• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pk

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 augustus 2014 om 11:44 – 36 Reacties

Afbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pkAfbeelding Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pk

Renault R.S. 01
Ooh la la, kijk eens wat Renault hier uit de hoge hoed tovert: een strak gelijnde scheurcoupe met meer dan 500 pk en 600 Nm, die luistert naar de naam R.S. 01. Pas mal, pas du tout…

Renault-topracers waren tot nu toe altijd (heftig) verbouwde Meganes, de R.S. 01 gaat een stap verder. Hij heeft een carbon monocoque, weegt minder dan 1.100 kg, en zijn motor levert 500+ pk. In 2015, zal de Renault Sport R.S. 01 debuteren in de Renault Sport Trophy, een nieuw kampioenschap dat deel uitmaakt van de World Series by Renault. Het is de bedoeling dat dit een springplank wordt naar de pro-GT en Endurance-kampioenschappen.

De 2 meter brede, en slechts 1.116 mm hoge RS 01 heeft in zijn lijnen wat weg van het Dezir-concept, maar ook haalt Renault de Étoile Filante (1956) naar voren, waarmee op de zoutvlakten van Bonneville meer dan 300 km/u op de klok werd gezet. Die snelheid haalt de RS01 ook, op dat moment heeft de auto een downforce van 1,7 ton.

Het vermogen is afkomstig uit een 3.8L twin-turbo Nismo V6 (een afgeleide van het blok van de Nissan GT-R), gekoppeld aan een Sadev sequentiële 7-bak. De remmen zijn carbon-keramisch, en natuurlijk komen de banden bij Michelin vandaan. Voor de gloire de la patrie, zullen we maar zeggen.

Vandaag ‘debuteert’ de RWD R.S. 01 op de Autosalon van Moskou, zij het in digitale vorm. Kennelijk is de auto zelf nog niet klaar, dus moeten we het met computeranimaties doen. Zoals deze video op Renaultjunk. KLIK!

Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

moskou-2014, Racing, Renault, Video

Vorig bericht: « Tieners bekrassen meer dan 20 auto’s in Ermelo
Volgend bericht: BMW Z4-opvolger krijgt gewoon weer een zescilinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. kickass zegt

    27 augustus 2014 om 11:50

    Wauw. Nu nog dat Alpine Concept in productie nemen en ik ben weer blij.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      27 augustus 2014 om 11:53

      @kickass: ik dat dit de doorontwikkeling is van dat Alpine concept. dus ik ben bang dat we het hier mee moeten doen. Ik doe gewoon net of ie blauw is ;)

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        27 augustus 2014 om 12:54

        @screamer: “R.S.01 … heeft … niets te maken met de toekomstige Alpine.” http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/22993807/__Sportwagen_Alpine_praktischer_dan_Alfa_4C__.html

        Login om te reageren
        • dennisjuh95 zegt

          27 augustus 2014 om 14:12

          @stephanotis: Telegraaf.

          Login om te reageren
  2. fejjie zegt

    27 augustus 2014 om 11:52

    Renault R8 One:1?

    Login om te reageren
    • jmcclane zegt

      27 augustus 2014 om 12:15

      @fejjie: Je neemt de woorden uit mijn mond net een R8 kloon, vooral van voor en zijprofiel sprekend.

      Login om te reageren
    • desalen zegt

      27 augustus 2014 om 12:18

      @fejjie: Renault R8 One:1 TT P1

      Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      27 augustus 2014 om 13:27

      @fejjie: ik ben normaal niet van her vergelijken of zoeken naar lijnen die in andere auto’s terug komen maar bij het zien van deze foto’s dacht ik ook meteen: WOW r8 kopie!
      Al is het wel een zeer brute wagen, lijkt me een leuk kampioenschap worden als het geluid in de buurt of beter word als van de megane’s!

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 augustus 2014 om 14:23

      @fejjie:
      Yep, ook 4 wielen en een stuur..
      Daar houdt elke vergelijking op, dit is zo veel gaver en, niet onbelangrijk, dit wil serieus de hoek om..

      Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      27 augustus 2014 om 22:38

      @fejjie: precies foto 2: R8 wannabe

      Login om te reageren
  3. dimi zegt

    27 augustus 2014 om 11:56

    Wauw. Als Renault hier geen productiemodel van gaat maken zijn ze echt krankzinnig, wat een schitterende auto zeg!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 augustus 2014 om 12:06

      @dimi: Mooi ding, ja. Maar heeft Renault wel geld genoeg om zo’n ding als regulier productiemodel neer te zetten… ?

      Login om te reageren
      • jaguarjunk zegt

        27 augustus 2014 om 12:42

        @Esprit_de_Flandre: voor zover ik weet is Renault nog altijd eigendom van de Franse staat dus dat moet wel goed zitten

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 augustus 2014 om 15:22

          @jaguarjunk: goed? Ze hebben gisteren een nieuwe regering geinstaleerd omdat de vorige tegenstrubbelde bij de bezuinigingen. Dus een speeltje van Renault zonder business case zit er nu even niet in. Het is geen Alfa Romeo.

          Login om te reageren
        • dimi zegt

          27 augustus 2014 om 21:02

          @jaguarjunk: Met de Franse staat goed zitten? Ik denk dat jij eens beter meer naar het nieuws surft i.p.v. Autoblog ;)

          Login om te reageren
        • fapfap zegt

          28 augustus 2014 om 11:00

          @jaguarjunk: Want de Franse staat is niet failliet??

          Login om te reageren
      • dimi zegt

        27 augustus 2014 om 21:03

        @Esprit_de_Flandre: Ja natuurlijk. Renault doet het goed, en dankzij Nissan kunnen ze ook een schitterende basis krijgen met de 370Z/ GT-R.

        Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      28 augustus 2014 om 01:01

      @dimi: Het nadeel is dan alleen dat na 100km praktisch ieder electrisch systeem in de auto niet meer werkt of iets anders doet dan het eigenlijk zou moeten doen. Dat is in iedergeval van toepassing op iedere andere renault.

      Login om te reageren
      • dimi zegt

        28 augustus 2014 om 14:29

        @MrSkyline: Sorry, maar als je dat echt meent ken je niet veel van auto’s, en moet je eens verder kijken dan uw favoriete merk. Dat wat jij nu zegt klopte 15 jaar geleden, vandaag de dag is Renault één van de betrouwbaarste merken op de markt.

        Login om te reageren
  4. 888natan zegt

    27 augustus 2014 om 11:57

    Beetje mclaren p1 achterkant, ik vin um mooi

    Login om te reageren
  5. imdoctorbob zegt

    27 augustus 2014 om 12:03

    Het werd een beetje tijd, de Megane V6 Trophy begon een beetje gedateerd te raken kwa snelheid met de komst van nieuwe GT3 autos en updates. (In het begin konden ze nog best goed meekomen namelijk) Ben ook erg benieuwd hoe die klinkt, de Megane V6 Trophy had een fantastisch geluid. Hopelijk is deze van binnen wel wat confortabler, want door de middenmoter werd het in de cockpit van de Megane wel ontzettend heet, en dat is geen pretje bij endurance wedstrijden. Niet voor niks dat GT3 autos airco moeten hebben.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 augustus 2014 om 14:27

      @imdoctorbob:
      GT3 auto’s zijn dan ook voor heren met teveel geld, de Megane trophy voor mannen met ambities.
      Qua snelheid zit zo’n Megane net onder de DTM, qua budget echter..

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        27 augustus 2014 om 22:18

        @tupperware: Megane Trophy is aanzienlijk langzamer dan een DTM auto, een seconde of 10-15 per ronde ongeveer… En ja, GT3 autos zijn erg prijzig, wat wel grappig is op zich omdat ze oorspronkelijk als redelijk goedkoop alternatief van de GT1-2 werd neergezet. Vergis je niet in het imago van gentleman rijders auto, want bijvoorbeeld in de ADAC en Blancain gaat het er redelijk professioneel aan toe.

        Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    27 augustus 2014 om 12:16

    De eerste die ‘m op kenteken weet te zetten krijgt van mij een liter brandstof.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 augustus 2014 om 12:20

      Kan je mooi de tank voor 1/150ste deel vullen!

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        27 augustus 2014 om 14:50

        @sir_smokalot: Alle kleine beetjes helpen toch Smoke? ;-)

        Login om te reageren
  7. a3aan zegt

    27 augustus 2014 om 12:29

    Prachtig!

    Login om te reageren
  8. rammillius zegt

    27 augustus 2014 om 12:32

    Straat legaal maken en uitbrengen die hap!

    Login om te reageren
  9. gash zegt

    27 augustus 2014 om 12:39

    Renault weet elke keer zeer fraaie racemonsters neer te zetten. De vorige twee waren ook al een genot om te zien en horen racen.

    https://www.youtube.com/watch?v=ManGiWyPwvg
    https://www.youtube.com/watch?v=82klcYei0OE

    Login om te reageren
  10. italia007 zegt

    27 augustus 2014 om 12:53

    Ziet er zo wel gelikt uit, nu maar hopen dat ze hem ook straatlegaal krijgen en gaan produceren.

    Login om te reageren
  11. Sracerr zegt

    27 augustus 2014 om 13:57

    GTR klaar punt!. Dit zie je niet terug op straat.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    27 augustus 2014 om 15:38

    1700kg downforce bij 300 is serieus maar de McLaren P1 haalt dat ook….. Lijkt me leuk als ze dit op dit in een open raceklasse kunnen gaan inzetten Dutch Supercar championship bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • macready zegt

      27 augustus 2014 om 20:34

      @w0o0dy:
      Volgens de officiële specs zit de P1 rond 600 kg bij ongeveer 260 km/u.:
      http://www.caranddriver.com/mclaren/p1
      Met andere woorden, bij lange na geen 1700 kg bij 300 km/u. Hooguit 800-900 kg, uitgaande van een logaritmisch verband.

      Ter illustratie, bij bijv. een 2003 Lola Champ car neemt de downforce in kg met een factor 1.78 toe tussen 240 (1380kg) en 320 km/u (2455 kg)

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        27 augustus 2014 om 20:47

        @macready: i stand corrected, had 1600 in mijn hoofd, weet niet precies waarom.
        Doet weinig af aan dit apparaat.. that’s some serious downforce!!

        Login om te reageren
  13. mercedesclk350 zegt

    27 augustus 2014 om 20:03

    Spoilert eraf, bumpers aanpassen, en Renault maakt coole auto’s. Niet vaak dat je dat te horen krijgt, maar die nieuwe Clio heeft nog steeds een geslaagd design.

    Login om te reageren
  14. gemaskerdemuchacho zegt

    27 augustus 2014 om 20:45

    wauw! Hebben, hebben, hebben…
    Van de bovenkant heeft hij iets weg van een MC12.. Iets…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North