Renault Sport R.S. 01: Frans circuitMONSTER met 500+ pk

Auteur: , 36 Reacties

Ooh la la, kijk eens wat Renault hier uit de hoge hoed tovert: een strak gelijnde scheurcoupe met meer dan 500 pk en 600 Nm, die luistert naar de naam R.S. 01. Pas mal, pas du tout...

Renault-topracers waren tot nu toe altijd (heftig) verbouwde Meganes, de R.S. 01 gaat een stap verder. Hij heeft een carbon monocoque, weegt minder dan 1.100 kg, en zijn motor levert 500+ pk. In 2015, zal de Renault Sport R.S. 01 debuteren in de Renault Sport Trophy, een nieuw kampioenschap dat deel uitmaakt van de World Series by Renault. Het is de bedoeling dat dit een springplank wordt naar de pro-GT en Endurance-kampioenschappen.

De 2 meter brede, en slechts 1.116 mm hoge RS 01 heeft in zijn lijnen wat weg van het Dezir-concept, maar ook haalt Renault de Étoile Filante (1956) naar voren, waarmee op de zoutvlakten van Bonneville meer dan 300 km/u op de klok werd gezet. Die snelheid haalt de RS01 ook, op dat moment heeft de auto een downforce van 1,7 ton.

Het vermogen is afkomstig uit een 3.8L twin-turbo Nismo V6 (een afgeleide van het blok van de Nissan GT-R), gekoppeld aan een Sadev sequentiële 7-bak. De remmen zijn carbon-keramisch, en natuurlijk komen de banden bij Michelin vandaan. Voor de gloire de la patrie, zullen we maar zeggen.

Vandaag ‘debuteert’ de RWD R.S. 01 op de Autosalon van Moskou, zij het in digitale vorm. Kennelijk is de auto zelf nog niet klaar, dus moeten we het met computeranimaties doen. Zoals deze video op Renaultjunk. KLIK!



36 reacties

Wauw. Nu nog dat Alpine Concept in productie nemen en ik ben weer blij.
@kickass: ik dat dit de doorontwikkeling is van dat Alpine concept. dus ik ben bang dat we het hier mee moeten doen. Ik doe gewoon net of ie blauw is ;)
@screamer: “R.S.01 … heeft … niets te maken met de toekomstige Alpine.” http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/22993807/__Sportwagen_Alpine_praktischer_dan_Alfa_4C__.html
@stephanotis: Telegraaf.
Renault R8 One:1?
@fejjie: Je neemt de woorden uit mijn mond net een R8 kloon, vooral van voor en zijprofiel sprekend.
@fejjie: Renault R8 One:1 TT P1
@fejjie: ik ben normaal niet van her vergelijken of zoeken naar lijnen die in andere auto’s terug komen maar bij het zien van deze foto’s dacht ik ook meteen: WOW r8 kopie!
Al is het wel een zeer brute wagen, lijkt me een leuk kampioenschap worden als het geluid in de buurt of beter word als van de megane’s!
@fejjie:
Yep, ook 4 wielen en een stuur..
Daar houdt elke vergelijking op, dit is zo veel gaver en, niet onbelangrijk, dit wil serieus de hoek om..
@fejjie: precies foto 2: R8 wannabe
Wauw. Als Renault hier geen productiemodel van gaat maken zijn ze echt krankzinnig, wat een schitterende auto zeg!
@dimi: Mooi ding, ja. Maar heeft Renault wel geld genoeg om zo’n ding als regulier productiemodel neer te zetten… ?
@Esprit_de_Flandre: voor zover ik weet is Renault nog altijd eigendom van de Franse staat dus dat moet wel goed zitten
@jaguarjunk: goed? Ze hebben gisteren een nieuwe regering geinstaleerd omdat de vorige tegenstrubbelde bij de bezuinigingen. Dus een speeltje van Renault zonder business case zit er nu even niet in. Het is geen Alfa Romeo.
@jaguarjunk: Met de Franse staat goed zitten? Ik denk dat jij eens beter meer naar het nieuws surft i.p.v. Autoblog ;)
@jaguarjunk: Want de Franse staat is niet failliet??
@Esprit_de_Flandre: Ja natuurlijk. Renault doet het goed, en dankzij Nissan kunnen ze ook een schitterende basis krijgen met de 370Z/ GT-R.
@dimi: Het nadeel is dan alleen dat na 100km praktisch ieder electrisch systeem in de auto niet meer werkt of iets anders doet dan het eigenlijk zou moeten doen. Dat is in iedergeval van toepassing op iedere andere renault.
@MrSkyline: Sorry, maar als je dat echt meent ken je niet veel van auto’s, en moet je eens verder kijken dan uw favoriete merk. Dat wat jij nu zegt klopte 15 jaar geleden, vandaag de dag is Renault één van de betrouwbaarste merken op de markt.
Beetje mclaren p1 achterkant, ik vin um mooi
Het werd een beetje tijd, de Megane V6 Trophy begon een beetje gedateerd te raken kwa snelheid met de komst van nieuwe GT3 autos en updates. (In het begin konden ze nog best goed meekomen namelijk) Ben ook erg benieuwd hoe die klinkt, de Megane V6 Trophy had een fantastisch geluid. Hopelijk is deze van binnen wel wat confortabler, want door de middenmoter werd het in de cockpit van de Megane wel ontzettend heet, en dat is geen pretje bij endurance wedstrijden. Niet voor niks dat GT3 autos airco moeten hebben.
@imdoctorbob:
GT3 auto’s zijn dan ook voor heren met teveel geld, de Megane trophy voor mannen met ambities.
Qua snelheid zit zo’n Megane net onder de DTM, qua budget echter..
@tupperware: Megane Trophy is aanzienlijk langzamer dan een DTM auto, een seconde of 10-15 per ronde ongeveer… En ja, GT3 autos zijn erg prijzig, wat wel grappig is op zich omdat ze oorspronkelijk als redelijk goedkoop alternatief van de GT1-2 werd neergezet. Vergis je niet in het imago van gentleman rijders auto, want bijvoorbeeld in de ADAC en Blancain gaat het er redelijk professioneel aan toe.
De eerste die ‘m op kenteken weet te zetten krijgt van mij een liter brandstof.
Kan je mooi de tank voor 1/150ste deel vullen!
@sir_smokalot: Alle kleine beetjes helpen toch Smoke? ;-)
Prachtig!
Straat legaal maken en uitbrengen die hap!
Renault weet elke keer zeer fraaie racemonsters neer te zetten. De vorige twee waren ook al een genot om te zien en horen racen.

https://www.youtube.com/watch?v=ManGiWyPwvg
https://www.youtube.com/watch?v=82klcYei0OE
Ziet er zo wel gelikt uit, nu maar hopen dat ze hem ook straatlegaal krijgen en gaan produceren.
GTR klaar punt!. Dit zie je niet terug op straat.
1700kg downforce bij 300 is serieus maar de McLaren P1 haalt dat ook….. Lijkt me leuk als ze dit op dit in een open raceklasse kunnen gaan inzetten Dutch Supercar championship bijvoorbeeld.
@w0o0dy:
Volgens de officiële specs zit de P1 rond 600 kg bij ongeveer 260 km/u.:
http://www.caranddriver.com/mclaren/p1
Met andere woorden, bij lange na geen 1700 kg bij 300 km/u. Hooguit 800-900 kg, uitgaande van een logaritmisch verband.

Ter illustratie, bij bijv. een 2003 Lola Champ car neemt de downforce in kg met een factor 1.78 toe tussen 240 (1380kg) en 320 km/u (2455 kg)
@macready: i stand corrected, had 1600 in mijn hoofd, weet niet precies waarom.
Doet weinig af aan dit apparaat.. that’s some serious downforce!!
Spoilert eraf, bumpers aanpassen, en Renault maakt coole auto’s. Niet vaak dat je dat te horen krijgt, maar die nieuwe Clio heeft nog steeds een geslaagd design.
wauw! Hebben, hebben, hebben…
Van de bovenkant heeft hij iets weg van een MC12.. Iets…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).