
Een gewone Renault 5 begint bij zo’n 28k. Wat is dan de prijs van de Renault 5 Turbo 3E?
De volledig elektrische Renault 5 Turbo 3E is vanaf vandaag te reserveren. Hoera! Maar wie dacht dat deze mini-supercar ook een mini-prijs zou hebben, komt bedrogen uit.
De voorlopige adviesprijs bedraagt een stevige € 155.000. Dan moet het opties aanvinken nog beginnen.
De Turbo 3E is een eerbetoon aan de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2, maar dan in een radicaal nieuw jasje. Met twee in-wheel elektromotoren op de achteras levert hij maar liefst 540 pk en een krankzinnig koppel van 4.800 Nm. Dankzij een 800V-architectuur en een 70 kWh batterij is hij niet alleen snel op de sprint (0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden), maar ook weer lekker vlot vol: tot 80% laden in 15 minuten is mogelijk.

De Turbo 3E is een serieus snel apparaat, gebouwd op een lichtgewicht aluminium platform en volgehangen met koolstofvezel. Het is toch wel bijzonder dat Renault zo’n bijzondere auto in productie neemt. Met het wegvallen van Renault Sport leek het er even op dat het merk vaarwel had gezegd tegen leuke auto’s. De Turbo 3E bewijst ze dat ze het nog niet verleerd zijn.

Met zijn afmetingen van 4,08 meter lang, 2,03 meter breed en 1,38 meter hoog combineert de Renault supercar-breedte met stadsauto-lengte. Renault noemt het zelf de geboorte van een mini-supercar.

Reserveren kan vanaf 22 april via een speciaal platform. Na een afspraak bij de dealer en het tekenen van een reserveringsformulier, moet je een aanbetaling van € 50.000 doen. Dat is natuurlijk een serieuze aanbetaling. Maar bij een merk als Renault voelt dat toch wat veiliger dan geld storten naar een nieuw elektrisch automerk dat zich nog moet bewijzen.
Met de handtekening en betaling 50k euro krijg je voorrang bij de aankoop. Voor de eerste 500 klanten geldt de genoemde prijs van € 155.000. Daarna gaat de prijs naar verwachting omhoog. Dit is dus een ‘aanbieding’. In totaal worden 1.980 stuks van de Renault 5 Turbo 3E gemaakt, waarvan dus 500 klanten de auto kunnen kopen voor deze prijs.
In 2026 kunnen klanten hun Renault 5 Turbo 3E gaan personaliseren. Klanten worden dan door de Renault dealer benaderd. Er zijn retro mogelijkheden. Zoals historische kleuren van de Renault 5 Turbo en Turbo 2, zoals Rouge Grenade of de zwart-geel-witte kleurstelling waarmee Renault de Tour de Corse van 1982 won. Maar je kunt ook kiezen voor een geheel eigen kleur naar smaak.
Qua personalisatie is er echt veel mogelijk. Van de carrosseriekleur tot interieurdetails zoals stoelen, dashboard, deurpanelen en middenconsole. Het is allemaal aan te passen.
De Turbo 3E wordt gebouwd met hulp van Alpine, Ampere en Mobilize en is straks ook live te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed in juli. De prijs van de Renault 5 Turbo 3E is niet mals, maar eerlijk is eerlijk. Het is een heel vet apparaat.





160K voor een b-segmenter met lelijke wielen, ik zou ff bij Porsche gaan kijken voor een Macan.
Vanaf 155k… Allejezus dan moet je het toch wel heel graag willen. Ik ben echt benieuwd of het gaat verkopen.
De prijs valt me nog enigzins mee voor hoe extreem dit ding is/oogt. De eerste 500 zullen wel zo weg zijn, daarna moet ik nog zien of ze alle 1980 exemplaren slijten.
Dit zijn wel de speciaaltjes waarover over 30 jaar weemoedig naar teruggekeken wordt (ondanks de prijs). Kijk naar de Clio v6 uit het verleden, die was toen ook niet heel goedkoop en is nu zeer begerenswaardig. Gaaf dat Renault dit aandurft.
Maar dit is niets speciaals, een BYD Seal van 60K gaat ook onder de 4 sec naar de 100. Dus wat hou je dan nog over, een uitgebouwde kleine auto met plakplaatjes. Het origineel was echt bijzonder en blijft dat ook.
Het idee is dat deze auto net iets rapper door de bocht kan eh. Ik weet dat het steeds lastiger wordt om voor te stellen, maar hard rechtuit gaan is heel wat anders dan hard door de bocht kunnen.
Dat is te hopen, maar met een beloofd leeggewicht van 1450kg, alleen RWD en in-wheel motoren die het onafgeveerde gewicht wat omhoog helpen zou ik er geen geld op zetten dat een snelle Seal, Model 3 of i4 bijvoorbeeld dat niet beter doen. En wat te denken van de ongeveer half zo dure Hyundai Ioniq 5N?
Natuurlijk, een halo car met een compleet apart platform dat vanaf de grond anders is opgebouwd met top of the bill componenten is niet 1 op 1 vergelijkbaar met een standaard Chinees waarvan de fabrikant zelf al zegt dat ze bespaard hebben op bepaalde dingen om de prijs te drukken, veel goedkoper had ik hem ook zeker niet verwacht. Maar of deze met de tot nu toe bekende specs wel de belofte waarmaakt vergeleken met goedkopere EVs als je alleen kijkt naar hoe het rijdt en even negeert dat het een beperkte oplage met een custom platform is, dat zou ik niet zonder te testen durven te beweren.
Dus eerst maar eens afwachten hoe het rijd voordat we ons oordeel vormen. Renault kiest voor een ongebruikelijke set up omdat ze kennelijk denken dat dat een leuker rijdende auto oplevert. Ik kijk in ieder geval al uit naar de eerste tests door autojournalisten.
@lekkerlinksrijden: als je een auto reduceert tot hoe snel hij volgens specificatie van 0 naar 100 accelereert en dat afzet tegen de consumentenprijs, dan is er uiteindelijk altijd maar één juiste keuze. Misschien is dat op dit moment inderdaad die BYD Seal, of misschien wel een of andere MG, of nog iets heel anders.
Maar ja, al een miljoen auto’s lang is de Mazda MX-5 bij lange na niet de snelste auto op dat sprintje per euro… en toch weet ik wat ik voor de lol liever heb, een MX-5 of een BYD Seal.
Maar dan heb je het over een lichte auto die lekker strak op de weg ligt, deze zal niet echt licht zijn met een groot en zwaar accupakket in zijn buik. Plus bij de MX5 heb je ook het geluid van de motor en bij deze niet, dus vandaar dat ik mij afvraag wat hier nou zo speciaal aan is dat het de 160k rechtvaardigd
@lekkerlinksrijden: Jij komt met een boude stelling dat een BYD Seal (ik heb hem op moeten zoeken, ik geef het toe) deze auto bij voorbaat overbodig maakt omdat-ie sneller op 100 zit voor minder pegels. Mijn stelling is dat je op die manier een auto niet kunt afserveren: ik vind een auto leuk om te rijden of niet leuk om te rijden, en dat hangt niet aan één statistiekje.
Wat hier volgens mij speciaal aan is (nog voor ik het ding van dichtbij heb gezien): ongeveer alles. Dit lijkt een vrij unieke engineering-oefening, en die zijn nou eenmaal schreeuwend duur. Of dat ook een leuke auto oplevert gaan we meemaken, maar ik snap wel dat er zo’n prijskaartje aan hangt – en eigenlijk valt het me nog best mee (wat niet betekent dat het niet veel geld is). Ik durf er hoe dan ook al wel een biertje onder te verwedden dat dit in ieder geval leuker zal zijn om te rijden dan een BYD Seal (die ik ook nog nooit heb gereden). Ik vind het iets te gortig om er 50k op aan te betalen op basis van wat specs en foto’s, maar het zou me niet verbazen als het ding straks briljant blijkt te zijn en ik dan met mijn hoofd tegen de muur sta te bonken omdat ik er geen kan kopen.
De laatste clio v6 stond voor EUR 52.000 te koop nieuw in 2005. Een nieuwe gewone had je voor 12.500.
Deze kost niet 4x zo veel maar 6x zo veel als de gewone. Maar dan heb je wel iets leuks.
Ik dacht echt aan een bedrag van 500k voor deze auto. Zeer schappelijk. Te lekker om waar te zijn. Een koopje!
Een witte en donkerblauwe graag!
Allememaggies wat een geld! En hoe retro ook, het wordt astig om de cult status van de oude te evenaren.
Dat is nu al geevenaard als je het mij vraagt. 540pk. Zie dat maar eens te overstijgen met de godfather 1 & 2. Deze draait er rondjes omheen.
Daar draait de nieuwe 5 rondjes omheen. Ja, ven voor de duidelijkheid. Ik vind het lastig om te typen dus vergeef mij mij fouten.
Met zoveel koppel moet ie toch veel sneller naar de 100 flitsen.
@ttr6: Je probleem is tractie. Al heb je 20.000Nm, je moet ze aan de grond zien te krijgen. En bedenk: als je een ‘normale’ auto met 400Nm aan de krukas hebt, en je eerste versnelling is 4:1 en je eindreductie is 3:1, dan heb je ook 4800Nm aan de wielnaven (aandrijfverliezen even daargelaten).
Wachten op de eerste 2026 yt filmpjes waar er eentje om een paal gevouwen of brandend wordt gepresenteerd. Of, krijg je er van Renault / Alpine een gratis ‘rijstijlcursus’ bij geleverd?
Ik snap toch niet helemaal waarom er niet ook een motor op de vooras zit. Natuurlijk is dat het concept, maar de oorspronkelijke Turbo was ook lastig om in te rijden, waarom dat herhalen….. met 4wd zoumik het ding nog serieus overwegen ook.
Dit lijkt nu op dit moment veel, maar kijk eens over 10 jaar. Flop de 8k bereikt. Dan ga jezelf haten had ik hem maar als eerste.
Voor dat geld dan maar een Originele 5 GT Turbo phase 2
Weer een stel mafketels die een electrisch hok de naam turbo mee geven.
Hopen dat ze net zo snel gaan afschrijven als een EV Porsche, dan is er niks aan de hand.. (ben bang dat deze beter hun waarde vasthouden)
Voor dat geld rij je M5 😎
Over 20 jaar blijkt het een koopje geweest te zijn.
Net zoals een Clio V6 phase2 voor €20-25k eens kon of een Williams voor €7,5-10k.
Renault denkt vast ook.. als Porsche het kan met een 911R destijds of een 997.2 GT3 4.0 RS kunnen wij ‘t ook.
Met 4000koppel zul je ongetwijfeld KLEVEN aan de weg.