Ziehier: het eerste concept-design van Renault’s nieuwste tekenbaas Laurens van den Acker. Een best wel sportief ogende prototype waarin ze ergens een elektromotor hebben verstopt.
In de aanloop naar de Autosalon van Parijs heeft Renault zojuist deze concept-auto genaamd DeZir (spreek uit: Diesaijurrr) onthuld. En ze laten meteen een beetje zien van de design-richting die de Fransozen op willen gaan. Achterin ligt een 110 kW (150 pk) sterke elektro-tor. 0-tot-100 schijnt deze stille sportwagen in zo’n 5 seconden te kunnen doen. Dit achterwiel aangedreven autootje heeft een gewicht van 830 kilogram en de CW-waarde is lekker laag gehouden, namelijk 0.25.
Met volle accu’s schijn je zo’n 160 km ver te komen. Hoewel, echt ‘ver’ is dat natuurlijk niet te noemen. De accu’s vervolgens weer opladen kost je 8 lange uren. Tenzij je aan 80% genoeg hebt, dat zit er na 20 minuten alweer in, mits je een snellader bij de hand hebt. Oh, en de accu is achterin verticaal geplaatst. Renault heeft ook een soort ruilsysteem bedacht, waar je de lege accu direct kan omruilen voor een volle.
Aan de binnenkant heerst er een vrij hoog gadget-gehalte. Je kent het wel, futuristische systemen die nog net niet in staan zijn om volledig zelf te rijden. Om hiervan geen silent killer te maken heeft Renault een speciale ‘audio-handtekening’ laten ontwikkelen. Denk hierbij aan vroemvroem-geluiden uit wat speakertjes. Vanaf 30 september staat-ie in Parijs.
UPDATE: Hierrr een video van deze elektro-car.
wow, heel netjes en ziet er strak uit
waarom staan er eigenlijk foto’s van de audi a6 onder?
Tof concept, helaas nog niet levensvatbaar met de huidige electro technologie (8 uur opladen? gtfo) en 150pk is wat karig met zulke extreme looks.
Overigens, verkeerde gallery erbij, jongens? Ik zie niet in wat een A6 hier mee te maken heeft :P
Ik vind hem op de foto’s wel een beetje op een a6 lijken, verder wel mooi.
@Mich: Audi a6?
Wooh, mooi vormpje en een mooie kleur. Doet het vast goed op de stand. Nu maar eens kijken hoe spannnend die productiemodellen gaan worden. Dat kan bij renault weer wel wat beter zoals de megane met het kontje en de avantime, echt een aparte bak.
goeie foto’s
Mooie gallery ook!
ik las het net op Autoweek, zeker een vette auto. en maar 800kg!!
ricardo heeft zijn koffie vandaag nog niet gehad.
ontoppic: hier zie je over 15 jaar pas wat van terug.
@Laue: jawel, maar ik ga nog ff een bak halen. ;)
en daar is de goede gallery:D
Gallery is gefixt! http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Renault/DeZir/
Doe de electromoter eruit, steek er de 2.0Turbo van de Megane RS250 achter de voorstoelen en voila, de nieuwe Alpine is geboren :D
In het Alpine-blauw dan wel :p
@Waxweazel: Ideetje! Maar nog beter misschien, steek de 2.0 ERBIJ. Een lichtgewicht hybride sportauto met MR lay-out en Renaults ervaring op lichtgewicht stuurgedrag?
Zeer graag!
Dus onze Laurens is stiekem een beetje verkikkerd op de huisstyling van Audi? Vandaar die R8-achtige sideblades? :P Ik kan het alleen maar toejuichen.
Als dit nou doorontwikkeld wordt en ze zo nuchter zijn er een dieseltje in te lepelen puur voor het opladen, wordt het een stuk speelser dan bijv. een CR-Z. Want er zal wel een flinke bak koppel in zitten :)
Vette auto op de deuren na, de ene gaat anders open dan de andere :S
Op de neus na, pracht wagen :d
Welke Renault? Ik zie alleen maar foto’s van een iets andere Audi R8.
@AlfaGTV:
Ik niet hoor. De voorkant is dezelfde vorm als een Lotus Elise/Exige (alleen mist hij de lampen). De daklijn is van een Koenigsegg. De zijkant van een Audi R8 en de achterkant van die coachbuild die hier een tijd geleden voorbij kwam (ik dacht van Zagato).
Een goede designer is Laurens zeker, alleen jammer dat geen enkel ontwerp een echte merkuitstraling heeft. Het is allemaal “futuristisch” en niet echt uitgeproken. Als je de ontwerpen voor Mazda in het rijtje zet met deze, is het een “Van den Acker DeZire” en een “Van den Acker Ryuga”, enz.
Ik bedoel maar te zeggen, afgezien van het logo is het niet een Renault, Mazda of wat dan ook…
Een echt Renault gevoel geeft het concept me niet, maar wat een Renault ontwerp zou zijn weet ik ook niet zo heel goed te duiden de laatste tijd. Toch is het erg mooi en vooral eenvoudig met ronde vormen. Dat logo op de voorkant is weer een tikkeltje overdone.
Hopelijk gaat Renault wat verder dan Mazda met het invoeren van Laurens’ designtaal, want bij Mazda zijn ze niet verder gekomen dan die rare veeg in het zijpaneel van de Mazda5. Typisch Van Den Acker, maar wel briljant. Mooiste Renault sinds tijden.
Mix van Murcielago, Veyron en Audi R8.
Niet dat dat verkeerd is..
Had net zo goed een Citroen concept kunnen zijn.
Wel een vet concept en mag zo uitgebracht worden.
sexxyy maar knikker dat elektro geval er uit en die er een leuke v6 in:P dan is het de perfecte renault ^_^
ik heb een slechte ervaring met de electronica van renault ik ben benieuwd of ze ervan geleerd hebben
Accu ruilsysteem, dat wordt de tussenvorm tot dat we echt ?SNEL kunnen laden
ziet er wel goed uit! alleen komt er ook een versie met meer kracht/pk/elektriciteit?
Tesla eat your heart out!
Wel knap zo’n laag gewicht met accu’s (a 150-200kg)
nieuwe Alpine??
Eigenlijk wel heel erg slim dat accu-ruilsysteem. Nu nog een standaardisatie van die accu’s en een dit wordt nog echt levensvatbaar. Ik bedoel… effe van de weg af om een accu te wisselen elke 150km, het is nog niet vergelijkbaar met tanken elke 500-600, maar acceptabel als je dan direct weer verder kan.
opvolger voor de c2?
@astonfreak: op volger voor de twingo?
Kijk Audi, zo had die zijplaat op de R8 nou wel “gewerkt”.
pracht ontwerp, laat de volgende conceptjes maar komen
Laurens was trouwens nog niet helemaal klaar met het wybertje
alpine jan,
zou best eens kunnen dat dit een verwijzing is naar een mogelijke nieuwe alpine in de toekomst. Is in ieder geval wel een lichtgewicht sportauto en daar stonden alpines vroeger om bekend.
renault + elektronica is in het verleden al niet zo’n goede combinatie gebleken.
en dan neem je een renault met alleen maar elektronica
@Bas K
accu ruil systeem gaat sowieso niet werken. Dan moet de accu bereikbaar zijn en eenvoudig demontabel (binnen 5 minuten). Daarnaast moet elke auto dezelfde accu gebruiken. En moeten tankstations omgebouwd worden tot gigantische opslagloods met voldoende accu’s om iedereen te kunnen voeden (ook bij onverwachte drukte).
En ook lekker vooruitzicht met oog op capaciteit. Lever je net een goede nieuwe accu in waarmee je lekker ver hebt kunnen rijden. Krijg je een oude terug, waardoor je actieradius een stuk terugvalt.
DeZir…is een arab-term voor ‘de sier maken’ ?? ;-)
Renault is goed bezig. Als deze concept de richting van de toekomst weergeeft, worden ze alleen maar beter. Vanmiddag zag ik nog een nieuwe Megane coupe staan. Ook heel erg strak. De Fransen zijn aan een echte revival bezig, neem nou Peugeot met zijn RCZ en Citroën met de DS3. Kek toch?
Pbbbbbb, (met je lip zo) Facsinerend!
Had de eer om twee weken geleden een master class van Laurens van den Acker te krijgen en een aantal dingen die hierboven had hij het zelf ook over.
Deze auto is inderdaad een hele nieuwe richting die hij wil inslaan. De auto’s van Renault hadden geen gezicht meer. Dit liet hij duidelijk zien door allemaal vooraanzichten van het huidige gamma zonder logo te tonen. Dat is een van de redenen waarom het huidige logo zo prominent aanwezig is.
Naast dit concept heeft hij ook de twee volgende conceptcars laten zien. Renault is immers van plan om in de komende twee jaar 6 conceptcars uit te brengen die allemaal dezelfde designtaal krijgen en dit is inderdaad een voorbode daarvan. Deze zes conceptcars zullen de cyclus van het leven doorlopen: Love, Live, Family, Work, Fun, Wisdom. Deze auto moet de voorbode van Love zijn, een auto waar je verliefd op wordt.
Zelf gaf hij aan dat het een beetje lastig is, maar had zelf ook moeite om een lijn in het gamma te vinden. Ik vond het in ieder geval een overtuigende presentatie en was onder de indruk van de toekomstplannen. Iets om te volgen!
Fijn! weer zo een futuristisch gedrocht erbij!
Waar zijn de echte auto’s gebleven?
@sterman:Aan zo’n reacties hebben we ten minste iets
@timberleek: Serieus?
Gelukkig is het maar een concept, want ik vindt het helemaal niks! Ik zie er niks in terug waarvan ik zeg dat zou een Renault wel mooier maken…
Is wel iets speciaals (mja welke concept niet ;) ) maar ik vind het wel nog iets hebben..
Ziet er helemaal niet verkeerd uit! Maarja… Als dat ding zo’n domme naam heeft, en maar 160km kan rijden… Geen normaal geluid geeft… En niet gek veel vermogen (wel licht autootje), dan wordt ik er niet enthousiast van!
@RP: uhh accu’s a 150 – 200 kg?? hoe wil je die verwisselen??