• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet

Auteur: RubenPriest, gepost 27 november 2024 om 08:38 – 28 Reacties

Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet

Nou komt het hoor. Utrecht gaat het overbelaste stroomnet aanpakken.

Stroom en Utrecht is so hot right now. De twee vinden elkaar veel te leuk, waardoor de vonken ervanaf spatten. Dit brengt de nodige problemen met zich mee. Denk aan laadpalen die op zwart gaan. Toch lullig als de batterij van je elektrische auto leeg is. Maar niet getreurd. Utrecht heeft een oplossing gevonden en het zit hem in de deelauto.

Utrecht stroomnet

De gemeente Utrecht wil de elektrische deelauto’s van MyWheels gaan gebruiken om energie op te slaan. Het zijn als het ware rijdende batterijen. Op specifieke plekken waar nodig kan de elektrische auto de energie tijdelijk opslaan, om dit later weer terug te geven aan het net wanneer nodig. Op deze manier kan het overvolle stroomnet ontlast worden.\

Het is een partnerschap tussen MyWheels, Renault en We Drive Solar, waarbij de betrokken partijen de handen ineen slaan. De elektrische deelauto’s van MyWheels zijn goed voor 10 procent van de benodigde flexibiliteit voor het stroomnet in de regio Utrecht.

Die Renault Zoe MyWheels gebakjes zijn niet modern genoeg om deze klus te klaren. Het gaat hier dan ook om gloednieuwe voertuigen, vanaf volgend jaar maart gaat het project van start. De nieuwe auto’s betreffen de Renault 5 en Renault 4 E-Tech. Twee toch wel leuk ogende auto’s die in elk geval het straatbeeld van Utrecht opvrolijken met hun aanwezigheid. En dan doen ze nog een nuttende taak ook.

Utrecht is niet de enige regio met een overbelast stroomnet. Het is een groeiend probleem in Nederland. Steeds meer zaken verlopen elektrisch, waardoor het stroomnet op piekmomenten het moeilijk heeft. Denk aan een uur of 18:00, waarbij de vaatwassers aanstaan. Mensen wellicht een wasje aanzetten. Elektrisch koken. De elektrische auto bij thuiskomst aan de laadpaal hangen. De elektrische deelauto’s moeten met hun batterij een stukje helpen om het stroomnet wat verlichting te geven.

Ook interessant!

  • volgende Clio
    De volgende Clio kun je in Utrecht gebruiken
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen
  • Utrecht autohaatstad
    Utrecht wil echt autohaatstad Nummer 1 worden
  • gratis
    BREEK! Laadpalen in Utrecht gaan op zwart!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

deelauto, Elektrisch, ev10daagse-2024, opladen, Renault, utrecht

Vorig bericht: « Manhart M3 Touring: mag het een onsje meer zijn?
Volgend bericht: Hier is uw pakketje »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    27 november 2024 om 08:45

    Leuk idee maar dit is lijkt mij niet genoeg toch.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      27 november 2024 om 09:02

      Niet genoeg misschien, maar wel een bijdrage. En daarom heel zinvol

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        27 november 2024 om 10:30

        Ja, klopt. Het gaat om de pieken opvangen en die pieken opvangen kun je met deze methode flink op gang brengen. Schijnt veel voordelen te hebben, zowel lagere prijs als meer uitbreidingsmogelijkheden voor de industrie.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        27 november 2024 om 11:28

        Druppeltje, gloeiende plaat.

        Login om te reageren
        • gekketurbo zegt

          27 november 2024 om 20:07

          Statistisch gezien is 10% van de benodigde capaciteit significant groter dan de druppel. Volgende stap is dit doorvoeren op de rest van het elektrische wagenpark. Dan zit je zo op 50%…

          Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      27 november 2024 om 12:50

      Ik heb dit idee ook al een tijd geleden bij mijn eigen gemeente aangedragen.
      Veel aansluitingen maken met lagere laadsnelheden zodat auto’s gebruikt kunnen worden voor opslag van overschotten en teruggave.
      Als volgende stap zou ik als gemeente Utrecht gaan praten met de grotere consultancy bedrijven in de gemeente. Veel auto’s die de hele dag in de parkeergarages of parkeerplaatsen staan. Steeds vaker elektrisch afgedwongen door de lease.

      Login om te reageren
  2. pignon zegt

    27 november 2024 om 09:01

    Prima dat de auto zo naast vervoermiddel een andere functie krijgt. Dat V2G is echt een groot pluspunt van de R5/4

    Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    27 november 2024 om 09:46

    Goed idee, maar eigenlijk is het probleem ontstaan omdat iedereen van het gas af moest toch?

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      27 november 2024 om 14:51

      Onder andere, toen iedereen daarna nog in een accubak gedwongen werd waren pas echt de rapen gaar!!
      En dan bedoel ik de spreekwoordelijke rapen heh!

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        28 november 2024 om 07:45

        @poulusma

        Ja. Echte rapen zou raar zijn. Dan heb je de poppen aan het dansen. SPREEKWOORDELIJKE poppen hè?

        Login om te reageren
  4. rulefollower zegt

    27 november 2024 om 09:50

    Ik wist niet dat de Renault 5 meer dan 3,7kW kon teruggeven. Primeur, ik was al langer op zoek naar een auto die je als huisaccu kan gebruiken. Maar de autofabrikanten zijn niet gek, die geven geen garantie op thuisbatterij spelen. Na een paar jaar komen met een claim van een uitgewoonde batterij van een auto waar 3000 km op de teller staat.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      27 november 2024 om 12:09

      Volgens mij is er ook nog geen enkele wagen die effectief als thuisbatterij (V2H) of zelfs V2G gebruikt kan worden. Veel modellen zijn ermee aangekondigd maar altijd met een smoesje dat ze er nog mee bezig zijn, dat er nog geen dergelijke gehomologeerde laadpaal is enzovoort

      Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    27 november 2024 om 09:57

    Is een andere goede oplossing misschien om al die laadpalen tot een uurtje of 22:00 heel laag te laten draaien en daarna volle kracht.. die auto’s staan er toch de hele avond en nacht..

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      27 november 2024 om 10:32

      Als het ’s nachts waait wel, of stroom van kerncentrales (kunnen niet uit). Maar anders ben je fossiele brandstoffen aan het verbruiken (aardgas, steenkool) om je auto op te laden.

      Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    27 november 2024 om 10:12

    Het zou natuurlijk kunnen helpen om niet met z’n allen om 18.00u én een vaatwasser én de wasmachine op te zetten, terwijl de frietjes nog in de friteuse liggen, de steak op de inductieplaat aan het schroeien is en de groentjes in een schaal in de oven liggen te garen terwijl je de auto ook nog even van 17u tot 21u wilt schnellladen zodat die ‘s ochtends om 7u zeker vol is.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      27 november 2024 om 10:39

      Dat helpt, maar niet zoveel. Zeker doen, al zal maar een kleine minderheid te motiveren zijn. ’s Nachts laden en overdag bijladen op het werk is het beste. ’s Nachts is er weinig vraag en kun je laden met windstroom als het waait (meestal waait het ’s nachts minder hard i.v.m. lagere temperaturen) en overdag (10-18h, afhankelijk van het seizoen) heb je vaak een overschot aan zonnestroom. Dus ook goed. Noot: Auto’s die thuisladen zijn het equivalent van de droger, de wasmachine, de vaatwasser en de stofzuiger op vol vermogen tegelijkertijd. Dus thuisladen is vaak de grootste verbruiker met grootste piek.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      27 november 2024 om 12:12

      Denk dat hier ook de grootste winst zit. Straf laden tijdens piekmomenten af en beloon laden tijdens de overige momenten. Beloon ook trager laddn. In België heb je hiervoor al deels het capaciteitstarief maar de penalisatie is wel beperkt.

      Login om te reageren
    • quincy zegt

      27 november 2024 om 13:55

      Ik snap je punt, maar met een maatschappij die vooral is ingericht op van 08.00u tot 18.00u van huis zijn voor werk, krijg je nou eenmaal dat soort situaties. Als je thuis komt moet er gekookt worden (wat overigens ook nog eens aangemoedigd/verplicht is niet meer op gas te doen) en wil je die (tweede) was draaien (want die moet ook nog eventueel in de droger). De vaatwasser en auto is mijn inziens eenvoudiger om later te doen, maar ook daarvoor moet het passen in je avond schema.
      Tuurlijk moeten we naar een oplossing werken. Maar het beboeten, zoals wordt aangedragen door iemand anders, vindt ik ook gek. Dat voelt toch een beetje zoals het willen beboeten tijdens files.
      Zorg er dan als overheid eerst voor dat het niet perse nodig is (motiveer werkgevers voor andere tijden). Zoals het nu gaat is het constant de hardwerkende man die overal extra voor moet betalen, terwijl dat extra betalen vooral komt doordat we braaf dingen doen die zonder hen inbreng zijn bedacht, opgelegd en/of geregeld.
      Maar ja, visie en lange termijn verwachten van kabinetten die dat al veel te lang niet hebben en nastreven is nutteloos.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 november 2024 om 14:18

      Is het niet dat om 18:00 de stroomvretende fabrieken en kantoren stil liggen en dat er dus niet meer stroom gevraagd wordt maar gewoon ergens anders en dat dus niet minderen de oplossing is maar het mogelijk maken van een andere verdeling, dus gewoon dikkere kabels in de wijken?

      Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    27 november 2024 om 11:36

    De renault moet je juist daar NIET voor hebben, want die heeft garantie op stroom EGRESS & INGRESS… Na 3 maanden als thuisaccu is de garantie op.
    Bovendien, TENNET blokkeert actief mensen die stroom opslaan en afgeven opzettelijk. Want dat zou het net destabiliseren, hoe verzin je het…

    Sterker nog, ik vind dat TENNET dit ZELF zou moeten doen. dat is namelijk de taak van zo’n stroomboer… zorgen dat het net 230/240V blijft op 50Hz… en niet zoals vroeger toen landen als voormalig tjechoslowakije en oekraine gratis stroom zaten af te tappen door hun netwerk op 48Hz te laten draaien waardoor miljoenen aan watt gratis naar oost-europa gingen. wat TENNET dus maandenlang niet eens zag… totdat mensen gingen klagen dat hun wekkers en magnetron/oven klokjes gingen achterlopen.

    deze club zit dus actief mensen met een thuisaccu te zieken…

    Login om te reageren
    • superfred zegt

      27 november 2024 om 19:42

      Tennet ziekt helemaal niemand en blokkeert ook niemand. Wat ze wel doen, zijn de mutaties op de onbalans markt met een vertraging van 5 minuten communiceren om partijen die met een thuisbatterij energieleverancier willen spelen de wind uit de zeilen te halen. Als teveel partijen dat gaan doen is dat namelijk ook slecht voor de netbalans.

      Dit energieleverancier spelen kan wel werken hoor en ook nuttig zijn, maar dan middels een sturing vanuit tennet. En dat mist nog momenteel.

      Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    27 november 2024 om 12:25

    Gewoon een verlengsnoer van je V2L naar je huis, ze maken toch reclame dat je een airfryer op je auto kunt aansluiten, je thuisverlichting kan daarna ook, of TV kijken.

    Login om te reageren
  9. rogerzz zegt

    27 november 2024 om 12:43

    Leuk als grofweg 100 auto’s 3,7 kW terugleveren op de piekmomenten, zeg tussen 17:00 en 19:00 zonder zonnestroom met veel vraag. En als dan 5000 EV’s terugkomen van werk en met 11 kW willen laden dan is dat helemaal in balans..

    Kunnen we geen kerncentrale in Utrecht neerzetten? Fleurt het helemaal van op. Ook als er geen wind of zon is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 november 2024 om 14:21

      Als er nu een plan is voor een windmolen komen de tegenstanders van heinde en verre, wordt er meteen een stichting tegenwind opgericht en worden er niet wetenschappelijk bewezen gezondheidsclaims en subjectieve zaken als landschapsvervuiling bijgesleept. Kun je je voorstellen hoeveel groter het protest tegen een geplande kerncentrale zal zijn?

      Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    27 november 2024 om 15:53

    dus deelwagens hebben die je tussen bepaalde uren niet zal kunnen of mogen gebruiken?

    Login om te reageren
  11. zjos zegt

    27 november 2024 om 20:08

    Volgens mij is het toch de bedoeling dat ook een accu van een EV deelauto zo vol mogelijk moet zijn en niet half leeg getrokken op het moment dat je hem nodig hebt of zie ik iets over het hoofd ?

    Login om te reageren
  12. denniyo zegt

    28 november 2024 om 12:47

    Dus dan krijgen we straks in de overvolle straten van Nederland, waar al te weinig parkeerplaatsen zijn om het huidige wagenpark te parkeren, allemaal volle parkeerplaatsen met auto’s die door niemand gebruikt worden?

    Kun je dan niet beter gewoon zoals vroeger van die stroomkastjes plaatsen in de straten en daar de stroom opslaan zodat je in ieder geval niet nog minder parkeerplaatsen hebt in de straat?

    Of denk ik dan weer iets te makkelijk?

    Login om te reageren
  13. denniyo zegt

    28 november 2024 om 12:59

    Dus als ik het goed begrijp, dan hebben we straks in de overvolle straten van Nederland, waar nu al niet genoeg plek is om het huidige wagenpark te parkeren, allemaal auto’s staan die door niemand gebruikt mogen worden omdat ze stroom aan het terugleveren zijn aan het stroomnet?

    Kun je dan niet beter net zoals vroeger overal van die stroomkastjes neerzetten zodat je op zijn minst nog gewoon je auto in je eigen straat kunt parkeren?

    Of denk ik dan iets te makkelijk?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North