Rimac Concept_One is niet langer een concept

Auteur: , 61 Reacties

Enigszins verwarrend, want ook de productierijpe supercar van Rimac heet gewoon Concept_One.

In 2011 verraste het Kroatische Rimac vriend en vijand met een 1088 pk-sterke conceptcar. Geen dikke Amerikaanse V8, maar vier elektromotoren een een uit de kluiten gewassen accupakket. Daarmee stoof de concept Concept_One in 2.8 seconden naar de honderd en ging hij door tot een top van 308 km/u. Niet dat je met die snelheden de geclaimde range van 600 kilometer zou halen, maar indrukwekkende cijfers zijn het wel.

In 2012 hing Rimac een prijskaartje van 980.000 dollar aan de Concept_One, maar daarna werd het stil rondom de elektrosporter. Vandaag weten de Kroaten echter alle aandacht naar zich toe te trekken met de productieversie van de Concept_One. Verrek! Een nieuwe autobouwer die niet alleen luchtkastelen maar ook echte auto’s bouwt. Natuurlijk nemen ze de nieuwe elektrosporter ook mee naar Genève.

Het obligate rondje cijfers voor de Concept_One_Productiemodel: 1.089 pk, 1.600 Nm met de welbekende elektrische (dus vlakke) koppelkromme en één elektromotor per wiel. Een uitgelezen mogelijkheid om torque vectoring toe te passen en dat doet Rimac dus ook. Zie dit systeem als een soort elektronische variant op de meer gangbare mechanische sperdifferentiëlen. Het draagt er in ieder geval aan bij dat ze de 0-100 tijd nog eens 0.2 seconden naar beneden heben weten te krijgen: 2.6 seconden! Ook de topsnelheid kreeg een update ten opzichte van de concept: lieft 355 kilometer per uur. Iemand nog bedenkingen bij het hele elektrogebeuren?



61 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ziet er wel enorm goed uit!
Mooie wagen!
Hele dikke wagen
Voorkant is Fantastisch, acht niet zo
@pixeltrooper: acht is een lelijk getal he
@daffaa: nogal 😁
De wereld is snel aan het veranderen.

Wat het grote Opel zelfs niet kan met een benzine auto (een leuke GT produceren). Lukt een stelletje Kroaten gewoon wel, met een volledig elektrische auto.
@martinus: want een miljoen kostende elektrische supercar die niemand ooit nog gereden heeft is jou definitie van een “een leuke gt”?
@lambo4all: Hij lijkt mij vast leuk rijden,
En ondanks dat het van een klein clubje komt.
Gaat hij dus wel in productie.
@lambo4all: ach @martinus heeft echt iets tegen Opel, zelfs hier weet hij Opel in negatieve zin te betrekken.
Misschien een jeugdtrauma met betrekking tot zo’n prachtige Senator, Omega, Vectra, Calibra, Kadett of Astrale 😉
Elektrisch, niet interessant.
@maseratizzzzzzzz: naïef.
@pietertjep85d: nee bevoordoordeeld, ikzelf wil ook geen elektrische auto( kan ik ook niet betalen dat terzijde) maar als een auto dan snel is dan wel graag met geluid en niet het achtbaan effect
@trident: ja, want het gros van de auto’s klinkt zo heerlijk…
@stfu: Misschien dat een cursus begrijpend lezen een optie is. Ik had het over SNEL
@maseratizzzzzzzz: tsja ,ieder zn smaak,mooi is ie wel
Leuke auto, maar niks voor mij. Geluid is al 70%. Niet dat ik hem kan betalen haha
Hmm dan heb je een wagen van een miljoen, uit Kroatië…
@mikkeloentje: Kroatie is nog niet zo gek ….
@till: Het is een geweldig land.
Alleen wat is het laatste echt goede dat uit het land kwam? Niet Googlen…
@mercedesclk350: Oh buurman, wat doet u nu?
@mercedesclk350: ooit de (jonge) vrouwen uit Kroatië bekeken? Je kijkt je ogen uit
@mikkeloentje: Hahaha, inderdaad…

Als er Made in Holland op de onderkant had gestaan was hij véééél beter…

En twee keer zo duur…

En zou hij misschien over twee jaar op de markt komen, Mischien het jaar erop, of het jaar daarop… Of misschien wel nooit…

En zou de levertijd drie maanden langer zijn… Was het niet vanwege de lage productiviteit dan was het wel omdat er drie maanden gestaakt wordt…

Onderschat Oost-Europa niet als het om auto’s gaat. En dan heb ik het niet alleen over de Fiats die uit Polen komen (de beste van de Fiat stal) of de Kia’s uit Hongarije (waar ze 7 jaar garantie op durven geven), maar ook over sportwagens. Waar in Engeland menig schuurtje waar een sportwagenfabrikant in zat inmiddels in elkaar is gestort gaan ze in Oost-Europa verder waar de Engelsen zijn gebleven.
@moveyourmind: Inderdaad. Studeer zelf aan de HAN Automotive en er worden zat buitenlandse Automotive minors aangeboden daar in het oostblok.
@moveyourmind: Voornamelijk Hongarije: Audi in Gyor, Mercedes in Kecskemet, opel in Szentgotthárd en Suzuki in Esztergom. Misschien vergeet ik er zelfs ééntje… Het halve land draait daar om de automotive (ook heel veel bedrijven in de half fabrikaten natuurlijk)
@moveyourmind: Ik onderschat Oost-Europa zeker niet, mijn wanden zijn keurig gestuukt en voegsel zit nog strak tussen mijn bakstenen. Maar al die automerken waar jullie mee aankomen, die komen toch niet uit Kroatië? Ze zullen daar best goed dingen in elkaar kunnen zetten en bedenken. Mijn hart gaat alleen niet sneller kloppen als ik lees over een Kroatisch automerk.
@mikkeloentje: ik denk dat je je hier nog flink in zou vergissen. Ben twee weken geleden nog bij Rimac in de fabriek geweest. Waar hij 2 jaar geleden nog circa 20 man had, heeft hij nu al ruim 150 en projectie eind 2016 op 300 man… Zijn R&D afdeling doet niet onder voor die van een gevestigd bedrijf… Pagani en Koenigsegg komen bij hem langs (jongen uit 1988) om te zien hoe hij de groei heeft gemanaged… Onderschat Mate niet ;) een paar van zijn patenten welke hij heeft bedacht toen hij 17 was worden vandaag de dag wereldwijd gebruikt door autofabrikanten…
Wat is dit werkelijk een prachtige auto! En die cijfers zijn ook niet voor de poes, actieradius zal helaas in de werkelijkheid wel rond de 100km liggen als je een beetje door trapt maar goed. Vet dat er nog nieuwe kleine merken zijn die wel zoiets voor elkaar krijgen (tenminste.. áls het allemaal echt doorgaat en de wagen ook daadwerkelijk goed in elkaar steekt)
@edftw: inderdaad,ik vind het ook een Beauty,en trekt denk ik echt G krachtig op
Lekker bezig, Mate Rimac!
Die neus riekt naar Peugeot.
Ik heb het altijd een leuke wagen gevonden. Leuk om te horen dat ze er nog steeds mee doorgaan! Dat rood stond wel veel beter.
lieft?
(Heel zacht) ‘bzzzzzzzz’ “Wat is dat dan?” “Oh dat is een super de puper snelle sportwagen.”
@jeppie: het is wel een sleeper, qua geluid
Tof ding maar er kwamen er maar 7 toch? Zijn die niet allang weg?
Het had, qua vormgeving, een moderne variant van de XJS kunnen zijn. En dat is wat mij betreft een enorm compliment. Ik zie ook wat Tesla Model S en misschien zelfs wat 599GTB in de voorkant. Achter zie ik wat Koenigsegg. Ik vind hem erg geslaagd!
Een vrij clean uiterlijk, wat een verademing in de tijd dat elke sportauto meer frutsels en lijnen moet hebben.
Mooie vormgeving: ✓
Snel: ✓
Goede range: ✓

Yup, dit is een geweldige wagen! Laten we hopen dat het een succes wordt!
Wat een fraai interieur zeg! Dat zie je niet vaak bij dergelijke kleine merkjes.
Dit is een jaguar c-x75 frontje op een koenigsegg one:1. Dit gaat jaguar absoluut niet zomaar accepteren.
Dikke bak. Leuk als er nieuwe fabrikanten komen die ook daadwerkelijk iets bouwen.
Het lijken kleine zijruiten en helemaal geen achterruit. Wat een donker hol zal dat van binnen zijn…
Qua techniek en looks wel gaaf
Wat onwijs vet! Als ze de prijs ook nog iets naar beneden kunnen krijgen…
Heel mooi!
Wat een cool ding. Zeer fraai zelfs. Hopelijk vallen de rijken der aarde voor zijn Kroatische charmes.
Ik heb nog wel enige bedenkingen. Het geluid van zo’n auto -alle pk’s ten spijt- is waarschijnlijk nog steeds ruk.

Maar toegegeven, visueel is het een beauty.
Ziet er nog wel uit als n concept, nog even wennen, maar wel mooi.
Geweldige bak. Het mooie van Rimac is dat zij vanaf het begin al een werkend concept hebben. Hetzelfde als Koenigsegg en Pagani. Dat in plaats van allerlei persberichten uit te brengen met beloftes die uiteindelijk niet uitkomen.
Deze ziet er geweldig uit. Ben wel benieuwd of de specs echt haalbaar zijn.
Als ze ook nog wat willen verkopen, dan zouden ze wel eens met het bijtelling getalletje moeten komen, want zonder lage bijtelling geen leasetopper.
Hoed af. Een hoedtik zou hier te weinig zijn. Hulde voor Rimac!
Ziet er goed uit, nu hopen dat ze ook een stal aan beursbabes uit Kroatië meenemen boor op de stand in Geneve!
Dus in 2,6 seconden is je batterij leeg?
@norge: nee in pakweg 26s ofzo want hij zou de 355km/h wel halen…
De bel ging net, de toekomst staat voor de deur. Kwam aanrijden in een Rimac.
Voorkant van de jaguar uit james bond en de achterkant van een koenigsegg , goeie combinatie!
Vette kar!!
Smeuïge techniek, mooi design heeft de Rimac Concept_One.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).