
Nu de Mégane R.S. geen ‘Ringrecords meer kan pakken, moet de Renault 5 Turbo 3E het doen.
Er was een tijd dat Renault met Honda en Volkswagen vocht om ‘Ringrecords, maar dat leek definitief verleden tijd. Het R.S.-label werd opgedoekt en Renault bouwt nu alleen maar auto’s die niks op de Nordschleife te zoeken hebben. Daar gaat echter verandering in komen met de Renault 5 Turbo 3E.
We wisten al dat dit een hele serieuze auto zou worden. Hot hatch dekt niet eens de lading, dit is gewoon een supercar in hatchbackvorm. De Turbo 3E heeft 540 pk, achterwielaandrijving en een gewicht van 1.450 kilo. Om nog maar te zwijgen over het bizarre koppel van 4.800 Nm.
Dit zijn allemaal cijfers op papier, maar Renault wil zich ook bewijzen in de praktijk. En hoe kun je dat beter doen dan met een razendsnelle ronde op de Nürburgring? Auto Express heeft vernomen dat de Fransen een gooi gaan doen naar een ‘Ringrecord.


Met de Mégane R.S. heeft Renault meermaals het FWD-record in de wacht gesleept, maar de Turbo 3E begeeft zich op het terrein van de achterwielaandrijvers. Elektrische achterwielaandrijver om precies te zijn. Dat is waarschijnlijk de niche waar Renault op zal mikken.
Het overal record voor elektrische zal een beetje lastig worden. Tegen een Rimac met 1.914 pk is de R5 niet opgewassen. Maar die heeft vierwielaandrijving, net als de Taycan Turbo GT. Renault kan dus gaan voor het RWD-record.
Niet dat het relevant is, maar met een dergelijke actie kunnen ze wel laten zien dat de Renault 5 Turbo 3E meer is dan een EV met veel vermogen. Daar zijn er ten slotte al genoeg van.
Bron: Auto Express





4.800 nm koppel op twee achterwielen… Dat kun je nooit volledig kwijt op twee loopvlakken, die banden zijn halverwege de Ring al opgerookt. De Williams F1-auto van Nigel Mansell had in de 6e versnelling nog steeds wielspin, dus hoe gaat deze R5 dat oplossen?
Met 1 of meerdere computers. Vergelijk vooruitstrevende digitale techniek anno 1992 met die van vandaag de dag. Ik bedoel, hoe zag je smartphone er in 1992 uit? Als je toen al geboren was, natuurlijk.
Die zag er zo uit :)
https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2019/11/08/Carvox%20Cruiser.jpg
Of zo, dat kan ook
https://assets.lastdodo.com/image/ld_medium/plain/assets/catalog/assets/3/4/e/a/pdf_4ea8a2a0-9bdf-012c-df93-0050569439b1.jpg
De Carvox Cruiser 😎 Op het roemruchte ATF-3 net. Bellen voor ca. fl 2,95 ex.btw per minuut, dat zou n ongeveer 3 euro per minuut zijn. Mijn toenmalige (eerste) werkgever had in 1992 zo’n unit in de auto.
#opavertelt
Google vertelt me dat de Carvox Cruiser pas in 1994 op de markt kwam. Maar goed, dat bedoel ik dus. Niet echt ‘smart’ te noemen.
Zal wel gebruik maken van computers die het koppel limiteren tot wat op dat moment het maximale is dat de banden aankunnen zonder wheelspin te genereren. Of juist wat meer als je powerslides wilt maken.
Hoe komen ze aan 4800Nm koppel op 500pk als een Rimac Nevera met 2000pk nog niet eens de helft heeft? Is dat dan iets met kortere overbrengingen? Of gewoon anders berekend zodat het wat indrukwekkender lijkt op papier?
Goede vraag. Koppel x toerental (gedeeld door een constante) geeft vermogen in kw of pk. Dus overbrenging heeft wel invloed op het vermogen.
4800nm op de wielen is niet zo buitengewoon hoor, de meeste mensen zijn gewoon wat verward omdat het gebruikelijk is om het koppel van de (brandstof)motor te horen, voor de reductie van de versnellingsbak.
Een theoretisch voorbeeldje: je doorsnee E200d taxi heeft een dieselmotor met 400nm en een overbrengingsverhouding van 1:13,46 (7Gtronic in eerste versnelling en differentieel van 3,07). In eerste versnelling is het koppel op de 2 achterwielen 5.384Nm, en dat instapdieseltje is geen strepentrekker. Fabrikanten van elektrische auto’s lopen er graag mee te koop, maar het is simpelweg niet vergelijkbaar met koppel aan de motor.
Ah, voila. Dank je voor de heldere uitleg. Dacht wel dat het daarmee te maken moest hebben.
Misschien dat men dit cijfer gebruikt omdat bij deze auto de elektromotoren in de wielen zitten?