• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Juvaquatre: een klassieker met karakter

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 januari 2015 om 22:08 – 23 Reacties

Renault Juvaquatre Fourgonette


Iedere autoliefhebber zal de legendarische Renault 4 kennen, maar ken je zijn directe voorganger, de Juvaquatre, ook?

De Juvaquatre is een auto met een wat besmet verleden, want ontworpen door Louis Renault zelf. Deze oude nazi-sympathisant reisde in de Hitlertijd regelmatig naar Duitsland, waar hij onder de indruk raakte van de eerste generatie Kadett (1936-1940). Leg ‘zijn’ Juvaquatre sedan ernaast en je ziet de gelijkenissen.

Renault Juvaquatre Fourgonette

Pas na de Tweede Wereldoorlog diende zich een stationwagenvariant aan, die vanaf 1956 als Dauphinoise door het leven zou gaan. Met zijn verticale grille en dicht op elkaar geplaatste koplampen was het een herkenbare verschijning. De bestelwagenvariant, die al wel voor de oorlog beschikbaar was als camionette, en onder andere als postwagen dienst deed, werd na de oorlog omgedoopt tot “fourgonette”.

Onder de kap van deze Fransozen lagen motoren die varieerden van 747 cc tot 1003 cc, gekoppeld aan een bak met 3 verzetten. Rijklaar weegt de bestelvariant 810 kg, en hij heeft een laadvermogen van 455 kg. De zwaarste motorisering vuurde een dikke 24 pk af op de starre achteras, dus je moest vooral geen haast hebben met het vervoeren van dingen. Later kwamen er overigens wel krachtiger motoren beschikbaar.

Renault Juvaquatre Fourgonette

De sedans (als je geluk hebt loop je er net as ondergetekende nog eens eentje tegen het lijf in Vietnam – het voormalige Franse Indochina- maar dat terzijde) maakten al snel plaats voor de 4CV, Renaults na-oorlogse baguette-et-buerre-model, maar de Dauphinoise en fourgonette bleven nog even plakken. In 1960 – het jaar van de introductie van de 4 – was het echt gedaan met de pret.

In Nederland staat een grijze Fourgonette met onder de kap een 850cc-motor die ook in de Dauphine lag. Met 39 pk al een aardige stap voorwaarts ten opzichte van zijn zwakkere broeders. We stellen ons bij de eigenaar een Ilja Gort-achtig type voor, maar hebben het nog niet kunnen controleren. Zowel sjoerd95 als collega dizono spotten de grijze Fransoos deze week.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, grijs, Klassiekers, Renault

Vorig bericht: « Koop deze Volvo S80 voor weinig [airbag slechts 1x gebruikt]
Volgend bericht: Dit is ‘m: de BMW M5 met all-wheel-drive »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    22 januari 2015 om 22:13

    heb ik ..
    was liefde op het eerste gezicht ..
    wist niet wat het was maar had em in 3 minuten gekocht ..
    staat alleen nog steeds in Biarritz ..

    zal em deze lente eens laten oppikken ..

    Login om te reageren
    • vingers zegt

      22 januari 2015 om 22:21

      @lincoln: serieus? pics! wat gebeurde er?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 januari 2015 om 22:29

        @vingers:

        ach je komt eens ergens en koopt eens wat .. zo gaat dat ..
        de verkopende boer sprak en verstond uitsluitend Basque toch was deal in 3 minuten beklonken .. vond en vind em waard elke cent die ik er voor betaalde ..

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 januari 2015 om 22:32

      @lincoln: hahaha leuk man! Hoeveel voertuigen heb je inmiddels?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 januari 2015 om 22:43

        @w0o0dy:

        fluctueerd .. heb er iig 7 teveel ..

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          22 januari 2015 om 22:56

          @lincoln: dus 8 op het moment ? :-P

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          22 januari 2015 om 23:24

          @lincoln: teveel is ook maar een begrip…ingefluisterd door mevrouw Lincoln. ;)

          Login om te reageren
        • almera-ga16det zegt

          23 januari 2015 om 07:36

          @lincoln: alles waar “te” voor staat is niet goed behalve tevreden en tequila

          Login om te reageren
  2. wiebe zegt

    22 januari 2015 om 22:41

    Je kan er een mooie hotrod vsn bouwen.

    Login om te reageren
    • wimppy zegt

      22 januari 2015 om 22:44

      @wiebe: Nee joh, lekker origineel laten.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 januari 2015 om 22:49

      @wiebe:

      google bij juva4 hotrod .. model leent zich er best aardig voor ..
      tis alleen 1 van de eerste auto,s zonder chassis ..

      Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    22 januari 2015 om 22:42

    Prachtige wagen! Volgende keer een special over de Citroën HY (a.k.a. de patatwagen)?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 januari 2015 om 10:12

      @Original_Arnoud:
      Of aka mijn trouwauto..

      Login om te reageren
  4. PeugeotGTI zegt

    22 januari 2015 om 22:51

    Wat een gaaf ding! Zou ik best in gezien willen worden tijdens een klassieker meeting.

    Je zou er trouwens misschien wel een super vette hotrod van kunnen maken…

    Login om te reageren
  5. carfreak96 zegt

    22 januari 2015 om 22:58

    Deze is van een student/medewerker bij Bouwkunde in Delft. Heb hem wel eens zien rijden. Is gewoon een hipster!

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    22 januari 2015 om 23:42

    Geweldig! Oogt als een Franse Chevrolet 3100 van en dat is dus positief bedoeld!

    Login om te reageren
  7. gerjan zegt

    22 januari 2015 om 23:50

    onze huisarts rijd in een groene Renault 4 bestel 4×4 :)

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      23 januari 2015 om 00:56

      @gerjan: Tof,dat is weer een wat anders dan een Saab..

      Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    23 januari 2015 om 01:19

    Geinige auto, kan je best in gezien worden

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    23 januari 2015 om 06:47

    Mooi bakkie, i,m a sucker for this shit..

    Login om te reageren
  10. sjoerd95 zegt

    23 januari 2015 om 07:38

    Leuk! Ik spotte ‘m in Rotterdam-Blijdorp en @dizono in Delft. Jammer dat je ze zo weinig ziet in Nederland! (Fourgonnette is met dubbel n btw :’))

    Leuk trouwens dat er ook wat meer aandacht op AutoBlog komt voor klassiekers. Weer eens wat anders dan de zoveelste supercar :-)

    Login om te reageren
    • MercErik zegt

      23 januari 2015 om 19:02

      @sjoerd95: klopt, ik woon in dezelfde straat, altijd leuk om ‘m te zien staan :)

      Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    23 januari 2015 om 09:46

    De Juva was absoluut geen voorganger van de Renault 4, dat was eerder de Colorale, al was die groter en lag die in een hogere klasse, maar de Colorale was net als de R4 een meer utilitair gebouwd vehikel, uitlsuitend als stationcar verkrijgbaar en bedoeld om op het platteland te functioneren, desnoods als tractor van de boer.
    De Juva was meer een voorloper van de 4CV en de latere Dauphine.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North