
Iedere autoliefhebber zal de legendarische Renault 4 kennen, maar ken je zijn directe voorganger, de Juvaquatre, ook?
De Juvaquatre is een auto met een wat besmet verleden, want ontworpen door Louis Renault zelf. Deze oude nazi-sympathisant reisde in de Hitlertijd regelmatig naar Duitsland, waar hij onder de indruk raakte van de eerste generatie Kadett (1936-1940). Leg ‘zijn’ Juvaquatre sedan ernaast en je ziet de gelijkenissen.
Pas na de Tweede Wereldoorlog diende zich een stationwagenvariant aan, die vanaf 1956 als Dauphinoise door het leven zou gaan. Met zijn verticale grille en dicht op elkaar geplaatste koplampen was het een herkenbare verschijning. De bestelwagenvariant, die al wel voor de oorlog beschikbaar was als camionette, en onder andere als postwagen dienst deed, werd na de oorlog omgedoopt tot “fourgonette”.
Onder de kap van deze Fransozen lagen motoren die varieerden van 747 cc tot 1003 cc, gekoppeld aan een bak met 3 verzetten. Rijklaar weegt de bestelvariant 810 kg, en hij heeft een laadvermogen van 455 kg. De zwaarste motorisering vuurde een dikke 24 pk af op de starre achteras, dus je moest vooral geen haast hebben met het vervoeren van dingen. Later kwamen er overigens wel krachtiger motoren beschikbaar.
De sedans (als je geluk hebt loop je er net as ondergetekende nog eens eentje tegen het lijf in Vietnam – het voormalige Franse Indochina- maar dat terzijde) maakten al snel plaats voor de 4CV, Renaults na-oorlogse baguette-et-buerre-model, maar de Dauphinoise en fourgonette bleven nog even plakken. In 1960 – het jaar van de introductie van de 4 – was het echt gedaan met de pret.
In Nederland staat een grijze Fourgonette met onder de kap een 850cc-motor die ook in de Dauphine lag. Met 39 pk al een aardige stap voorwaarts ten opzichte van zijn zwakkere broeders. We stellen ons bij de eigenaar een Ilja Gort-achtig type voor, maar hebben het nog niet kunnen controleren. Zowel sjoerd95 als collega dizono spotten de grijze Fransoos deze week.
heb ik ..
was liefde op het eerste gezicht ..
wist niet wat het was maar had em in 3 minuten gekocht ..
staat alleen nog steeds in Biarritz ..
zal em deze lente eens laten oppikken ..
@lincoln: serieus? pics! wat gebeurde er?
@vingers:
ach je komt eens ergens en koopt eens wat .. zo gaat dat ..
de verkopende boer sprak en verstond uitsluitend Basque toch was deal in 3 minuten beklonken .. vond en vind em waard elke cent die ik er voor betaalde ..
@lincoln: hahaha leuk man! Hoeveel voertuigen heb je inmiddels?
@w0o0dy:
fluctueerd .. heb er iig 7 teveel ..
@lincoln: dus 8 op het moment ? :-P
@lincoln: teveel is ook maar een begrip…ingefluisterd door mevrouw Lincoln. ;)
@lincoln: alles waar “te” voor staat is niet goed behalve tevreden en tequila
Je kan er een mooie hotrod vsn bouwen.
@wiebe: Nee joh, lekker origineel laten.
@wiebe:
google bij juva4 hotrod .. model leent zich er best aardig voor ..
tis alleen 1 van de eerste auto,s zonder chassis ..
Prachtige wagen! Volgende keer een special over de Citroën HY (a.k.a. de patatwagen)?
@Original_Arnoud:
Of aka mijn trouwauto..
Wat een gaaf ding! Zou ik best in gezien willen worden tijdens een klassieker meeting.
Je zou er trouwens misschien wel een super vette hotrod van kunnen maken…
Deze is van een student/medewerker bij Bouwkunde in Delft. Heb hem wel eens zien rijden. Is gewoon een hipster!
Geweldig! Oogt als een Franse Chevrolet 3100 van en dat is dus positief bedoeld!
onze huisarts rijd in een groene Renault 4 bestel 4×4 :)
@gerjan: Tof,dat is weer een wat anders dan een Saab..
Geinige auto, kan je best in gezien worden
Mooi bakkie, i,m a sucker for this shit..
Leuk! Ik spotte ‘m in Rotterdam-Blijdorp en @dizono in Delft. Jammer dat je ze zo weinig ziet in Nederland! (Fourgonnette is met dubbel n btw :’))
Leuk trouwens dat er ook wat meer aandacht op AutoBlog komt voor klassiekers. Weer eens wat anders dan de zoveelste supercar :-)
@sjoerd95: klopt, ik woon in dezelfde straat, altijd leuk om ‘m te zien staan :)
De Juva was absoluut geen voorganger van de Renault 4, dat was eerder de Colorale, al was die groter en lag die in een hogere klasse, maar de Colorale was net als de R4 een meer utilitair gebouwd vehikel, uitlsuitend als stationcar verkrijgbaar en bedoeld om op het platteland te functioneren, desnoods als tractor van de boer.
De Juva was meer een voorloper van de 4CV en de latere Dauphine.