• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Rafale 300 is terugkeer van Renault Sport, eh Alpine

Auteur: willeme, gepost 16 mei 2024 om 11:09 – 5 Reacties

Renault Rafale 300

De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is een hete crossover.

Er zijn tegenwoordig telkens minder sportieve badges dan ooit, zo lijkt het. Met name bij de non-premiummerken valt dat enorm op. Eentje daarvan is Renault Sport. Daar kun je vroeger terecht voor extra sportieve uitvoeringen van de Twingo, Clio en Mégane. Tegenwoordig helaas niet meer. Er was een tijdje nog het ‘R.S.-line’ sportpakketje, maar ook dat is er niet meer.

Dat komt natuurlijk omdat Renault Sport zijn naam heeft veranderd naar Alpine. De A110 sportwagen is natuurlijk ontwikkeld door dezelfde afdeling uit Dieppe. Ze heten alleen eventjes anders.

Of nou ja anders, begin jaren ’90 heette Renault Sport nog Alpine, dus het is dus eigenlijk een terugkeer van legendarische proporties.

Renault Rafale E-Tech 4×4 300

Voor ons – de liefhebber – is er wel een klein probleempje. Er zijn geen hete Alpine-uitvoeringen van de huis,- tuin- en keuken-Renaults. Daar komt vandaag een (beetje) verandering in met deze Huishoudbeurs-Renault. Het is de Renault Rafale E-Tech 4×4 300.

Renault Rafale 300

Deze auto heeft een beetje een bijzondere layout. Het is namelijk een plug-in hybride met maar liefst 4 motoren! De benzinemotor is een 1.2 turbomotor met 150 pk. Dan is er een elektromotor op de vooras (70 pk) en eentje op de achteras (136 pk). Dan is er nog een starter-generator aan de transmissie met 34 pk. Leuk voor wie hier over 15 jaar aan mag gaan sleutelen.

De prestaties zijn prima. Van 0-100 km/u duurt slechts 5,4 seconden. De tussensprint van 80-120 km/u is in 4 seconden voorbij.

De accu is 22 kWh groot, dus je moet tot wel 100 km kunnen halen. Deze wielen draaien dus niet actief rond, maar actief mee. De Rafale E-Tech 4×4 300 is voorzien van meesturende achterwielen.

Renault Rafale 300

Beetje van Alpine en een beetje van Maggi

Nu weten we dat een PHEV met 300 pk niet zo indrukwekkend is als een benzinemotor met 300 pk. Het is een systeemvermogen van twee motoren die compleet anders te werk gaan. Ook zijn PHEV’s vaak wat zwaarder. Gelukkig is er de hulp van Alpine voor deze crossover-coupé.

Renault Rafale 300
Renault Rafale 300

Alpine heeft namelijk geholpen met de onderstelafstemming van de Rafale E-Tech 4×4 300. De intelligente actieve wielophanging is ook door Alpine ontwikkeld. Het is wel een beetje heel erg veel Lee Towers en een klein beetje van Maggi, maar met een klein beetje Maggi zijn we tegenwoordig ook al heel blij in deze zouteloze droogte.

Ook interessant!

  • Rafale SUV-coupé: nieuw vlaggenschip van Renault
    Renault Rafale, het nieuwe vlaggenschip dat toch niemand koopt
  • Live: het 50k kostende vlaggenschip van Renault
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen
  • Keihard aangepakte Renault Captur nu ook als Alpine

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Hoofdlijnenakkoord: we hoeven niet meer elektrisch te rijden!
Volgend bericht: Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    16 mei 2024 om 11:19

    Gemiste kans. Ze hadden hiermee het verkwanselen van de illustere Gordini naam weer kunnen rechtzetten.

    Login om te reageren
  2. mcshine zegt

    16 mei 2024 om 11:29

    Sinds wanneer is 300pk EV minder indrukwekkend dan 300pk ICE, of hebben we het weer over geluidsbeleving? Want qua directheid van vermogensafgifte is juist de EV onverslaanbaar. En omdat je in de dagelijkse praktijk een EV vaker volgas gebruikt dan een ICE (wie trekt er nu door tot 6500 toeren met een koude motor), zijn die pk’s ook nog eens veel breder inzetbaar.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      16 mei 2024 om 12:01

      Een 300 pk full EV of ICE is iets anders dan een 300 pk PHEV.
      Wanneer eenmaal op snelheid de elektromotoren geen puf meer hebben hou je in dit geval een 1.2 met 150 pk over.
      Die zal voor de geluidsbeleving ook vrij weinig mooie klanken toevoegen overigens.
      En wat je al aangeeft, een PHEV heeft net zo goed last van koude motor.

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    16 mei 2024 om 11:39

    Vier motoren in een krappe crossover. Wat zijn we lekker milieubewust bezig eh. Zou het niet beter zijn om gewoon of een benzine motor, desnoods met een kleine accu (oude prius stijl), of volledig elektrisch te doen. Dit is ingewikkeld maken en een matig eindproduct krijgen, want zoals in het artikel aangegeven, veel succes als je hier aan moet sleutelen.

    Login om te reageren
  4. Snelle zegt

    17 mei 2024 om 12:50

    In iedergeval wel een goede poging om wat meer gti achtige emoties in het autolandschap te brengen. Er zijn merken die alleen gtx op een auto plakken en dan zeggen dat het ding ook echt heel sportief rijdt.. laten we dit soort projecten omarmen en eerst een kijken hoe het rijdt voordat we het afbranden. Ik ben benieuwd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North