• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

We nemen afscheid van twee bijzondere Volkswagens

Auteur: Loek, gepost 10 januari 2025 om 19:41 – 19 Reacties

Twee bijzondere Volkswagens verlaten ons op korte termijn, de ene heeft ons zelfs al verlaten.

Sommige dingen die gebeuren zijn enkel maar een bevestiging van wat je al aan kan zien komen. Een perfect voorbeeld is de Volkswagen Arteon. Het was nogal een rollercoaster voor de opvolger van de ‘Passerati’. Zo’n flitsende coupé-Passat is niet echt houdbaar meer, en toch bleef ‘ie maar overeind staan.

Volkswagen Arteon

Tot afgelopen jaar dan. De orderboeken voor de Volkswagen Arteon liftback werden vroeg in het jaar gesloten, maar de auto ploeterde onverwachts nog door als Shooting Brake. Toch leek het er aan het einde van het jaar op dat je ook die niet meer mocht bestellen. In onze lijst van auto’s die in 2024 verdwijnen stond de Arteon erbij omdat je hem nergens meer kon bestellen.

Daar is nu bevestiging van. Een woordvoerder van Volkswagen maakt op Linkedin bekend dat de laatste Arteon officieel gebouwd is. Andreas Schleith, die het meedeelt, is er zelf ook ondersteboven van. Hij heeft er namelijk zelf eentje en kan niks dan lof uiten over de ranke estate. Toch moet de auto Magere Hein opzoeken. En dat na 190.000 gebouwde exemplaren. Net geen 25.000 per jaar, wat niet belachelijk weinig is maar over een succes mag je ook niet spreken. In Nederland zijn er net geen 2.500 verkocht.

Osnabrück

De Volkswagen Arteon werd in elkaar geschroefd in de VW-fabriek in Osnabrück, u weet wel, van Karmann. De Arteon is helaas niet de enige VW die het veld moet ruimen nu VAG die fabriek klaarstoomt voor andere zaken. De Porsche 718 werd ook aldaar gebouwd en daarvoor is het ook finito. En het model dat altijd de tongen los weet te maken wordt ook in Osnabrück gebouwd: de Volkswagen T-Roc Cabrio.

Want ja, ook Volkswagen wilde de verkoopcijfers van hun kleine cabrio’s letterlijk en figuurlijk opkrikken door in de basis een crossover te gebruiken. Volgens ondergetekende een minder slecht idee dan het lijkt, want de T-Roc Cabrio verkoopt beter dan een Beetle of Golf Cabrio anno 2024 ooit had gedaan. Helaas bewijst het vooral dat de vraag naar compacte cabrio’s aan het kelderen is als een baksteen. Volkswagen trekt overigens de stekker nog niet compleet uit de T-Roc Cabrio, maar tegen 2027 mogen we het einde van de cabrio verwachten. Wat toch opvallend is, want het merk stoomt een volledig nieuwe T-Roc klaar voor zeer binnenkort. Of daar dan ook een cabrio van komt?

best verkochte Volkswagen

Da’s nog even afwachten. Wel is het einde van de Volkswagen Arteon bij deze zeker. Jammer, maar je had het aan kunnen zien komen.

Ook interessant!

  • Volkswagen Beetle
    Volkswagen: "Volkswagens moeten lief zijn"
  • De T-Roc was tóch niet de laatste cabrio van Volkswagen
  • Mooiste Volkswagen van het moment mag nog even blijven!
  • Helaas: ook Volkswagen kapt met cabrio's

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

arteon, t-roc, Volkswagen

Vorig bericht: « Return van iconische rallyheld nu dichterbij dan ooit
Volgend bericht: Autoblog @ Autosalon Brussel ’25: Mazda 6e, Toyota Urban Cruiser, Skoda Enyaq »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    10 januari 2025 om 19:50

    Kom asjeblieft met een nieuwe Beetle. Daarin en de Golf niet te vergeten. Deze wagens mogen het pad van Volkswagen sieren.

    Login om te reageren
  2. gilettelubbers zegt

    10 januari 2025 om 20:21

    Het blijft een fraaie auto, zo’n Arteon. Toch jammer dat het interieur gedateerd is en nooit mee heeft gelift met de ontwikkelingen van andere VAG modellen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 januari 2025 om 20:30

      Je kunt het gedateerd noemen, ik heb vele merken gereden, maar geen enkel heeft (lees: had) de ergonomie zo goed voor elkaar als VAG. Alle knoppen en hendels zaten precies op de goede plek. En als er iets is wat al die moderne (lees: digitale lcd schermen) dashboards niet hebben, dan is het een intuïtief te vinden bediening.

      Noem mij ouderwets, maar dit is toch typisch een gevalletje ‘vroeger was het inderdaad beter’.

      Login om te reageren
      • a_buis zegt

        10 januari 2025 om 20:48

        Wat ben jij ouderwets zeg ;)

        Login om te reageren
      • THSD zegt

        10 januari 2025 om 21:55

        Smaken verschillen gelukkig maar ik vind de ergonomie bij vag wel minder.
        Knop voor je stads/groot/dimlicht zit net boven je linkerknie dat vind ik behoorlijk onhandig.
        Doe het gewoon net als vele andere merken met een stengel aan je stuur…veel makkelijker te bedienen en nee niks via een touchscreen.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          11 januari 2025 om 11:02

          @THSD: zo zie je maar weer hoe smaken verschillen, ik vind de losse lichtknop juist een uitkomst. Anders wordt het zo’n warboel aan verschillende functies aan de linkerstengel.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            11 januari 2025 om 23:35

            Het is richtingaanwijzer of lichtfuntctie dus dat verschillend valt best mee 😉

            Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        10 januari 2025 om 22:00

        Ben ik zeker met je eens hoor! Heb ook meerdere generaties vag gereden en het is er niet beter op geworden. Bij de Arteon had je echter het interieur van de vorige generatie Passat voor een bak meer geld. Ikzelf vond dat ook afbreuk doen aan de auto, al is het ergonomisch inderdaad prettiger

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        11 januari 2025 om 00:08

        Valt toch wel mee? Bij andere merken zaten ze ook grofweg op dezelfde plek. Wel vond ik de standaardstoelen, en zeker de sportstoelen, een stuk beter dan bij andere merken.

        Login om te reageren
      • Hubert zegt

        11 januari 2025 om 11:33

        En je stapt over van een VW naar een Audi of een Skoda en het zit gewoon op dezelfde plek.

        Login om te reageren
    • THSD zegt

      10 januari 2025 om 21:56

      Talisman is ook fraai maar je raadt het al ook helaas een gedateerd interieur.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    10 januari 2025 om 20:26

    Prachtige auto die Arteon. Maar veel te duur voor wat gewoon een Passat in een avondjurk was.

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 januari 2025 om 22:36

      Hmmm! Liever een complete Arteon als een kale en krappe BMW 3.

      Login om te reageren
  4. HZW zegt

    10 januari 2025 om 21:15

    Er gingen ooit geruchten over een 3-deur coupe versie, renners gaven een prima beeld van hoe draait kon gaan worden.
    Helaas nooit to productie gekomen, al was dat wel gaaf geweest met minimaal een 3.6 ltr Vr6 motor.

    https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/155/189/large/sugar-chow-40961.jpg

    https://3.bp.blogspot.com/-ovzRLGZwASM/WOSqJ0sCfvI/AAAAAAAAGRk/Hbst0h9OsUsGgbsv3WVEXsylM_wVu_mXQCLcB/s1600/Volkswagen+Arteon+Coupe2.png

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    10 januari 2025 om 21:17

    Er gingen ooit geruchten over een 3-deur coupe versie, Renders gaven een prima beeld van hoe fraai dat kon gaan worden.
    Helaas nooit tot productie gekomen, al was dat wel gaaf geweest met minimaal een 3.6 ltr Vr6 motor.

    https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/155/189/large/sugar-chow-40961.jpg

    https://3.bp.blogspot.com/-ovzRLGZwASM/WOSqJ0sCfvI/AAAAAAAAGRk/Hbst0h9OsUsGgbsv3WVEXsylM_wVu_mXQCLcB/s1600/Volkswagen+Arteon+Coupe2.png

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    10 januari 2025 om 21:18

    ***

    Login om te reageren
  7. bietje zegt

    10 januari 2025 om 21:44

    Ik vind de Arteon echt met voorsprong één van de mooiste moderne volkswagens TBO… prachtige lijnen, ook zeker in de Variant uitvoering. Jammer dat het nooit het succes is geworden wat dit design wel verdient. Prijs zal daar een factor in geweest zijn.

    De T-Roc cabrio doet mijn netvlies pijn, net als een Evoque cabrio…

    Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom je in zo’n vreselijk lompe cabrio zou willen rijden 🤷🏻‍♂️ maar goed, ieder z’n ding he ?!

    Login om te reageren
  8. Fernando zegt

    11 januari 2025 om 13:59

    Een van de mooiste VW´s ooit maar met een nogal hoge prijs voor het merk.

    Login om te reageren
  9. Exit Luminar zegt

    11 januari 2025 om 18:57

    Kom met een compleet vierkante passat. Scherpe lijnen. Doorgetrokken achterlicht en vierkante led matrix noem het maar op ala Rolls Royce. Wel een beetje lastig met welding (opgeklopte wielkasten voor de tuners.). Meestal zie je dat ze er een vierkant doos naast de wielkast zetten. Ik vind dat ronduit lelijk. Passat laat zich graag aanpakken. Kan me een passan 3b variant herinneren op Schmids wielen iemand uit belgie denk ik. Cleaned Belgium ja. Wauw dat zag er toendertijd mooi uit zo clean. Pas zag ik er een geparkeerd staan met enorme jetsters: FERRARI met gele centre, De meeste mensen rijden heel saai van her naar der daar kun je weinig aan doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North