Twee bijzondere Volkswagens verlaten ons op korte termijn, de ene heeft ons zelfs al verlaten.
Sommige dingen die gebeuren zijn enkel maar een bevestiging van wat je al aan kan zien komen. Een perfect voorbeeld is de Volkswagen Arteon. Het was nogal een rollercoaster voor de opvolger van de ‘Passerati’. Zo’n flitsende coupé-Passat is niet echt houdbaar meer, en toch bleef ‘ie maar overeind staan.
Volkswagen Arteon
Tot afgelopen jaar dan. De orderboeken voor de Volkswagen Arteon liftback werden vroeg in het jaar gesloten, maar de auto ploeterde onverwachts nog door als Shooting Brake. Toch leek het er aan het einde van het jaar op dat je ook die niet meer mocht bestellen. In onze lijst van auto’s die in 2024 verdwijnen stond de Arteon erbij omdat je hem nergens meer kon bestellen.
Daar is nu bevestiging van. Een woordvoerder van Volkswagen maakt op Linkedin bekend dat de laatste Arteon officieel gebouwd is. Andreas Schleith, die het meedeelt, is er zelf ook ondersteboven van. Hij heeft er namelijk zelf eentje en kan niks dan lof uiten over de ranke estate. Toch moet de auto Magere Hein opzoeken. En dat na 190.000 gebouwde exemplaren. Net geen 25.000 per jaar, wat niet belachelijk weinig is maar over een succes mag je ook niet spreken. In Nederland zijn er net geen 2.500 verkocht.
Osnabrück
De Volkswagen Arteon werd in elkaar geschroefd in de VW-fabriek in Osnabrück, u weet wel, van Karmann. De Arteon is helaas niet de enige VW die het veld moet ruimen nu VAG die fabriek klaarstoomt voor andere zaken. De Porsche 718 werd ook aldaar gebouwd en daarvoor is het ook finito. En het model dat altijd de tongen los weet te maken wordt ook in Osnabrück gebouwd: de Volkswagen T-Roc Cabrio.
Want ja, ook Volkswagen wilde de verkoopcijfers van hun kleine cabrio’s letterlijk en figuurlijk opkrikken door in de basis een crossover te gebruiken. Volgens ondergetekende een minder slecht idee dan het lijkt, want de T-Roc Cabrio verkoopt beter dan een Beetle of Golf Cabrio anno 2024 ooit had gedaan. Helaas bewijst het vooral dat de vraag naar compacte cabrio’s aan het kelderen is als een baksteen. Volkswagen trekt overigens de stekker nog niet compleet uit de T-Roc Cabrio, maar tegen 2027 mogen we het einde van de cabrio verwachten. Wat toch opvallend is, want het merk stoomt een volledig nieuwe T-Roc klaar voor zeer binnenkort. Of daar dan ook een cabrio van komt?
Da’s nog even afwachten. Wel is het einde van de Volkswagen Arteon bij deze zeker. Jammer, maar je had het aan kunnen zien komen.
BMW523iSRT zegt
Kom asjeblieft met een nieuwe Beetle. Daarin en de Golf niet te vergeten. Deze wagens mogen het pad van Volkswagen sieren.
gilettelubbers zegt
Het blijft een fraaie auto, zo’n Arteon. Toch jammer dat het interieur gedateerd is en nooit mee heeft gelift met de ontwikkelingen van andere VAG modellen.
Robert zegt
Je kunt het gedateerd noemen, ik heb vele merken gereden, maar geen enkel heeft (lees: had) de ergonomie zo goed voor elkaar als VAG. Alle knoppen en hendels zaten precies op de goede plek. En als er iets is wat al die moderne (lees: digitale lcd schermen) dashboards niet hebben, dan is het een intuïtief te vinden bediening.
Noem mij ouderwets, maar dit is toch typisch een gevalletje ‘vroeger was het inderdaad beter’.
a_buis zegt
Wat ben jij ouderwets zeg ;)
THSD zegt
Smaken verschillen gelukkig maar ik vind de ergonomie bij vag wel minder.
Knop voor je stads/groot/dimlicht zit net boven je linkerknie dat vind ik behoorlijk onhandig.
Doe het gewoon net als vele andere merken met een stengel aan je stuur…veel makkelijker te bedienen en nee niks via een touchscreen.
Loek zegt
@THSD: zo zie je maar weer hoe smaken verschillen, ik vind de losse lichtknop juist een uitkomst. Anders wordt het zo’n warboel aan verschillende functies aan de linkerstengel.
THSD zegt
Het is richtingaanwijzer of lichtfuntctie dus dat verschillend valt best mee 😉
gilettelubbers zegt
Ben ik zeker met je eens hoor! Heb ook meerdere generaties vag gereden en het is er niet beter op geworden. Bij de Arteon had je echter het interieur van de vorige generatie Passat voor een bak meer geld. Ikzelf vond dat ook afbreuk doen aan de auto, al is het ergonomisch inderdaad prettiger
DeWitteCondor zegt
Valt toch wel mee? Bij andere merken zaten ze ook grofweg op dezelfde plek. Wel vond ik de standaardstoelen, en zeker de sportstoelen, een stuk beter dan bij andere merken.
Hubert zegt
En je stapt over van een VW naar een Audi of een Skoda en het zit gewoon op dezelfde plek.
THSD zegt
Talisman is ook fraai maar je raadt het al ook helaas een gedateerd interieur.
mashell zegt
Prachtige auto die Arteon. Maar veel te duur voor wat gewoon een Passat in een avondjurk was.
alloallo zegt
Hmmm! Liever een complete Arteon als een kale en krappe BMW 3.
HZW zegt
Er gingen ooit geruchten over een 3-deur coupe versie, renners gaven een prima beeld van hoe draait kon gaan worden.
Helaas nooit to productie gekomen, al was dat wel gaaf geweest met minimaal een 3.6 ltr Vr6 motor.
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/155/189/large/sugar-chow-40961.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-ovzRLGZwASM/WOSqJ0sCfvI/AAAAAAAAGRk/Hbst0h9OsUsGgbsv3WVEXsylM_wVu_mXQCLcB/s1600/Volkswagen+Arteon+Coupe2.png
HZW zegt
Er gingen ooit geruchten over een 3-deur coupe versie, Renders gaven een prima beeld van hoe fraai dat kon gaan worden.
Helaas nooit tot productie gekomen, al was dat wel gaaf geweest met minimaal een 3.6 ltr Vr6 motor.
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/155/189/large/sugar-chow-40961.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-ovzRLGZwASM/WOSqJ0sCfvI/AAAAAAAAGRk/Hbst0h9OsUsGgbsv3WVEXsylM_wVu_mXQCLcB/s1600/Volkswagen+Arteon+Coupe2.png
HZW zegt
***
bietje zegt
Ik vind de Arteon echt met voorsprong één van de mooiste moderne volkswagens TBO… prachtige lijnen, ook zeker in de Variant uitvoering. Jammer dat het nooit het succes is geworden wat dit design wel verdient. Prijs zal daar een factor in geweest zijn.
De T-Roc cabrio doet mijn netvlies pijn, net als een Evoque cabrio…
Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom je in zo’n vreselijk lompe cabrio zou willen rijden 🤷🏻♂️ maar goed, ieder z’n ding he ?!
Fernando zegt
Een van de mooiste VW´s ooit maar met een nogal hoge prijs voor het merk.
BMW523iSRT zegt
Kom met een compleet vierkante passat. Scherpe lijnen. Doorgetrokken achterlicht en vierkante led matrix noem het maar op ala Rolls Royce. Wel een beetje lastig met welding (opgeklopte wielkasten voor de tuners.). Meestal zie je dat ze er een vierkant doos naast de wielkast zetten. Ik vind dat ronduit lelijk. Passat laat zich graag aanpakken. Kan me een passan 3b variant herinneren op Schmids wielen iemand uit belgie denk ik. Cleaned Belgium ja. Wauw dat zag er toendertijd mooi uit zo clean. Pas zag ik er een geparkeerd staan met enorme jetsters: FERRARI met gele centre, De meeste mensen rijden heel saai van her naar der daar kun je weinig aan doen.