• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault werknemers plegen zelfmoord

Auteur: autoblogger, gepost 22 februari 2007 om 12:12 – 45 Reacties

Suicide

Heeft het iets te maken met de kwaliteit van Franse auto’s, of is het toeval? In Frankrijk is namelijk een onderzoek gestart naar een drietal zelfmoorden die afgelopen vier maanden plaatsvonden in en om een Renault-fabriek…

Het laatste incident is de dood van een 38-jarige man die een brief achterliet waarin de situatie op het werk als oorzaak werd beschreven.

Vorige maand, in januari, pleegde een andere arbeider zelfmoord op het ultramoderne Renault complex (AKA the Beehive) net buiten Parijs. Op zijn computerscherm was een heftige discussie te vinden die hij met het management had…

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault

Vorig bericht: « Boodschappenwagentjes
Volgend bericht: Saab V6 Turbo – The story continues »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rossi zegt

    22 februari 2007 om 12:14

    Allereerste Gecondoleerd voor de familie en kennissen.

    Ik las tevens ergens dat alle drie de werknemers komen uit de afdeling waar de prototypes gebouwd worden…… Zouden die auto’s zo slecht zijn :$

    Login om te reageren
  2. Mc parts zegt

    22 februari 2007 om 12:17

    Ik zou het niet doen voor die franse wagens. :D
    tiss zielig voor die mensen die zich zelf hebben vermoord.

    Login om te reageren
  3. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 12:19

    Ze kwamen alledrie van Guyancourt en werkten gewoon op de engineeringsafdeling.

    Eentje was van de loopbrug tussen 2 kantoren afgesprongen.

    Misschien komt het omdat de Twingo nog verre van klaar is.
    Er is nog steeds geen intern OK gegeven voor het uitleveren van de nieuwe Twingo.
    Parkeerplaats staat vol met nieuwe Twingo’s waar nog het nodige aan gedaan moet worden voor de perspresentatie.

    Login om te reageren
  4. Bad Pritt zegt

    22 februari 2007 om 12:19

    Als je keer op keer moet uitleggen dat jij verantwoordelijk bent voor die wanproducten van “Réparateur des Automobiles” knapt er gewoon op een gegeven moment iets..

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    22 februari 2007 om 12:19

    @Rossi: volgens mij gaat het om het “Renault SA technical design centre”…

    – Meer info:

    In January, another worker drowned himself in a lake near the centre.

    A third worker killed himself by jumping from the fifth floor of the main building of the centre last October.

    “We have opened an inquiry into the working conditions of the people who committed suicide,” said Michel Desplan, the public prosecutor in Versailles on Wednesday.

    The CFDT workers union said that workers had been under increasing pressure since the company introduced a restructuring plan last year and called for Renault management to urgently evaluate the situation.

    “Since 2006, with the Renault Contract 2009, we have seen a sharp increase in work, a race for deadlines and developing in an activity that is becoming more and more complex,” the CFDT said in a statement.

    A Renault spokesperson said the company “deeply regrets” the incidents and extends its respect to the families.

    She said the company was looking into how “these unfortunate suicides” could have been prevented.

    Renault profits dropped sharply in 2006 because of a dip in sales due to its ageing model lines and rising raw material costs.

    Via http://www.wheels24.co.za/Wheels24/News/General_News/0,6119,1369-1372-2094_2073245,00.html

    Login om te reageren
  6. SugarFree zegt

    22 februari 2007 om 12:21

    Dat het nieuws is, oke.

    Maar moet zo’n bericht op een blog waardoor er gediscussieerd gaat worden? Waarover valt te discussieren? We kennen de mensen niet, we kennen de omstandigheden nauwelijks en de link met auto’s is er niet (ja, het zijn medewerkers van een autobedrijf, maar waarschijnlijk gaat het hier over een werkcultuur/management/arbeidsomstandigheden e.d.)

    De feiten zijn erg genoeg en zelfmoord blijft een zeer gevoelig onderwerp.

    Login om te reageren
  7. Fons zegt

    22 februari 2007 om 12:25

    Dit bericht geeft gewoon de druk aan waaronder die technici moeten werken.

    Login om te reageren
  8. H.J. Vaesen zegt

    22 februari 2007 om 12:26

    Automordeur d’autmobiles.

    Login om te reageren
  9. C30CDIAMG zegt

    22 februari 2007 om 12:28

    Het onderzoek ansich is al meer dan 6 jaar oud. Maar misschien alsnog interessant genoeg om te lezen. Het gaat over de werkomstandigheden bij VW en Renault waarin zelfmoord aanbod komt

    http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABABDBBBC&obid=4642

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    22 februari 2007 om 12:32

    @SugarFree: werkcultuur/management/arbeidsomstandigheden lijken mij wel relevant… En als blijkt dat er in Tsjechie kindertjes meewerken aan het maken van een nieuwe Skoda dan is dat ook iets om over te berichten… hoe treurig dat ook kan zijn. Of mis ik iets?

    Daarnaast kan zo’n onderzoek natuurlijk gevolgen hebben voor aandelen Renault.

    Login om te reageren
  11. Christoph zegt

    22 februari 2007 om 12:39

    Heeft niks met de kwaliteit van de auto’s te maken maar met de kwaliteit van de werkomstandigheden, en Renault is niet de enige in frankrijk waar dat op dit moment erg slecht is.

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    22 februari 2007 om 12:41

    Vervelend nieuws…
    Zullen we dit topic respectvol grappen-vrij houden?

    De automobielindustrie is overigens echt apart. Zag gisteren op TV iets over een schandaal in de VW-top. Ging over prostitutiebezoek en dergelijke om mensen in de Aufsichtsrat te paaien. Allemaal door VW betaald. Meneer Hartz (van de ‘populaire’ Hartz-II maatregel) speelt een hoofdrol.

    Login om te reageren
  13. SugarFree zegt

    22 februari 2007 om 12:41

    @ autoblogger
    Ik ben het met je eens dat je treurige dingen niet moet vermijden; het voorbeeld van de Skoda-fabriek: oke.
    Misschien was/is het meer de angst voor flauwe grappen, maar: eerlijk is eerlijk, dat valt wel mee :)

    Login om te reageren
  14. SugarFree zegt

    22 februari 2007 om 12:42

    @ klassiekerrally
    danku :)

    Login om te reageren
  15. sjaak lombok zegt

    22 februari 2007 om 12:45

    ik vraag me eigenlijk alleen maar af hoe ver je in je werk op gaat, of hoever zo’n MT gaat? doorgaans is niet alleen gekloot op t werk de boosdoener namelijk. dus wtf gebeurt daar allemaal?¿

    Login om te reageren
  16. OJ zegt

    22 februari 2007 om 12:57

    Toevallig een paar mensen die niet tegen de druk kunnen of in combinatie met wat prive-omstandigheden het niet meer zien zitten. Volgens mij valt het allemaal wel mee… (wat het hele voorval uiteraard niet minder erg maakt) Hoeveel mensen werken er eigenlijk op die afdeling? Dat geeft een beter beeld van dit aantal.

    Login om te reageren
  17. Jellert zegt

    22 februari 2007 om 13:04

    Het is de achterkant van de nieuwe Megane.

    Login om te reageren
  18. Jellert zegt

    22 februari 2007 om 13:07

    Zou er bij citroen dan een massazelfmoord op komst zijn? Inclusief de DS is ieder model namelijk uitzonderlijk kudt.

    Login om te reageren
  19. Sven zegt

    22 februari 2007 om 13:10

    Erg triest dit…hoop dat ze snel de oorzaak vinden voordat er meer doden vallen.

    Login om te reageren
  20. C30CDIAMG zegt

    22 februari 2007 om 13:16

    Nou Sjaak Lombok. In sommige gevallen heeft de werkGever er wel degelijk alleen mee te maken. Tenminst, dat maak ik op uit het volgende stuk

    http://www.geocities.com/militantarchief/archief/98/176/Volkswagen.html

    best ernstig wat er soms gebeurt. — Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat je je laat dwingen door je baas om te komen werken wanneer je van je zelf weet dat je gewoon ziek bent. —

    Login om te reageren
  21. Ejay zegt

    22 februari 2007 om 13:19

    Vraag blijft waar die discussie over ging. Dat is denk ik vrij essentiëel voor de discussie.

    Login om te reageren
  22. SugarFree zegt

    22 februari 2007 om 13:19

    @ Jellert
    Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage.
    @ OJ
    Daar kan ik weer wel wat mee, met jouw opmerking. Cijfers geven iets meer info. En welke dommerik denkt dat alleen een bedrijfscultuur reden kan zijn tot zelfmoord? Hoe dom als een mens ook kan zijn, zelfs zij zullen proberen een andere baan te zoeken als alleen dát hen tegenstaat in het leven.

    Login om te reageren
  23. Bertus zegt

    22 februari 2007 om 13:23

    @Jellert: What’s your problem?

    Login om te reageren
  24. sjaak lombok zegt

    22 februari 2007 om 13:28

    @ C30 CDI
    ik zei niet dat de werkgevert geen invloed heeft. even goed lezen.
    vroeg me alleen af hoever je t zelf laat komen. en wat verder de omstandigheden van die mensen is/was. want dat werk vaak wel een aangever is, maar vaak niet de enige reden om tot zelfdoding over te gaan.
    (behalve in het geval van mensen die ivm met een eigen zaak in de dikke financiele shit zitten(

    Login om te reageren
  25. SugarFree zegt

    22 februari 2007 om 13:38

    Geloof nooit dat alleen werk de aanleiding kan zijn.
    Ben het met Sjaak eens dat een failliet van de eigen zaak misschien weer wel er toe kan bijdragen, maar dan wordt het opeens ook prive…
    En werk én prive grote problemen, dan houden sommige mensen weinig meer over om zich aan vast te klampen.
    Maar ach, blijft een hoop giswerk dit en het risico van te snel en te makkelijk oordelen; en dat leidt weer nergens toe. Dus ik houd m’n mond dan ook maar :)

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    22 februari 2007 om 16:00

    Oke, iedereen is druk aan het filosoferen over de oorzaak, ik incluis. Ik heb alleen geen idee. Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, maar ik denk niet dat het werk alleen de oorzaak is. Als je het zo vervelend (zacht gezegd) vindt, neem ontslag en ga ergens anders werken als het thuis nog goed is en zo.

    @ Jellert; Lees het eerste verzoek van klassiekerrally eens en houd je eraan aub. :@

    Login om te reageren
  27. Willem zegt

    22 februari 2007 om 16:51

    De plaats waar al dit is gebeurt is in het Renault Technocentro in Guyancourt, ten zuiden van Parijs. Hier is de complete ontwikkeling gestationeerd van Renault. In dit enorme gebouw, bevindt zich in het midden een soort van overdekte openbare ruimte tussen verschillende kantoorgebouwen. Halverwege bevindt zich een brug om op de derde verdieping naar een ander kantoor te kunnen lopen. Eén van deze zelfdoders is hier naar beneden gesprogen.

    Login om te reageren
  28. maesta zegt

    22 februari 2007 om 17:52

    yep gecondoleert..
    maja telkens als ik zo’n franse bak zie heb ik ook zelfmoordneigingen…including renault ;D

    Login om te reageren
  29. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 18:00

    @Willem,

    Ik zie dat jij er ook kind aan huis bent?
    Voor welk project zit jij daar?

    Login om te reageren
  30. Willem zegt

    22 februari 2007 om 18:16

    @anoniem

    Heb daar de laatste drie jaar de deur platgelopen voor de nieuwe twingo.
    Productie voor deze auto gaat komende maand ramp-uppen

    Login om te reageren
  31. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 18:20

    Haha,
    dag collega ;-)

    Nog enkele weekjes en we zijn van de C44 af !

    Login om te reageren
  32. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 18:22

    En door met de nieuwe espace?

    Login om te reageren
  33. mark zegt

    22 februari 2007 om 19:01

    Willem en anoniem dan kunnen jullie mischien ook wel gaan vertellen wat we nog meer van renault kunnen verwachten de komende jaren met hun modellen. Dit jaar de twingo en laguna. Wat komt er daarna nog meer? Ze zouden met heel veel nieuwe modellen komen.

    Login om te reageren
  34. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 19:13

    @Mark,

    Sorry, maar wij moeten geheimhoudingsverklaringen tekenen. En geloof me, daar letten ze ook zeer scherp op.

    Als we teveel informatie prijs zouden geven, kan het verkeerd met ons aflopen.
    Je ziet wat voor ‘ongelukken’ die 3 medewerkers hebben gehad. ;-)

    Login om te reageren
  35. IFI zegt

    22 februari 2007 om 19:18

    Die auto`s zijn het zelfs niet waard om zelfmoord voor te plegen

    Login om te reageren
  36. mark zegt

    22 februari 2007 om 20:17

    Oke jammer maar kun je dan mischien vertellen of de kwaliteit van de nieuwe modellen nu wel naar een hoger niveau is gebracht? Als hun eigen personeel al zo onder druk staat dan moet dat haast wel. En kun je mischien vertellen of er nog iets sportiefs komt bij renault want een top of de range auto hebben ze nu ook niet. Of mag je hier ook niks over vertellen?

    Login om te reageren
  37. Anoniem zegt

    22 februari 2007 om 20:33

    De kwaliteit van engineering is altijd OK ;-)

    Het is vooral het samenspel tussen inkoop, kwaliteitsafdeling, proces en productie die bepaalt of het eindproduct een bepaald niveau haalt.

    Maar ik kan je vertellen dat Renault (en eigenlijk bijna alle anderen) er alles aan doen om het maximale uit hun producten te halen.

    Vooral de Fransen zijn al heel ver in het 3D mock-uppen en 3D simuleren van complete assemblies. Vaak worden er complete proto fases over geslagen.

    Login om te reageren
  38. Willem zegt

    23 februari 2007 om 07:06

    @anoniem,

    J96 wordt binnenkort bekend gemaakt of we door mogen. En jij, wat is jouw specialisatie as renexter?

    @mark,

    Kwaliteit van engineering is altijd goed, maar dat ze het in productie verzaken, kunnen wij ook niets aan doen.

    Login om te reageren
  39. mert zegt

    23 februari 2007 om 19:13

    ik zou niet een renault werknemer willen zijn

    Login om te reageren
  40. Anoniem zegt

    23 februari 2007 om 19:16

    Dan heb jij de receptionistes bij het R&D center nog nooit gezien.
    Lijkt wel een scene uit star-trek.

    Het is zowiezo gigantisch gaaf om zo dicht bij het vuur te zitten.
    Wat is er mooier dan van auto’s houden en vervolgens in alle ontwikkelcentra ter wereld rond te mogen lopen? En dus al modellen te mogen zien die pas over 3-4 jaar op de markt komen.

    Login om te reageren
  41. Willem zegt

    23 februari 2007 om 20:25

    jajaja het zijn allemaal fotomodelletjes.

    Login om te reageren
  42. TTB zegt

    23 februari 2007 om 22:15

    zou ik ook doen als ik wist dat ik zulke SLECHTE auto’s in elkaar moest zetten. hulde!

    Login om te reageren
  43. jw zegt

    17 maart 2007 om 10:52

    Off topic

    @ willem en anoniem: Ooit het boek Wielen gelezen? (Auteur Arthur Hailey)

    Klinkt als een jongensdroom, jullie werkomgeving. De baan an sich krijg ik niet echt een beeld bij.

    J96?? renexter?

    PS klopt het dat het panoramadak van de oude Twingo dezelfde is als die door Webasto wordt geleverd?

    Einde Off Topic.

    Ik denk dat ik het met de meesten hier eens ben: zelfmoord vind bijna nooit plaats sec op basis van werkomstandigheden. Wel mag je verantwoordelijkheid leggen bij de werkgever als belangrijke partner in iemands leven. Vraag is, hoe richt je dat in. Nederland kent een bedrijfscultuur die erg personeelgeorienteerd is, maar Belgie en Frankrijk zijn al weer veel meer hierarchisch georienteerd. Naweeen van het feodale tijdperk die wij in NL al grotendeels achter ons hebben gelaten. Het indiceren van psychische klachten bij medewerkers is heel moeilijk. Het zou zinvol zijn om peoplemanagers te instroduceren die ook als councelor dienst kunnen doen. Vaak verdwijnt juist deze zachte kant van de werkrelatie naar d eachtergrond omdat productie gehaald moet worden.

    Login om te reageren
  44. schneller zegt

    15 september 2007 om 13:55

    Haha Hoe dom zijn die Fransen wel niet!!

    Login om te reageren

Trackbacks

  1. Autoblog.nl schreef:
    9 juni 2007 om 08:54

    The Frankrijk Files: wederom zelfmoorden…

    Na de reeks zelfmoorden rond een fabriek van Renault, hebben de afgelopen maand drie personeelsleden van de PSA Peugeot-Citroën fabriek hun leven genomen. Volgens Franse media was een te hoge werkstress wederom de oorzaak. Collega’s krijgen het n…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North