Ford Fiesta ST & Focus ST worden opgevoerd: max. 275 pk

Auteur: , 30 Reacties

Ze deden het in 2008, en ze doen het vijf jaar later opnieuw. Ford gooit samen met race-engineeringsbedrijf Mountune het vermogen van een tweetal hete hatchbackjes omhoog zónder dat je de garantie verliest. Er is alleen een klein nadeel...

Focus ST

Fiesta ST – 215 pk

Laten we met de kleinste beginnen. De Fiesta ST, met standaard 182 pk en 290 Nm een uiterst fijn gooi-en-smijt-autootje, krijgt voor omgerekend 690 euro een nieuw luchtfilter en aanzuigbuis. Samen met een een softwaretweak voor de 1.6-liter EcoBoost zorgt dat voor een stijging tot 215 pk en 320 Nm aan koppel. Het laat de kleine in 6,7 seconden naar de 100 km/u sprinten.

Focus ST Mountune – 275 pk

De Focus ST naar aangenamere waardes tillen kost iets meer, want hiervoor rekent Mountune €1.470. Voor dit geld levert de Ford-dealer met Mountune-licentie een nieuwe inlaatkanaal samen met een high-flow luchtfilter en een grotere intercooler. Ook hier wordt de software gekieteld, wat resulteert in een vermogensstijging van 250 pk en 360 Nm naar 275 pk en 400 Nm. Zaten we met “ongeveer 280 pk” er niet ver naast. Ford claimt dat ST’s na deze upgrade in ‘minder dan zes seconden’ de honderd aantikken. Wat zou duiden op een halve seconde sprintwinst. Niet slecht.

Maar wacht. Voordat u in september, wanneer de pakketjes beschikbaar komen, meteen naar de Ford-dealer hoekt: nog even over dat nadeel. In Nederland wordt Mountune namelijk helemaal niet vertegenwoordigd. Bovendien ligt het aantal ST-rijders hier een stuk lager in vergelijking met Engeland, het thuisland van Mountune. Ergo, Ford Nederland zal de vermogensaanpassingen hier voorlopig niet aanbieden. Mocht er opeens veel vraag naar zijn, dan zullen ze het alsnog overwegen, aldus Ford.

ST-rijders, jullie weten wat jullie te doen staat.

Ondertussen wind Ford de ST-fetisjisten verder op door een video van de Mountune-edities op de Nürburgring vrij te geven. Al het lekkers dat we dus niet in Nederland kunnen kopen check je HIERR.

Power upgrades voor de Fiesta ST en Focus ST



30 reacties

Voor 690 euries extra is de Fiesta dus de beste B-hothatch bij far.
Altijd doen dus….
@jrk68:
Maar zonder die upgrade is ie ook al de beste B-hothatch bij far….
Dus hou die 690 piek gewoon in je broekzak ;-)
@Rob:
Eens, maar dan kan je op de sprint niet afrekenen met de 208GTI en je weet hoe belangrijk dat gevonden wordt door de jeugdige reaguurders op dit blog….
@jrk68: ook oudere blogbezoekers vinden sprinttijden belangrijk
@jrk68: De 208 GTI biedt ook wat meer raffinement en veercomfort, plus een mooier (subjectief) uiterlijk. Ook niet gering lijkt me
@4x4wheels:
Ik vind de 208 GTI ook mooier, maar het laatste wat ik zoek in een hothatch is veercomfort.
Als je veercomfort hoog op je lijstje hebt staan ben je ongeschikt voor dat type auto.
En wat doet dat nou met je bijtelling?
@rrvliet: 275 pk en we gaan zeuren om wat dat doet met de bijtelling, daarom vertegenwoordigen ze het in Nederland dus niet…
@forzaferrari: Het is ruim na 5, grapje moet kunnen.
@rrvliet: haha moet altijd wel kunnen
Hadden ze die vissenbek maar verbouwd, wat een lelijk ding zeg.
@ricardo: Eenheid staat wel zo netjes. De vette koppen zeggen Fiesta ST, maar Focus ST Mountune.
Beiden Mountune noemen bijvoorbeeld staat duidelijker.
Niet verkeerd;)
Of je crosst naar Unicars in Oostende of Diksmuide (enige vertegenwoordiger van Mountune in België) en knoopt er een weekendje Belgische kust aan vast. Win win!
Zo he een vermogensstijging van 250pk naar 275pk.
Dan is de standaard ST met 25pk wel wat karig bedeelt hoor.
@Donstil:

Inderdaad!
25pk is wel héél weinig.
Komt ook nog uurtje werk bij! 599 pond voor het pakket, plus ongeveer 60 pond arbeidsloon. Geen flauw idee wat een uurloon van een Ford monteur in Nederland of België is, maar het totaal zal dus ongeveer op 750 – 770 euries komen!
@Vincegail:
Dat is dus voor de Fiesta. Voor de Focus komt het op 1225 pond (+/- 1410 euro) of 1275 pond (+/- 1470 euro) met extra zwart gekleurde luchtinlaat. Komt voor de Focus ook nog ongeveer anderhalf uur werk bij, dus nog zo’n 90 pond.
Voorproefje voor de RS versies?
@xyrrath: ford nederland blijft aardig stug volhouden dat er geen rs uitvoeringen meer komen. Maar ik hoop op een nieuwe focus rs. En dan 3deurs het model leent zich er wel erg voor vind ik zelf
@xyrrath: ford nederland houdt stug vol dat er geen rs uitvoeringen komen. Ik hoop echt dat ze gewoon doorblijven gaan ermee. Een fiesta rs of een focus rs zullen wel erg tof zijn. Een eventuele focus rs kan met een 2,3l 4cil ecoboost geleverd worden met meer dan 350pk. Zal ook wel heel gaaf zijn zo’n 3drs focus RS
Dan is het dus toch een best bekend bedrijf, ik zag een getunede Focus RS bij Jay Leno’s garage met 420 pk dankzij Mountune.
Garantie? Hmm, is het niet zo dat de fabrikant dat bepaalt? Dus dan moet Mountune een officiële huistuner zijn maar dat is het niet…. Tenzij er dus met Ford in de tekst ook daadwerkelijk de fabrikant wordt bedoelt en niet de importeur.
Niks aan vind ik. Geef mij maar een andere hot hatch, een Golf GTI, Audi S3 o.i.d.
@roemeen013: leuk voor als je van saaie auto’s houdt, zonder enig karakter
@pattmall: Dus een Audi S3 met 300pk, 380nm die 0-100 in 5,0 sec. doet is saaier dan deze twee ST’s? En een Audi is nog veel meer degelijker ook. Een VW misschien niet, dat geef ik wel toe. Maar deze twee ST’s kun je niet naast een S3 zetten hoor.
Ik heb een fiesta metal, aangepakt door mountune en ik moet zeggen dat het toch net even iets lekkerder is dan een sport. Het is maar 14 pk meer maar toch een seconde sneller op de 0 tot 100. Zeker een aanrader om een mountune pakket te nemen!
@metal: Het is maar 14 pk, maar toch een seconde sneller op de 0 tot 100
Wow, dan ga je van 10,4 (8,7)* naar 9,4 van 0 tot 100
Dat schiet op, ppff
*Fabrieksopgave
@Dreumeltje: maak van die 9,4 het getal 8,4 en het klopt beter.
@Dreumeltje:

Hoe kom je op 10.4?
Bij dit filmpje komen ze op 8.4 uit.
http://www.youtube.com/watch?v=YCyz8DKlE88

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).