Renault Megane occasion aankoopadvies

Auteur: , 49 Reacties

Bijna iedereen kent het vreemde achterwerk van de Renault Mégane 2. Samen met een goed onderstel was dit hét Unique Selling Point van de auto, maar dan moet je er wel van houden.

De Renault Megane in het kort
Renault introduceert de tweede generatie Mégane in 2002. Strijdend voor een spannender middenklasser hatchback segment tekenen ze een opvallende auto. Om het af te maken volgt een reclamecampagne vol billen. Want, eerlijk is eerlijk, vooral de achterkant van de drie- en vijfdeurs hatchback vallen op. Station, sedan en cabrio krijgen daarentegen wel een saai achterwerk aangemeten.

Vanaf 2002 rijden er een drie- en vijfdeurs rond. Het zijn Golf-concurrenten. Een station en sedan volgen een jaar later. Bijzonder genoeg biedt de station meer bagageruimte dan een Laguna uit dezelfde periode.

Motoren variëren van ‘klein en niet zo fijn’ tot ‘woah’. Absolute instapper is de 80 pk diesel met net daarboven een 1.4 16V benzine met 98 pk. Later volgen er een 80 pk benzine, maar ook een 85 pk diesel. Allen doen lichtjaren over een sprint van 0 naar 100 km/u. Dan ben je beter af met een 100 of 105 pk 1.5 dCi, deze zijn nog steeds niet snel, wel sneller en bij normaal gebruik de meest efficiënte en zuinige Mégane. Voor deze uitvoering geldt een opgegeven verbruik van 4,5 liter per 100 km, het praktijkverbruik ligt daar met ongeveer 5 l/100km niet ver vanaf.

Doorrijden kan met hele andere Mégane motoren. Vooral diesels van na de facelift (2006) schieten op, zoals de 2.0 dCi met 150 pk bijvoorbeeld. Benzinemotoren schoppen het in een standaard Megane tot 165 pk, overtroffen door de 225 pk Renault Mégane RS.

Als occasion
Grofweg zijn er twee tweedehands Mégane-keuzes mogelijk: echt goedkoop ‘oprijden’ of met regelmatig onderhoud iets bijzonders. Nieuw hadden Méganes al geen beste reputatie; tijdens de introductie doken er wat problemen op met motoren die niet lekker liepen en interieurdelen die loslieten. Het kan gebeuren, ze werden verholpen en met een paar jaar was de Mégane zelfs hoog in de ‘betrouwbaarheidsladder’ geklommen. Dit tot ongeveer 2012, toen bleek dat veel onverzorgde occasions heel snel de geest konden geven.

Renault maakt onderhoud niet altijd makkelijk. Onderdelen zitten op onbereikbare plekken en voor sommige klussen moet heel veel los. Dat maakt dat men regelmatig verzaakt, de moed opgeeft met onderhouden of simpelweg het probleem niet kan vinden. Tegelijkertijd is er veel onderhoud nodig om aan de Mégane een betrouwbare auto te hebben.

Prijzen lopen extreem uiteen. Voor €1000-€1500 staat er al een vroege Mégane voor de deur. Dat is optie één. Gewoon ‘wegwerpmeganes’ kopen en kijken hoelang ze mee gaan. Opzoek naar iets bijzonders? Dan lopen de prijzen uiteraard op. Toch blijven Méganes relatief goedkoop. Vanaf ongeveer €6000,- rij je rond met minimaal 150 pk, in een auto niet ouder dan 7 jaar. Moet het nog sneller en staat het budget het toe, leg dan minimaal €8000,- opzij voor een Megane RS.

Renault Megane prijzen

Vanzelfsprekend zoek je een Mégane met volledige onderhoudshistorie. Controleer daarbij de volledige auto grondig. Houd de onderstaande zwakke punten ook in de gaten als de auto eenmaal voor de deur staat.

Aandachtspunten
Als het uiterlijk bevalt, gaat er achter het plaatwerk een hoop schuil om in de gaten te houden. Van elektronica, schoonheidsfoutjes in de afwerking en lekkages tot motorproblemen. Stuurkogels zijn altijd een crime om los te halen en lampen zijn moeilijk te vervangen.

Vooraan beginnen, zo houden we het overzichtelijk. Controleer de koplampen, en kijk meteen even na hoe je de lamp vervangt. In de wielkast zit een luikje om tot de koplamp te komen. Kijk vervolgens naar de zekeringenkast onder de motorkap. De eerste bouwjaren zijn gevoelig voor lekkages. Renault heeft afdichtingskits geleverd. Tevens kan er water in de deuren lekken, wat er pas uit stroomt als de deur open staat. Van binnenuit kan het hier gaan roesten. Kijk in ieder geval naar de afwatering in deuren en achterklep.

Om de queeste met het motorblok te vervolgen. Vooral bij een los toegepast onderhoudsschema’s kan men hebben verzaakt met bougies of bobines. Met name RS’en zijn hier gevoelig voor. Daarbij komen er wel eens een Mégane RS voorbij met kapotte (benzine)injectoren. Bij te lang doorrijden komt er te veel slecht verbrand mengsel in de katalysator, waar deze door overlijdt. Dit is te controleren met een emissie-test.

Diesels zijn gevoelig voor problemen met de uitlaatgasrecirculatie. Uiteindelijk kan dit er zelfs toe lijden dat de motor zichzelf opblaast. Problemen doen zich voor bij een belaste motor, waarbij door een slecht openende EGR-klep temperaturen in de motor te hoog op kunnen lopen. Simpel ‘afdoppen’ is hierbij geen optie, een Mégane dCi heeft de uitlaatgassen juist nodig voor een goede motorloop. Een erg ruwe loop van de dieselmotor is een indicatie van EGR-problemen.

Uiteindelijk blijft er na deze ‘grote’ zaken nog een hoop elektronica over om te testen. De ‘keycard’ om de auto te ontgrendelen en starten kan problemen geven. Soms zitten hierbij de problemen juist in de auto in plaats van het toegangspasje: een slechte kabel naar de sensor op het koppelingspedaal, die controleert of je de auto wel ontkoppeld start. Motoren van de elektrische ramen kunnen (mede door waterschade) slecht of niet werken en zijn duur om te vervangen. Controleer ook open daken, elektrisch verstelbare spiegels en/of stoelen en liefst de spanning op de accu. Dit laatste is zowel aan te raden om met motor aan en uit te meten.

Tijdens een testrit is het belangrijk te controleren op speling in het stuur of stroef sturen. Naast de stuurkogels kunnen problemen (speling, weerstand) ook in het stuurhuis of de stuurkolom zitten.

Conclusie
Kies een Mégane om zijn uiterlijk, de ruimte van de station of -nog steeds- fantastische prestaties en het rijplezier dat een RS biedt. Laat ‘waarschijnlijk wel OK’ exemplaren staan, tenzij zeer vriendelijk geprijsd. Zoek een exemplaar met uitmuntende historie, liefst bij een specialist, als het iets bijzonders moet zijn. Mechanisch is een Mégane in principe taai. Ze kunnen de kilometers aan en weerstaan milde mishandeling. Toch is de auto geplaagd door zwakke plekken en een soms matige kwaliteitscontrole. Goed onderhoud filtert deze zwaktes eruit.

Exemplaren met een lage kilometerstand hebben de voorkeur. Als bij een auto met meer kilometers echter EGR kleppen (diesel) of injectoren (RS) zijn vervangen, zijn die mogelijk interessanter. Facelift-Méganes zijn gemiddeld betrouwbaarder dan vroege exemplaren. Klik verder voor een overzicht van alle Renault Mégane Occasions.



49 reacties

Vertrouwen in deze Renault zal ik nooit hebben, vooral elektronisch niet. Mij dus niet gezien. Daar staat wel tegenover dat ik het nog steeds een mooie auto vind om te zien en de RS gewoon een heerlijke auto is.
@ej20g: Wij hebben hem 2 weken gehad (tijdelijke auto van lease maatschappij)

Tot 3x toe dat spontaan de verlichting aanging en als je bij je auto aankwam de auto niet wilde starten door een lege accu….. ):
Goed advies. Maar ik zal er nooit een kopen, vind er niks aan.
Ja, ik ben dan van de achterkant!
Renault heeft soms wagens waarmee ze er spot-on zitten qua ‘aparte’ coolheid/ hebbe hebbe hebbe factor.
De sport-spider, clio v6, avantime,…
Maar de megane is echt zo’n mislukte wagen op dat vlak vind ik.
@Hupke:

vanuit elke hoek onaantrekkelijk ..
toch ook best wel een prestatie ..
Ik mis de CC in dit verhaal.

Heb zelf een 2006 CC 2.0 16V gehad. Matige auto kwa afwerking (kwam van een Alfa 166)
Ik zie een tendens in het advies: koop een auto met niet teveel kilometers die goed onderhouden is. Mocht hij toch veel gelopen hebben of geen complete historie hebben dan kan je een gokje wagen als de prijs laag is. Dank hiervoor ;P

OT: een RS is wel leuk maar ik vind het interieur niet zo.
@pier: er zijn heel veel auto’s waarbij ontwikkeling tussen facelifts en gemaakte kilometers tellen.

Er zijn een paar auto’s die nauwelijks lijden onder kilometers en die je het liefst vooral met ‘logische’ kilometers koopt, waarbij duidelijk is dat ze gebruikt zijn ipv vocht hebben staan verzamelen in een slechte garage. Porsche 986, 996, MX-5 zijn er een paar van.
Ik ben persoonlijk een full time Renault hater, maar voor deze zal ik toch een goed woordje doen. Ik heb er zelf veel plezier van gehad (niet als bestuurder) en hoewel de “luxe”elektronica (regensensor, licht sensor en elektrische spiegels) niet altijd naar behoren werkt zijn er geen problemen die het gebruik hinderen. Wel wat gehad met de LPG installatie (weer elektra) en de achterspoiler bevestiging is vervangen maar dat was een terugroepactie van Renault zelf. Verder niets te klagen op onze Megane grand tour uit 2008.
Mijn moeder heeft zo een. Leuke wagen;)
Ik snap nooit wat mensen bezielt om een franse auto te kopen.
@gop1: een peugeot 406 coupe is toch best een mooie auto voor relatief weinig geld.
@gop1:
Jij hebt dan ook een heeeeeel klein snappertje….
@gop1: wat zou jij dan kopen een roestende Duitser met ook heel veel gebreken?
@gop1:

Omdat ze geen RWD hebben?
Een andere reden kan ik me niet bedenken, het interieur van een duitser is nietmeer beter, en qua betrouwbaarheid en comfort…
@gop1:Ja man. Franse auto’s zijn rommel. Franse troep…
Een 406 HDI Break is toch een best wel mooie station met een hele fijne diesel. Als het om kleinere auto’s gaat is de 206 ook niet slecht.
Een 407 vind ik fijner dan een Passat. Zeker met een HDI diesel.
De oudere modellen van Citroen zoals de Xantia bijvoorbeeld.

Wat mij nou bezielt ?
Ik ben Mercedes liefhebber. Waarom? Die auto’s rijden lekker comfortabel, soepeltjes. Gewoon rust in de auto. Dat doen Franse auto’s ook. Het hoeft niet altijd strak en dynamisch.
Waarom niets over de versnellingsbak? Die zijn over het algemeen vrij zwak. Die van mij is bij 65.000km gereviseerd. (onder garantie, aanrader).

Ook gaan, mocht je de keyless entry hebben, de knopjes op de deurhendels vaak kapot. Let op bij het vervangen van knipperlichten, ze maken vaak slecht contact, je moet de pennetjes ver uitbuigen om het goed te laten werken. Let op dat de banden niet al te veel gecupt zijn.

http://img407.imageshack.us/img407/6086/variantesmrs120906.jpg

Hier nog een plaatje (in het framboos) met uitleg over de verschillende varianten van de Megane RS.
Hier volgt het beste advies:
Koop een V.A.G product
@st33fie:
Dan heb je minstens evenveel ellende en zijn de kosten significant hoger….
Nee, aan jouw advies hebben we wat….
@st33fie: Een afgetrapte Golf bij Jetcars. Goed uitgebreid advies man!
@pleiades: lol XD
@st33fie: hahaha, en net zoveel ellende hebben voor een hoger bedrag!
@rufctr01: Maar geen elektronisch problemen (daar is de Megane 2 toch echt wel berucht om) en een betere interieurafwerking …voor kwaliteit moet je nu eenmaal betalen :P
@dawwg: hahaha, slaap lekker verder. Je VAG interieur wordt gemaakt bij Peugeot. Oh ja? Ja, Faurecia heet het bedrijf en is van PSA.
En je kwaliteit: dan ben je flink genaaid door vag met je dsgbakken en tsi blokken
@st33fie: Oh jongen nog nooit van falende dsg/TSI gehoord??
2.0 TDI eerste series waar alle koppen van lek gingen etc
2.5 TDI’s nokkenassen die invreten etc etc

Nee VAG is helaas echt geen kwaliteit meer, dat was toch echt vroeger!
Brrrr Renault! Franse koppigheid
Hmmm wat dachten jullie dan van een aangeklede Toyota? Als VAG en Franse auto’s bagger zijn….. (Italiaanse auto’s euh ook) Wat blijft er dan over? Of moeten we gewoon gaan kijken naar de TUV rapporten. Want jullie hebben allemaal ervaringen en voorkeuren en zijn niet echt objectief. (of natuurlijk juist wel objectief en is alles eigenlijk gewoon bagger)
@maferick74:
Uhhhh, heeft Toyota nog hothatches dan?
I rest my case.
@jrk68: ja
Alleen de remmen hebben wel is een eigen wil;-)
@jrk68: helaasch…
Het zou tof zijn als ze een moderne versie van: http://www.autojunk.nl/2013/07/toyota-starlet-glanza-v-ep91 kunnen maken: een Yaris Glanza ofzo.. Alleen zijn Yarissen niet meer zo licht als een 90s Starlet.
@toyotafortuner: zo’n Glanza wilde ik best hebben als auto voor mijn moeder voor als de Subaru hier op de parkeerplaats stond en ik een keer geen 15 euro aan brandstof wilde betalen om naar school te gaan. Helaas zijn die dingen te duur met een aanschafprijs in Nederland vanaf een goede 4.000 euro.
Met alle respect voor mensen die een Renault een warm hart toe dragen, maar deze hele bouwjaarserie (Laguna, Megane, Scenic etc.) is gewoon crap. Tuurlijk zullen er best een paar goede bij zitten maar ik heb zat klanten gehad die in een jaar meer dan 4 mnd bij de garage hebben gestaan en uiteindelijk de auto maar weer bij de leasemaatschappij hebben gedropt. Laatste generatie Laguna’s werd door de lease niet eens geaccepteerd het eerste jaar. Ze wilden eerst zeker weten dat de kwaliteit goed was. Ook al vind ik de modellen helemaal niet lelijk, ik zou toch ff verder kijken.
@E34M5Touring:
Yep, Mijn broertje heeft een Laguna uit die serie gehad. Altijd lachen met dat ding, had gewoon een eigen leven.
Soms sloeg ineens de motor aan terwijl hij achter zijn bureau zat, verlichting die aanstond als je bij de auto terugkwam terwijl je zeker wist dat die uit was bij vertrek, etc.
In die tijd waren er meerdere merken waar de elektronica crap was, de eerste E-klasses uit die tijd waren b.v.b. ook rampen op dat vlak.
Ik heb mij weleens laten vertellen dat die Bangle 5-serie dezelfde kwalen als die Benz had.
@jrk68: daarom ook nooit voor de e60 5 serie gaan, de e39 is beter, rijdt beter en ziet er beter uit
@E34M5Touring:

Haha, de laguna, die hebben we thuis ook gehad samen met alle miserie.
Maar als die werkte ging hij wel vrij vlot, als je van een merc diesel komt is dat best wel een tof ding.
@jrk68 de E60, nog zo’n miseriebak.
Rij al 5 jaar erg fijn in een 1.4 16v uit 2003 en heb geen grote noemenswaardige kwalen gehad. Heb hiervoor een 1.6 8v coupe uit 1996 gehad daar had ik meer problemen mee dan.met deze. Hoop luxe voor niet te veel geld… Blije renault rijder
@markietwo: die moeten er ook zijn!
Aankoopadvies voor de Mégane kan in twee woorden: niet doen!
Ik rijd zelf nu zo’n 4-5 jaar in een Megane R26 en moet eerlijk zeggen dat ik op een defect motortje van een van de elektische ramen en een sensor voor het keyless go system nog geen problemen heb gehad. Onderhoud is erg prijzig daar een setje banden al snel een kleine 1000 euro kost en dat keer 2 voor ook de winter set. Remschijven plus blokken vervangen 1700 euro. Al met al zijn die kosten verspreid over de 4-5 jaar dat ik hem nu rij goed te doen en naar mijn idee niet enorm duur.

Het blijft tot op de dag van vandaag een van de lekkerst sturende auto’s waarin ik heb mogen rijden. Iedere keer wanneer je instapt krijg je weer een big smile op je gezicht.
Renault Megane gehad maar voor mij geen Renault meer. Elke maand weer naar de garage. Gelukkig wel meeste wel binnen garantie termijn maar gaf toch weinig vertrouwen. Toen garantie was afgelopen snel ingeruild.
Weet je wat een lampje vervangen kost bij de dealer van de koplamp….links 40,- euro en rechts 50,- euro haha… Echt belachelijk zo duur omdat ze er niet bij kunnen. En nee het is geen Xenon.
@schellekens006: ik ken dat leed. Zowel bij de vorige generatie Clio als de beschreven generatie Mégane. Je kunt het niet alleen de Fransen kwalijk nemen trouwens, de meeste nieuwe auto’s zitten zo in elkaar.
@ej20g: die dealers zijn dan echte prutsers. Ik vervang ze in 10 minuten als amateur…
Heel simpel advies: koop er een uit 2005-nu (of 2008 als het persé een Mégane II moet zijn). Dan heb je een zeer betrouwbare auto met een goed afgewerkt interieur. De modellen van de phase I van 2002-2005 zijn gewoon in alles minder, krakende interieurs, slechte electronica, en een nerveuzer stuurgedrag. Motorisch maakt het niet zo uit, die zijn allemaal behoorlijk betrouwbaar. Verder slijt de phase 1 erg snel door zijn achterbanden heen. Simpel gezegd heeft @e34m5touring gelijk met zijn opmerking: laat alle Renaults tussen 2001-2005 gewoon staan. Het rijdt wel zeer comfortabel en het is héél goedkoop, maar de kwaliteit was gewoon niet goed en, ik geef het toe, slechter dan de Duitse concurrentie.
mijn vader heeft er drie gehad en heeft nooit problemen gehad
Ik rij zelf een Megane Grand Tour uit 2005 en de enige problemen die ik heb gehad betreft de bobines en accu die vervangen zijn.
Voor de rest is het een zeer rijk uitgeruste wagen. Alles electrisch, panoramadak, regensensor, etc.
Zit goed, rijd goed, mede door de 17″ velgen met 215/50/17 eromheen.
Slechts 130.000 km op de teller, dus in 10 jaar tijd net ingereden.
Zoals van Renault verwacht heeft model ook veel problemen. Zijn ook weinig verkocht en je ziet ze weinig meer rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).