Je hebt er nog nooit van gehoord, maar toch wil je hem.
Als je een onbekende sportwagen uit de jaren ’70 ziet, liefst voorzien van vleugeldeuren, dan kun je er de donder op zeggen dat het een kitcar is op basis van een luchtgekoeld VW-chassis. Zo niet in dit geval, want volgens de advertentie is de Bradley GT II een heuse fabrieksauto…
…gebouwd op het chassis van een Volkswagen Kever en met een 1600 cc viercilinder boxer achter de achteras. Het merk is het geesteskind van Gary Courneya en David Bradley Fuller en werd in 1972 in Plymouth opgericht. Hun eerste kit, te koop als bouwpakket of kant en klare auto, was de Bradley GT en daarvan werden zo’n 6000 exemplaren verkocht. De GT II verschilde overigens maar weinig van zijn voorganger, van de deurloze targa werd een coupé met vleugeldeuren gemaakt. Wel worden er van de II slechts 500 exemplaren gebouwd.
Dit exemplaar werd in 1977 door de fabriek in elkaar geschroefd op een gloednieuw VW-chassis en is voorzien van een 1600cc motor met brandstofinjectie. Goed voor liefst 52 hele paarden, al is dat op een ledig gewicht van 880 kilo niet eens zo heel gek. Afgaande op de foto’s steekt de Bradley GT II behoorlijk goed in elkaar en ook het interieur is vele malen netter dan je doorgaans ziet in dergelijke creaties met een Kever als basis. Het zwarte lakwerk met gouden striping en dito wielen maakt het geheel mooi af. Uiteraard is de Bradley ook voorzien van klaplampen, zowat een verplicht accessoire voor sportwagens uit die tijd.
Hoewel geen auto van naam en faam lijkt de vraagprijs van 9.950 euro heel netjes voor zo’n nette en onderscheidende klassieker, die zelfs van airco is voorzien. Milieuridders die het uiterlijk wel aanstaat kan ik overigens aanraden het wereldwijde web even goed af te speuren. Ergens rond 1980 werd het bedrijf omgedoopt in Electric Vehicle Corporation en gingen ze elektrische versies van de Bradley verkopen. Lang voor Tesla dus, maar achteraf gezien veel te vroeg. Al in 1981 ging het bedrijf failliet. Over alternatieve aandrijving gesproken, een slimme knutselaar hing ook al eens een turbine-motor in zijn Bradley…
Wat een bizarre stoelen. Die doen het tegenovergestelde van ‘je vasthouden’
@capibaro: met twee-punt gordels ook…
Geestig ding
Ik sla ff over. Geen verhouding in de auto
Die pic met de RAM er naast :D
Ik sla over.
@toyotafortuner: toen ik dat zag wilde ik liever die ram hebben eigenlijk
Wolfrace velgen.
Nice!
@polpol33: En geen American Racing Ansen Sprints?
@sezz: ja! De gaten zijn net iets ronder. Denk dat je gelijk hebt.
Heeft wel wat weg van een Bricklin. Canadese fabrikant. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Bricklin_SV-1_AMI.jpg/280px-Bricklin_SV-1_AMI.jpg
Ziet er zeker niet onaardig uit. Voor mijn gevoel is de achterkant wat te lomp. De achterlichten lijken we formaatje verkeerslicht….
Nekkendraaier, dat sowieso.
Lekkere hoeken met die sportkuipen!
Mag ik bedanken?
52pk op 880 kilo is heel weinig ook. Voor 10 mille heb je wel iets heel leuks!
Heerlijk obscuur, uit de SAAB Sonnet-categorie.
Mooi ook dat het ding nog in keurige conditie is, verrassend. Want dit soort rariteiten zijn de ultieme “mislukte hobby” auto’s….
Geniaal! Achterbank er uit, VR6 er in en klaar.
Daar past vast wel een 6 cilinder in met een peekaatje of 200. En als je dan toch bezig bent past er vast ook wel een fatsoenlijk chassis onder om de boel een beetje een bocht om te krijgen.
@lekbak: exact mijn gedachte. Dan krijg je daadwerkelijk de sportwagen die het uiterlijk beloofd
@dutchdriftking: niet helemaal jou gedachte. Ik zat namelijk te denken aan een luchtgekoelde boxer 6 uit Stuttgart.
@lekbak: Porsche motoren zijn eigenlijk veel te duur voor zo’n project. Als je perse een boxer wilt is een Subaru motor eigenlijk de beste optie. Aangezien het een vw is en zo’n wagen eigenlijk echt een 6 pitter verdiend dacht ik meteen aan de 12v VR6.
@dutchdriftking: die prijs is inderdaad wel een dingetje. Chevrolet corvair motor dan wellicht?
Ik ben bang dat er alleen plaats is voor een boxer, en luchtgekoeld klinkt lekkerder en dan hoef je geen radiateur ergens te verzinnen.
Mocht er wel een v of l in kunnen dan is de vr van vw wel een leuke kandidaat, dan hou je het inderdaad bij volkswagen.
De stoelen zijn in ieder geval enthousiast opgevuld, complimenten voor zoveel nijverheid!
Ik wil deze!
Kende deze nog niet, apart ding maar sla even over..