
Aaaaaand it’s gone…
We kunnen het niet anders brengen: de Renault 5 Turbo 3E is duur. Zo is de elektrische mini-supercar 5,5 keer zo duur als zijn bloedverwant, de Renault 5 E-Tech. Maar de brede EV kost ook meer dan een nieuwe M3 Sedan of M4 Coupé. Het heeft 500 dolenthousiaste klanten er niet van weerhouden om een elektrische 5 Turbo te bestellen.
De vlugge Renaults vlogen de deur uit. Dat maakt Fabrice Cambolive bekend op zijn LinkedIn-pagina. Cambolive is Chief Operating Officier, wat hem de op-een-na hoogste pief binnen het Renault-bestuur maakt. Alleen Luca de Meo staat boven hem in de pikorde.
De COO schrijft: ”Breaking news! Maar een paar uur na het openen [van de reserveringen] hebben we al 500 reserveringen voor de R5 Turbo 3E binnen – plus 200 uit ons dealernetwerk dat een sleutelrol speelt in dit innovatieve project. Het enthousiasme is zichtbaar, net als de vraag. Alles wijst erop dat de tot 1.980 gelimiteerde exemplaren snel worden opgeëist, dus reserveer nu om teleurstelling te voorkomen!” Het blijft toch een verkoper hè.
De echte prijs van de Renault 5 Turbo 3E
Er hebben zich dus nu al 700 man gemeld die prima ruim anderhalve ton kunnen missen voor een hete Renault-EV. Daarmee is de eerste batch van de Renault 5 Turbo 3E helemaal uitverkocht. De eerste 500 hiervan betalen 50.000 euro aan en maken later de overige € 105.000 over.

De daaropvolgende klanten gaan meer betalen. ”Er worden maar 1.980 exemplaren van de Renault 5 Turbo 3E gemaakt en de adviesprijs bedraagt naar verwachting € 160.000 (inclusief btw, exclusief opties en maatwerk)”, schrijft Renault Nederland. Die € 160.000 is nog zonder opties en personalisering. Het is afwachten of de 5k duurdere prijs wat gaat doen met de verkoopsnelheid.
Specificaties van de Renault 5 Turbo 3E
Renault verwerkt twee in-wheel elektromotoren op de achteras die samen 540 pk en 4.800 Nm produceren. Dankzij een 800V-architectuur en een 70 kWh batterij is hij niet alleen snel in ontladen (0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden), maar ook weer lekker vlot bij het opladen. Van 10 naar 80% laden kan in 15 minuten.
De club van 700 Turbo-klanten wordt ergens volgend jaar gebeld om eens langs te komen voor de opties en personalisering. Daarin grijpt Renault terug op het verleden. Tinten van vroeger maken hun rentree, zoals Rouge Grenade of de zwart-geel-witte kleurstelling waarmee Renault de Tour de Corse van 1982 won.

Wie de Renault 5 Turbo 3E in levende lijve wil ontmoeten, kan binnenkort langsgaan in Rotterdam. Na de reserveringsfase staat de EV in een RNLT-store in Parijs, Brussel, Berlijn, Milaan, Madrid, Londen, Riyadh en dus ons eigen Rotterdam. Later is ie van 10 tot 13 juli ook te zien op het Goodwood Festival of Speed. Mocht je naar dat auto-evenement gaan, vergeet dan niet je ETA!





Gefeliciteerd bommetje!
Een donkergroene met zandkleurig alcantara graag.
Hoekig, breed en bruut, zoals het hoort bij een 5 Turbo.
Wat een heerlijke bak zeg.
Super leuk! Gun het Renault ook echt.
Duur is maar relatief. Ik vind 160.000 euro voor zo’n unieke auto eerlijk gezegd helemaal niet duur. Zeker als je het afzet tegen andere auto’s die je rond die prijs kunt krijgen. Als BMW man zou ik serieus twijfelen tussen deze auto en een M3 en dan neig ik voor deze auto te gaan.
Toen de Renault Clio V6 uitkwam kostte het 100.000 gulden en vonden velen het belachelijk. Nu meer dan 25 jaar later is het in prijs gestegen. Ik weet zeker dat het ook met deze auto gebeurt. Dus je kunt het ook zien als investering. Waar je op een M3 of AMG geld verliest, zal je geen geld verliezen of zelfs geld verdienen aan deze auto.
Kan maar 1 ding bedenken als reactie: krankzinnig voor die prijs. Ik zou het er never nooit voor kopen, hell ik zou het niet eens voor de aanbetaling kopen….
Voor alleen de aanbetaling zou dit echt een no-brainer zijn. Direct op de oprit.
Te veel petrol gedronken zeker? Voor die aanbetaling koop ik er 4. Jij bent gek.
Dat is toch prima, ik zou voor dat geld liever een auto hebben die veel langzamer is maar met meer emotie, zoals een E92 M3, of een C63 AMG ofzo, lekkere brute bak met een heerlijke bak herrie ipv saai zoemend en verder geen enkel gevoel erin zoals elke andere EV….
Gezien de edit niet werkt: ik zeg E92 M3 en C63 AMG ivm de aanbetaling 50K, voor het volledige bedrag is het een nog veel makkelijkere keuze voor ander leuk spul (gallardo, 599,GT3’s etc)
*hogere prijs
Misschien leuk speelgoed, maar voor hoelang.
Het zal snel zijn daar dat het een EV is, maar de beleving zal toch heel anders zijn.
Dus een snelle stofzuiger is leuk, maar doe mijn maar iets met meer emotie en beleving.
Beleving zit in de bestuurder. Als je daar vibraties, schokken en stank voor nodig hebt kun je zo’n kerstboompje aan de binnenspiegel hangen, een horkerige rijstijl en een vibrator in je kont steken. Maar vlot en soepel rijden is zonder die hulpmiddelen ook een prettige beleving, misschien nog wel prettiger dan met vibraties, schokken en stank.
Precies, doe mij maar een veel oudere auto met een dikke V8 ofzo voor dat geld
Super gaaf dat Renault dit gewoon in productie maakt. Complimenten.
Je krijgt och het gevoel dat alle andere fabrikanten hun eigen toekomst omzeep helpen door te denken dat mensen straks een auto alleen als vervoersmiddel zien.
De emotie is ver te zoeken bij de meeste.
Hier wordt je weer blij van!!
Met bijbehorende typenamen idd.