Renault Talisman – dit is de opvolger van de Laguna

Auteur: , 121 Reacties

Vandaag is het dan zover, de onthulling van de Talisman - de auto die de Laguna moet opvolgen.

Mon dieu, Renault opent even de aanval op het middenklassesegment. Ze gaan de strijd aan met de 508, Passat, en Mondeo en zetten daarvoor de 4,85 meter lange en 1,87 meter brede Talisman in, waarvan de wielbasis 2,81 meter bedraagt. In het design komt het familiegezicht – alsook de hand van Laurens van den Acker – duidelijk terug. Tegelijkertijd oogt de Talisman aan alle kanten een stuk zakelijker en strakker dan bijvoorbeeld een Clio of Espace. Ja, Renault weet wat senior accountants graag rijden.

Oder de kap vinden we louter motoren met 1,6 liter inhoud. In de benzinerange zijn dat TCe-blokken, in vermogen variërend van 150 tot 200. De dCi-dieselmotoren zijn te krijgen met 110, 130 of 160 pk.

Renault Talisman

De Fransen hebben de Talisman uitgerust met 4Control, een onderstel dat vierwielbesturing mogelijk maakt. Met MultiSense kan de Talisman in de rijstanden Eco, Comfort, Neutraal, Sport of het zelf in te stellen Perso worden gezet. In het interieur kun je vanaf de elektrisch bedienbare stoelen een blik werpen op het R Link 2-infotainmentsysteem, of instellen welke pokoes er door het surroundsysteem van Bose worden geknald.

Renault introduceert de Talisman op de IAA in september, gevolgd door een marktintroductie begin 2016. Ergens in het voorjaar van 2016 wordt de Talisman-lijn uitgebreid met een Estate.

Video van de Renault Talisman op Autojunk.



121 reacties

Zo op het eerste gezicht een chique sedan. De doorlopende grille tot aan de koplampen hebben ze alleen een beetje bij VW afgekeken.
@berlinetta:
Of VW bij hun, dat is iets dat we nooit zullen weten.
Die smoel hebben ze echt al meer dan een jaar geleden op de wagen ontworpen ; neemt niet weg dat het inderdaad een hoog veel-hetzelfde-gehalte heeft.

Wel knap dat Renault weer met een wagen in dit segment uit durft te komen; ik vind het ergens nutteloos, hetzelfde als FORD doet, de Megane is de nieuwe Laguna zoals de Focus de nieuwe Mondeo eigenlijk is.

Als je ziet hoe die twee gegroeid zijn , en de Clio, da’s ook ineens een grote dikkerd geworden.
@desjonnies:
Gewoon een strakke sedan met een eigen smoel, ik zie al die hier vermeende plagiaat niet.
@noodles: dat is omdat mensen zich een mening aanmeten op basis van een paar kleine plaatjes en alles wat enigzins bekend voorkomt dan wel als voorbeeld heeft moet dienen ;-)

Ik denk als je deze nieuwe Talisman in het echt ziet, dat je veel beter een mening kan vormen. En sat het best een aardige auto is geworden.
@desjonnies: valt toch vies tegen hoor; qua ruimte scheelt ’t heel veel, vormgeving weliswaar minder, maar laten we dat familiegenen noemen :)
@berlinetta: Laurens van den Acker en z’n team hebben een nette auto neergezet; toch weer een klein beetje Hollands glorie 😀
@berlinetta: ja hoor, natuurlijk. Afgekeken bij VW. Of bij Saab, al in 2008:

http://www.webwombat.com.au/motoring/images/saab-9-3-sportcombi-2008-2-big.jpg
@BaRa: Of bij Mistubishi veel van de Space-achtervoegsels hadden dat ook 2e helft jaren ’80.
Apart.. Dat wel..
( ͡° ʖ̯ ͡°)
Stuk beter dan de huidige. Wat een zaaddodende auto vind ik dat. Zelfs als GT Line, in het blauw, met 4control een dreutel. En heeft in NL ook niet echt lekker verkocht volgens mij. Volgens mij deed de coupe het bijna beter dan de sedan/stationwagen. Terecht ook, want die is vele malen mooier dan de sedan/stationwagen.
@E34M5Touring: Ik vind de laatste Laguna best een strakke auto. Altijd een uitlaatje links en rechts, staat ‘m goed. Jammergenoeg werd ie een beetje verpest met de facelift, toen er opeens een Audi grille op moest.
@Jochempie: Ik vind hem een beetje te safe. Zeker tov z’n voorganger. Die was kwalitatief echt ruk maar wel een fraaie auto vind ik. Zeker als initiale. De huidige vind ik heel erg anoniem. Geen slechte auto, maar blinkt ook nergens echt in uit.
Op zich niet een lelijke auto, maar die voorkant… Wat een bochtenwerk en gefriemel joh.
@gforce:
Ja jongen, zo rete-strak als zijn over-over-grootvader was, zo wordt er niet meer ontworpen, industrieel design door Philippe Charbonneaux…….
http://www.drfisheye.nl/img/16/oranje7.jpg
@desjonnies:
Blijft mooi hè, de r16.
@desjonnies: Heb van de week een Italiaanse film uit 1975 gezien waarin de Lancia Beta Berlinetta rondreed, een auto voor de redelijk verdienende middenklasse. Ik kende de Beta coupé, maar de Berlinetta is helemaal gekopieerd van de R16. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Wat een smakeloze en letterlijke kopie van een Passat, ik weet dat Renault desperate is, maar dit kan écht niet..
@parker:
Als Renault volgens jouw ‘desperate'(wanhopig) is, hoe wanhopig zijn alle andere merken dan wel niet?
Ik bedoel maar, zo’n beetje ieder boeren-lullen merk heeft de Renault Espace gekopieerd, de Renault Scénic, Renault Twingo; om nog maar te zwijgen over de vijf-deurs auto, waar Renault ook eerste mee was.
@desjonnies: pfff da’s allemaal al ettelijke decennia geleden, ze zijn er financieel nooit beter van geworden, integendeel zelfs, en tegenwoordig zijn ze qua design gewoon net zo marktvolgend als Kia of andere net-niet merken..
@parker: ja hoor, daarom dat ze steeds meer verkopen en als alliantie met Nissan heel wat merken inhalen. Als er 1 fabrikant is die durft, is het Renault wel ( Avantime, Vel Satis, Spider,…).
@luxaeterna: allemaal modellen van tien jaar terug!
@luxaeterna: bij Renault is er qua design een sterke conjuctuur qua design.

Begin jaren 90 was het allemaal erg behoudend, halverwege de jaren 90 waren de modellen vrij saai, maar begin 2000 ging Renault helemaal uit zijn plaat met de Avantime, Vel Satis en Laguna, Megane. Oh ja: Clio V6. Na 2006 werd het allemaal weer wat saaier. Dus misschien is dit weer het begin van unieke Renaults!
@parker: een kopie van de Passat kan ik het echt niet noemen. De Passat is heel erg steriel en behoudend, dit ontwerp heeft wel wat. Ik vind het er in elk geval frisser uit zijn dan de Passat (waarvan het lijkt alsof de vorige generaties moderner waren dan de huidige).
@gtwillem: mwaoh, wat ze m.i. doen is alle duitse stijlelelementen op een hoop vegen en daar dan hier en daar een vouwtje toevoegen. Precies wat Kia en Hyundai doen. De koplampen met de vier vierkantjes zijn echt letterlijk gejat van VW
Lelijk vooral de traantjes bij de koplampen
@W115: Precies dat. Als die weg waren zag het al een stuk zakelijker en strakker uit.
Dat wil je toch in dat segment.
Er had wel een wat boller Clio-sausje overheen gemogen, dit is net een Kia Optima..
@Jochempie: Dat was ook mijn eerste reactie, dat die veel weg heeft van de Optima… Clio sausje zou ik zelf niet positief noemen, ik vind het huidige resultaat best. In ieder geval een forse verbetering tov de huidige.
@Jochempie: het begint me op te vallen dat elke nieuwe sedan blijkbaar op de Kia Optima lijkt. Volgens mij komt dat gewoon omdat Kia voor hun designs erg veel inspiratie bij andere merken opdoet. In deze talisman zie ik overigens totaal geen Optima.
Prachtig!!!
Premiummer interieur dan de nieuwe Audi A4, hier zit er tenminste wel een deksel over de bekerhouders. Knap dashboard. Om het uiterlijk te kunnen beoordelen zie ik graag meer foto’s.
@mashell: audi interieur is gewoon top of the bill. Is samen met mb en bmw het meest kwalitatieve interieur. Soms staat het nog op een hoger niveau dan die andere 2. Daar zijn vele journalisten het mee eens, en niet alleen die van autobild enz.

En 52 foto’s zijn voor jou niet genoeg?
@87sandyd: Je bedoelt: het schijnt het beste in elkaar gezet te zijn, en er wordt het meest geluld over “kwalitatieve plastics” (en ik maar denken dat “plastic” iets negatief was?). Maar of dat dan gelijk staat aan het beste interieur? Ik vind bijvoorbeeld het zitmeubilair bij VAG verdacht veel weg hebben van kerkstoelen. Daar gaat dan je “kwaliteit”.
@87sandyd: toen ik mijn wijze woorden schreef stonden er nog maar een stuk of slechte foto’s. En anders als velen vorm ik zelf mijn mening. Ik zag van het weekend in de AutoBild van afgelopen vrijdag een grote foto van het A4 interieur. En dat zal allemaal prachtig gebouwd zijn met zachte aaibare kunststoffen. Maar als je naar het design van de A4 middenconsole kijkt dan vraag ik me af of dat allemaal wel zo premium is. Centrale knoppenlijst met niet werkende knoppen tussen gewone knoppen, geen deksel over de bekerhouders, startknop en 12V aansluiting niet symetrisch. Het spijt voor de autojournalisten maar ik vind dat niet premium, qua design doet Renault dat stukken beter. Van de zijkant vind ik de wagen erg op een A6 lijken. Eigenlijk ziet dit er gewoon goed uit. Een tikkie Duits maar dat verkoopt gewoon.
Kan iemand me vertellen waar die ventilatieroosters in de middenconsole van zijn gejat? Ze zien er uit als bij een andere auto, maar ik kan me niet precies herinneren welke…
@jipino: Gejat wil ik niet zeggen, maar bedoel je de Panamera? http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Porsche/Panamera_introductie_italie
@Novo: Ja lijkt er wel op. Opel Insignia kan ook.
@jipino:
Lada !
@jipino: Of de volvo XC90, lijkt er ook behoorlijk op.
http://www.diseno-art.com/news_content/wp-content/uploads/2014/08/2015-Volvo-XC90-34.jpg
@gforce: Joah…euhm…je reactie stond er nog niet :D
Ik vind hem geslaagd!

Je kunt wel zien dat ze bij Renault de nodige inspiraties hebben opgedaan bij onze oosterburen, of dat positief of negatief is laat ik overigens in het midden. Hopelijk zal het wat meer variatie brengen in bijv. de leasefleet. Die grijze bluemotions en de inmiddels in het straatbeeld geintegreerde (facelift?!) A4 kennen we allemaal wel.
Leuk design, maar ik neem aan dat de kwaliteit er niet beter op is.
@roccomk2:
Wel nee, joh! Renault heeft alleen al voor kwaliteitsverbetering een bedrag van 420 miljoen Euro geïnvesteerd. Maar dat zal wel niet genoeg zijn om jouw onderbuikgevoelens te laten verdwijnen…….
@9000cse: De huidige Clio is namelijk al na 40.000 km afgeschreven, de Captur zal misschien net het dubbele halen. Ik verwacht niet dat de Talisman het heel veel beter zal gaan doen.
Als je hier een Passat in ziet dan moet je toch eens aan een bril denken.
Die Passat steekt qua design toch wel steeds schraler af bij wat er in die klasse bijgekomen is.
@gezondverstand: zoals altijd. De Passat is altijd een behoudende auto geweest. En de concurrentie vaak een stukje spannender. Niet echt nieuw. De eerste twee Laguna’s waren hele fraaie auto’s. De derde was een beetje minder, maar nu is de Laguna gewoon weer een hele nette auto!
Ben groot Renault liefhebber en vindt deze Talisman ook best mooi maar de wauw bij de introductie van de Laguna II in 2000 overvalt me even niet… Maar tussen de Passat’s en Mondeo’s staat hij er keurig bij.
Dat logo is in elk geval niet te missen XD
Tja, dat wordt hem toch ook niet…

Net zoals bij de nieuwe Espace is het die grille met horizontale lamellen onder het logo die het uiterlijk wat mij betreft verpest. Als ze daar nu plaatwerk tot net onder het logo plaatsten zoals bij de Clio had je meteen een mooiere D-segmenter.

En die Cadillac tranen onder de koplampen zijn ook niet nodig…
Vind het wel iets hebben van een Volkswagen. En dat is geen compliment….
Niet heel verrassend, een kruising tussen een Clio en een Passat. Desalniettemin best een mooie wagen zo. Alleen de naam ben ik nog niet zo kapot van.
Ik vind hem wel stoer…..Maar van Renault verwacht ik elegant…
Oef dat is nou niet bepaald een mooie auto zeg…
Ik geloof dat ik dan de enige ben, maar ik ga het toch zeggen: ik vind het een mooie kar! Eigenzinnig design zonder al teveel rare hoeken en fratsen imho. Uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk, maar voor mij bijvoorbeeld mooier dan de Giulia. Moet ze natuurlijk wel eerst in het echt aanschouwen…
@deVia: ben het met je eens! Wat een schitterende wagen.
Ziet er best goed uit. Maar wie verzint die namen daar joh de laatste tijd?!
@trustmeiamanengineer: Echt idioot, er bestaat ook zoiets als een Renault Kadjar.
Ik vind er niet veel aan, soort Passat/A4 kruising uit Frankrijk. Alhoewel, komt ‘ie echt uit Frankrijk of is het stiekem een Altima in vermomming zoals de Kadjar een Qashqai is?
Ik word er niet warm of koud van eigenlijk
Lijkt er netjes uit te zien. Vooral benieuwd hoe die in het echt oogt. Het is in elk geval geen anonieme auto.
Wat een gelul altijd over dat het design op een andere auto lijkt… Er zijn ondertussen zoveel auto’s ontworpen dat er altijd wel een gelijkenis is. Renault zet tenminste echt een andere auto neer ipv een facelift die onze oosterburen als compleet nieuwe auto verkopen.
En dat is gedurfd en daarom mijn voorkeur voor Franse auto’s.
Vind dit er netjes en zakelijk uitzien, zeker geen lelijke auto.
Best mooi. Vreselijke naam. Afwachten hoe het productiemodel er qua afwerking uit komt te zien. Hopelijk niet zo plastic fantastic als die andere creaties van Renault.
Prachtige auto, maar wat een verschrikkelijke naam. Kreeg ik onlangs al de slappe lach van de naam Renault Kadjar (wahaaat?), verzinnen ze nu Talisman.

Nee, bij gebrek aan fantasie dan maar gewoon Renault 25 genoemd.
Hij is goed gelukt zou ik zeggen! Ik weet alleen niet of dit grote verkoopaantallen gaat opleveren.
“Oder de kap vinden we louter motoren met 1,6 liter onhoud. In de benzinerange zijn dat TCe-blokken, in vermogen variërend van 150 tot 200.”
Yeah, right! T.z.t. zal er wel een GT220 o.i.d. verkrijgbaar zijn. Misschien zelfs een RS-uitvoerinkje…
Waarom toch altijd bij Renault die logo’s zo buiten proportioneel groot? Alsof mensen trots zijn dat ze Renault rijden…. Ook vind ik Taliban een beetje een rare naam voor een auto.. design valt me overigens niet tegen, zeker schuinachter niet.
@ohsnab: misschien is Renault gewoon trots dat het Renault is, ik vind het overigens niet eens lelijk, rij zelf ook met zo’n logo op mijn auto, en ja beetje trots ben ik wel dat ik in een kleine droom van me rij.
@ohsnab: Ik ben uitermate trots als ik in een Renault rij en kan je zeggen dat de Renault Taliban een echte strijder zal worden!
@ohsnab:
De bescheidenheid van VW is niet ongemerkt aan Renault voorbij gegaan. Bedoel je dat soms?
Wauw vind hem echt tof! Vaak vind ik stations toch een stukkie mooier dan sedans, maar deze sedan ziet er vanzichzelf erg goed uit
Best geslaagd, jammer van die lijntjes onder de koplamp. Tenzij je dat nog een beetje opvult vind ik het echt lelijk.
Deze is meer conservatief als wat we van Renault gewent zijn, dat is duidelijk. En natuurlijk, de lijnen lijken op de laatste generatie VW Passat, de midden console is redelijk Volvo/Tesla met zo’n dikke tablet er in. Maar is dat niet net zo’n soort strijd als bij Apple/Samsung, het is praktisch, dus waarom anders doen ? Hij is zeker ruim (zo te zien). Hopelijk was het Fransoosje welke net uitgestapt was niet té kort, want dan vertekend de foto nog al. Nu is het wachten op de eerste ‘boekhouders versie die op 16 inch staal met wieldoppen afgeleverd word…. ben benieuwd hoe dié er uit ziet..
@numpty: Renaults zijn toch Samsungs uiteindelijk
@Pallas: of misschien juist wel een appel… 😏
Een mooie auto! Het is weer eens wat anders en dat maakt het gezelliger op de weg! Dat spul van onze oosterburen is ook niet echt vernieuwend.
Leuk! Alleen ik wacht op de prijzen en motoren info van de cross over de Renault Kadjar.
@mercedesbenz63: die zijn toch al een ruime maand bekend. Je kunt hem zelfs uitgebreid configureren op de site van Renault!
Renault, is in mijn ogen altijd een automerk geweest van de grotere hoogtes en daardoor ook zwaardere dieptepunten.
Vaak toont Renault lef qua vormgeving en innovaties, nieuwe ideeën die dan door de hele industrie gejat, sorry overgenomen worden om vervolgens in een grijze-gehaktballen periode te komen, zonder enige innovaties en/of inspiraties.
Dat was na de bloeiperiode in de zestiger jaren met innoverende modellen naar een bijzonder duffe model periode waarin gehaktballen als de 18 en de 21 werden geproduceerd.

Om weer aardig terug te komen via de Espace, de Scenic en de Twingo om vervolgens door te slaan op de Avantime en de Vel Satis.

Renault lijkt nu weer in een grijze gehaktballen periode te zitten, ik kan niet verliefd worden op het vernuft van de huidige Twingo , terwijl ik nog steeds gek ben van de Twingo I (een toekomstige klassieker zeker weten) en de Clio of Mégane kunnen me ook niet in extase brengen qua idee.
Die Laguna Coupé daarentegen, haal daar de Renault logo’s af en je ziet een mini-
Aston Martin gewoon een chique bak.

Dit, dit is middle of the road, dit is Passat, 508, A4, 3-serie, Mondeo, Insignia of C klasse, modellen die verouderen, soms snel verouderen !
Alleen in een Renault jasje.
Een veilige middenklasser, verstandig, maar net zo opwindend als een stropdas.
Achterzijde lijkt een beetje op een Audi A3 limousine.
Zeer geslaagde auto. Sexy kontje. Dattie aan de voorkant iets van de Passat heeft, geeft totaal niet.
De reacties lezende vraag ik mij af waar de tijd is gebleven dat men het op AB in zo’n situatie liefkozend over vergelijking smongolen had…..
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan renault, maar dit ziet er top uit! Vooral de achterkanr. Overigens wel idiote namen zeg
Ik weet niet waarom maar hij heeft wat van de opel insignia
Talisman? Wind…? Iemand bij Renault die wagens namen geeft van wat m ziet door zn slaapkamerraam?
@Ricardo:

Misschien wel leuk voor het jonge grut, de eerste Renault Talisman was een concept met een dikke V8 van Infiniti.

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/concept_cars/renault_talisman.html
Hallo Audi A3 Limousine kont. Hallo Kia Optima zijkant. Hallo VW Passat neus. Mooi stukje photoshop, Renault!
@crs86: hallo Volvo motorkap overhang..
Het LOGO hebben ze bij de vrachtwagen afdeling van Renault gehaald en verder een rot naam maar een mooie auto.
@schellekens006: is dat niet omdat Renault de truck afdeling aan Volvo verkocht heeft?
Tikje summier in de berichtgeving. Ik mis bijvoorbeeld de 200kg gewichtsbesparing t.o.v. gelijk gemotoriseerde en uitgevoerde voorganger. Da’s behoorlijk.
Een paar jaar geleden kwam Renault met een paar van die grebadgede Samsungs. Je had die Koleos, en er zou ook een E-segmenter komen, maar daar was iets mee. Kwam alleen voor lease-maatschappijen of zo.
Anyways: Deze doet me erg Aziatisch aan. Vast en zeker ook leverbaar met Samsung-badge. Waar gaat ie bijvoorbeeld gebouwd worden?
@mout: Nog niet te vinden bij Samsung. Maar wordt vast over een jaartje of zo de nieuwe SM5. De huidige is daar nog steeds degene die wij idd kennen als Latitude.

Zo Aziatisch vind ik deze Talisman nu niet. De Renault Fluence (SM3) vond ik ook wel best te pruimen…
@Esprit_de_Flandre: ‘wij kennen…’
Is ie in Vlaanderen wel verkocht dan?
In NL staan er welgeteld 4 op kenteken, volgens de RDW http://www.rdwdata.nl/merken/renault/latitude.
Wikipedia over Renault Samsung SM7: The Renault Talisman is a revised version of the SM7 sold exclusively in the Chinese market since June 2012, under the Renault marque. It is Renault’s flagship sedan in China.
Maar als ie hier komt is ie niet erg exclusief voor China. Dus of het nou dezelfde is…
@mout: Waarschijnlijk is de Chinese Talisman een regelrechte rebadge van de SM7, en wordt deze de volgende SM7 dan.

En “kennen”, idd, ook alleen maar van het interweb. Eén keer eentje gezien bij de dealer, maar kan me niet herinneren er ooit een op straat gezien te hebben…
Audi a4
@kaasdevies:
Zou Audi misschien wel willen. Zou eens iets anders zijn! This is Renault man……
Ik stel voor: Renault Taliban, eeuuh Talisman RS met e gedowntunede versie van de motor van de Nissan GT-R. Wie is voor?
Hij doet mij niet echt Frans aan, maar ik vind het wel wat. De voorkant is een beetje afgekeken van de Passat, maar ook dat is niet zo heel erg. Je zit immers in een segment waar je niet heel erg uitgesproken kunt zijn. De achterkant vind ik wel bijzonder geslaagd, al doet die mij niet aan Renault denken.
Die naam… *zucht*
Ik vind het een bijzonder geslaagde D-segmenter geworden. Het exterieur vind ik briljant, Renault vaart een eigen koers. Zeker is het design strakker en dus automatisch ‘Duitser’ dan bij de modellen onder de Talisman, maar dat is nou eenmaal wenselijk in een auto van dit formaat. Het moet een beetje serieus zijn. En dan vind ik het bijzonder het Laurens een serieuze, maar toch creatieve en 100% originele auto heeft neergezet. Zonder een uitgesproken agressief ogend front. En het interieur is al even bijzonder, het heeft dezelfde luxueuze uitstraling als de Espace (die uitstraling ontbreekt overigens in de Kadjar), geslaagd dus. Combineer dat met vierwielbesturing, nieuwe efficiënte motoren, goede infotainment met Bose-audio en een ongetwijfeld scherpe prijs en je hebt een auto die op mijn shortlist staat.
Niet een heel overtuigend ontwerp. Het is een beetje smaakloos, ondanks al die tierlantijntjes.

Interieur vind ik wel elegant eigenlijk. Netjes opgeruimd. Een beetje de light variant van het extravagante interieur wat in de nieuwste Espace zit, wat ik overigens wel heel cool vind:
http://www.conceptcarz.com/images/Renault/Renault-Espace-2015-i0028-800.jpg
Woww ziet er erg goed uit!! Goede concurrent 👍
Mooie auto!
Mooie auto, maar de led verlichting onder de koplampen had voor mij niet gehoeven
Mooi strakke buitenkant, interieur is echt lelijk, alsof het creatine toen op was .
Zeker niet lelijk!
Men spreekt dit uit als Talishmann?
Edit:Wel een nette auto.
Vond die grote wagens van renault voorheen nooit echt mooi maar vind dit zeker een geslaagd ontwerp.
Renault laat hier gewoon keigoed zien hoe een nieuwe Passat/Audi had kunnen zijn.
Voor zover als ik het op de foto’s kan zien vind ik het een bijzonder geslaagde opvolger van de Laguna. En ik ga niet meedoen met al dat gezeik over een naam! In de plaats daarvan zou ik zeggen: Bekijk die foto’s eens serieus en beoordeel dan wat je er zelf van vindt. Zonder ouwe koeien uit de sloot te halen over electronica en dergelijke. Dat is nog lang niet van toepassing op deze nieuwe. En aan alle vergelijkingsmongolen: Als een nieuw model ontworpen zou worden zonder gelijkenissen met andere auto’s, dan zou je een misbaksel krijgen van de eerste orde. Alles is al ontworpen en daarom vind je altijd elementen die op die van een ander merk lijken. En wat is daaraan dan af te keuren? Bekijk het geheel en zeg dan wat je er echt van vindt. Zonder vooroordelen. Ik hoop, dat Renault met deze auto een echte topper heeft gecreëerd die ons straatbeeld enigszins zal veranderen/verbeteren.
@9000cse: de toppers in dit segment zijn naar een windje genoemd (Passat), een grote letter B (SuperB) of gewoon nar heeft veel i”s driehonderdzestien-i. Dus de naam Talisman zal echt geen probleem gaan vormen.
Ziet er zeker mooi uit maar vraag me af of het motorenaanbod voldoende is om de strijd aan te gaan met FORD / MAZDA / VW / enz…
Tenzij de prijzen natuurlijk serieus aantrekkelijk zijn…
Volgens mij zouden ze er meer kunnen verkopen met een betere naam, maar uiteindelijk verkoopt de Super-B ook best (al hadden ze er vast meer kunnen verkopen zonder de B).
Yes, die voorlampen, dikke like!!! Nette auto, beter interieur dan we van Renault gewend zijn
Hou het toch lekker bij laguna/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).