De SLS Roadster is de meest ultieme auto die Mercedes-Benz nu in de prijslijst heeft staan. Dat kun je al weten zonder er een meter in te rijden. Maar wat als je er nu wel iedere dag in wil rijden? Hoe praktisch, maar vooral ook hoe leuk blijft zo’n supercar dan?
Ondanks de schitterende voor- en nazomer is Nederland niet helemaal de natuurlijke habitat voor een open supercar.
Geen video, maar dat komt later echt nog wel. Geen zorgen. Wel de meest geile audio die we in tijden hebben opgenomen: met de SLS AMG Roadster volle polle door de tunnels. Met de kap naar beneden natuurlijk: luister naar de Mercedes-Benz SLS AMG Roadster.
Vandaar dat Mercedes-Benz ons verscheepte naar Monaco. Daar zijn ze wel gewend aan 500+ pk en 200.000+ euro supercars. Zo stond er in de parkeergarage van het hotel een Bugatti Veyron gebroederlijk naast een Rolls-Royce Ghost, kwamen we tot twee maal toe een witte Aventador tegen in het wild en heeft de lokale Bentley-dealer de doorgaande weg naast zijn pand in gebruik om daar de Arnages, Continentals en andere voorraadauto’s te parkeren. Om in Monaco nog indruk te maken moet je dus echt iets bijzonders rijden.
Spotwaardig?
Dus ik was toch benieuwd hoe de aandacht van het publiek zou zijn toen we het plein van Monaco opdraaiden om wat foto’s te schieten. Te veel zorgen gemaakt, want de matgrijze SLS Roadster werd een geliefd foto-object. Zelfs voor meisjes, die notabene hun vriendjes instructies gaven om hen te fotograferen terwijl zij zich naast de SLS posteerden. Zo’n supercar is dan toch zo gek nog niet. Toen de SLS voor Hotel de Paris stond, raakte een (oudere) dame zo onder de indruk van de foto-sessie dat zij fotograaf Louis Blom stalkte tot hij antwoord gaf wie die man achter het stuur was. “George Clooney”. Hoewel ik toch weinig van hem weg heb, bevredigde het antwoord haar wel, ongetwijfeld ook omdat ze zo onder de indruk was een “echte” beroemdheid te hebben getroffen. Mocht je ooit het gerucht horen dat Clooney een SLS Roadster heeft gekocht, dan weet je waar dat verhaal ooit gestart is.
Puur het feit dat de SLS AMG Roadster nog maar zo kort op de markt is, zorgt voor een gedeelte van de magie. Maar vrijwel iedereen was het roerend met elkaar eens dat de SLS Roadster nog mooier (of wel mooi) is dan de SLS Coupe. De coupe heeft een rare hoek in de achterruit, terwijl de roadster zowel open als dicht een veel betere lijn heeft. Zeker recht van achteren oogt de SLS Roadster lekker breed, dik en vloeiend.
Over het woonerf
De Roadster is direct parallel met de coupe ontwikkeld, het stalen dak is niet simpelweg verwijderd om vervangen te worden door een stoffen exemplaar. Het voordeel van deze ontwikkelmethode is dat het meergewicht binnen de perken is gebleven. Normaal moeten er diverse versterkingen (en in sommige gevallen trillingsdempers) worden gemonteerd om het rijgedrag en comfort van een cabrio op peil te houden. Voor de SLS Roadster was dit niet nodig, het chassis is bijzonder stijf. Zelfs over vervelende knikken en hobbels (drempels, kapot gevroren asfalt) trekken er geen trillingen door de koets. Door de parallele ontwikkeling is de carrosserie slechts 2 kg zwaarder dan die van de coupe. Na toevoeging van het dak en rolbeugels staat de weegschaal op 1.660 kg, een meergewicht van slechts 40 kg. Een echt woonerf hebben we niet gevonden in en rond Monaco, maar er was genoeg slecht asfalt te vinden en daar gedroeg de SLS Roadster zich voorbeeldig.
Tunnelrunnen
Aan de Cote d’Azur zijn wel tunnels te vinden, veel tunnels zelfs. In alle soorten en maten: kleine doorsteekjes in Monaco zelf, het beroemde stuk tunnel van het Formule1 circuit waar je op normale dagen nooit echt lekker kunt doortrappen, lange en korte overdekkingen op de autoroute, maar ook heerlijke kilometers lange stukken tunnel op rustige B-wegen. Daar kan je jezelf met een SLS Roadster op secondes lange orgastische stukken volgas met maximaal volume trakteren. Pas als je je begint af te vragen via wie je het nummer van Gerard Joling zou kunnen achterhalen, komt het besef dat de gereden snelheid niet goed is voor je coupe; en potentieel ook slecht voor het behoud van je rijbewijs.
Die rauwe snelheid wordt je aangeboden door AMG Porno-Power. In de SLS (Roadster) heeft AMG het volledige register aan trucs opengetrokken om het maximale uit de 6,2 liter grote V8 te halen. Dankzij de drysump smering kon het motorblok lekker laag in de carrosserie worden gehangen en is er ook nog het voordeel dat de olie ook bij hoge bochtsnelheden de plekken blijft bereiken waar het zo hard nodig is. Het hogere topvermogen van 571 pk (bij 6.800 tpm) bereikt de achtpitter mede door het gewijzigde inlaattraject. De rest van de cijfers is al even indrukwekkend, zo is het maximumkoppel 650 Nm. Dankzij het maar marginaal gestegen gewicht ten opzichte van de coupe is de SLS AMG Roadster net zo snel. De sprint naar de 100 duurt slechts 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd (!, laat dat even op je inwerken) op 317 km/u. Die begrenzer zit erop omdat AMG banden met een hogere snelheidslimiet zou moeten monteren. Onmogelijk is dat niet, maar nodig ook niet en het zou de SLS nog duurder maken.
Boodschappen doen
Hoewel de SLS Roadster comfortabel en manoeuvreerbaar genoeg is om er even een kratje bier mee te scoren, kan ik het toch afraden. De kofferbak is voor supercarbegrippen nog relatief ruim: 173 liter (de coupe heeft 176 liter), dus daar schort het niet aan. Het wordt er alleen bloedheet. De uitlaat loopt dicht tegen de kofferbakbodem en stookt alles wat in de buurt zit tot ongekende temperaturen. IJs vervoeren in het kofferruim van een SLS is vragen om problemen. Parkeer de SLS liever gewoon even voor de ijssalon om op het terras je Italiaanse verrassing te verorberen.
De bergen in
Pk’s genoeg, Nm’s genoeg, standaard een sperdifferentieel, wegligging prima in orde, het zou zomaar kunnen dat de SLS Roadster hier in zijn element is. Toch is ie dat niet. Het heeft alles met de layout van de SLS te maken. Het is een middenmotor supercar, de motor ligt immers achter de vooras, maar daardoor heeft de SLS een neus waar een liegende Pinokkio badend van het zweet wakker van zou worden. Nogal lang dus en dat heeft in korte bochten zijn nadeel. Het insturen op zich is scherp genoeg, maar het plaatsen van de SLS is in hairpins lastiger. Gevoelsmatig zwiept die lange voorkant over de verkeerde baan of maai je er het gras mee plat. Natuurlijk is dat niet zo, maar dat je als bestuurder al dat gevoel kunt hebben betekent al dat de gereden snelheden lager zullen zijn.
Beter in zijn element is de SLS op meer open wegen. Een onbegrensde autobahn is helemaal fantastisch, maar op Franse B-wegen is het ook lekker boenderen in een SLS Roadster. Met dak eraf hoef je minder achterlijke snelheden te rijden om te ervaren dat er tempo in zit. Je zit op zich relatief tochtvrij, maar de wind hoor je natuurlijk wel.
Het dak is trouwens fantastisch snel te openen en te sluiten. Officieel geeft Mercedes-Benz een open- en sluit-tijd van 11 seconden op, maar het voelt nog veel sneller. Het helpt al dat het dak niet heel fors is, maar ook dat er geen losse afdekplaat is. Het voorste deel van het dak is hard en dat vouwt precies over de kap heen als dat geopend wordt. Het dak bestaat uit drie lagen en er wordt voor de constructie gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen zoals magnesium en aluminium. Standaard is het stof leverbaar in drie kleuren (zwart, rood of beige), echter als je het lief vraagt bij de dealer behoren andere kleuren ook tot de mogelijkheden.
Conclusie
De SLS AMG Roadster is niet de ideale boodschappenauto, dus zet je Fiat Panda nog niet op marktplaats. To zover dit stukje consumentenadvies. Verder kan de SLS Roadster eigenlijk alles, dus niets hoeft je meer tegen te houden die bestelling te plaatsen. De meerprijs van 10 mille ten opzichte van de coupé is ook wel te behappen, hoewel de vanafprijs van 266.200 euro natuurlijk wel weer stevig is. Het bleek geen belemmering voor de eerste lichting kopers: de zestig SLS Roadsters die Nederland kreeg toegewezen zijn al bijna allemaal weg. Opschieten dus, wie weet volgt er nog een nazomer. En anders rijd je lekker met de kap dicht.
Geniet nog even na van de audio van de SLS Roadster in een tunnel.
Een woord: Vet!!
@NielsGP: mee eens! Vind allee de kap erg lelijk qua kleur!
@NielsGP: Cabrio’s zijn zo GAY http://www.youtube.com/watch?v=JcwNlfKoDmY&feature=related
Heel mooi! maar doe mij toch maar de standaard versie (of allebei, ook leuk)
Heel mooi! maar doe mij toch maar een video!
Ik kan er niet warm van lopen, misschien als ik er naast sta en de bass kan voelen.
@Vanquish:
Dan moet je in de kofferbak gaan liggen, dan wordt je wel warm ervan :D
‘k vind trouwens de dichte versie lichtelijk lelijk en dat heb ik bij deze niet. hij is meer in ‘balans’.
Héél vet!
@romenkorn: die kleuren staan m echt goed! Ben blij dat ik m mag wassen en dan even achter het stuur plaats mag nemen..
kleuren zijn ook prachtig trouwens. en nou hou ik op.
Gaaf, maar dat met dat geluid doet me niks… Ik heb liever beeld en geluid, dat klinkt echter :-)
Ik vind die open versie helemaal niks, het haalt de hele charme weg van de twee deurtjes die naar boven open gaan. En ik kan me niet onttrekken aan het feit dat je waarschijnlijk heel wat aan carrosserie stijfheid in moet leveren om met het dak open te rijden. En dat is weer een bezigheid wat in mijn ogen meer voor vrouwen is of voor mannen die liever een met een zwaardere auto en een verkloot kapsel rondrijden.
@wouter; Je had hem die tunnel moeten opnemen wanneer je Monaco uit rijdt richting snelweg A8 Frejus/Marseille.
Dan heb je een tunnel…
Thats where Im talking about!! Alleen nu nog het filmpje. Dit is echt Zo mooi op foto’s zijn ze mooi maar in het echt nog veel mooier!!
Dit is toch echt wel een van de lekkerste geluiden die je uit een auto kan krijgen? :o
Ik hoor liever een V12, maar man wat klikt dit ding goed!!
sorry, niet goed gelezen. Je bent erwel geweest. Doof nu, vast
joah klinkt wel goed.. ben benieuwd naar het filmpje :) Wouter met sjaaltje ? :lol:
AB nu zelf aan het teasen ?
prachtige SLS. Mooie kleuren. In deze uitvoering kun je niets anders dan er verliefd op worden.
Betere omgeving beter dan die polderweggetjes of industrieterrein met dito windturbines,. auto? doe mij de dichte versie maar. Waarom? omdat het de auto een heel stuk meer origineler maakt en karakteriseert.
@Wouter:…duurt die tunnel lang joh!!!….(irt F1) ;-)
Geluid is zéker niet het sterkste punt van de AMG’s. Gewoon een mooie, sonore, diepbruine brom. Maar geen snerp, geen veeg, geen geknetter, geen huilen, geen janken…eigenlijk alles wat een Lambo / Ferrari dus wel heeft.
De auto is werkelijk schitterend = 10 +
@Megakix: Dus jij vindt dit niet mooi klinken? Laat je gehoor even onderzoeken… Ik denk dat er iets verstopt is, want man dit klinkt echt hemels!
@autobart: lees ff over…ik schrijf toch dat het een mooie brom is ?! Dankje. ;-)
Maar het ‘doet’ me weinig, zoals ik ook erbij schreef. En dat is – me dunkt ! – persoonlijk.
@Megakix: Ja maar je keurt het een beetje af ten opzichte van een ferrari, maar als ik sommige ferrari’s hoor… Word ik niet vrolijk, van dat gejank! Niks tegen F1 trouwens, volg het altijd!
@Wouter Is dat Sjoerd in de foto van de Aventador? Lijkt er wel op.
Wanneer komt de video?!?
Godverdomme geen video?!
Ik heb er vorige week 5 zien rijden in Villefranche-Sur-Mer, allen met Duitse nummerplaat.
Tikkeltje gay als je het aan mij vraagt.
@Zimon: *schudt nee, en denkt na wat er mis kan zijn met jouw geaardheid.*
“de meest ultieme”
Knap van Mercedes, dat ze iets kunnen maken wat nóg ultiemer is dan ultiem…
ik ben nu echt jaloers op wouter, met zo’n wagen door monaco bollen, zou ik alle dagen wel willen !
Wouter vast ook wel hoor, maar daar komt het nadeel van auto’journo’ zijn om de hoek kijken: aan het eind van de dag moeten de sleutels gewoon weer ingeleverd worden en sta je weer met lege handen…
@sir_smokalot: ..en hulp geven bij monteren…een stelletje verveelde en verwende AB’ers van wat woordjes voorzien…terugvliegen met lelijke stewardessen (of nog erger..)….en weer onder ogen komen met zijn blogkantoorgenootjes (wazzuuuup!)…en etc.. Kutbaan als je het mij vraagt :lol: .
Deze is een stuk mooier dan de coupé en ie heeft die stomme vleugeldeuren niet….
Ben daar niet zo’n fan van… Is waarschijnlijk leuk de eerste dag dat je hem hebt, maar voor dagelijks gebruik heb je waarschijnlijk toch veel liever een gewone deur…
@Dimglor: Wel nee joh, gewoon een wat stuggere gasveer en je traint je spieren in je arm zo al, hoef je ook al niet meer naar de sportschool! Top tip! :)
@autobart: Zo had ik het nog niet bekeken…. Ik wil ook een Sls! ;-)
Te veeeeeeellll….
Ik wacht op het filmpje ;)
Mooi karretje en mooi kleurtje ook .
Wat een superwagen weer.Helemaal goed
een stoffen kap, dan heeft ferrari het toch beter voor elkaar. Het blijft gewoon lelijk met een dichte kap
Zoo mooi! Volgens mij is dit de mooiste auto op het moment in productie. De cabriolet is nog mooier dan de coupé. En bovendien is dit zo’n coole wagen.
Opschieten met dat filmpje! de conculega’s van AW hebben al wel een filmpje…
@loberg: echt niet
Lekker hoor, bijna even lekker als een R8 V10 Roadster :$
En wie is die (lekkere?) blonde chick die naast je zit Wouter?
Zie: http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Reviews/Mercedes-Benz/SLS-AMG-Roadster-Monaco/Mercedes-Benz-SLS-AMG-Roadster-06.JPG
De meest begeerlijke auto op de markt.
die foto met die boot waar spike opstaat, exact hetzelfde plaatje staat in AW, en ik zou zweren dat ik Wouter zie zitten>?
@wrx19: een ik meen ook dat de foto’s van de 1m ook in TG magazine stonden! Autoblog? moeten jullie iets bekkenen :lol:
NICEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Het was moeilijk voor me vorige week, maar dit, de coupé dan, was de eerste die me er uit reed op de Autobahn. O nee, de tweede, de vorige was een Aston Martin die het nodig vond om tijdens een sneeuwbui nog 270+ te klokken.
Mooi wagen, vet geluid en lekker vlot. Leuk ook dat automatische spoilertje. En een potentiële voor op de oprit gezien de snelheid :)
Kom er nu pas achter dat er een video ws!