
En dan bedoelen we natuurlijk niet één Renault 5, maar een hele vloot.
Zoals je wellicht weet is het stroomnet een beetje overbelast in Nederland. We zijn nu op het punt dat de overheid aan het smeken is of we alsjeblieft niet allemaal tegelijk stroom willen verbruiken tijdens de piekuren. Maar dat is niet echt een structurele oplossing. Wat potentieel wel een oplossing kan zijn, of een deel daarvan: Vehicle-to-Grid. EV’s kunnen het stroomnet namelijk niet alleen bélasten, maar ook óntlasten.
V2G was tot op heden vooral toekomstmuziek, maar de gemeente Utrecht heeft er nu werk van gemaakt. Onder de noemer ‘Utrecht Energized’ wordt er een hele vloot Renault’s ingezet die stroom terug leveren aan het net. Dit project is een samenwerking tussen de gemeente Utrecht, Renault, MyWheels en We Drive Solar (die zorgt voor de laadpalen).




Renault levert in totaal 500 auto’s, waarvan nu de eerste 50 exemplaren in gebruik zijn genomen. Dit zijn allemaal Renault 5’s, maar er volgen ook nog andere modellen. Nog lang niet alle EV’s zijn in staat tot bidirectioneel laden, maar die van Renault dus wel. De auto’s worden ingezet als deelauto van MyWheels.
Renault wil graag dat Vehicle-to-Grid op grotere schaal wordt toegepast, maar ziet nog wel obstakels “Om het volledige potentieel van V2G te benutten, moeten we bestaande barrières wegnemen – van het aanpassen van fiscale regels en netwerkkosten tot het bevorderen van internationale operabiliteit en het vereenvoudigen van certificeringsprocessen,” zo luidt de oproep. Dat lijkt ons een puik plan.





Correct me if I’m wrong, maar als ik het goed begrijp gaat je auto dan uit de accu stroom terugleveren aan het stroomnet? Dan kom je dalijk bij een auto met lege accu terug als je hem aan de laadpaal hebt hangen.
Stel je voor dat je met een benzineauto gaat tanken en in plaats van dat je tank volloopt loopt hij leeg. Dat is toch te zot voor woorden? Of ben ik dan te kortzichtig?
Ik denk dat je het te veel bekijkt als “ik wil nu vertrekken” wat je zou hebben met tanken. Dit gaat over traagladen, wat normaal je auto wegzetten is en traag laten bijladen terwijl je iets anders doet. Het grootste piekmoment is traditioneel avonds. Als al die Renault’s dan een paar kwh terugleveren aan het net en vervolgens iets later terugbijladen op de momenten dat er minder vraag is aan elektriciteit gaat dat al heel veel doen qua netoptimalisatie en ga je dat amper merken buiten dat je auto’s iets later is opgeladen. Moeten er wel voldoende laadpalen zijn dat de auto iets langer eraan kan hangen, en gaan er inderdaad duidelijke regels/voorwaarden zijn zodat dit geen hindernis wordt (bijvoorbeeld enkel als de batterij soc > x% is voor noodgevallen).
Er mist cruciale informatie in dit artikel. Nu.nl geeft zowaar completere info:
“De deelauto’s zullen hun accu’s nooit helemaal laten leeglopen, benadrukt MyWheels. Het blijft dus mogelijk om spontaan in een deelauto te stappen. Als een auto is gereserveerd, zorgt het systeem ervoor dat de batterij bij vertrek vol is.”
Oftewel, stilstand en niet gereserveerd=terugleveren en legere accu voor mensen die niet kunnen plannen. Die kunnen dan meteen een ongeplande laadstop doen want die zijn waarschijnlijk toch al te laat.
Gereserveerd=opgeladen op de starttijd van de reservering.
Lijkt mij een prima oplossing!
Spijker op zn kop: Als er 2 zaken zijn waaron dit blogje niet uitblinkt, zijn dat; complete info en technische inhoud
Dat weten we als vaste lezers wel. Maar toch blijven we hier terugkomen
Ja, dat is te kortzichtig. Wat auto’s vooral doen is stil staan. Heel veel tijd om te ontladen, en te laden op momenten dat dat uitkomt. Je moet natuurlijk wel goeie afspraken maken over het tijdstip waarop de auto in ieder geval weer voldoende vol is, en iets over kosten/gebruik/veroudering van de accu’s.
En de directeur van de netbeheerder door wiens gepruts dit nodig is wordt de komende jaren voor straf achterin zo’n Renault 5 vervoerd…
Het is een pleister, geen oplossing.
Gepruts? Jij denkt dat dit een noodoplossing is voor een ‘lokaal probleem’ is door gepruts? Heel de wereld is aan het testen met V2G. China, VS, Japan, Australië en ga zo maar voort. Auto’s zijn enorm veel uren op de dag gewoon nutteloze objecten met een gigantische batterij. Er wordt geregeld aanzienlijk betaald door elektriciteitsproducenten om toch aub maar elektriciteit van het net te nemen omdat er een enorm overaanbod is aan groene energie waardoor groene investeringen ook steeds minder rendabel worden en er steeds meer kunstgrepen nodig zijn zoals het uitschakelen van omvormers. Een paar uur later betaal je je dan weer de volle pot voor elektriciteit. V2g biedt gigantische mogelijkheden om het net te stabiliseren en veel meer groene energie te gebruiken die op de piekmomenten qua productie niet gebruikt kan worden.
Ja dit is een noodoplossing voor gepruts. 10 jaar terug was er altijd overal voldoende stroom en werkte het feilloos. Toen kwamen zonnepanelen en elektrische auto’s en ging de plek van opwekking van alleen energie centrales aan het hoogspanningsnet ook maar bedrijven en huizen in woonwijken en met elektrische auto’s kwamen er groot gebruikers bij in de woonwijken. Dat kan allemaal prima maar dat vergt wat aanpassingen aan het net maar dat deden de netbeheerders helaas niet.
De optimale situatie is dat de zonnestroom gebruikt kan worden voor de industrie en dat je elektrische auto gewoon op elk moment aan de stekker kan en gaat laden en nooit gaat ontladen (dat is absoluut noodzakelijk om de meer conservatieven en angstigen de overstap naar elektrisch rijden te kunnen laten maken).
Dus v2g is inderdaad niet meer dan een tijdelijke noodoplossing, voor landen met een gammel elektriciteitsnet (niet geheel toevallig vallen de landen die je opnoemt daaronder).
Ja en Nee, imho. Als er 1000 keer zoveel auto’s komen lukt het je ook niet om 1000 keer zoveel wegen aan te leggen. Met het net net-zo. De oplossing zit dan ook in slimmer gebruiken.
Of je het niet op sterkte zijn van het net gepruts kan noemen vraag ik me af. Ik denk dat het erger is; men heeft dit wel aan zien komen maar was niet bereid het bonnetje te nemen. Dus gewoon door laten escaleren totdat het probleem zo groot is dat iedereen ‘probleemeigenaar’ en daarmee ook oplosser wordt.
Je hebt werkelijk geen flauw idee waarover je praat, en roept vervolgens maar wat om je punt te maken. De landen die ik opsomde en Europa hebben de meest betrouwbare elektriciteitsnetwerken ter wereld.
https://www.statista.com/statistics/268155/ranking-of-the-20-countries-with-the-highest-quality-of-electricity-supply/
Dat er 10 a 15 jaar geleden minder dergelijke problemen speelden is normaal voor een maatschappij in volle klimaattransitie. Dan kan je ook auto’s bannen want vroeger werden er minder mensen aangereden. Maar, ondanks dat er ongetwijfeld ook nog werken aan het net moeten gebeuren, gaat dit niet oplossen dat vraag en aanbod gewoon onvoldoende matcht. In het weekend is er amper industrie. De zonne-energie is een heel variabele energievorm met maar één zeer beperkte opwekking in de morgen tot het maximum rond de middag en vervolgens opnieuw het omgekeerde. Wind energie van hetzelfde is ook heel variabel. En vervolgens is er een redelijk constante vraag tijdens de dag en een heel grote piek s morgens en s avonds. Ofwel gaan we extreem veel geld moeten pompen in een heel duur electriciteitsnetwerk zodat iedereen als een hersenloze tussen 17u en 20u zijn auto kan opladen, de warmtepomp kan opzwieren, koken, de droogkast en vaatwasser opzwieren en dit natuurlijk gezien de korte duur en de verminderde capaciteit van de zon volledig met gas en kolen, en gaan we de rest van de dag geregeld onze groene energie “toeknijpen”, eveneens met inachtname dat we dan hele grote delen van het land tegelijk moeten openleggen voor werken, ofwel gaan we inventiever te werk en proberen we de levering meer te verschuiven afhankelijk van nood in combinatie met geleidelijkere vernieuwing van infrastructuur.
“dat is absoluut noodzakelijk om de meer conservatieven en angstigen de overstap naar elektrisch rijden te kunnen laten maken”
Je klinkt nu zelf als een conservatieve, totaal angstig voor elke vorm van verandering met uitspraken als “vroeger ging het beter” en “ik pas mij niet aan, al de rest moet zich maar aanpassen”
@mashell: Is wel een hele stevige pleister. Gemiddeld verbruik in heel Utrecht is 8gWh per dag. 500 R5jes die maar 5kWh leveren voor een uur is 2,5gWh aan stroom. Daar kan je best wat instabiliteit mee rechttrekken…
5kWh x500 is 2,5MWh en niet 2,5GWh
Is het de schuld van de netbeheerder dat de zon overdag schijnt en mensen massaal stroom gaan gebruiken als ze thuis komen?
Het is de schuld van de netbeheerder dat toen mensen massaal zonnepanelen gingen instaleren en elektrische auto’s gingen kopen ze zich niet afgevraagd hebben “wat dat betekent dat voor ons?”. Want die zonnestroom overdag moet naar het industrieterrein kunnen en er moet s’avonds meer stroom de wijk in kunnen om de 65″ TV’s te voeden, de inductie kookplaten te laten gloeien en de elektrische auto’s te laden. Dat is waar het probleem zit en dat is gewoon technisch op te lossen maar de netbeheerders begonnen daar veel te laat mee.