• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT II

Auteur: Dizono, gepost 18 december 2016 om 14:59 – 24 Reacties

Afbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT IIAfbeelding Rij voor tien mille in deze exclusieve Bradley GT II

Bradley GT II
Je hebt er nog nooit van gehoord, maar toch wil je hem.

Als je een onbekende sportwagen uit de jaren ’70 ziet, liefst voorzien van vleugeldeuren, dan kun je er de donder op zeggen dat het een kitcar is op basis van een luchtgekoeld VW-chassis. Zo niet in dit geval, want volgens de advertentie is de Bradley GT II een heuse fabrieksauto…

…gebouwd op het chassis van een Volkswagen Kever en met een 1600 cc viercilinder boxer achter de achteras. Het merk is het geesteskind van Gary Courneya en David Bradley Fuller en werd in 1972 in Plymouth opgericht. Hun eerste kit, te koop als bouwpakket of kant en klare auto, was de Bradley GT en daarvan werden zo’n 6000 exemplaren verkocht. De GT II verschilde overigens maar weinig van zijn voorganger, van de deurloze targa werd een coupé met vleugeldeuren gemaakt. Wel worden er van de II slechts 500 exemplaren gebouwd.

Dit exemplaar werd in 1977 door de fabriek in elkaar geschroefd op een gloednieuw VW-chassis en is voorzien van een 1600cc motor met brandstofinjectie. Goed voor liefst 52 hele paarden, al is dat op een ledig gewicht van 880 kilo niet eens zo heel gek. Afgaande op de foto’s steekt de Bradley GT II behoorlijk goed in elkaar en ook het interieur is vele malen netter dan je doorgaans ziet in dergelijke creaties met een Kever als basis. Het zwarte lakwerk met gouden striping en dito wielen maakt het geheel mooi af. Uiteraard is de Bradley ook voorzien van klaplampen, zowat een verplicht accessoire voor sportwagens uit die tijd.

Hoewel geen auto van naam en faam lijkt de vraagprijs van 9.950 euro heel netjes voor zo’n nette en onderscheidende klassieker, die zelfs van airco is voorzien. Milieuridders die het uiterlijk wel aanstaat kan ik overigens aanraden het wereldwijde web even goed af te speuren. Ergens rond 1980 werd het bedrijf omgedoopt in Electric Vehicle Corporation en gingen ze elektrische versies van de Bradley verkopen. Lang voor Tesla dus, maar achteraf gezien veel te vroeg. Al in 1981 ging het bedrijf failliet. Over alternatieve aandrijving gesproken, een slimme knutselaar hing ook al eens een turbine-motor in zijn Bradley…

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
    Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

kever, kitcar, Klassiekers, marktplaats, occasion, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo komen snelwegen in Nederland aan hun nummer
Volgend bericht: Deze 15 auto’s hebben een meisjesnaam »

Lees Interacties

Reacties

  1. Capibaro zegt

    18 december 2016 om 15:06

    Wat een bizarre stoelen. Die doen het tegenovergestelde van ‘je vasthouden’

    Login om te reageren
    • suheyl zegt

      18 december 2016 om 17:41

      @capibaro: met twee-punt gordels ook…

      Login om te reageren
  2. lebeaunl zegt

    18 december 2016 om 15:09

    Geestig ding

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    18 december 2016 om 15:13

    Ik sla ff over. Geen verhouding in de auto

    Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    18 december 2016 om 15:15

    Die pic met de RAM er naast :D

    Ik sla over.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      18 december 2016 om 15:41

      @toyotafortuner: toen ik dat zag wilde ik liever die ram hebben eigenlijk

      Login om te reageren
  5. polpol33 zegt

    18 december 2016 om 15:17

    Wolfrace velgen.
    Nice!

    Login om te reageren
    • sezz zegt

      18 december 2016 om 15:25

      @polpol33: En geen American Racing Ansen Sprints?

      Login om te reageren
      • polpol33 zegt

        18 december 2016 om 18:57

        @sezz: ja! De gaten zijn net iets ronder. Denk dat je gelijk hebt.

        Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    18 december 2016 om 15:18

    Heeft wel wat weg van een Bricklin. Canadese fabrikant. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Bricklin_SV-1_AMI.jpg/280px-Bricklin_SV-1_AMI.jpg

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    18 december 2016 om 15:18

    Ziet er zeker niet onaardig uit. Voor mijn gevoel is de achterkant wat te lomp. De achterlichten lijken we formaatje verkeerslicht….

    Login om te reageren
  8. klotskuukske zegt

    18 december 2016 om 15:28

    Nekkendraaier, dat sowieso.
    Lekkere hoeken met die sportkuipen!

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    18 december 2016 om 15:34

    Mag ik bedanken?

    Login om te reageren
  10. fmgarcia zegt

    18 december 2016 om 15:41

    52pk op 880 kilo is heel weinig ook. Voor 10 mille heb je wel iets heel leuks!

    Login om te reageren
  11. Rob zegt

    18 december 2016 om 16:19

    Heerlijk obscuur, uit de SAAB Sonnet-categorie.
    Mooi ook dat het ding nog in keurige conditie is, verrassend. Want dit soort rariteiten zijn de ultieme “mislukte hobby” auto’s….

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    18 december 2016 om 16:38

    Geniaal! Achterbank er uit, VR6 er in en klaar.

    Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    18 december 2016 om 16:56

    Daar past vast wel een 6 cilinder in met een peekaatje of 200. En als je dan toch bezig bent past er vast ook wel een fatsoenlijk chassis onder om de boel een beetje een bocht om te krijgen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 december 2016 om 20:15

      @lekbak: exact mijn gedachte. Dan krijg je daadwerkelijk de sportwagen die het uiterlijk beloofd

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 december 2016 om 21:54

        @dutchdriftking: niet helemaal jou gedachte. Ik zat namelijk te denken aan een luchtgekoelde boxer 6 uit Stuttgart.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          19 december 2016 om 09:33

          @lekbak: Porsche motoren zijn eigenlijk veel te duur voor zo’n project. Als je perse een boxer wilt is een Subaru motor eigenlijk de beste optie. Aangezien het een vw is en zo’n wagen eigenlijk echt een 6 pitter verdiend dacht ik meteen aan de 12v VR6.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 december 2016 om 09:44

            @dutchdriftking: die prijs is inderdaad wel een dingetje. Chevrolet corvair motor dan wellicht?

            Ik ben bang dat er alleen plaats is voor een boxer, en luchtgekoeld klinkt lekkerder en dan hoef je geen radiateur ergens te verzinnen.

            Mocht er wel een v of l in kunnen dan is de vr van vw wel een leuke kandidaat, dan hou je het inderdaad bij volkswagen.

            Login om te reageren
  14. kempenaer zegt

    18 december 2016 om 18:05

    De stoelen zijn in ieder geval enthousiast opgevuld, complimenten voor zoveel nijverheid!

    Login om te reageren
  15. shibby zegt

    18 december 2016 om 22:49

    Ik wil deze!

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    19 december 2016 om 22:38

    Kende deze nog niet, apart ding maar sla even over..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North