Is brakechecken de nieuwe rage?

Auteur: , 163 Reacties

Vandaag belandde een vrouw met haar auto langs de A29 bij Numansdorp in de sloot nadat een donkere BMW haar afsneed en vol op de rem ging staan.

brakecheck

Ik weet dat ik nogal agressief rij. Toch hou ik me altijd netjes aan de regels en probeer niemand tot last te zijn. Tot voor kort is het mij nog nooit overkomen, maar afgelopen maand ben ik elke week wel een keer gebrakecheckt. Zijn dit de eerste tekenen van een nieuwe rage?

We weten niet wat de vrouw uit Dirksland heeft gedaan om dit gedrag uit te lokken, waarschijnlijk net als ik helemaal niets, maar de gevolgen zijn groot. Doordat zij hard moest remmen raakte haar Toyota Yaris in een slip, knalde met 100 km/u tegen een paal en kwam in de sloot tot stilstand.

Gelukkig kwam de vrouw met de schrik vrij. De aso BMW-rijder is doorgereden, maar zonder kenteken zal de politie niet veel kunnen doen om hem te pakken. Toch nemen ze de zaak serieus en gaan naar hem op zoek. Het aanknopingspunt: hij was ook aan het bumperkleven. Ja, succes daarmee. Volgens een eerder bericht rijden de meest notoire bumperklevers in een zwarte BMW.

Ik dook eens in de archieven van Autoblog, en brakechecken kwam tot nu toe niet heel vaak voor. De meeste agressie die 1 miljoen van ons in het verkeer meemaken, waarvan 650.000 één keer per week, bestaat uit bumperkleven, lichtsignalen, of de middelvinger.



163 reacties

en nu zijn er 73 rechercheurs op de zaak gezet ..
ze zijn op zoek naar een BMW ..

kent u een BMW .. bel dan 06-11 ..
@lincoln: blij dat er geen @rechercheur meer is!

@Maru: nee hoor niks nieuws, gebeurt al jaren, kijk dit filmpje maar:

http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/22108431/__Levensgevaarlijke_bestuurders_op_de_A2__.html
@lincoln: Nee, bel: 0800-7000….

OT: Als ze hem pakken, heeft ie wel een probleem, poging tot doodslag, zou zomaar een mogelijke aanklacht tegen hem kunnen zijn.
En terecht, overigens.

@maru: Hoe uit jij jouw aggressief gedrag dan in het verkeer?
@Orichy: Ik mopper op een hoop medeweggebruikers, maar laat ze verder met rust. De agressie zit bij mij in de rijstijl: wild over- of ondersturend de bochten door, stoplichtsprintjes, onschuldige dingen ruim uit de buurt van anderen.
@lincoln: 06-11? Onder welke steen heb jij geleefd?
@lincoln:
BMW’s ken ik niet, wel mensen die een BMW hebben. Ook een aantal (bijna allemaal trouwens) met een zwarte (of voor zwart doorgaande diep-donkerblauwe).

Alleen schat ik die geen van allen in dat ik de pliesie ga bellen. En al zou dat zo zijn, zo lang zij mij pesten moeten ze niet op al te veel medewerking rekenen. Ga zelf maar aan het werk.
Onnodig linksrijden denk ik
@bmwkevin: dan ga je er rechts langs .. hoe moeilijk kan dat zijn ??

o,nee ..
je moet natuurlijk je debielheid ten toon spreiden .. want BMW ..
@lincoln: Ik kan me voorstellen dat er rechts al langzaam verder reed en dat dit vrouwmensch daar voorbij tufte met de Yaris @110km/u.
Langzame rijders zijn veel meer mensen tot last dan hardrijders.
@alcantara: verder = verkeer
Sorry voor de toelichting op de fout, ik had ook liever een edit-knop gebruikt.
@alcantara:

mensen die zich irriteren aan een ander is irritant volk ..
@lincoln: ik geloof dat jij je de hele dag aan iedereen op dit forum irriteert…. :-D
@lincoln: Ah blij dat u eindelijk eens toegeeft ;)
@alcantara: onzin, agressieve rijders zijn voor mij ergernis nummer 1, als ik 125/130 rij om iemand in te halen die 115 a 120 rijd en er zo nodig iemand op mijn bumper moet gaan zitten omdat deze persoon vind dat ik 150 moet rijden waar 120 is toegestaan dan zakt hij er maar in. Maar voor sommige mensen is dit reden tot idioot gedrag als voor iemands neus vol op de rem trappen. Op sommige momenten krijg ik echt de behoefte om een grote stalen bullbar voorop te monteren en dit soort mensen de berm in te rijden.
@MrSkyline: haha inderdaad maar daarna geef je ze toch wel ruimte? Er zijn ook veel domme bumperklevers die het niet eens door hebben dat ze bumperkleven volgens mij….
@MrSkyline: Omdat jij zo nodig langzaam moet rijden hou je hun dus op. Waarom niet gewoon netjes aan de kant gaan of wat gas bij geven om ze voorbij te laten zodat je ze niet n de weg rijdt en zij jou niet hoeven te irriteren?
Ik zorg er altijd voor dat ik de hardrijders alle ruimte geef of even flink versnel als ik links rij en naar rechts moet voor een ander. Ik probeer ze zo minimaal tot last te zijn, omdat ik zelf weet hoe irritant dat is. Resultaat is dat zij er profijt bij hebben en het voor mij geen drol uitmaakt. Als je lekker links blijft plakken ben je wat mij betreft pas asociaal bezig.
@alcantara: ik weet dat je niet al te snugger bent, dat blijkt uit je meeste reacties, maar als ik al 130 rij waar ik 120 mag omdat ik iemand in haal die 115 rij vind ik dat ik hard zat rij, als er dan iemand komt bumperkleven omdat die persoon vind dat het nogsteeds niet hard genoeg gaat dan is dat jammer voor die persoon, ik kan niet aan de kant want daar zit een andere auto, ik plak ook niet onnodig links want ik ben aan het inhalen, ik heb geen problemen met hardrijders, ik heb problemen met mensen die bumperkleven en vervolgens een brakecheck doen omdat ze vinden dat iedereen ze er gelijk langs moet laten. Maar ik snap dat jij een top chauffeur bent en nooit iets fout doet, en ik snap ook dat je net als ik 50.000 km per jaar rijd in de randstad.dus tsja dan kan het niet anders dat je heer en meester bent van de snelweg.
@MrSkyline: Komt ook nog eens bij dat de mensen die bumperkleven meestal ook gelijk de linksplakkers zijn.
@MrSkyline:
groot gelijk
@MrSkyline:

Niet al te snugger is nogal zacht uitgedrukt dan ;)
@MrSkyline:

Als jouw achterligger op de rem moet omdat jij gaat inhalen wil alleen maar zeggen dat je niet in je spiegels hbebt gekeken.
@jack_abarth: ik heb het niet over op de rem moeten omdat ik niet in mijn spiegels kijk, ik heb het over malloten die hard aan komen rijden, maar nog nergens te bekennen zijn op het moment dat ik begin met inhalen en vinden dat ze er langs mogen omdat ze haast hebben. Hoe dan ook als je zo hard rijd dat dit gevaarlijke situaties opleverd dien je lekker te emigreren naar duitsland, daar mag je zo hard rijden, in nederland gelden nogsteeds verkeersregels geloof ik.
@MrSkyline: -edit: schelden doe je maar ergens anders-

Als ik aan kom rijden met 160 ben jij dus zo’n persoon die niet goed spiegelt en gewoon naar links knalt, waarna ik zo goed als in je kofferbak zit en je HEEL gauw weer terug moet naar de rechterbaan, als je vervolgens dan ook nog is heel langzaam gaat inhalen (of nog erger, ernaast blijft rijden -AAARGH-) dan ben jij gewoon een verkeershufter en niet ik omdat ik jou bumperkleef (eigenlijk is het alleen uitrollen en m’n voet al op de rem houden, want remmen moet ik dan door JOU toch wel).. door jou ontstaan dus voornamelijk files, Meneertje Skyline.. goed bezig..
@rijbewijzer: het feit dat je je post begint met mij voor lul uit te maken betekend dat je zelf in iedergeval een halve zool bent waar enig fatsoen aan ontbreekt, ik geloof dat 160 in nederland nog altijd niet is toegestaan, dus wie zit er dan fout? Al zou ik niet in mijn spiegels kijken (je moet wel dom zijn om dat niet te doen met zulke achtelijke mongolen als jij op de weg) is de rest van het verkeer nogsteeds niet berekend op een dergelijk snelheids verschil, dus doe de samenleving een plezier en lever je rijbewijs in, of vouw je auto om een boom oid.
@rijbewijzer: Gast, serieus, neem een chill-pil
@alcantara:
dus als je al met vmax+10 aan het inhalen bent moet je nog eens versnellen omdat een of andere mongool “haast” heeft? en als je dat niet doet ben je asociaal? Klinkt alsof je zelf nogal asociaal bent.
Bumperklever arrest!
Binnenkort rijden we in Nederland ook allemaal met dashcams. Ik ben één keer gebrakecheckt(?) toen ik een onvriendelijk gebaar maakte naar iemand die het heel erg verdiende. Is een erg lompe manier om je geschillen op te lossen, en kan erge problemen veroorzaken, ook voor onschuldige weggebruikers die niks met je kinderachtige verkeersruzietje te maken hebben.
Oftewel, straks allemaal aan de dashcam. Leuk 2e Rusland hier.
Vrouwen kunnen niet rijden.
@rubenpriest: BMW-rijders ook niet, blijkbaar.
-=edit: ip-ban=-
@potver7: Aldi-rijders ook niet,tuig.
Ik kan net hetzelfde zeggen. Ik weet dat ik agressief rijd, maar de voorbije 2-3 maand plots enkele keren een brake-check meegemaakt. En niet gewoon eventjes de remlichtjes oplampen maar echt alles dicht!

Die ene keer was behoorlijk terecht, ik ging in zijn plaats ook boos zijn want ik maakte een inschattingsfout en excuseerde me me ook goed. De andere keren waren nogtands zonder enige directe aanleiding…

Al bij al ben ik blij dat ik 330mm remmetjes op m’n Alfa heb en deftige banden (en een dashcam om alles te bewijzen als ik toch ooit eens niet kan stoppen).

(En btw, ik heb maar via de site deze reactie gepost want via de iPad app werkt dat precies al anderhalf jaar niet meer…)
Zou ik ook zeggen.. Muts.
Beetje lastig om te oordelen op basis van een eenzijdig verhaal.
Pas nog gebrakechecked bij een vrachtwagen. Ik reed 90km bij wegwerkzaamheden ( max snelheid was 90) en nog kwam hij steeds dichter op me af en lichten flitsen. Hij wilde me op een gegeven moment zelfs inhalen wat hij niet mocht en op de tweede baan die maar 2 meter breed was door de werkzaamheden. Toen toch even bovenop mijn rem gaan staan. Lijkt wel of tegenwoordig alle vrachtwagenbegrenzers eruit gesloopt zijn. Ze rijden allemasl tussen de 90 en 100.
@autogek123: Een vrachtwagen brakechecken… Bijna net zo dom als op een motor brake checken..
@lambo4all: Je kan ze ook gewoon hun gang laten gaan met niet opletten met rijden, zwengelen of te hard rijden. Vallen er zeker nog meer dooien. Hoe vaak ik vrachtwagens half op de vluchtstrook zie rijden en heen en weer ziet zwengelen. Een vrachtwagen zal het zeker niet leuk vinden dat hij volop op de rem moet. Maar als je opzettelijk op iemand inrijden gaat ben je echt helemaal gestort. Dus hij ging idd in de ankers. Je kan mijn gedrag niet normaal vinden. Masr harder dan 90 rijden als vrachtwagen is al niet normaal en dan helemaal niet bij wegwerkzaamheden waar echt mensen bezig waren.
@lambo4all:

een ambtenaar op wachtgeld in een Prius die ter compensatie wel de hele wereld over vliegt ..
daar kan je toch geen sociaal gedrag van verwachten ..
@lincoln: Ten eerste nee, geen ambetenaar. Ten tweede, jalours?
@autogek123: je lijkt het tweede deel van je naam aardig eer aan te doen. Een vrachtwagen brakechecken, naar hoeveel problemen ben je dan op zoek?
@autogek123: ik begin zo langzamerhand echt te geloven dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur direct afstammen van enkel hersencellige reptielen of zoiets. De meeste van deze dwazen hebben blijkbaar geen enkel benul van het potentiële moordwapen waar ze mee op pad zijn…..
En nee, ik bedoel echt niet alleen de Oostblokse vrienden en ja, er zijn ook hele goede chauffeurs.
@autogek123: Jij hebt lef om dit te doen bij een vrachtwagen.Als dit ding zwaar beladen is en niet tijdig kan stoppen afgaande de reactie van de chauffeur,is jouw wagentje in een mum van tijd veranderd in een winkelwagen.
@bayernmunchen: wat ik al schreef. Je kan die aso’s in moordwapens ook hun gang laten gaan. Maar waarvoor zijn er dan nog verkeersregels?
@autogek123:
en het is aan jou om die te handhaven dmv remtesten?
@super: ja, het is mijn burgerolicht om het veilig te houden op de weg. En een vrachtwagen die harder dan 90 wilt gaan rijden bij wegwerkzaamheden op een baan die 2 meter breed is door wegwerkzaamheden hoor ik dus even wakker te schudden.

Het is trouwens tegenwoordig niets anders dan het wilde westen op de wegen. De politie herft het blijkbaar te druk met oliebollen kopen in Amsterdam centrum rondom een Polo-tje. Ze zijn zo trots sls ze 15 miljoen bekeuringen per jaar uitschrijven. Als ik het voor het zeggen had zouden dat er 15 miljoen per dag zijn. Haal je makkelijk.
@autogek123:
nee, met mensen die denken dat ze onveilig gedrag moeten “straffen” dmv meer onveilig gedrag gaat het inderdaad een heel stuk veiliger worden.

trouwens leuk filmpje voor jou:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6577310/f81a71f0/slome_bejaarde_inhaalmanoeuvre.html
@autogek123: dus je hebt er over nagedacht en je bent tot de conclusie gekomen dat je de algemene veiligheid op de weg een dienst bewees door een vrachtwagen met iemand achter het stuur die niet kan rijden volgens jou een remtest te geven….. 123 is niet je iq zeker?
@baasbas: nee, 132 is het.
@autogek123: de 90 op jouw teller is niet echt 90 per uur, maar eerder 87. De vrachtwagen rijdt écht 90 duw 93/94 op jouw teller.
@hollow: Hij mag maar 80!
@autogek123:
U is levensmoe neem van mij aan dat zo’n vrachtwagen uw autootje opvouwt tot aan de voorbumper en gewoon over u heen walst met u incluis no problemo, eens kijken wie er wie checked dan.

Helaas rij ik niet meer dit soort praktijken moest je bij mij niet doen want ik rem dus niet (afhankelijk wat er in je auto zit vrouw en kinderen dan heb je mazzel) anders tja dan is het jij of ik makkie jij dus, 50 ton tegen gemiddeld 1500 kilo, mmmm ben benieuwd wie de verliezer is ……
En voor vrachtwagens, tja maak ik altijd ruimte vrij en geef ik ze, indien mogelijk, de vrije doorgang respect voor deze mannen die de spil van onze maatschappij zijn, en dankzij hun dat wij te knagen hebben met de kerstdagen.
Fijne kerstdagen en denk even bij het eten na wie dit mogelijk gemaakt hebben dat je dit kon kopen in de supermarkt.
DE VRACHTWAGENCHAUFFEUR

Ps
Zie je een keer een vrachtwagen doorrijden, dan ben ik in de buurt.
Groetjes van een ex beroepschauffeur.
@hanzel: Stoere vent. Dus jij vind het normaal om aso te rijden en daarna ook nog even gewoon iemand dood te rijden en daarbij discrimineer je ook nog eens. Of alles dood rijden of niemand. Anders ben je uit je text te lezen niet alleen een aso, maar discrimineer je ook nog eens. Ik lees dus standaard IQ van 0 vrachtwagen-bestuurder.

Ja ja AutoBlog block deze reactie maar. Want dat die Hanzel schrijft dat hij het normaal vind om aso te rijden en daarbij ook nog iemand dood rijdt express mag je wel schrijven zeker! Maar zeggen dat hij dan een eikel is niet natuurlijk.
@autogek123:

Stoere vent. Dus jij vind het normaal om aso te rijden en daarna ook nog even gewoon iemand dood te rijden en daarbij discrimineer je ook nog eens. Of alles dood rijden of niemand. Anders ben je uit je text te lezen niet alleen een aso, maar discrimineer je ook nog eens. Ik lees dus standaard IQ van 0 vrachtwagen-bestuurder.

Ok eerste reactie op jou reactie, in eerste instantie jij trap op je hoijzer met een vrachtwagen op je achterbumper omdat deze, volgens jou, te hard aankomt rijden, en jij je dus opgejaagd voelt, dus wie is er aso en regelrecht stom, eigenlijk úberDOM !!! het is niet eens dom maar gewoon LOMP en ondoordacht.
Lees je reactie er op na remmen bij wegwerkzaamheden en tis je Burgerplicht vind jij.

Ik zeg niet dat ik je bewust doodrij, maar als je zo’n actie uitvoer moet niet raar opkijken als het gebeurd, je heb blijkbaar geen notie van de remweg van zo’n gevaarte, dat wil zeggen, een eenvoudige uitwijkreactie van de chauffeur kan rampzalige gevolgen hebben voor meer dan alleen over jou zielige autootje te rijden, dan meerdere mede weggebruikers omdat jij zo nodig op je remmen moet trappen, je Burgerplicht weet je nog !!!.

Dus de keuze 1 auto of meerdere, maar helaas voor jou zal ik je dan nog missen ook want ik zorg ten alle tijden voor ruimte is ter ontsnapping, en is die er niet dan zorg ik dat die er is, of te wel die ontsnappingsroute creëer ik zelf dus.
Het is als beroepschauffeur zijn Burgerplicht om dit ding zo goed en veilig mogelijk door het verkeer te loodsen, en als dat betekend die fractie van een seconde beslissing, jij ik of alle ander medeweggebruikers, helaas jij en/of ik dus, maar zoals een goed chauffeur betaamd zal hij liever zichzelf de dood in rijden en jou gedrag opvangen, dan andere schade te berokkenen.
Maar zoals ik al zei een goed opgeleide chauffeur is voor bereid op eikels zoals jij dus die zie ik van mijlen ver al aankomen en daar anticipeer ik op en hou rekening met zijn asorijgedrag en zorg ik er voor dat jij mij niet kan checken, succes met je poging.
En ik zeg niet dat ik een goede chauffeur was/ben sterker ik leer elke dag weer o.a door verkeersaso’s.

En even als aanvulling ik heb me nog nooit schuldig gemaakt aan bumperkleven of plotseling remmen op de snelweg en zeker niet om te straffen, dan alleen uit bittere noodzaak om ongelukken te voorkomen, mij te link ik heb te veel gezien op de weg.
En ik heb daarvoor te lang op de weg gereden.

Dus wie is er stoer jij die een vrachtwagen checked of de vrachtwagenchauffeur die zich niet laat checken, maar voor de veiligheid gaat.
Ja ik voel hem aankomen maar hij reed te hard,…. misschien liet hij hem wel uitrollen scheelt in de brandstofkosten en slijtage, en boetes, en dat laatste betaal jij deze voor hem ?? nee laat hem dan.
Ga liever zo’n audi rijder achterna dan loser of kan je bakfiets niet zo snel…..
Dus wie is er stoer jij niet je heb dan meer lef dan verstand als je voor een 40 tonner op je hoijzer trapt.

Verder wens ik je veel en vooral veilige kilometers en hoop ik met meer geduld en iets minder burgerplicht.

Gegroet een beroepschauffeur met het IQ van NUL volgens jou sorry kon het niet laten
@hanzel: Lezen is ook een vak. Hij reed harder dan 90km terwijl hij maar 80km mag en dat in bij wegwerkzaamheden. En hij wilde de tweede baan op wat hij duidelijk niet mocht. Baan was maar 2 meter breed inhaalverbod vrachtwagens. Dus hij was idd ASO.

Jij stelt WEL dat je mij express met je 50 ton moordwapen aanrijdt. Want hier geen vrouw en kinderen.

Mijn zielige autootje? Jalours knulletje!

Die ontsnappingsroute creëeren? Als je gewoon netjes 80 rijdt op de rechter baan is er niets aan de hand en hoeft dat dus niet. Dus het ligt niet aan mijn rijgedrag maar aan de zijne en uit jouw schrijven de jouwe op dat moment.

Een goed opgeleide chauffeur rijdt 80km recht. Reed hem uit! Grapjas, hij kwam met meer dan 90 aanracen. Jij bent degene die excuces aan het verzinnen is voor zijn rijgedrag. Omdat je blijkbaar precies op detzelfde manier rijdt/reedt. Anders zeg je ook dat zijn rijgedrag ASO was.

Bohhh Ho Hooo Bakfiets niet zo snel…..! Weer zo’n lozer opmerking. Je schrijft echt zielig man.

Hoop dat jij en je maatjes snel eens een opfriscursus rijden en wetgeving volgen krijgen.

Ja ja Autoblog, zeker geen nette taal, maar blijkbaar vinden jullie de onzin die mannetje schrijft normaal en toepasselijk schrijfgedrag.
@autogek123:
Oke laatste keer dat ik op je reageer, meneer opgewonden standje.
A U is een regelrechte vigilante als je met deze snelheden een vrachtwagen probeer te bedwingen, wat ik zei meer lef dan verstand.
B
Ik stelde dat als ik de keuze had en gezien de omstandigheden liever mezelf wat aan doet dan andere dan kies ik voor de laatste optie, en als dat betekend de vangrail door de diepte in so be it, ik neem geen ander mee.
Maar ik zei wel als er iemand voor mij gaat rijden en nodeloos op zijn remmen trapt om mij een “lesje” te leren tja, dan moet je accepteren wat de gevolgen zijn neem van mij aan dat een 50 tonner heel veel schade oplevert, en jij bent de grootste verliezer.
C
Jaloers op een auto, knoop dit even in je oren, ik ben nooit jaloers op een auto, zal me echt jeuken een auto, die leeftijd ben ik te boven, ik heb me voorkeur qua merken.
En bovendien waar moet ik jaloers op zijn ik weet niet eens wat voor auto jij rijd, en dat boeit me ook geen reet waar jij je in verplaatst, ik wil het niet weten ook.
D
Een goed opgeleide chauffeur zorgt op de eerste plaats dat hij veilig en adequaat met zijn materiaal om kan gaan, er zijn chauffeurs die ze per direct hun rijbewijs af moeten nemen, ik zal de laatste zijn die dat tegenspreek of het voor deze groep op zal nemen.
E
Ik verzin geen excuses voor zijn (jouw chauffeur als voorbeeld) rijgedrag sterker als zo’n monster op me af stormt met 90 km/h ga ik aan de kant en laat hem lekker zijn gang gaan, dat is slimmer dan er voor gaan rijden en op je remmen gaan zitten hengsten, met alle risico’s en gevaren van dien.
Ik denk dat ik:
A
voor mij zelf spreek en niet voor me maatjes want daar heb ik het niet eens over, maar ik weet na deze opmerkingen genoeg.
B
Jaloers, jep jij, gezien je opmerking.
C
Ik heb geen opfriscursus nodig en zoja dan kan ik dat prima zelf bepalen, en even als losse opmerking, ik doe regelmatig even een klein theorie examen op het internet en soms bij een rijschool.
D
Het is DAT mannetje en niet DIE mannetje, maar zoals ik al zei, ik weet genoeg over jou.
Slaap lekker en dat je veel op je rem mag hangen voor een 50 tonner, sterkte knaapje of moet ik zeggen Charles Bronson ??.

Je mag reageren dat kan ik je niet verbieden maar ik reageer alleen niet meer op jou vind je niet erg toch ?, je leg de bal bij mij, ik leg hem ff bij je terug.

Lezen is een vak, maar begrijpend lezen is soms zeer moeilijk.
Zo ook het verkeer en je daarin mengen/deelnemen aan, volgens de verkeersregels en wetten en gedragcodes en met name de veiligheid van andere weggebruikers in de breedste zin van het woord.
Sommige chauffeurs zijn regelrechte miskleunen maar daar moeten ook helaas de goeie onder lijden.

Ik besluit met dit laatste:

Autorijden is als regeren het is vooruit kijken en anticiperen op de situaties die zich op of op kunnen doen, en op die informatie een beslissing nemen binnen een fractie van een seconde.
Goed chaufferen is met grote regelmaat in je spiegels kijken, goed om je heen kijken en weten, waar, wat en wanneer, wie, wat en waar gaat doen, en daarop zo goed mogelijk reageren.

Welterusten.
… en als je erachterop klapt moet je maar hopen dat er genoeg getuigen zijn die kunnen/willen vertellen wat er écht gebeurt is. Anders zit je nog fout ook, immers jij reed achterop…
@potver7: daarom dash cam.
Netjes is het zeker niet.
Ik kan ook zeggen dat ik altijd lekker door rij wanneer het zich toe laat. En ik kan me ook behoorlijk irriteren aan mensen die langzamer rijden dan toegestaan, of mij niet aan zien komen en nog even met 80km/h naar links schieten als ik er met een hogere snelheid aan kom rijden op de snelweg. Ik tik dan subtiel het remlicht even aan, ook wanneer mensen bumper kleven, maar nooit zou ik vol op de rem trappen. Je kunt je nog zo opwinden in het verkeer, maar anderen daarmee zo in gevaar brengen is gewoon belachelijk asociaal.
Dit soort mensen mogen dan wat mij betreft meteen het rijbewijs inleveren. Of lekker een dagje met de ambulance mee om te zien wat de gevolgen zijn van hun acties.
@martijnh:
Van even de rem aantikken raak ik allang niet meer onder de indruk. Dan kruip ik er eerder nog dichter op dan dat ik me laat zakken. En degene die het toch eens een echte brakecheck probeert loopt een aardige kans kennis te maken met steeksleutel 60.
@Original_Arnoud: Aah dus jij bent zo’n fijne automobilist. Steeksleuteltje 60 erbij en hup. Van stoere praatjes op AB raak ik niet echt onder de indruk.
@martijnh:
Zo erg bumperkleven doe ik trouwens niet. Ik hou er meestal wel anderhalf tot twee wagenlengtes tussen. Tenzij men echt heel erg lang links blijft hangen of irritant gaat doen.
@Original_Arnoud: Da’s ontzettend weinig. Leer’s rijden. Alsof je echt tijd wint door te bumperkleven. Hooguit een enkele minuut, maar statistisch gezien verlies je die door het verhoogd risico op een ongeval.
@Original_Arnoud: Het is 2 sec.en niet twee wagenlengte’s van je voorhanger blijven plakken.
@Original_Arnoud: wat wil je losmaken met een steeksleutel 60? Neem liever een maglite dat is gewoon een zaklamp in nood ;)
@driver28:
Steeksleutel 60 is voor mij dagelijks gereedschap.
@Original_Arnoud: Dan is deze steeksleutel voor jouw een slagwapen.Kun je het niet af met de vuisten?
@Original_Arnoud

voor figuren als jij heb ik daarom een pistool onder m’n voorstoel liggen
@martijnh: “tik dan subtiel het remlicht even aan” is net zo aso als vol in de ankers gaan. Accepteer dat niet iedereen een van god gegeven automobilist is zoals u en beheers u! Bedenk dat iedere auto op snelheid een moordwapen is met voldoende kinetische energie om alles en iedereen om zeep te helpen. Raak dus NOOIT onverwacht en onnodig uw rempedaal aan, u weet nooit hoe de automobilist achter u zal reageren
@367pk: Lees je de rest ook even? Als iemand vol bij mij op de bumper klimt, dan vind ik dat behoorlijk aso. Ga heus niet bij elk wissewasje op de rem. En een god op de weg? Met mijn Ford Ka ben ik blij dat ik mee kom met de rest van het verkeer;)
@martijnh: “two wrongs don’t make a right”
@martijnh: Ik doe m’n mistachterlicht aan, m.i. veel veiliger en doorgaans erg effectief. Er zijn helaas genoeg halve zolen die half in gedachten je van de weg trachten te drukken, een fel lampje in ’t gezicht volstaat om ze weer even wakker te maken.
@moolmash:
doe ik ook meestal, werkt idd goed.
@martijnh: mensen rijden niet langzamer dan toegestaan.
ze rijden langzamer dan de maximumsnelheid. en die hoef je niet te rijden… 90 mag ook waar je MAX 100 mag.

ik rijdt ook meestal iets harder, maar ga nou niet lopen duwen en remmen
@wimbers: hebben mensen met de ogen hier? Lees nou eens wat ik schrijf ipv. zo dom te reageren. Ik zeg dat ik het ronduit aso vind. En kleven doe ik zelf ook (bijna) nooit!
@martijnh: je vindt “het” aso, maar tikt wel je remlicht aan

laat de boel de boel. houdt wat afstand en lach om al die malloten die vechten om een linkerbaan.

de A2 rijdt nu ook het lekkerst met 98km op de cruise control
Afgelopen jaar hetzelfde mee gemaakt, maar dan met een Audi. Meneer snijd mij eerst af, ik klap op de klaxon, haal hem later in, waarop meneer in de Audi het nodig vondt om in achtervolging te gaan – om dus in te halen en volop in de remmen te schieten voor mij.. Niks nieuws helaas.. Tegenwoordig een eigen auto en gebruik mijn telefoon al tijden als ‘dash-cam’.
Iedereen aan de dashcam en het is opgelost. Of als er een paar keer iemand niet goed oplet en hem met 120 achterin de brakechecker duwt, zal het ook geen blijvende rage zijn.
@Lennaert: dat hoop ik dan in ieder geval.
Ik ben nog nóóit gebrakechecked! Snap ook niet wat je bezielt om dat te doen..
De eerste beste imbeciel die een brake check doet bij mij mag bidden dat ik hem niet raak, want dan raak ik hem met ruim 1900kg aan BMW. Denk dat ik een go pro moet aanschaffen, heb ik in ieder geval bewijs
Ja, had vandaag ook nog een zwarte bumperklevende BMW, terwijl ik met 120 een vrachtwagen inhaalde waar je 100 mocht. Dacht bij het naar rechts gaan al, laat ik maar niet overdreven langzaam naar rechts gaan, is vast een aso-idioot die straks een brakecheck gaat doen. Brakecheck lijkt mij een artikel 5 overtreding en met minder gelukkige afloop al snel een misdrijf. Iedereen aan de dashcam, dan heb je in ieder geval bewijs als er een ongeval veroorzaakt wordt door zo’n crimineel!
@boxster: ik was het niet:p ik kleef nooit
@boxster: Gewoon negeren… want bij sommige mensen is het automatisme geworden, om zo dicht achterop te rijden.
@boxster: Helemaal mee eens. Naar de politie ermee. Als na aanhoudende klachten wat spitten vinden ze vast meer bij die types. Aso zjn gebeurt niet enkel id auto, dat is algemeen gedrag.
Ik zeg altijd maar: Ik rijd liever op iemand in, dan dat iemand op mij in rijd.

Mij is het overigens ook nog nooit echt overkomen (maar goed ook met mijn jaren 80 remmen) maar ik snap ook niet waarom je het risico zou nemen.
Meerdere keren meegemaakt, 1 keer iets minder afgelopen, het ontaarde in een “pit”-manoeuvre van mij wat weer vervolgde in een handgemeen, helaas.
Niet trots op maar ik was nog jong en onbezonnen zegmaar…
Volgens mij duurt het niet lang meer voordat de verzekeringspremie van zwarte bmw’s hoger wordt dan die van andere auto’s.
Andere theorie: Yarismens heeft haar gebakje zelf in de poeier gereden en verzint een aannemelijk verhaal om de schuld van zich af te schuiven. Zou ook de eerste keer niet zijn…
Ik had eerder vandaag wel een yaris rijder die vol achter op mijn BMW kwam rijden.
Aso volk, die yarisrijders.
@Hubert: Moest er laatst 1 met 160 aan de kant drukken, omdat ie niet naar rechts wou, idd aso volk..
Brakechecken is het nieuwe kleven. Ikmoet eerlijk bekennen dat ik het ook wel eens doe… Waarom? Tsja waarom gaan mensen bumperen of rechts inhalen? Actie=reactie
@NicoLauda: debiel… Dat is degene die jou een rijbewijs heeft gegeven
@baasbas: debiel is diegene die uiterst links kruipt op een 3 baansweg, of zonder richting aan te geven in te voegen en door schuiven naar de linkerbaan.
Als ik bijna de vangrail ingedrukt wordt dan kan je op zijn minst een breakcheck verwachten, en als ik je echt wil hebben, een ruk aan de handrem!
@NicoLauda: Ik hoop héél erg dat je dat eens voor mijn neus doet. Ik rijd namelijk in een leasebak waar ik niks om geef en ik parkeer hem vol liefde in jouw koffer. En je weet, na een aanrijding ben je verplicht te stoppen. Dan moet je ook uitstappen dus… Eens kijken hoe groot die bek van je is op dat moment knulletje :-)
@baasbas:ik vind het prachtig om te lezen hoe hier iedereen uit zijn pan gaat. Rij gewoon normaal, en dan hoef ik niet eens zo gek te doen. We hebben het hier over brakechecken en ik zie gelijk al reacties over pistolen, steeksleutel en dreigementen. Wie is hier nou echt zielig?
@NicoLauda: handrem gebruiken bij 50+… Gij staat graag achterstevoren…?


Artikeltje 5 als je het mij vraagt…
@Emile_Benz: -edit: schelden doe je maar ergens anders-
bij 50 de handrem aantrekken en je staat gelijk stil. Niks spannends aan. Zelfs bij 170 kan je blokkerende achterwielen makkelijk hebben.
Tegenwoordig rij ik een lease 5 serie touring, daarbij werkt dat niet.

Valt me wel op dat er maar 1 of 2 zijn die zo fel reageren, die zullen zelf regelmatig aan de beurt geweest zijn, wat dan weer meer zegt over hun eigen rijstijl
-edit: nutteloze bijdrage-
@NicoLauda: De handrem wordt niet voor niets ook wel de PARKEERrem genoemd…

Nope, nieuwe 5 heeft een elektronische handrem idd…om overige weggebruikers te beschermen tegen figuren die hun handrem op de snelweg willen gebruiken. ;)
één keer gebrakecheckt en die persoon had geluk dat de schade aan z’n auto meeviel
Ha! Dat moet ie een keer bij mij proberen!
Rij dagelijks een bus van 3 ton, van mij kan ie m vol achterin verwachten
@bierbuik:
lol mijn idee ook
Toch te gek voor woorden dat mensen zich zo gedragen in het verkeer
Verhoog de BMP op Beamers.. Scheelt een hoop gezeik..
@gemaskerde muchacho: *BPM..
@gemaskerde muchacho: ???? Dat is wel echt logica…
Gelukkig heb ik een blauwe bmw die zijn niet zo agressief..
Snap niet dat mensen lichtsignalen vervelend vinden (onnodig daargelaten), in Frankrijk en Spanje is het heel normaal op de snelweg als je er langs wilt, mooiste is dat ze nog aan de kant gaan en een handje omhoog doen van sorry ook.
@jeanclaude: licht signalen zijn dik irritant!
Gisteren nog meegemaakt. Ik rij 135 waar 120.is toegestaan, ik rij links om een rij vrachtwagens en wa personenwagens in te halen. Dan komt er een idioot in een audi achter me rijden (bumper kleven) en met zn lichten knipperen da ik aan de kant moet…. mooi ni dus! Als ik onnodig links rij, dan mag ie knipperen, maar t was echt ni onnodig links rijden wat ik deed.
Mijn reactie, de snelheid heel rustig tot 120 laten zakken en mooi verder voorbij rijden van de trucks. …..
@saxoke: 1x links en 1x rechts knipperen, doen vrachtwagens ook als ze een lichtsignaal krijgen en betekent “bedankt dat ik er voor mag”. De drukker weet dan dat je het lichtsignaal gezien hebt, het hopeloos verkeerd begrepen hebt en verder gezeur dus geen zin heeft.
@mashell: ik heb t over knipperen met het groot licht als ze achter je rijden om aan te geven dat ze door willen….
@saxoke: misschien waren het wel 2 undercover agenten in een audi die met haast naar huis moesten?
@saxoke: Dat overkomt mij ook regelmatig! Als dat mij overkomt, doe ik altijd mijn ruitenwissersproeiers aan. Dan nemen ze altijd wel afstand. Maar dat doe ik wel als ze echt heeeeeeel irritant zijn.
Mevrouw zal wel een linksrijder zijn geweest
Sorry jongens, maar wat een flutartikel. De kop suggereert iets, wat enkel gebaseerd is op de ervaringen van Maru. Waarvan niemand weet hoe ‘agressief’ hij werkelijk rijdt… Lekker belangrijk dus.

Vervolgens ontkracht hij zijn eigen statement doordat er eigenlijk geen tekenen zijn dat dit een rage is. Overal heb je verkeershufters (nu en 10 jaar geleden). Blijf bij het nieuws en ga niet zelf een onzinstuk typen om meer lezers te trekken. Zo.
@utr1984: ik vind het ook niet snugger om brakecheck en rage in een zin te gebruiken, je zult maar een of andere dodo op ideeën brengen…
@utr1984: Daarnaast is dit artikel doordrenkt van spel- en taalfouten, waardoor het moeilijk wegleest. Het heeft wel wat weg van de spreekbeurt die mijn zoontje aan het voorbereiden is…
@utr1984: Zij
@rob68: Maru is een zij?
Overigens heb ik ’t ook wel eens meegemaakt. Druk op de weg, normaal rijdend. Oudere type S-Klasse reed als een mongool, bij iedereen kleven en doen. Toen ik achter ‘m reed flitste ik 1x met m’n lampen. Toen ging ‘ie naar rechts, keek me aan en ik deed een gebaar van ‘doe ’s normaal joh’. Nou, dat had ik geweten… Mij inhalen, afsnijden, vol(!) op de rem. Ik maar toeteren. Snijdt ‘ie me zo de vluchtstrook op tot we z.g.a. stilstonden. Wat een malloot. Ik maar snel er vandoor met politie aan de lijn. Hij reed toen naast me en zag mij behoorlijk verschrikt aan de foon. Toen droop ‘ie af. Wat bezielt zo’n kerel…
@utr1984: Verman je toch man… Je had moeten stoppen en laten zien wie de stoerste is. Je begon ergens aan, maak het dan ook af.
-edit: nutteloze bijdrage-
@roderick007: bi xenon, dat is ook met groot licht xenon, als je met groot licht achter mij rijdt ben ik genoodzaakt je daarop te wijzen door mijn groot licht aan de achterkant, ofwel het mist achterlicht.
Brakecheck is oud, mijn bader doet het al jaren, ik erger me eraan kapot -.-

En wie zegt dat het een BMW is? We moeten een vrouw op het gebied van automerken niet altijd geloven. Hoe vaak ik iemand Ferrari hoor roepen bij een Lambo, Maserati etc.
@larsyboy1997: Zo exclusief is een BMWtje niet hé.
Laten we meer satellieten omhoog schieten met een paar kekke camera’s. Hoeven die dashcams ook niet meer.
Jongens iets te hard rijden is prima maar leg dat niet aan anderen op.. als je gewoon afstand houdt is er niks aan de hand. .. ik spreek als noordeling maar alsnog. . Ik geef ook altijd gas als ik iemand langzaam inhaal en hij nadert een vrachtwagen….. komop een beetje sociaal op de weg en je word een stuk rustiger en minder stress vol. …. en ik ben dan wel een jonge gast die van doorrijden houdt maar ik blijf altijd relax!!
Als je niet kleeft zal je ook zelden een brake-check krijgen toch? Althans, niet een waar je van onder de indruk moet zijn. Tenzij iemand je snijdt en direct op z’n rem gaat staan. Ik heb het op de weg in ieder geval nooit zelf meegemaakt, alleen zien gebeuren.
Ben ik even blij dat die van mij titan silber metallic is,kan ik rustig over de wegen blijven tuffen,zonder telkens in mijn spiegels te moeten kijken of er niet een complete korps achter mij zit.
Dashcam. Come brake-check me bitch. Make my day.
@lemster: raak je betrokken bij een aanrijding, maar wel bewijs dat het jouw schuld niet is. En dan heb jij een goede dag?
We zijn met zijn allen ook nog zo lekker bezig met autorijden ,als ik voor iedereen die ik heb zien bellen met een telefoon in zijn hand een euro zou krijgen dit jaar was ik nu miljonair geweest ….
Burgertjes met modale brave autootjes lijden massaal aan langzaam-links-rij-tifus. Ik haat dat volk. Opzouten stelletje wegvervuilers.
@bartsmit: Je bent nu eenmaal niet alleen op de weg. Erg naar voor je, maar dan wacht je maar even. Ik houd ook van doorrijden, maar als het niet kan kan het niet. En het is ook wel ’s leuk om even het gas eraf te hebben. Heeft de 2.3 turbo tenminste wat te toen als de weg weer vrij is.
@moveyourmind: Volgens de wet ben je verplicht naar rechts te gaan als het daar leeg is. Maar dat schijnt heel lastig te zijn in een Atos, Rio of (Appeltjes groene) burgersmans Mégane Scenic met wieldoppen of Zafira etc…..
Ik weet ook wel dat 306pk veel is en dat het makkelijk hard gaat maar dan nog…ze moeten gewoon opzouten.
Ik brakecheck moedern%$kers altijd met mijn motor, want je moet niet sollen met mij.
http://www.autojunk.nl/2013/07/motorrijder-snapt-road-rage-niet
@sir_smokalot:
Maar die auto was ook wel een gigantische ass! Eerst onnodig links blijven rijden, en na de klap eerst rustig koffie gaan zetten en eerst je eigen wagen checken, terwijl er verderop een mens gewond ligt. Eigen schuld of niet, maar deze gast zou direct zijn rijbewijs levenslang kwijt moeten raken
Altijd blij met een goede brake check, je zou ze maar eens echt nodig hebben.
@rob68:
Klinkt stom, maar zit wel wat in. Door al het gesukkel in NL worden mijn remmen nooit echt lekker warm, en na een stevige rit op de Autobahn met een paar keer lekker remmen remt hij daarna in NL ook weer een tijdje heel wat steviger.

Dus een vrijwillige brakecheck zonder ander verkeer in de buurt kan voor je remmen echt geen kwaad!
in een auto is men anoniem en dus zichzelf .
Gewoon eigen plan trekken en nergens last van hebben…

http://youtu.be/7Bxfkkx4Zkw

GT3 btw..
Wat een gedoe , als iemand een brake check bij mij doet rij ik er altijd gewoon tegen aan.En dan gewoon doorijden he.
jaaaja… de zwarten hebben het weer gedaan zeker …
-edit: nutteloze bijdrage-
@bmwpowerm5: Totdat u een keer een verkeerde treft ;)
rechts inhalen en dan brakechecken, zo moet het , reed wrs links als een k*t
ik rij wel ook bmw maar brakechecken deed ik ook met mn vorige VW
@KaCh1ng:

Als je er voorbij bent, was dan het punt nog?
@Hupke: ik pink naar rechts ook , dan snappen ze dat
Als het mij overkomt dan ga ik niet gek doen maar geef ik gelijk het kenteken door aan 112, want iemand die zich zo gedraagt op de snelweg kan daarmee echt doden veroorzaken (afhankelijk van snelheden, drukte etc.)

Ik kan iedereen aanraden om dat ook te doen. Als ze van één kenteken een paar keer zo’n bericht binnenkrijgen dan gaan ze eventueel zo’n persoon volgen om z’n gedrag te bekijken.

Laat je dus ook vooral niet provoceren om dingen terug te doen maar blijf kalm.
@Sorcerer: jij gelooft nog echt in heilige huisjes? De politie doet helemaal niks hiertegen, behalve als hij te hard rijdt of fout geparkeerd staat.
@Sorcerer:
Zinloos, kansloos. Het is jou woord tegen het zijne/hare, dus alleen zonde van je belminuten.

Geen idee of dit een 112-geval is, maar dat betwijfel ik ten sterkste. Heb jij straks een boete voor het zinloos naar 112 bellen. Lijkt me dus echt niet slim.
Daarom: altijd de dashcam aan.
Ik ben ook eens gebrake checked, ik was met de fiets, de aars met een getjoende golf.
Hij heeft er een mooie deuk en krassen aan over gehouden.
Ik had hem nog kunnen pakken op vluchtmisdrijf maar dat kost zoveel moeite en ik was eigenlijk ook wel opgelucht dat ik hem daardoor niet heb moeten helpen om z’n naam te spellen voor op het aanrijdingsformulier.
Ik heb in de tijd dat ik mijn rijbewijs heb gelukkig nog nooit een brake check gehad. Wel eentje van dichtbij zien gebeuren, niet echt handig moet ik zeggen. Maar kleven is dat ook niet. Kleven heeft bij mij ook geen enkele zin, dan blijf ik gewoon links rijden tot ik zin heb om naar rechts te gaan. Ik rij overigens alleen links als ik minimaal de maximale snelheid rij, dus er is geen sprake van langzaam inhalen.
Hij wilde vast een spoilerpakket, maar had geen geld voor de diffuser. Dan maar zo en met get door de verzekeraar uitgekeerde geld de diffuser (deels) bekostigen…
Het mooiste is het stukje: “We weten niet wat de vrouw uit Dirksland heeft gedaan om dit gedrag uit te lokken, waarschijnlijk net als ik helemaal niets…… ”

* zucht* Niet doorhebben dat je iemand in de weg zit, omdat je zit te bellen, praten of gewoon niet op te letten, en dan verbolgen zijn als iemand boos op je is……. dat maak ik ELKE DAG wel mee. En nee, ik doe dan geen brakecheck, maar als je niet weet wat je fout hebt gedaan betekent dat nog niet dat je niks fout hebt gedaan!
Als je iedere week gebrakecheckt word heb je waarschijnlijk een nieuwe bril,rijbewijs of snellere auto nodig
Tja, dan moeten wij net als de Russen, ook maar allemaal aan de dashcam om ‘bewijs’ te hebben
@Audifan:
Heb je niks aan. Is onrechtmatig verkregen bewijs en je pleegt inbreuk op iemands privacy, dus als je niet uitkijkt wordt jij aangeklaagd.
Ik weet niet waar die vrouw haar rijbewijs heeft gehaald, maar een rijvaardigheidstraining had dit voorkomen. Geen idee of zo’n Yaris ABS heeft, maar uit het bumperkleven valt wel op te maken dat zij onnodig links heeft gereden.

Wat zulke betweters dan vaak ook nog menen te moeten doen is zelf even remmen om een ander zo nodig een lesje te leren, maar dat zal ze natuurlijk niet tegen de politie zeggen, omdat ze ook wel weet dat ze daarmee zelf gigantisch de fout in is gegaan.

Als dat het geval is, dan hoop ik dat zij haar lesje goed geleerd heeft, want aan dat betuttelende, betweterige aso-gedrag op de weg stoor ik me al jaren!

Je weet NOOIT waarom iemand die achter je rijdt zoveel haast heeft, DUS LAAT HEM/HAAR GEWOON DOORGAAN!! Het kan wel een zaak van leven of dood zijn, dus STOP met dat achterlijk oordelen, betuttelen en anderen zo nodig een lesje moeten leren!

Had vorige week ook een zwarte BMW bumperklevend achter me. Bleek het wel een politiewagen te zijn die nogal haast had. Althans, er gingen op een gegeven moment (toen ik keurig 120 bleef rijden)blauwe knipperlichten aan en het was precies de wagen die je weleens bij de rechtbank aan ziet komen scheuren.

Heb de verleiding om te brakechecken kunnen weerstaan, maar het was weer een goed voorbeeld van onze hypocriete overheidsdienaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).