• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Espace keert terug, maar niet zoals we willen

Auteur: Loek, gepost 20 oktober 2022 om 21:05 – 20 Reacties

Er gaan geluiden dat we een nieuwe Renault Espace mogen verwachten, maar de manier waarop is een beetje jammer.

Ook al is de MPV (Minivan) een voornamelijk Amerikaans idee, het was Renault wat met de Espace al vrij snel doorhad dat ook Europeanen zo’n familiebus wel konden gebruiken. De Renault Espace groeide uit tot een fenomeen, want elke generatie werd weer ruimer, slimmer en de perfecte alleskunner voor gezinnen waar drie kinderen niet voldoende zijn.

Renault Espace

De Renault Espace is eigenlijk niet echt veranderd qua plaatsing tot en met de jaren ’10. In vier generaties wist de Espace eigenlijk precies te doen wat op het label stond: een topmodel MPV zijn. Dat veranderde met de vijfde Espace. Toenemende vraag naar crossovers en SUV’s zorgden voor een afnemende vraag naar MPV’s. Dus moet je creatief zijn. Renault’s oplossing was een soort opgehoogde MPV. Goed, ook in de vijfde generatie Espace zat je riant op in ieder geval de eerste en tweede zitrij, maar een ietwat bizarre kruisbestuiving was het wel. Toch heeft de Renault Espace V ook best zijn dagen gehad en Renault was er des tijds apetrots op dat zestig procent van de Espace-kopers opteerde voor het luxe topmodel Initiale Paris. Go big or go home, zeg maar.

Uitgedund gamma

Zoals jullie hebben kunnen horen in het recente interview dat Wouter afnam met Laurens van den Acker op de Autoshow van Parijs: het Renault van nu is veranderd. De enige ‘bekende’ modellen zijn de Twingo, Clio en Captur, de Kadjar-vervanger Austral en de ietwat vreemde Arkana moeten het C-segment bedienen en vanaf nu gaan oude modellen zoals de R4 en R5, evenals bijvoorbeeld de Mégane, op in nieuwe elektrische modellen. Weg zijn de Scénic, Talisman, Espace en eendagsvlieg Koleos. Er is simpelweg geen ruimte meer voor.

Terugkeer

Alhoewel, er is wel ruimte voor. Eén van de modellen die Renault meenam naar Parijs afgelopen week is de Scénic Concept. Op zich een tof concept, maar wij zien weinig Scénic (een compacte MPV) en vooral veel mini-Austral en dus ietwat saaie crossover. Een dubbel gevoel: het is best een guitig ding, maar geen Scénic. Maak je borst maar nat, want deze trend wordt voortgezet en dan moeten we weer terug naar waar we dit artikel begonnen: de Espace.

Nieuwe Espace!*

Er komt namelijk alsnog een nieuwe Espace! Maar voordat je nu je abonnement op Durex opzegt, het wordt allemaal minder spannend dan je denkt. Meerdere bronnen hebben gemeld dat het zal gaan om een soort Renault Austral LWB. Extra wielbasis om zo een zevenzitter te maken van de Austral. Een soort opvolger van de Koleos, maar dan iets minder sexy en met de naam Renault Espace. Het zou er wel voor zorgen dat Renault een geëlektrificeerde zevenzitter in hun gamma heeft, dus marketingtechnisch een goed verhaal. Maar wij moeten toch op zijn minst concluderen dat het gebruik van de naam Espace een beetje jammer is. Want een volledig elektrische Espace MPV zou als uniek concept best een idee zijn.

Renault Koleos

Zoals de titel al zegt: wel een nieuwe Renault Espace, maar niet dé Renault Espace die voor grote families jaren de rots in de branding was. Gun je kinderen ook eens wat ruimte.

Ook interessant!

  • Gespot - De nieuwe Renault Austral komt even buurten in 010
  • Renault Austral officieel: met een vleugje Alpine
    Renault Austral officieel: met een vleugje Alpine
  • Gecamoufleerde Renault Austral
    Gecamoufleerde Renault Austral is nu echt bijna af, echt waar.
  • Prijzen Renault Austral bekend

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

austral, espace, Renault

Vorig bericht: « McLaren rijdt in Austin met een bijzondere sponsor
Volgend bericht: GP Amerika 2022 tijden en wat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    20 oktober 2022 om 21:11

    Ik rij nu mijn 3e Espace en wat een absoluut genot om in te rijden. Zeker in vergelijk met die bagger a8 4.2 tdi die ik daarvoor had.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      20 oktober 2022 om 21:50

      Ik rij nu ook een Renault Captur. Echt een verademing na mijn gt3 4.0!

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        20 oktober 2022 om 22:39

        Ik rij nu een Twingo uit 1998, echt een hele verbetering van de Rolls-Royce Phantom!

        Login om te reageren
        • Dieseltor zegt

          21 oktober 2022 om 14:42

          Ow grappig. Ik vind mijn nieuwe Phantom een stuk lekkerder rijden dan de twingo die ik 20 jaar geleden reed.

          Login om te reageren
    • Janus zegt

      20 oktober 2022 om 22:23

      Ja, dat is niet zo moeilijk om een betere auto te vinden dan een Audi.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        21 oktober 2022 om 09:59

        Janus ; Het is ook niet moeilijk om meelopers te vinden die Audi wil kraken?

        Login om te reageren
    • anthwan zegt

      20 oktober 2022 om 22:25

      Kan me niet voorstellen dat een 2.0 4cil fijner rijdt dan de 4.2 V8 tdi van Audi,

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        21 oktober 2022 om 10:21

        Dus wel. En op de reguliere onderhoudsbeurten na geen bezoekjes aan de garage omdat, zoals bij de Audi, weer de nodige mankementen zich aandienden. Of na 80.000 km de nokkenassen moesten worden vervangen of na 128.000 km de versnellingsbak moest worden vervangen, of na 216.700 km zelfs de motor omdat 2 van de zuigerstangen een weg naar buiten zochten. En dan nog de nodige aan elektronische storingen vanaf dag 1. Ja een echt premium merk

        Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 oktober 2022 om 11:41

      Zeker door een hoop ellende in de Audi waar ik me wel in kan vinden, echter de keuze voor een Espace.. kom op man!, zo veel keus en dan kies je dit..

      Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      21 oktober 2022 om 20:40

      Waarom heb je een 3e Espace als ze zo goed zijn, moet je ze om de 25.000km weggooien omdat de motor in de soep is gereden? En de A8 4.2tdi had je gekocht met 450.000km op de teller bij JetCars Rotterdam? Vreemd verhaal.

      Gekke titel trouwens: “Renault Espace keert terug, maar niet zoals we willen” -> “Renault Espace keert terug, maar dat is niet wat iemand wil” is denk ik handiger.

      Login om te reageren
  2. alassad zegt

    20 oktober 2022 om 21:26

    Is de Koleos er uberhaupt geweest als 7zitter?

    Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    20 oktober 2022 om 21:50

    ‘Een soort opvolger van de Koleos, maar dan iets minder sexy’. Die Koleos was echt allesbehalve sexy. Man, wat een gedrocht was dat.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 oktober 2022 om 22:06

      Dat was absoluut geen looker inderdaad

      Login om te reageren
    • silenro zegt

      20 oktober 2022 om 22:11

      De Arkana is een mooie spirituele opvolger daarin ;) Elke keer weer een pijniging aan de ogen.

      Login om te reageren
  4. El-Loco zegt

    20 oktober 2022 om 22:13

    De laatste Espace was de Espace IV t/m 2015. Daarna was het klaar, die krappe crossover mocht de naam niet dragen wat mij betreft.

    Login om te reageren
  5. screamer zegt

    21 oktober 2022 om 07:35

    Volgens mij is de Polestar 3 een goede opvolger van de Espace V, alleen geen 3e zitrij, ach

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    21 oktober 2022 om 08:27

    Ach, geef het nog een paar jaar, dan is de MPV weer terug. Je ziet het nu al een beetje met de Mercedes EQE SUV die meer op een opgeblazen B-klasse lijkt dan op een daadwerkelijke SUV. En dan kan Renault weer een leuke Espace bouwen.

    Login om te reageren
  7. RAW zegt

    21 oktober 2022 om 09:10

    Ik heb de SUV trend nooit begrepen, door de hogere bodemvrijheid veel minder interieur en vooral bagageruimte dan in een gelijkwaardige MPV. En door het lagere zwaartepunt reed de MPV ook nog eens beter. De stationwagons verdwijnen ook al uit de verkooplijsten, terwijl die juist ook lekker functioneel zijn met een grotere bagageruimte (en vooral laadlengte) dan een vergelijkbare SUV (die korte en hoger is).

    Login om te reageren
  8. maussieknip zegt

    21 oktober 2022 om 12:26

    Mijn Kuga ST-line rijdt en zit vooral veel beter dan de grand Scenic uit hetzelfde bouwjaar. We hadden de grand Scenic gekocht voor de binnenruimte, maar na 1 maand toch besloten alsnog om de Kuga aan te schaffen. In de Scenic was het voor mensen met wagenziekte ook vooral vreselijk, omdat je behoorlijk opgesloten zit. Meerdere grand Scenics gereden, maar waren vele malen beter en comfortabeler dan het huidige model. Stoelen zijn keihard in het huidige model en absoluut niet meer Frans comfortabel te noemen.

    Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    21 oktober 2022 om 17:55

    Jammer!

    Een echte mpv espace met dikke accu, snelladen, een koffer zo diep als de Marianentrog en een hele kudde paarden die aan de vier wielen trappelen.

    En V2G en een trekhaak.

    Zou ik wel zien zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North