Hè hè, eindelijk heeft Subaru een WRX langs de bollebozen van Subaru Tecnica International gestuurd. Alleen is nog maar de vraag of je het resultaat mag kopen.
Niet alles wat ooit werkte, werkt nu nog in autoland. Kijk maar naar de Subaru Impreza WRX STI. Die auto stond synoniem voor het rallysucces van Subaru, hij kwam zelfs omdat Subaru een auto nét onder de Legacy beter vond voor het WRC. Tegenwoordig is Subaru niet zo actief meer in de rallysport, maar ondanks dat kwam er van de WRX, zoals de Impreza tegenwoordig simpelweg heet, wel een STI-versie.
En de huidige? Daarvan is nog geen STI, en volgens Subaru komt die ook niet. En zo zijn lauwwarme ‘geoptimaliseerde’ versies van de WRX zoals de tS (tuned by STI) alles wat je krijgt. Toch lijkt het erop dat de verleiding niet te weerstaan is voor de Japanners.
WRX STI S210 Prototype
Op de Autosalon van Tokyo onthult het merk namelijk de Subaru WRX STI ‘S210’ als prototype. Dat is een vervolging van een serie die al gaande is sinds de eerste Impreza. Het is wat er gebeurt als je het standaardrecept van de WRX STI pakt en er een ultiem circuitspeeltje van maakt. Zoals onderstaande S209, de voorganger:
De S210 lijkt dit met verve op te willen volgen. Check die koolstofvezel kuipstoelen! Verdere race-modificaties zijn onder meer de bumpers rondom met extra koolstofvezel onderdelen. En natuurlijk een joekel van een achtervleugel.
Mechanisch krijg je verder een setje Michelin Pilot Sport 4S-banden om 19 inch BBS gesmede velgen. De vering is rondom herzien en strakker gezet voor circuitgebruik. Remmerij van Brembo laat het zooitje weer tot stilstand komen. En eindelijk is ook de 2.4 liter boxer van meer vermogen voorzien: in de WRX levert ‘ie 261 pk, in de S210 krijg je 300 pk! Helaas moet je wel één ding inleveren: de handbak. In plaats daarvan krijg je Subaru’s “Performance Transmission”. Laat je niet misleiden: dat is een ‘op performance ingestelde’… CVT.
We krijgen maar één foto van het exterieur te zien en eentje van het interieur, daarnaast zijn productieplannen nog verre van bevestigd. Maar dat de deur open staat voor een nieuwe WRX STI is op zijn minst een leuke gedachte.
cossiekiller zegt
Heel knap!
Maar 300pk is in deze dagen toch wel echt te weinig om je te onderscheiden als sportwagen/rallykanon
kniesoor zegt
Eens. Als je -bijvoorbeeld- een BMW M4 (F82) in basistrim neemt : die levert ca. 1,3 peekaa per liter slagvolume. Als je dat specifieke vermogen vertaalt naar de 2,4 liter van deze Subaru zou er dus om en nabij de 350 peekaa uit moeten komen. Misschien zelfs wel iets meer, wetende dat we inmiddels 10 jaar verder zijn. Maar goed, als Subaru het zelf niet doet, zullen er wel tuners zijn, die dat alsnog doen.
kniesoor zegt
Waar ‘1,3’ lees ‘130’. Stop de tijd.
kennone zegt
Zo’n WRX / STI koop je ook niet om standaard te houden toch?
rwdftw zegt
300PK is het probleem niet. Die CVT nekt hem.
Overigens, als je wat van die videos bekijkt van de huidige rallyes dan zie ehhh hoor je tussen al het geweld van Skoda, Hyundai en GR Yarissen de onmiskenbare roffel van de Subaru boxer. Ze doen nog veelvuldig mee.
ouwedibbes83 zegt
De WRX blonk toch altijd uit in geweldige rijeigenschappen, een gaaf boxer geluid en een redelijk laag gewicht? Dat die PK wedloop er nu voor zorgt dat 300pk ten opzichte van een M4 wat weinig is, begrijp ik wel, maar ik vraag me af of het echt ook zo wordt ervaren.
cossiekiller zegt
Ik heb jaren met een wrx gereden, met een chip en een andere uitlaat. Had toen 260pk en ging wel vlot, dat wel. En zeker qua rijplezier. Maar denk dat deze ondertussen iets meer dan 1400kg gaat wegen.
iphonistvongates zegt
Nu nog een revival van de Mitsu Lancer Evo VIII en de cirkel is rechthoekig. Lancia komt toch ook weer met een Delta HF Integrale 32V en waar blijft de reïncarnatie van Audi’s rallymonster?
BMW523iSRT zegt
Geen handbak is genoeg soelaas voor een desastreus begin. Geen handbak in dit soort wagens, is voor mij een 0 waard.
schuimbekje3 zegt
met bpm kost ie dan straks 2 ton?
gdjnl zegt
Nu nog een handbak leveren, 300pk+ en Subaru heeft eindelijk weer iets leuks in de etalages.