• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault 5 Turbo 3E wil zich bewijzen met ‘Ringrecord

Auteur: machielvdd, gepost 22 juli 2025 om 13:28 – 11 Reacties

Nu de Mégane R.S. geen ‘Ringrecords meer kan pakken, moet de Renault 5 Turbo 3E het doen.

Er was een tijd dat Renault met Honda en Volkswagen vocht om ‘Ringrecords, maar dat leek definitief verleden tijd. Het R.S.-label werd opgedoekt en Renault bouwt nu alleen maar auto’s die niks op de Nordschleife te zoeken hebben. Daar gaat echter verandering in komen met de Renault 5 Turbo 3E.

We wisten al dat dit een hele serieuze auto zou worden. Hot hatch dekt niet eens de lading, dit is gewoon een supercar in hatchbackvorm. De Turbo 3E heeft 540 pk, achterwielaandrijving en een gewicht van 1.450 kilo. Om nog maar te zwijgen over het bizarre koppel van 4.800 Nm.

Dit zijn allemaal cijfers op papier, maar Renault wil zich ook bewijzen in de praktijk. En hoe kun je dat beter doen dan met een razendsnelle ronde op de Nürburgring? Auto Express heeft vernomen dat de Fransen een gooi gaan doen naar een ‘Ringrecord.

Met de Mégane R.S. heeft Renault meermaals het FWD-record in de wacht gesleept, maar de Turbo 3E begeeft zich op het terrein van de achterwielaandrijvers. Elektrische achterwielaandrijver om precies te zijn. Dat is waarschijnlijk de niche waar Renault op zal mikken.

Het overal record voor elektrische zal een beetje lastig worden. Tegen een Rimac met 1.914 pk is de R5 niet opgewassen. Maar die heeft vierwielaandrijving, net als de Taycan Turbo GT. Renault kan dus gaan voor het RWD-record.

Niet dat het relevant is, maar met een dergelijke actie kunnen ze wel laten zien dat de Renault 5 Turbo 3E meer is dan een EV met veel vermogen. Daar zijn er ten slotte al genoeg van.

Bron: Auto Express

Ook interessant!

  • Renault 5 Turbo 3E prijs is bekend (duurder dan je denkt)
    Renault 5 Turbo 3E prijs is bekend (duurder dan je denkt)
  • De moddervette Renault 5 Turbo 3E is in Rotterdam!
  • Renault 5 Turbo 3E is een rallymonster met 4.800 Nm koppel! [VIDEO]
  • Hoera: de Renault 5 Turbo 3E is een succes!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Renault, renault-5

Vorig bericht: « Bied mee op deze fraaie Porsche 964!
Volgend bericht: Zit jij te wachten op een Tesla-restaurant bij jou in de buurt? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klojum zegt

    22 juli 2025 om 13:37

    4.800 nm koppel op twee achterwielen… Dat kun je nooit volledig kwijt op twee loopvlakken, die banden zijn halverwege de Ring al opgerookt. De Williams F1-auto van Nigel Mansell had in de 6e versnelling nog steeds wielspin, dus hoe gaat deze R5 dat oplossen?

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      22 juli 2025 om 13:49

      Met 1 of meerdere computers. Vergelijk vooruitstrevende digitale techniek anno 1992 met die van vandaag de dag. Ik bedoel, hoe zag je smartphone er in 1992 uit? Als je toen al geboren was, natuurlijk.

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        22 juli 2025 om 14:01

        Die zag er zo uit :)

        https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2019/11/08/Carvox%20Cruiser.jpg

        Of zo, dat kan ook

        https://assets.lastdodo.com/image/ld_medium/plain/assets/catalog/assets/3/4/e/a/pdf_4ea8a2a0-9bdf-012c-df93-0050569439b1.jpg

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          22 juli 2025 om 15:43

          De Carvox Cruiser 😎 Op het roemruchte ATF-3 net. Bellen voor ca. fl 2,95 ex.btw per minuut, dat zou n ongeveer 3 euro per minuut zijn. Mijn toenmalige (eerste) werkgever had in 1992 zo’n unit in de auto.
          #opavertelt

          Login om te reageren
          • ghengiskhan zegt

            22 juli 2025 om 16:28

            Google vertelt me dat de Carvox Cruiser pas in 1994 op de markt kwam. Maar goed, dat bedoel ik dus. Niet echt ‘smart’ te noemen.

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 juli 2025 om 20:46

      Zal wel gebruik maken van computers die het koppel limiteren tot wat op dat moment het maximale is dat de banden aankunnen zonder wheelspin te genereren. Of juist wat meer als je powerslides wilt maken.

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    22 juli 2025 om 14:00

    Hoe komen ze aan 4800Nm koppel op 500pk als een Rimac Nevera met 2000pk nog niet eens de helft heeft? Is dat dan iets met kortere overbrengingen? Of gewoon anders berekend zodat het wat indrukwekkender lijkt op papier?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      22 juli 2025 om 14:32

      Goede vraag. Koppel x toerental (gedeeld door een constante) geeft vermogen in kw of pk. Dus overbrenging heeft wel invloed op het vermogen.

      Login om te reageren
  3. Captain zegt

    22 juli 2025 om 20:47

    4800nm op de wielen is niet zo buitengewoon hoor, de meeste mensen zijn gewoon wat verward omdat het gebruikelijk is om het koppel van de (brandstof)motor te horen, voor de reductie van de versnellingsbak.

    Een theoretisch voorbeeldje: je doorsnee E200d taxi heeft een dieselmotor met 400nm en een overbrengingsverhouding van 1:13,46 (7Gtronic in eerste versnelling en differentieel van 3,07). In eerste versnelling is het koppel op de 2 achterwielen 5.384Nm, en dat instapdieseltje is geen strepentrekker. Fabrikanten van elektrische auto’s lopen er graag mee te koop, maar het is simpelweg niet vergelijkbaar met koppel aan de motor.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      23 juli 2025 om 09:20

      Ah, voila. Dank je voor de heldere uitleg. Dacht wel dat het daarmee te maken moest hebben.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 juli 2025 om 10:20

      Misschien dat men dit cijfer gebruikt omdat bij deze auto de elektromotoren in de wielen zitten?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North