
Hot hatch-liefhebbers, noteer 16 juni in je agenda. Op die datum komt Renault met naar we aannemen een nieuwe Mégane RS Trophy, voorzien van een lekker dikke centrale Akrapovic-pijp. En als het even meezit wordt het Ringrecord van de Seat León meteen afgepakt.
Een week geleden werd de teasercampagne voor het nieuwe Renault Sport-product ingezet, met de hippe hashtag #under8. Je kunt op je vingers natellen dat Renault niet plotseling pedofiele neigingen heeft gekregen, maar dat er gehint wordt naar een nieuw Nordschleife-record voor voorwielaandrijvers. Renault wil dit dolgraag afpakken van Seat natuurlijk.
Aangezien de vorige Trophy, de spiritueel opvolger van de R26(R), 15 pk meer onder de kap had dan de standaard-RS (265 tegenover 250 pk) kunnen we er van uitgaan dat deze Trophy ergens in de 280/290-pk-regionen trerecht gaat komen, en bovendien traditiegetrouw een stuk minder weegt. De Sloveense brulpijp van Akrapovic is een onderdeel van deze strategie.
Rondetijd Nordschleife?
Alle details weten we over anderhalve maand, en wat zal de rondetijd worden van de nieuwe RS Trophy? U mag 1 keer gokken, en uzelf bij een goede gok t.z.t. op de borst kloppen.
Update: in Spaanstalige media zien we de naam RS275R verschijnen, voor wat het waard is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
7:51:36
Dankzij de halve slickbanden en de warme dagen van de laatste tijd!
@roadrebel123d:
Warme dagen zijn juist ongunstig voor recordpogingen, warme lucht bevat minder zuurstof per Kilo.
Op Zandvoort bv worden de snelste tijden met de paasraces (mits droog) gereden en daar komen ze de rest van het seizoen niet meer aan.
@tupperware: de luchtdensiteit is een feit maar zo warm was het voorbije weken nu ook weer niet aan de ring, 15-25graden is ruim zat voor een goeie laag rubber (zeker als je jouw rit de dag na een vln kwalificatie uitvoert) zonder te o2arm te zijn.
Jouw rondetijd is een mix pk enerzijds en grip anderzijds, maar dat verschil in 10pk zal echt niet opwegen tegen de hoeveelheid grip die al dan niet aanwezig is.
Ze zullen een flinke hap van de tijd van de Leon af moeten halen, anders zijn ze het record rap weer kwijt aan Honda.
Blijft leuk zo’n wedstrijdje ver pissen. Ik gok op een tijd net onder de 7:50.
De echte Hothatch liefhebber maakt zijn keuze tussen de Renault en de Honda, zelfs al zouden ze langzamer zijn dan de Leon.
@tupperware: de echte hothatch liefhebber zit in zijn GTI en denkt, Honda? dat zijn toch grasmaaiers?
@mashell: Beetje vloeken in de kerk dit.. maar toch.
http://www.autoweek.nl/video/3510/blits-bezit-daihatsu-charade-gtti
@mashell: tussen leuk proberen te zijn en dom doen zit een wereld van verschil…
@mashell:
Dan heb jij het over een MK1 GTI, de Golfjes waar VW daarna die badge opgeplakt heeft zijn geen GTI’s, dat zijn meer GT’s..
@jrk68: Ik heb de 6 GTI aan de tand mogen voelen maar die was imo toch al vrij scherp. Was wel met warm weer en wegdek.
De 3 en 4 hadden amper het niveau GT inderdaad.
@mashell: denken ze dat ook als ze de wagen weeral bij de dealer binnen moeten brengen? :p
Honda had bij de civic type r een leuk billboard verspreid. “Bye bye gti :)”
7.58.36
De tijd van de Leon was dus vlakaf gelogen, want geen straat/stock versie. Vraag is dan of de vrij spectaculaire tbijd van de R26 okk wel waar was en of het nu waar is.
Maw wat klopt er nog van het hele circus? Begint een beetje op wielrennen te lijken…
Passende tijd van plaatsing, 1337.
J3 w337 70gg!
Ik ben benieuwd. Ik ben geen Renault man, maar vind de huidige Megane RS echt prachtig, ik zou erg graag nog een ritje in willen maken!
Renault krijgt dat wel voor elkaar. De vraag is alleen of ze Honda ook kunnen aftroeven. Het wordt weer spannend in hothatchland!
Mensen van autoblog waarom zijn jullie zo slordig?
Zelfs ik weet dat de vorige trophy geen speciaal lichtgewicht versie is. Jullie doelen op de R versie van de vorige generatie.
Het gaat hier dus om een R versie van de megane 3 rs en geen nieuwe trophy… Slordig.
Volgens onbevestigde geruchten heeft ie 7:45 gedaan.
Akrapovic:
http://www.youtube.com/watch?v=YaG5SAw1n0c
Waarschijnlijk met elektrische stuurbekrachtiging… :-S