021 om 09:36

      Een 10! En een krul in je rapport uiteraard.

      Login om te reageren
      • janstehouwer1954 zegt

        11 mei 2021 om 13:06

        @por100: en een zoen van Wopke😀

        Login om te reageren
    • misterBo zegt

      11 mei 2021 om 14:36

      @eMbe: rutte? Hoge belastingen (verstopt in produkten)

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 mei 2021 om 15:26

      @eMbe: april 2020 trump geen oorlogen – lage prijzen
      April 2021 Biden oorlogen aangekondigd – hoge prijzen

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        12 mei 2021 om 00:29

        @ghost Ook jij krijgt een 10! Goed gedaan Dennis.

        Login om te reageren
  3. z4coupe30si zegt

    11 mei 2021 om 09:24

    En toen de benzineprijs op €1,50 stond was er deflatie?

    Als de benzineprijs zo’n impact heeft op de inflatie, is dit duidelijk kunstmatige inflatie.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 mei 2021 om 09:29

      De olieprijs heeft inderdaad een enorme invloed op inflatie. Olie is verweven in alles. Brandstof natuurlijk, dus al het transport. En wat wordt niet getransporteerd, vrijwel niks. Ontzettend veel plastics worden gemaakt uit olie. Nogal veel zaken zijn verpakt.

      Noem een product, en er is olie aan te pas gekomen. In fabricage of transport. Dus als de olie duurder wordt, wordt ons leven duurder.

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        11 mei 2021 om 09:43

        @Johanneke: exact dit dus. De prijs per vat gaat langzaam terug naar voor het Corona tijdperk. Dus rond de $65. Er waren tijden dat de prijs over de $100 was en toen was de prijs aan de pomp ook rond de €1,80. Verschil is echter dat de vraag nu enorm teruggevallen ivm weinig vliegverkeer, minder autorijden, minder scheepvaart etc. Ik vraag me dus af of die plastic meuk die we uit China halen de vraag naar olie zoveel hoger maakt.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          11 mei 2021 om 09:47

          de prijs (lees: productie) wordt bepaald door een kartel.. als die de prijs van hun product willen verhogen (of verlagen) dan kunnen ze dat doen wanneer zij willen.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            11 mei 2021 om 10:52

            @lekkaah: je vergeet voor het gemak ff dat meer dan 1 euro pl naar denhaag gaat… zij vormen dus de prijs, en niet opec

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              11 mei 2021 om 11:01

              Ja en nee, uit mijn hoofd is de huidige (benzine) accijns zo’n 77 cent. Dit is een vast bedrag per liter. Daarbovenop komt er nog BTW 21%, dit fluctueert dus mee op basis van de olieprijs bepaald door de OPEC.

              Login om te reageren
            • Stefje zegt

              11 mei 2021 om 13:09

              @petroldrinker: dat is voor een deel waar, maar er zijn landen waar je voor 20ct een liter hebt. Die overigens 70-80 cent is dus winst voor de handelen, transporteurs, etc. En btw gaat over de verkoopprijs, dus hoe hoger de prijs hoe hoger de btw. Het is in NL een samenloop van omstandigheden.

              Login om te reageren
              • petroldrinker zegt

                11 mei 2021 om 17:08

                ik heb in genoeg van die landen gewoond, veel beter dan hier, echter als nederlander kom je hier toch weer terug zodra de buitenlandse werk projecten stoppen etc (helaas maar waar).

            • sportabgasanlage zegt

              11 mei 2021 om 14:40

              En dankzij die Haagse Euro krijgt iedereen die wil een gratis vaccinatie. Of loonsteun. Of gezondheidszorg. Of een nieuw laagje asfalt. Of onderwijs….

              Overigens is de prijs aan de pomp nu zo hoog, omdat er nauwelijks vraag naar kerosine (vliegtuigbrandstof) is. En dat verlies wordt doorberekend in oa de benzineprijs.

              Login om te reageren
              • petroldrinker zegt

                11 mei 2021 om 17:09

                Maar dan ga je er vanuit dat wij daar om vragen? ik ben zeer voor verlagen vd belasting druk en al die genoemde dingen individueler maken, nu betaal ik aan dingen mee waar ik het absoluut niet mee eens ben (met als makkelijkste voorbeeld, al die achterlijke klimaat doelstellingen etc)… in dat opzicht hebben ze het in mijn opinie beter voor elkaar dan hier dat iedereen overal aan meebetaald waar ze echt niet achter staan, maar dat is een heel andere discussie ;)

          • z4coupe30si zegt

            11 mei 2021 om 11:24

            @lekkaah: exact wat ik bedoelde. Kunstmatige prijs = kunstmatige inflatie wat mij betreft.

            Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    11 mei 2021 om 09:41

    Geen last van, ik tank altijd voor een 10tje in Duitsland.

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      11 mei 2021 om 10:15

      @faalhaas: Een tientje? Tank je slechts 10% van de tank vol? Anders moet ik dat adres ook hebben ;)

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        11 mei 2021 om 10:59

        Brommertje denk ik

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          11 mei 2021 om 11:48

          Twee blikjes Red Bull incl. Dosenpfand.

          Login om te reageren
  5. edward330d zegt

    11 mei 2021 om 10:08

    Goh nog niemand die in licht opgewonden toestand hier even vermeld dat hij zijn elektrische milieu besparende vervoermiddel vult voor 11 cent per kwh….

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      11 mei 2021 om 10:17

      @edward330d: 11 cent per kWh vind ik nog vrij hoog. Met wat zonnepanelen en een zakelijk energiecontract moet de helft ook haalbaar zijn. Los daarvan, met de huidige brandstofprijzen mocht ik willen dat er kilowatts in mijn auto gingen ipv euro98..

      Login om te reageren
      • edward330d zegt

        11 mei 2021 om 12:13

        @simonferrari: dat zal ook mede de bedoeling zijn van die hoge prijzen om mensen in een EV te dwingen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 mei 2021 om 14:44

          De mannen in de jurken, Shell willen niets liever dan dat mensen zo snel mogelijk elektrisch gaan rijden…

          Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    11 mei 2021 om 10:51

    Tja, wat wil je met meer dan een euro per liter die naar die struikrovers in denhaag gaat…. kan veel cheaper de brandstof, maar stel je toch voor dat ze in denhaag geen woekerprijzen als belasting kunnen heffen….

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      11 mei 2021 om 14:43

      Als ze ’t niet op brandstof zouden heffen, dan zou ’t wel ergens anders vandaan gekomen zijn. Altijd dat eeuwige gezeik op op belasting. Nederland is gemiddeld genomen helemaal niet extreem duur. Alles bij elkaar is bijvoorbeeld de belastingdruk in België en Duitsland hoger dan in Nederland. Alleen wordt autobezit in Nederland relatief zwaar belast.

      Lees en leer https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belastingdruk

      Login om te reageren
  7. 1000bochten zegt

    11 mei 2021 om 16:15

    @rubenpriest bijten de EU moet volgens mij buiten de EU zijn.

    Login om te reageren
  8. Jacco zegt

    11 mei 2021 om 23:05

    Een inflatie van 2% per maand, dus 24% per jaar klopt wel aardig met hoe hard alle prijzen stijgen, zo word het ook wel logisch om het minimum loon op te krikken met bijna 30% en de hoge piefen maar lachen in den haag. Geld besparen door het geld te laten zakken in waarde, wel een slimme zet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North