
…maar dat geldt net zo goed voor de boom waar je tegenaan knalt.
De Europese Commissie wil dat we bewuster met het rempedaal omgaan. Niet zozeer omdat uitrollen beter voor het milieu is; het gaat hier om de samenstelling van de remblokken. In de “oude meuk” die wij onder de auto hebben hangen zit koper. Tijdens het remmen komen er door de wrijving tussen remschijf en de remblok kleine deeltjes van vrij.
In een aantal Amerikaanse staten is het gebruik van koper in remblokken al verboden. Hetzelfde moet nu in Europa gebeuren. Volgens onderzoek is remmen namelijk verantwoordelijk voor 20 procent van de schadelijke uitstoot in het verkeer.
De koperdeeltjes zijn groter dan het fijnstof uit de uitlaat, maar vinden nog steeds een weg naar onze longen. Net als fijnstof (en roken) tast het de longblaasjes aan en ontstaat er een verhoogde kans op longkanker. Onze conclusie is eenvoudig: lekker doorgassen. En als je dan toch echt moet remmen, zijn er nog altijd je voeten. (Via HLN)





-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@bozothenutter: klopt er zit geen koper in de schijven. Maar in de remblokken. De schijven zijn gewoon een staal legering.
Dit speelt al meerdere jaren.
Zonder een discussie aan te willen wakkeren, is dit toch wel weer één van de voordelen van de een EU. Op deze manier kan er veel makkelijk een vuist gemaakt worden “tegen” fabrikanten. Want als dit echt zo slecht voor de volksgezondheid is, dan lijkt het me meer dan prima om hen er toe te “dwingen” te samenstelling aan te passen.
@poes: Wat een onzin. De EU is hier juist debet aan. Eerst zat er asbest in wat (op zich terecht) werd verboden. Als gevolg daarvan is men overgegaan op het ‘gezonde’ koper, wat dus eigenlijk helemaal niet zo gezond blijkt te zijn. Benieuwd welke ‘gezonde’ vervanger de EU nu weer gaat aanbevelen..
Het is een beetje net als die discussie over het nieuwe aircokoelmiddel dat de EU nu wil verplichten. Zogenaamd beter voor het milieu, maar ook daar blijkt uit tests dat dat helemaal niet zulk fijn spul is. O.a. Daimler maakt terecht bezwaar. Zoek die discussie nog maar eens op. Een ding staat als een paal boven water, om de gezondheid van de individuele burger is de EU het niet te doen. Men zegt wel op te komen voor de gezondheid van z’n burgers, maar dat is vooral retoriek, bedoeld om de burger in te palmen en te laten geloven dat de EU toch wel heel goed en belangrijk is.
Nog los daarvan, waarom zou een land zelf niet kunnen bepalen wat bepaalde milieuregels moeten zijn, en moet dat van bovenaf door een soort superstaat worden op gelegd? “Een vuist maken tegen fabrikanten”? Geloof jij echt dat de EU minder vatbaar is voor de lobby van multinationals?
@audifreak: Het meest gezonde alternatief is iets dat niet slijt en geen fijnstof produceerd.
De enige manier van remmen die ik ken die hier aan voldoet is magnetisch remmen. Dit kan ook goed worden gebruikt voor het terug winnen van energie. Een magnetische rem combineren met een conventionele rem lijkt mij een goede oplossing, dit zou de uitstoot al flink verlagen omdat bijvoorbeeld het snelheid verminderen in een file vrijwel zonder gebruik van de conventionele remmen mogelijk is.
Nadeel hier van is is dat alle auto’s hybrides moeten worden…
Ach jaaa… en zo kan ik nog wel 100000 dingen noemen die ook slecht zijn voor de gezondheid…
Ho nu moet ik weer remmen! (sta in de file)
@VeniVidiVici: Ik wou net zeggen; Zorg maar eerst dat we niet zoveel hoeven te remmen…
Want ja, al die accupakketten van die elektrische waggies zijn niet slecht voor de volksgezondheid/millieu? Nee, dat maken we lekker belastingvrij!
@chimaera: ja, want al dat regeneratieve remmen is zo slecht voor je remblokken ;)
Serieus, je kan je accuhaat ook overdrijven m8
@wheelzzz: en je lithium-polymeerbatterij kan je spreekwoordelijk in de sloot dumpen en er zal geen vis van sterven. Los daarvan is het misschien toch netter om het bij een recycler in te leveren zodat sommige stukjes een nieuw leventje kunnen krijgen…
Er zat toch altijd asbest in? Dat hoorde ik van de Renault dealer.
@bobisnulop:
Vroegah, toen roken nog heel gewoon was zat er inderdaad asbest in de remblokken.
De precieze datum weet ik niet meer maar het is al zo’n 30 jaar verboden om asbest in remblokken te verwerken. Dat is destijds dus vervangen door Koper. Het kan trouwens nog veel erger, koolstof remblokken zijn zo mogelijk nog gevaarlijker dan de oude asbest blokjes.
Eigenlijk moeten we terug naar de trommelremmen, dan krijg je geen remstof in de atmosfeer, maar of dat bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid?
Dan gaan we lekker met zijn allen de M. Schumacher style nadoen. ”Schumacher stijl alleen rij ik zonder te remmen”.
Dat wordt dus de remblokken 5 keer zo duur maken.Want het is slecht voor het milieu.Alweer een goede reden ons nog meer geld uit de zak te kloppen(Als er nog wat in zit tenminste).
Zou wat zijn met die keramische remschijven…
Don’t care. Got Brembo.
@imba: Err. Geen idee eigenlijk. Zeg maar wat.
Als ze makkelijk de legering konden aanpassen en het koper eruit laten deden ze dat denk ik wel… Koper is tenslotte redelijk duur ;)
is er al berekend hoeveel doden er per jaar vallen door het gebruik van deze levensgevaorlijke remblokken? omgwtfbbq
Is er iets aan auto rijden wat niet slecht is voor de gezondheid?
Ik zie al een remblokkentax aankomen…
Ben al benieuwd naar de politieauto van de toekomst die achter remmende auto’s aan rijden om te meten of ze koper in hun remblokken hebben. Naast een radardetectordetector, alcohol- en drugsmeetlaboratorium, videoregistratiesystemen nu de kopersnuffelaar? Zou wel handig zijn tegen koperdieven, misschien een gezamelijk project met de NS?
In veruit de meeste gevallen is niet remmen veel dodelijker…
En dan over een jaartje of 10 ontdekken dat de kopervervangende stoffen in remblokken le-vens-ge-vaar-lijk zijn?
Begin dan is met het weghalen van al die snelheid vertragende klote hobbels. Scheelt sowieso fijn stof door minder remmen maar ook een berg co2 wat vrij komt bij het optrekken…
@flippiez06: Juist! Het grappige hier aan is dat voor de veiligheid is, maar andersom stoten auto’s daardoor véél meer uit en komt er veel fijnstof bij remmen vrij.
Overigens is dit wel een punt waarop hybride’s en EV’s echt héél hard punten scoren, aangezien deze regeneratief remmen komt die fijnstof daar niet bij vrij en zijn ze veel schoner op dat punt.
@widodh: Electromotoren hebben over het algemeen ook koolborstels ;)
Dus ook fijnstof.
Alleen minder.
@n54coupe: Moderne electromotoren zijn allemaal borstelloos, dus dat gaat niet meer op :)
Voor je het weet heb je een prent aan je broek wegens een milieudelict omdat je voor een zebrapad remt..
Meer rijstroken aanleggen dus voor een betere doorstroming van het verkeer. Hoef je ook niet zo vaak op de rem te staan :)
Dus nu gaan we massaal remblokken klauwen….? ;-)
Voortaan allemaal op de motor afremmen dus.
Dus alle verkeersdrempels gaan r eindelijk uit!! Die dingen zijn slecht voor het milieu en voor mn auto