Waar kan je vakantiefiles verwachten in Duitsland?

Auteur: , 49 Reacties

Met de centrale ligging in Europa en het goede wegennet kan je tijdens je vakantiereis bijna niet om Duitsland heen, en dus loopt het verkeer er op de drukste momenten muurvast. Waar precies?

Waar?

Mensen die in het oosten of noorden van Nederland wonen moeten op weg naar hun vakantiebestemming eigenlijk sowieso een stuk Duitsland pakken, ook als ze richting Frankrijk of verder rijden. Bestemmingen in Midden- en Oost-Europa, maar ook Zwitserland/Italië gaan ook allemaal via onze oosterburen, die een grote rol als doorvoerland hebben.

Het voordeel van Duitsland is dat er relatief veel asfalt ligt dat doorgaans ook van een prima kwaliteit is, en dat het land geen noemenswaardige bergen kent, waardoor het aantal tunnels (potentieel flinke obstakels bij drukte) ook beperkt is. Bovendien is het land nog eventjes vrij van tol voor personenwagens.

Het nadeel is dan weer dat je op dit relatief goede wegdek ook bijzonder vaak de zogeheten Baustellen tegenkomt, wat een flink remmend effect heeft op de doorstroom.

De grootste verkeersdrukte per vierkante kilometer vind je zonder twijfel in het Ruhrgebied, het dichtstbevolkte stukje Duitsland. De vele miljoenen inwoners en al het vrachtverkeer maken een goede doorstroom zonder vakantieverkeer al flink lastig, en als je daar nog eens een miljoenmiljard niet spiegelende caravan-Hollanders aan toevoegt heb je een recept voor opstopping, ook al ligt het er vol met snelweg (wat omrijden wel weer makkelijker maakt). Vooral rond Keulen moet je op een slecht moment echt niet zijn.

Zwarte zaterdag
Op een vrijdag of zaterdag vertrekken in de vakantieperiode (juli en augustus) is niet raadzaam. Vrijdagmiddag en avond plus zaterdagochtend en middag is de verkeersintensiteit groot. Mocht je in staat zijn bij nacht te rijden, dan is dit een alternatief, zeker wanneer het erg warm is buiten.

De bottlenecks
Wie de knooppunten wil omzeilen doet er goed aan bovenstaande kennis te combineren met de Staukalender (HIER als PDF) die de ADAC gepubliceerd heeft. Hieronder een kaartje met de knooppunten:

FIleleed in Duitsland

A1 Osnabrück-Hamburg-Lübeck-Fehmarn
A3 Keulen-Frankfurt-Neurenberg
A5 Karlsruhe-Heidelberg-Bazel
A7 Würzburg-Ulm-Füssen
A7 Hamburg-Flensburg
A8 Karlsruhe-München-Salzburg
A9 Neurenberg-München

Werkzaamheden
Tot slot: op deze site vind je per deelstaat de werkzaamheden. Als je niet om een drukke periode heen kunt, gebruik dit dan in je voordeel bij de routeplanning.

Viel Fahrvergnügen!

Handige informatie over andere Europese vakantielanden vind je hieronder:



49 reacties

Bij de eerste pomp over de grens…
@norge: en de laatste voor de grens aan de andere kant. Daarna begrijpt de gemiddelde Hollander niet meer welk tankpistool men moet hebben…
@norge:
Da’s ’n goeie, ja! Op mijn ritten naar Zwitserland moet ik altijd via Basel. En dan moet ik altijd even lachen, als ik het laatste Duitse tankstation (Bad Bellingen) op de A5 voorbij rijd. Hele hordes staan daar in de rij, omdat vooral de diesel in Duitsland veel goedkoper is dan in Zwitserland. Dat station profiteert daar natuurlijk van en hanteert de hoogste prijzen.
Ik rijd altijd even door tot de laatste afslag voor de grens, richting Huningue (Hüningen) en rijd naar Saint-Louis in Frankrijk. Heen en terug een omweggetje van 9 kilometer in totaal. Maar dan tank ik wel tot 20 €cent per liter goedkoper! Zonder hordes! Toch een leuke (tijds)winst.
@9000cse: Carburants app van Leclerc supermarkt is een toppertje voor Frankrijk.
@garp:
Altijd één van de goedkoopste inderdaad.
@9000cse: zo rij ik altijd CH binnen, grensovergang daar is bijna nooit bewaakt, dus lekker doorkachelen ipv drukte bij Weil.

Als je verder moet kan je bij St. Jakob weer de snelweg op.
@sir_smokalot:
Dat geluk heb ik helaas niet. Ik moet altijd inklaren en dat kan alleen bij die ene grensovergang bij Weil am Rhein en nergens anders. Dus eerst tanken in Saint-Louis en dan weer terug naar de A5. ’t Is helaas niet anders.
@9000cse: met de huidige benzine prijzen, ben je ook het best af in Frankrijk. Duitsland en Zwitserland zitten beiden rond de 1,60 eur.
Als je niet hoeft te tanken en geen zin heb in de file voor Basel: bij afslag Lörach E54 eraf, snelweg volgen en bij Rheinfelden over de grens. Zodra je de grens overkomt, zit je maar 2km af van de afslag richting Gothardt anyway.

Overigens ook lief van de ADAC dat ze voor t gemak maar even alles om Zurich en Luzern rood hebben gemaakt. Zolang je buiten de spits komt, is het allemaal goed rondom die steden.
@gregorius:
Klopt wat je zegt, maar zoals ik al had aangegeven MOET ik er bij Weil am Rhein over. Altijd weer dat k*tgedoe met inklaren. Je zou eens moeten weten wat ik daar al allemaal heb moeten meemaken met douanebeamten. De Duitsers net zo goed als de Zwitsers: Gewoon bij het onbeschofte af! Maar ja, zij hebben een soort van “macht” over je. Je bent afhankelijk van ze en daarom maken velen daar echt misbruik van. Zeg je er iets van, dan laten ze je gewoon net zolang wachten tot je ’n ons weegt.
Wiedergutmachungsschnitzel?
@autogedrocht: Schnautzi
@clioracing: Der Wunderhund!
Afgelopen vrijdag heen en weer geweest naar Passau dat aan het zuidelijkste puntje van
de A3 ligt, net voor de grens met Oostenrijk.

En de A3 was al een drama wegens baustellen en verbredingswerkzaamheden, Wurzburg was één grote puinhoop en op de terugweg was Frankfurt, waar de A3 dwars door Frankfurt Main airport loopt, geen centje pijn.
Maar houdt rekening met vertraging ten zuiden van Wurzburg
En als je moet gaan, ik neem graag de 61 om zodoende Keulen te mijden
@desjonnies:
Via de 61 vermijd je Keulen inderdaad, maar verderop zijn er nog altijd erg veel Baustellen die voor behoorlijke hinder zorgen. En als je richting Passau moet, dan is dit een behoorlijke omweg. Het tijdverlies hierdoor, plus die Baustellen, zullen je niet veel tijdswinst opleveren.
@9000cse:
Ik draai na Koblenz weer richting Frankfurt, dus ik steek als het ware door.
En het ritje over Koblenz vind ik mooi, de stijging na Koblenz en koffie drinken in dat ouderwetse tentje daar, zo maar een ritueel van me !
@desjonnies:
Ja, ik ken het wel. Via de 48 naar de 3. Maar dan begint de miserie daar weer. In de hoogtijdagen is en blijft Duitsland één bouwput. Lekker ff doorrijden is er dan gewoon niet mogelijk.
@desjonnies: Gelukkig is spessart bijna af, bij wirzburg moet je die brug over die ze aan het verbreden zijn, gegarandeerd jodel polonaise met z’n alle daar. Rijd er al jaren naar wintersport zo en moet zeggen dat het altijd wel goed te rijden is en met het jaar beter wordt. Overigens is Nurnberg ook altijd leuk om stil te staan… Elk jaar weer hetzelfde liedje..
Na 2 jaar op rij een hele dag in de file te hebben gestaan op de terugweg, dit jaar besloten te vliegen naar Zwitserland. De A3 was de afgelopen 2j 1 grote bouwput en het eind is nog niet in zicht.
@E34M5Touring: Vliegen? Je weet dat je op autoblog zit? ;)
Zoals eerder gezegd… De A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg(en in tegengestelde richting) is nog steeds een ramp… Rijbaan is daar veel te smal waardoor bij het minst of geringste alles vaststaat en geen kant op kan…
Helaas moet ik daar ook geregeld langs.. En voor de komende weken zie ik de bui weer hangen…
In de nacht van vrijdag op zaterdag ga ik weg. Zowel m`n vriendin als ik rijden, dus tegen de tijd dat normale mensen wakker worden zijn we al een heel eind over de grens. Al zullen we dit jaar Duitsland niet aan doen. Daar we beiden rijden, en goed kunnen slapen als de ander rijd, zullen we ook nog eens fris aankomen op plaats van bestemming. Helemaal goud!
@dutchdriftking:
Houd er maar rekening mee, dat er meer normale mensen zijn die zo denken. Eender waar je heen gaat rond de vakantietijd, bij de bekende knelpunten kan het rond 4 uur al behoorlijk vast zitten.
@9000cse: Helemaal file vrij zal het zeker niet wezen. Ik mijd Luxemburg dan ook….
@dutchdriftking:
Je mijdt Duitsland en Luxemburg en zult dan waarschijnlijk Frankrijk of nog verder als reisdoel hebben. Ik ken daar echter nog genoeg knelpunten. Neem bijvoorbeeld Parijs. Daar wordt, -ook op de rondwegen- juist in de nachtelijke uren en tijdens de vakantieperioden vaak ’s nachts aan de weg gewerkt. Op alle uren van de dag kun je er uren vast komen te zitten. Die stad leeft nou eenmaal 24 uur per dag en kan het verkeer vaak helemaal niet aan.
@9000cse: o ik zal zeker wel wat tegen komen. Maar het file bericht van Frankrijk zal vandaag wel komen.
@9000cse: 4 uur in de nacht ja. Beste werkt donderdagnacht of vrijdagmiddag tijdens de spits weg gaan. Dan rijd je vanuit t westen zo rond 7 / half 8 Duitsland in en ben je daar mooi op tijd weer vertrokken 👍🏼
@silenro:
Laat ik er dit over zeggen: Ik rijd soms wel 3 keer in één week naar Zwitserland en je kunt er geen pijl op trekken. Je zult het moeten afwachten. De ene keer rijd ik er naartoe zonder van de cruise af te moeten en de keer daarna is het gewoon hopeloos. ’s Nachts rijden is natuurlijk altijd rustiger dan overdag, maar het komt vaak voor, dat je onaangenaam verrast wordt.
Bij Hamburg is het altijd een ramp..
@spotcrewda:
Had je afgelopen zaterdagmorgen eens moeten zien hoe het verderop naar het noorden was! Ik kwam terug uit Stockholm en vanaf de ferry in Puttgarden kreeg ik de meldingen al door. Het was er toen al zo’n 30 graden en alles en iedereen scheen naar de Oostzeestranden te moeten. Er was zelfs een melding bij van 40 kilometer “Stau” tussen Hamburg en Lübeck. Voor mij leek het, alsof de hele weg van Fehmarn tot Hamburg één lange file was. Ik kreeg werkelijk ’n beetje te doen met al die filedeelnemers. Bij die hitte.
Ik zag die foto bij t artikel en wist dat t smoke was…
Toen ik die foto zag dacht ik dat het over die Duitser vab 78 ging die een nazi tank en flagcannon in ze kelder had haha.
Als je de prijzen ziet van een vliegticket ga je toch niet meer rijden?
@clarkson: Het is iig veel aantrekkelijker, een ticket voor minder dan €100 naar Italië heb je al, en je zit er in minder dan 2 uur vliegen.

Betaal liever geen tol voor die deutsche autobahn, je kan amper doorrijden met die baustelles en die andere weggebruikers.. (;
@clarkson: als je de hele vakantie in je all-in gevangenis wil zitten wel ja.
Wil je nog een beetje rondrijden, moet je weer een auto huren.
Vergeet ook de transfer niet.
Blijft gewoon in eigen land. We wonen in een prachtig land. Van de heuvels in Zuid Limburg tot de Waddeneilanden. Blijf lekker in eigen land
@Mika_Hakkinen: maar wel extra belasting betalen (waar je voor betaald hebt( en heet toeristenbelasting) 1 liter diesel of benzine ben je al duurder uit dan duitsland of belgie en zullen we nog niet of het eten en drinken beginnen…..
We gaan aanstaande vrijdag vertrekken naar munche dus ik hoop dat we niets tegen komen.
@mab: dan kun je gieb mahl gas und sie habe viel spass
@mab: als je niks tegen komt
@godfried1987: en nu in het nederlands aub, ik rij straks dan wel een auto met duits kenteken maar kan nog steeds geen duits.
@MAB: gas geven en veel plezier hebben
@sjeppie156: danku danku
@MAB: Ben bang.. Lees de comments even.. Ik rij er al jaren richting munchen en daar voorbij. Altijd kut. Pak het vliegtuig. Net zo duur stap ik dusseldorf op en voor 2 volle tanks zot je in de lucht
@henkhupelschoten: liever in de file met de auto dan de vliegtuig, niet omdat ik vliegangst heb maar omdat ik met de auto leuker vind.
We gaan het zien. Zaterdag ochtend een week naar de Ring
Er heet ook zoiets als een vliegtuig…
@poarneemn: bestaat, niet ‘heet’..
Ofterwijl. Probeer Duitsland te mijden
Overal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).