• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW-topman: ”EV’s véél betrouwbaarder dan benzine- of dieselauto”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 januari 2025 om 17:18 – 45 Reacties

Minder onderhoud? Koop een EV, aldus de verkoopmanager van Volkswagen.

Google op ”onderzoek onbetrouwbare EV’s” en je vindt talloze links die aantonen dat elektrische auto’s snel kapot gaan. Zoek vervolgens ”onderzoek betrouwbare EV’s” en je krijgt (na een beetje scrollen) een studie die aantoont dat EV’s langer zonder beurt kunnen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Kortom, het is lastig om er een sluitend oordeel aan te hangen. Tenminste, dat dacht ik. Maar VW-topman Martin Sander denkt daar anders over.

Sander is de manager van de verkooptak van Volkswagen. Houd je grapjes over het moeilijke jaar dat hij heeft gehad voor je. Hij wordt door Automotive News gevraagd naar zijn visie op de toekomst van EV’s. Sander zegt: ”Als eerst moet je over de feiten praten. Bijvoorbeeld: EV’s zijn veel betrouwbaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor.”

Na een rijtest ben je om

Volgens de verkoopmanager is het lastig om (potentiële) klanten over te halen. ”De enige manier om meningen te veranderen, is door klanten in de auto’s te laten stappen”, zegt hij. Sander merkt dat mensen terughoudend zijn. Dat is volgens hem te begrijpen, maar niet terecht. Volgens hem moet je eerst zelf ervaren ‘hoe eenvoudig opladen is en hoe snel opladen kan zijn’ voordat je oordeelt.

Op zich is het een goed idee om eerst aan den lijve te ondervinden wat je van een EV vindt. Of de huidige laadsnelheid en de gemiddelde actieradius van elektrische VW’s overtuigend genoeg zijn, is een andere vraag.

ID.3 aan de top!

Sander begint vervolgens enthousiast over de ID.3. Deze elektrische auto is volgens Sander “beter dan de Tesla Model Y, de VW Golf, en de BMW i4 op belangrijke vlakken”. Hè? Hij legt het zelf uit: ”De ID.3 GTX heeft een groter rijbereik van de Model Y, beter prestaties dan de Golf GTI en sneller van 10 naar 80 procent oplaadt dan een i4.”

Zo kunnen wij het ook: de Dacia Spring is op een belangrijk vlak beter dan de Porsche 911, namelijk op het vlak van lokale CO2-uitstoot. Daarnaast klopt de eerste uitspraak net niet. De ID.3 GTX komt maximaal 596 kilometer ver en de huidige Model Y RWD haalt 600 kilometer volgens de WLTP. De andere twee claims kloppen overigens wel.

Sander sluit af door vooruit te denken op de ID.2 die dit jaar ergens moet verschijnen. De Volkswagen die niet meer dan € 25.000 moet gaan kosten, wordt volgens Sander een ”game changer”. Daar zou hij best eens gelijk in kunnen krijgen. Maar dan moet de ID.2 niet nog meer vertraging oplopen.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.7 - test en video
  • Volkswagen ID.Buzz langer, sterker en meer vermogen
  • Volkswagen plug-in hybrides
    Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst
  • Tesla is nu ook ingehaald door Volkswagen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, Elektrisch, id2, ID3, Volkswagen

Vorig bericht: « Autoblog @ Autosalon Brussel ’25: Alfa Romeo, Maybach, Dacia, Fiat
Volgend bericht: Return van iconische rallyheld nu dichterbij dan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    10 januari 2025 om 17:32

    Zegt indirect meer over de kwaliteit van de ICE motoren van VAG 😉 eerst olieverbruik, toen kapotte turbo’s, EGR kleppen, rekkende kettingen, en nu alles met een riem die ‘een autoleven’ mee kan volgens VW. En dat autoleven is dan 15 jaar en 300k km als ik mij niet vergis, dat is wat ze opgeven voor de riem.

    Maar, als een EV goed gebouwd is kan ie inderdaad met veel minder onderhoud uit dan een benzine auto. Probleem is: als er wat mis is. Als er wat aan de simpele 16 klepper zonder turbo van mijn auto’s stuk gaat, is dat voor max een paar 100 euro te fixen, want ik koop geen auto’s met bekende turbo, koppakking, olielekkage, etc problemen. Als er met een EV iets mis gaat (lees accu of motor(en)), kan je in 1 klap het vakantiegeld van jou en je partner kwijt zijn. Of meer. Dusja, wat heb je liever, 100% een paar keer max een paar 100 euro als er iets versleten is, of een kans op in 1 klap duizenden euro’s. Dat is meer de afweging.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      10 januari 2025 om 21:47

      Je vergelijkt je eigen auto met een nieuwe auto. Een simpele 16 klepper zonder turbo wordt al heel lang niet meer gebouwd. Ev is tijdperk van nu. Vergelijk dan ook met een verbrandingsmotor van nu.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        11 januari 2025 om 01:03

        Dan heb je dat goed mis en daar zijn de huidige mazda skyactiv turboloze motoren een goed voorbeeld van.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          11 januari 2025 om 06:58

          Dat is ook echt het enige merk dat geen turbo gebruikt. Maar dat zijn geen “simpele” motoren zoals geschreven wordt. Die zijn wel wat complexer en ook niet voor max een paar honderd euro te reparen.
          Lees de reactie nou nog eens goed. Er is duidelijk de link gelegd naar een auto minstens de millennium jaren

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            11 januari 2025 om 14:48

            Vertel wat is er complexer aan want je weet blijkbaar van meer?
            Er is nergens een “bedrag” genoemd dus dat kan je buiten beschouwing laten.
            Om “geen enkel merk” te noemen en dan een uitzondering te maken klinkt meer als dat je je eigen mening aan het bijstellen bent…niks mis mee hoor 😉

            Login om te reageren
            • maotje zegt

              11 januari 2025 om 17:34

              Lees het hele verhaal nou nog gewoon eens een keertje.
              Maar nu rustig en prpbeer het te begrijpen.

              Login om te reageren
              • THSD zegt

                12 januari 2025 om 00:17

                Ik begrijp het heus wel hoor maar ik krijg sterk de indruk dat je jezelf niet eens begrijpt.
                Lees je eigen reacties maar eens op na over dat geen enkel merk turboloze motoren nu levert 😉
                Hint: turboloos = zonder turbo

  2. MrSkyline zegt

    10 januari 2025 om 17:44

    Minder onderhoud? Koop een Toyota.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      10 januari 2025 om 20:49

      Mwoa ze schijnen in de VS dit jaar erg slecht te zijn.

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        11 januari 2025 om 01:50

        Komt omdat amerikaanse toyotas in amerika worden gebouwd

        Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      11 januari 2025 om 12:06

      Zolang de wielen vast blijven zitten.

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    10 januari 2025 om 18:02

    Dat zal dan wel zo zijn bij Volkswagen…

    Login om te reageren
  4. willemveenstra zegt

    10 januari 2025 om 18:25

    Hahaha

    Wij van WC eend ……..

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    10 januari 2025 om 18:33

    Het zal allemaal best. Maar de lol en interesse in auto’s vergaat mij volledig met EVs. Vast sensible, maar net zo spannend als een nieuwe staafmixer. Los van leeftijd en gezondheidskwalen was de opkomst van EVs ook de reden voor JC om te stoppen met TGT.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      10 januari 2025 om 22:09

      smaken verschillen, en dat is prima.
      ik heb juist nog nooit zoveel lol gehad met m’n auto sinds deze elektrisch is. Het rijdt zo verschrikkelijk veel lekkerder. Als ik nu in een brandstofauto zit verbaas ik me altijd weer over de vertraging tussen het pedaal indrukken en het moment dat de auto versneld, ongeacht het merk, het vermogen, etc. Ook op hogere snelheden zijn de verschillen groot. De EV heeft nog alle power, de brandstofauto echt niet meer (of je moet een sportwagen van 100k onder je gaat hebben…?).. Nooit meer terug naar dinosap als het even kan.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        11 januari 2025 om 00:04

        Ik denk dat je gasrespons verwart met koppel. Een koppelrijke diesel met de juiste mapping biedt net zo’n ervaring. Mijn XFS met 600nm in de sportstand trok de straatstenen eruit, reed gewoon 1 op 16 en haalde 800 km op een tank als je wilde. En binnen 3 minuten kon je weer door.

        Veel EV rijders zitten in de lease en de kans is dan groot dat je uit een 1.2 tdi, bluemotion of iets dergelijks komt, dus dan kan ik me hier iets bij voorstellen. Maar er is niemand die reikhalzend uitkijkt naar een nieuwe EV, ze zijn alleen benieuwd of ie lekker in de lease valt.

        Login om te reageren
        • kas_par zegt

          11 januari 2025 om 16:50

          droom verder nog. iedere EV trekt die diesel er makkelijk uit en de response op het gaspedaal (niet de koppel): onvergelijkbaar! Ik kijk uit naar m’n nieuwe EV en dat geldt voor de meeste mensen die daadwerkelijk EV rijden. Enkel de verstokte EV haters die verslaafd zijn aan dinosap blijven hangen in een eeuwige denial: “nuh uh” Ev is kud”

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            12 januari 2025 om 00:26

            Iedere ev???
            Dus bijvoorbeeld de vw e-golf, id.3, id.4, peugeot e-2008, opel astra electric en mercedes eqa ook?
            Noem er gewoon willekeurig een paar op want hey je zei zelf iedere ev 😉

            Login om te reageren
            • kas_par zegt

              12 januari 2025 om 08:43

              ja, die ook.
              Zo vaak met m’n id.3 naast een dikke, wellicht opgevoerde Audi oid gestaan bij een verkeerslicht. 30-jarig pubertje achter het stuur die met grote ogen naar het verkeerslicht staart en het gaspedaal regelmatig al even indrukt. Spinnende wielen bij vertrek, grote rookwolken…. Om vervolgens alsnog achter mijn id.3 aan te moeten sluiten, terwijl ik niet eens vol “gas” gegeven heb (want waarom zou ik?).

              Login om te reageren
              • THSD zegt

                12 januari 2025 om 15:31

                @kas_par
                Stoer hoor wil je nu een lollie?

              • DeWitteCondor zegt

                18 januari 2025 om 23:39

                Ik zou stoppen met reageren, want het wordt er niet beter op.

            • kas_par zegt

              12 januari 2025 om 08:51

              oh, en kijk niet naar de 0-100 cijfers. Daar willen de dinosap verslaafden graag mee strooien. EV’s zijn daarin namelijk begrensd, ze kunnen wel harder trekken, maar dat zou voor de gemiddelde bestuurder onverantwoord zijn. Maar bij het initieel gas geven heb je als EV-rijder wel gewoon dat vermogen te pakken, ook als je bv van 100 per uur snel naar 120 per uur op wilt trekken. Dat is bij een EV vrijwel instant, bij een diesel kan dat naar verhouding even duren.

              Login om te reageren
              • herve11f zegt

                12 januari 2025 om 11:29

                Maar ze kunnen wel 100 keer na elkaar hard trekken. Bij de meeste EV’s zet het batterijmanagement het vermogen na drie keer op 50%.

              • THSD zegt

                12 januari 2025 om 15:33

                @kas_par
                Ik kom met feiten en jij komt met bubbels tja dan val je door de mand.
                Overigens zijn ze niet begrensd omdat het onverantwoord zou zijn maar het zou anders te veel accusap kosten.

          • DeWitteCondor zegt

            18 januari 2025 om 23:38

            Nee hoor ze zijn niet kut. Wel saai, en veelal lelijk. En je blijft koppel en gasrespons verwarren. Ben erg benieuwd wat voor waardeloze ICEs je dan gereden hebt.

            Login om te reageren
      • gdjnl zegt

        11 januari 2025 om 16:17

        Helemaal met je eens, dikke diesel is prima, maar wil je comfortabel van A naar B of in de stad rijden gaat er vrij weinig boven een potente EV (230pk+ is ruim voldoende). Koppel altijd beschikbaar, voorverwarmen en koelen. Met 30k-35k km per jaar, gaat dat prima met af en toe snelladen (vooral vakanties en lange ritten). Rest in de straat. Heerlijk stil en in de stad kun je bijna met 1 pedaal af zonder bij te remmen.

        Voor de leuke ritjes en roadtrips gaat er natuurlijk niets boven ICE en geluid. Maar dat heeft een ander doel, daarnaast is dieselen leuk als je echt heel veel op de weg zit en lange stukken rijdt naar bijv verschillende klanten/locaties met onduidelijke laadmogelijkheden. Maar ik zou – zolang het ook betaalbaar blijft zonder privélaadplek en te hoge wegenbelasting – niet snel teruggaan naar een ICE voor de dagelijkse kilometers.

        Login om te reageren
      • herve11f zegt

        12 januari 2025 om 11:26

        Tenzij je in Duitsland bij 200 plankt, dan is plots de ICE sneller.

        Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      10 januari 2025 om 22:28

      De straat stond vanochtend weer blauw van al die liefhebbers die hun driecilinders vast hadden gestart om daarna vol emotie en met koude klauwen de ramen te krabben.

      De voorverwarmde EV’s zaten toen al op de snelweg.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        10 januari 2025 om 23:46

        Beetje afgezaagd. Sinds wanneer zijn autoliefhebbers fan van driecilinders? Vraag me af wat je hier dan doet eigenlijk.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          11 januari 2025 om 07:01

          @dewittecondor
          Heb je uberhaupt wel eens met een ev gereden? En zoja met welke dan?

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            18 januari 2025 om 23:35

            Ja, heb ik zeker. En ga ik lekker niet vertellen.

            Login om te reageren
        • Allison Burgers zegt

          11 januari 2025 om 12:07

          Net als de staafmixer-opmerking. Stop daar dan ook mee

          Login om te reageren
      • THSD zegt

        11 januari 2025 om 14:52

        @Allison Burgers
        Woon je in een achterstandswijkje waar ze die afgedankte leasetoppertjes hebben overgenomen voor een appel en een ei?

        Login om te reageren
        • Allison Burgers zegt

          11 januari 2025 om 20:02

          Zag je me niet dan?

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            12 januari 2025 om 00:18

            Zou ik je dan die vraag stellen 😉

            Login om te reageren
            • Allison Burgers zegt

              12 januari 2025 om 18:55

              Volgende keer zal ik even naar je zwaaien.

              Login om te reageren
              • THSD zegt

                12 januari 2025 om 21:22

                Zwaaien mag maar dan wel wat vrolijker kijken naar de deurwaarder die voor je komt 😉

  6. moveyourmind zegt

    10 januari 2025 om 19:23

    Deze elektrische auto is volgens Sander “beter dan de Tesla Model Y, de VW Golf, en de BMW i4 op belangrijke vlakken…

    Doet me denken aan de reclame van Citroën voor de 2CV in de jaren ’80.

    Sneller dan een Ferrari (als je in je Eend met 102 kilometer per uur een Ferrari inhaalt die 100 rijdt).

    Heeft ner zoveel wielen als een Rolls Royce.

    En ruimer dan een Porsche.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    10 januari 2025 om 20:29

    Leuk zo’n ID.3 GTX maar de Cupra Born VZ is grotendeels hetzelfde, een beetje mooier en een stuk goedkoper.

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    10 januari 2025 om 21:49

    Nogal logisch toch. Electromotoren zijn mega betrouwbaar, en gebrek aan koppelingen of versnellingsbakken doet ook wonderen.

    Login om te reageren
  9. superfred zegt

    11 januari 2025 om 00:23

    Mensen moeten ermee rijden om ze te overtuigen. Wel. We hebben een Enyaq op de zaak, en das voor mij een hele goede reden om echt vooral niet een elektrisch VAG product te willen. Wat een draak van een ding is dat zeg… is niet mooi (subjectief), niet echt snel, niet echt zuinig, heeft een draak van een infotainment systeem, laad niet bijzonder snel, voelt log en zwaar aan, nee dank u…

    Login om te reageren
  10. verdebosco zegt

    11 januari 2025 om 07:28

    Nog graag de controle op de spelling en weggevallen woorden uitvoeren. Leuk artikel, maar hier en daar tenenkrommend geschreven.

    Login om te reageren
  11. M3 comp. zegt

    11 januari 2025 om 09:02

    Ach iedereen laat weer lekker beïnvloeden met wat d’r beweert wordt. Uiteraard zal een EV minder onderhoud nodig hebben dan een brandstofmotor. Ligt er een beetje aan met wat en hoe je het vergelijkt. Als je betrouwbaarheid wilt zal je toch op de diesel uitkomen. Vrachtwagens hebben dit al decennia bewezen. Over snelheid, zoals kas_per beweerd, gesproken zoals gasrespons is gewoon een remapje er overheen en ……. Mijn diesel doet 491 pk en 900 nm – 0 naar 100 binnen 4 sec. Wanneer gebruik je dat, juist NOOIT. Nu we het toch over snelheid hebben. Als ik bij onze oosterburen rij met zeg 200 en ik kom een Tesla tegen en trap dan m’n gas in verdwijnt deze toch echt in m’n binnenspiegel en houd dit (als het zou kunnen) rustig 400 km lang vol. Daarna bij de pomp stoppen en na 5 min tanken ga je weer verder. Maar wel eens aan gedacht als je EV, pak hem beet, 10 jaar oud is en je accu pakket kapot blijkt te zijn? Juist dan is hij dus technisch Total los. En wie overkomt dat? Degene die niet zoveel geld hadden en een afgetrapte lease bak hadden gekocht. Oh ja en Allison Burgers, je hebt ook auto’s met stand, stoel en stuurverwarming. En dat de straten blauw zien? Ik weet niet waar jij woont maar lijkt me een beetje overdreven. Daarbij zijn onze accu’s bij koud weer niet zo snel leeg. Hoop voor jou niet dat je met een halve lading batterij in de vrieskou, op die zelfde snelweg in een gigantische file komt te staan. Voordat je het weet sta je zonder stroom of zit je in de kou. En over vervuiling zullen we het maar niet hebben want zo milieuvriendelijk zijn EV in het GEHELE proces nu ook weer niet.
    Weet je, waarom moet iedereen z’n gelijk eigenlijk halen? De één zweert bij EV, de ander bij brandstof en iedereen heeft er een mening over. Laat iedereen toch de keus zelf maken. Het komt allemaal door de agenda van onder andere meneer Timmermans en de Green-deal. Allemaal bangmakerij. Alles onder de noemer klimaat. We zijn nu al jaren bezig om de temperatuur omlaag te krijgen en weet je wat? De temperatuur stijgt alleen maar. Ondanks dat we met z’n alle maatregelen nemen🤔. Ra ra hoe zou dat nu komen? We denken het te kunnen stoppen, maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Al zouden we al het geld van de wereld d’r instoppen. Wij mensen gaan de natuur niet beïnvloeden. Goedschiks of kwaadschiks en dat is maar goed ook 😉😘

    Login om te reageren
  12. Fernando zegt

    12 januari 2025 om 01:47

    VAG en betrouwbaar? Contradictio in terminis

    Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      12 januari 2025 om 18:59

      Zeker:

      https://tweakers.net/i/fKgH_bf6lMUNEFS7qqEyseotYT4=/fit-in/4920×3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ihhUATbIKg4hJ02xVWOC3hvY.jpg?f=user_large

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North