• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault 5 GT Turbo: iconische turbo hatchback van Justin #MijnAuto

Auteur: RubenPriest, gepost 2 maart 2025 om 08:00 – 9 Reacties

Soms koop je een auto omdat je hem écht wilt. Soms koop je er één omdat je hersenen even op vakantie zijn. Justin deed allebei.

Hij scoorde een Renault 5 GT Turbo uit ’89, oftewel: een lichte, blikken bom op wielen met een 1.4 turboblokje en 120 pk. Niet veel? Klopt. Maar als je auto minder weegt dan een gemiddelde driewieler, dan is 120 pk ineens een feestje.

De liefde begon nadat hij zijn Clio RS Gordini verkocht had (ja, zonde) en hij op zoek ging naar iets ‘speciaals’. De droom was een Renault 5 Turbo met middenmotor, maar de bankrekening had daar wat bezwaren tegen. Dus werd het de iets minder hysterische, maar nog steeds legendarische 5 GT Turbo. Hij vond er eentje via een oude advertentie, sprong erop als een hongerige leeuw op een steak en reed ‘m snel naar huis.

En toen begon het feest: verborgen roest, slechte bumpers, gammel raammechaniek – de hele mikmak. Maar hé, zo’n auto koop je met je hart, niet met je verstand. Na een uitgebreide restauratie – inclusief verse lak, nieuwe bumpers en raamwerk dat eindelijk deed wat het moest doen – stond er ineens een pareltje op de oprit.

En Justin? Die rijdt ermee alsof het 1990 is. Inmiddels heeft hij er al 20.000 kilometer mee geknald en bezoekt hij trouw de Renault 5 GT Turbo-meetings. Want ja, er zijn meer mafklappers die deze Franse rijdende tijdcapsule adoreren. En natuurlijk blijft het niet bij één Frans speeltje. Justin heeft ook nog een Twingo RS (leuk speelgoed) en een Megane 3 RS (voor als het écht snel moet). Maar die 5 GT Turbo? Die blijft.

Roest of geen roest, dit is puur Frans autoplezier in z’n meest ongefilterde vorm. Want zeg nou zelf: wat is er beter dan een lichte, blikkerige hot hatch die je bij elk stoplicht het idee geeft dat je de Tour de Corse rijdt? Juist. Niks.

Geef je ook op voor Mijn Auto door het formulier in te vullen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Renault 5 Turbo 3E
    Heet! Renault 5 Turbo keert terug met 500 pk
  • Kies maar: een rode of een blauwe R5 GT Turbo?
  • Met deze auto wil Renault records verbreken

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

mijn-auto, Renault, Video

Vorig bericht: « In beeld: het bijzondere leven van de derde Volkswagen Polo
Volgend bericht: Wees uren zoet met de nieuwe online encyclopedie van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    2 maart 2025 om 08:47

    Gaaf hoor! Leuk om deze mijn auto te bekijken. Dit was mijn droomauto toen ik net mijn rijbewijs had. Eenvoudige techniek, maar in die tijd serieus snel.

    Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      2 maart 2025 om 12:04

      Het lage gewicht doet wonderen!

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    2 maart 2025 om 09:14

    Schitterend otootje 👌 Wel zou ik ‘m hoger op z’n pootjes zetten. Je zal er misschien wat stuurscherpte mee inleveren, maar het oogt beter. En je zit minder snel met je uitlaat e.d. aan de grond.

    Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      2 maart 2025 om 12:03

      Ik begreep van Justin dat de auto daags na deze opnames iets omhoog is gezet! 👍

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        2 maart 2025 om 20:00

        😃👍

        Login om te reageren
  3. ronaldotour zegt

    2 maart 2025 om 09:35

    In 1986 kocht ik mijn 5GT Turbo en wel een Coupe uitvoering (cup dus en geen coupé).
    Deze was t.o.v. de standaard uitvoering stugger geveerd, geen mistlampen maar gaten voor de koeling van de remmen en je kreeg er een open zij uitlaat bij die ik ook geprobeerd heb maar dat wat te gek.

    Deze serie was zeer slecht gebouwd en ik had al snel veel ellende, maar ik zal nooit meer een auto krijgen die zoveel rijsensatie heeft.

    Login om te reageren
  4. Snelle zegt

    2 maart 2025 om 09:54

    Mijn droom auto van vroeger! Wat een gaaf ding, heel veel plezier ermee. Heb zelf op latere leeftijd dankzij deze Renault 5 droom een Megane RS cup vele jaren met 300pk gereden!

    Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    2 maart 2025 om 10:09

    Gaaf die heb ik ook nog gehad. Een zwarte met zonder achterbank, wat toen nog kon en hem wat betaalbaarder maakte, iig voor mij. 😇

    Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      2 maart 2025 om 12:04

      Grijs kenteken met maar één ruitje geblindeerd? 😁

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North