Breek: dit is de nieuwe Renault Scenic! [updated]

Auteur: , 78 Reacties

Renault had de nieuwe Scenic graag nog even onder de pet gehouden, maar zojuist is de eerste foto van de populaire Franse peoplemover online verschenen.

Het uiterlijk van de nieuwe Scenic is geen hele grote verrassing. We zien het bekende -door Laurens van den Acker bedachte- familiegezicht dat we eerder al zagen bij de Megane, Talisman en bovenal de Espace. Daar heeft dit C-segement ruimtewonder namelijk veel van weg. Meer informatie of meer foto’s dan dit ene plaatje hebben we niet, dus vooralsnog mogen jullie je mening geven op basis van wat jullie nu zien!

UPDATE: Renault heeft na dit lek de Scenic nu dan ook echt vrijgegeven. We weten nog niet welke motoren erin komen te liggen, wat hij gaat kosten en of er ook een lage-bijteller komt, maar andere dingen weten we wel.

Zo krijgt de Scenic dezelfde driedelige vooruit als die van de Espace, lekker panoramisch enzo.

Verder heeft hij een grotere bodemvrijheid dan het oude model. Is handig als je op de natuurcamping wil staan met je caravan, zodat je makkelijker over graspolletjes kan rijden, denk ik. Ook de spoorbreedte is toegenomen. Verder worden de nieuwe koplampen expliciet genoemd. Om met Renault te spreken, “de Scenic wordt gekenmerkt door de opvallende lichtsignatuur, met C-vormige koplampen die in de luxere uitvoeringen zijn voorzien van LED Pure Vision-techniek”.

En tenslotte, de foto’s.



78 reacties

Ziet er verrassend goed uit! Hulde voor Laurens van den Acker!
@Edge: Smaken verschillen gelukkig…
@americanmuslecarlover: Inderdaad, gelukkig verschilt mijn smaak met de jouwe…
@Edge: druppel-haak led strip dat voorbij de koplamp doorloopt vind ik zo lelijk bij de megane dat laurens naar mij geluisterd heeft
Net een grote Captur, maar niet beroerd.
@dutchdriftking:

Laten we hopen van niet, ik heb er onlangs eentje onder m’n gat gehad. Dat was echt de slechtste wagen waar ik ooit in gereden heb. Echt het enige goede wat ik erover kan zeggen is dat het droog was vanbinnen. Gatver wat een onding.
@Hupke: ja die captur is echt een beroerde auto om in te rijden
@Hupke: nou dan weet ik niet wat jij van een auto verwacht. Een Captur rijdt net zoals 9 van de 10 andere auto’s op deze aardkloot.
@henkp1:

Dan heb ik blijkbaar altijd met de 1/10 gereden, zelfs een vw caddy en dacia lodgy gereden die ik best doenbaar vond.
Waarom moeten nou bijna alle merken zo eentonig zijn?! Tis is gewoon een opgepomte Megane! Wees als autobouwer niet eentonig met de modellenlijn, danku
@gt500eleanor: Ik heb er even naar staan te kijken, maar hoe zie jij hier in hemelsnaam een Megane in?!
@henkhupelschoten: snap ik ook niet, eerder een Espace!
@peugeot205: Precies, en daar hoef je je zeker niet voor te schamen.
@mercedesclk350: Sprak laatst iemand die de VW Sharan er beter uit vond zien dan Renault Espace.. Kan zulke personen niet serieus nemen..
@henkhupelschoten: De Sharan ziet er niet veel beter uit, lijkt bij lange niet zo lomp als de Espace. De Espace lijkt meer een reus van een cross-over dan een MPV. Ik ben het toch grotendeels ééns met meneer x.
@henkhupelschoten: zegt meer over jou maar waarschijnlijk vind je de talisman ook mooi
@henkhupelschoten: Ligt eraan hoe je mooi definieert. Ik ben het compleet met je eens hoor, qua MPV is de Espace een designtopper. Maar hij is wel wat gewaagd. Als je erg neutraal wilt zijn, is een grijze Sharan wel wat meer voor je. Ingetogen, neutraal, en toch ruim.
Of diegene heeft een zware voorkeur voor Volkswagen, zoals sommigen dat hebben hier in NL. Maar met hun huidige line-up zou ik altijd voor Renault gaan. Helemaal met de Megane Estate en deze Scenic nu aankomend.
@henkhupelschoten: ik wel, ik vind de SUV look van de espace een echte afknapper…
@henkhupelschoten: Ik dacht een hoge (en wss grotere) Clojo
@kwakmare: Captur?
@gt500eleanor:
Je vergist je met de toekomstige Opel Zafira.
Die wordt ook op dit platform gemaakt,
Omdat Opel de financiële slagkracht niet heeft om zelf zo’n auto te ontwikkelen.
@martinus: Neen, omdat de Amerikanen die het uiteindelijk bij Opel voor het zeggen hebben, hebben besloten dat de Europese consument waarschijnlijk blij genoeg is met deze oplossing.
Het zijn maar een paar betweters op auto-site die dit soort dingen daadwerkelijk weten: deze mensen kopen zo’n Opel toch niet.
@gregorius: Waar de Amerikaanse en Aziatische tak van GM afgelopen jaar de grootste winst maakte in jaren, moest GM-Europe wéér fabrieken sluiten. En maakten ze voor het 17e jaar op rij verlies. Ondanks dat ze ruim 1/3e van het duitse personeel ontslagen hebben in die periode, schreven ze nog steeds geen plusje.

Bij gezonde marktwerking zou een bedrijf dat zo lang, jaar-in jaar-uit verlies maakt failliet gaan, de enige reden dat dat niet gebeurd is dat het Grote GM elk jaar bijschiet. Omdat Opel bedrijfsmatig alles wat ze aanraken verneuken, zijn ook steeds meer Opels geen opel meer, om gerebadgede deawoo’s of chevy’s.

Innovatie komt bij het concern uit de VS en Korea.
(semi) elektrische auto’s ontwikkeld of produceert opel bijvoorbeeld niet zelf, de volgende insignia is een Buick, de karl loopt bij Deawoo van de band en zelfs de zafira wordt een PSA. Van alle Duitse fabrikanten heeft GM-Europe ook de allerminste arbeidszekerheid, en slechtste arbeidsvoorwaarden, dus logisch dat getalenteerd persooneel de deur uit rent, en liever werkt voor een echt Duitse fabrikant.

Renault heeft ook een tijdje steun getrokken bij de Franse overheid, maar is nu wel een gezond en florerend bedrijf met een uitgebreid producten gamma, prima arbeidscondities waar de eigen medewerkers trots zijn op het bedrijf.
@martinus: Ja, natuurlijk.
We kennen allebei de exacte gang van zaken daar niet; wie wat te zeggen heeft.
Maar ik kan me voorstellen dat de leidinggevenden bij Opel (GM-EU) het liefst zelf hun auto’s ontwerpen en laten vervaardigen. Het geld ervoor krijgen ze dus niet (of, die business case heeft het niet gewonnen van de rebadge business case). En of ze het geld ervoor verdienen, is ook maar de vraag.
GM’s wereldwijde beleid lijkt te zijn dat ze auto’s voor de massa verkopen. Makkelijke koekblikken. Functioneel. Veel scalable onderdelen. Plastic = koning en de buitenkant wordt af en toe strak getrokken. En om eerlijk te zien, Cadillac past dat ook bij: premium gemaakt op z’n Amerikaans.
Gek genoeg is dat ook een imago dat eigenlijk bij Opel past, op het moment auto’s niet meer dan dit waren: Kadett, Astra, Omega.
De EU concurrentie heeft vervolgens een stap proberen te maken. Over het algemeen zijn de auto’s van de ‘basic’ EU merken ontworpen voor de EU markt. Over het algemeen kloppen ze (behalve Peugeot, wat ik nog altijd niet snap).
VW heeft een stap omhoog gemaakt en Ford (ondanks hun problemen), lijkt me ook ergens tussen basic en premium te zweven.
Opel echter, verkoopt nog altijd ge-rebadgde dingen, zoals jezelf zegt, maar probeert er wel een premium jasje aan te hangen en zijn ook niet het goedkoopste. Dus ja, als je geen unique selling point hebt, ga je ook niet de grootste in je segment worden.
Ik heb het bij andere merken al gezegd en ik blijf het ook hier herhalen: het ziet er helemaal niet verkeerd uit, maar doodzonde dat het zoveel op de andere wagens van het merk lijkt.
@dikdraak: mee eens, dacht in eerste oogopslag een clio te zien. En zoals hierboven vermeld heeft ie verdacht veel weg van zowel de captur als espace als megane als etc etc.
Zeker geen lelijke auto’s maar verschil tussen de modellen mag er wel wat meer wezen.

(na even gegoogled te hebben lijkt ie helemaal niet zo op de clio, moet die nog gefacelift worden of was dat de eerste die een facelift heeft gekregen en hebben ze het daarna nog wat doorgetrokken, die facelift, voor de andere modellen?)
@dikdraak: Deze Scenic zou ik niet zo snel verwarren met welk ander model van Renault. Daarvoor is het model ondanks het duidelijk herkenbare Renault signatuur onderscheidend genoeg…

En dat modellen van merken soms veel op elkaar lijken heeft ook te maken met het aantal verschillende modellen en varianten daarop dat merken tegenwoordig voeren. Neem bijvoorbeeld BMW. In de jaren tachtig had je alleen de 3, 5, 6 en 7 serie. Dat was nog overzichtelijk. Nu hebben ze wel drie,vier keer zoveel modellen. Alleen de BMW liefhebber en de BMW verkoper zal ze nog kunnen opnoemen zonder Google te hoeven raadplegen… En gt-Willem natuurlijk…
@moveyourmind: Op zich met je eens. Maar ook in de jaren 80 leken BMW’s op elkaar.
Had even een wauw gevoel. Gebeurt niet vaak bij zulke wagens. Kleurtje doet ook veel natuurlijk. Benieuwd naar de rest.
Heel mooi, Renault is goed bezig de laatste jaren
Ziet er absoluut goed uit.
@gelandeboy: Nee, dat kan niet. Absoluut mooi bestaat niet.

En het klopt ook niet, want ik vind ‘m er bijvoorbeeld niet direct goed uitzien. Met name de manier waarop de raamlijn aan de zijkant zich ontwikkelt ligt mij niet zo.
Hij bevalt me wel beter dan sommige eerdere Scenics.

Ziet er dus relatief goed uit.
OK ,maar weet je dat er binnenkort weer een bugatti aankomt hehe.OT dit soort autoos doen mij weinig maar hij ziet er voor zo 1 wel goed uit
Keurig ding met echte warse Renault velgen ..
Lekkere lifestyle Renault, ziet er top uit! Had nog meer espace verwacht maar dit doet er zeker niet onder! Kan VW met z’n touran veel van leren!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gaaf!
Leuke wagen!

Direct te herkennen als een Renault Scenic, een neus die een beetje aan de oude Espace doet denken, maar ondanks dat ook gewoon een lekker fris ontwerp.

Renault zit weer eens in een creatieve periode. De Talisman is ook al zo’n fraai staaltje design. Niet té uitbundig, maar wel onderscheidend.
@moveyourmind: met dat extreem grote logo ziet elke Renault er als een lego auto uit Dacia heeft ook zo een lelijk groot logo……verrek familie kun je ook wel zien. Laatst een megane mee gehad voor een paar dagen wat een vervelende auto was dat
Fransen
Moeten LEF tonen in hun ontwerpen
Dan, dan komt ALLES goed.

http://davidobendorfer.com/_en/_R4/images/03.jpg
@desjonnies: Deze zal jammer genoeg fictie blijven…Maar je hebt 100 % gelijk.
@desjonnies: Jij was toch niet van de retro?
@danmar:
Klopt en je hebt zeker gelijk.
En ik sluit me dan ook aan bij @dafmaf de R4 had eigenlijk alles mee in zijn nederigheid.

De Twingo 1 wordt over het algemeen gezien als spiritueel opvolger van de R4 ; hoewel ik als vooruitstrevend traditionalist niet blij wordt van de Twingo 1 zijn opvolgers.
Want die zijn gedicteerd door de concurrentie die zich en masse op de niche stortten op de markt die de Twingo 1 heeft bediend.
@desjonnies: Die enorme laadklep zonder drempel en de vlakke laadvloer waren goud. Comfort was wat minder, ik heb veel kou geleden in de winter door de natuurlijke airco, tijdens mijn weekendbaantje. Geen klachten over de vering. Het was natuurlijk wel een koekblik, als je tussen twee vrachtauto’s zat was je de pineut. Maar dat gold voor de meeste auto’s in de jaren 1970.
@desjonnies: Ik ben bang dat die reboot alles mist wat de 4 had: goedkoop in de aanschaf, goedkoop in het gebruik, goedkoop in het onderhoud, superpraktisch en no-nonsense.
@dafmaf: Dat was bij de oude en nieuwe 500 ook zo, en toch heeft dat model Fiat geen windeieren gelegd.
@Edge: en BMW met de MINI. Aan de andere kant is de Citroen Cactus wel bijzonder en niet duur dus als er een volk is dat zowel interessante als niet te dure auto’s kunnen bouwen, dan de Fransen.
Wat een lekker bolle toet heeft dat ding, ziet er verrassend goed uit.
Not bad.
Een Scenic die niet om te kotsen is, mag dat wel in dit segment?
@reistje:
Het valt statistisch gezien niet uit te sluiten dat ik bij het uitsluitend zien van jóuw voorkeur spontaan in het grootste kotsconcert sinds mijn bestaan terecht zou kunnen komen.
@9000cse:
Auw, maar wel mooi geformuleerd !
Dit is wel een hele grote vooruitgang na de sexloze bejaardebak die de Scenic altijd was. Ziet er erg goed uit voor een auto uit dit segment.
@kapitein:
En je zult zien dat die verkopen inderdaad gaan stijgen. Die sexloze bejaarden gaan immers met hun tijd mee, hehehehehe………………
@kapitein: Het zal je verbazen hoeveel sex bejaarden nog hebben. En hoeveel bejaarden nog sex hebben.
Lelijk hok, binnekort al gedateerd.
Mooi, nu nog met achterwielaandrijving en zescilinder en ik ben om!
@frederik: daar is rwd koning BMW zelfs niet in geslaagd… Droom verder!
De huidige stijl van Renault bevalt me wel, ook deze Scenic vind ik aardig geslaagd. Alleen die raamlijn… Waar het bij de vorige 5persoons C4 Picasso nog een logische uitvoering van hetzelfde idee (verlaging voor het uitzicht van de achterpassagiers) was, wilde Renault geforceerd iets anders doen. Met als resultaat een gesmolten achterdeur…
Ziet er heel goed uit zeg. Ik ben benieuwd of de huidige standaard grijze muis Scenic bestuurder hier niet van schrikt en pardoes een VW dealer binnenrent voor een stuk grijs blik.
Ze Zijn goed bezig bij renault,mooie autos.nu hopen dat ze 7 jaar garantie geven en ze hebben er een klant erbij
@mpowerm3:
Mag ik vermoeden dat Kia dan een klant kwijt is?………
Lekker bezig zeg! Wat een mooie auto..
Door mijn Clio werd ik al meer fan van Renault. Maar de laatste ontwerpen inclusief deze, maken mij alleen meer enthousiast
Pas nog een renault onder m’n gat gehad, de captur. Renalt gaat weer voor een paar jaar op de blacklist.
@Hupke:
Om 21:56 zei je dat ook al. Je valt in herhaling. Of leverde één keer bashen niet genoeg plusjes op en dacht je: Dan nog maar eens proberen?
Probeer eens wat objectiever te zijn. Met je opmerking: “….ik heb er onlangs eentje onder m’n gat gehad…..” kun je niet bepaald getuigen van een behoorlijke ervaring met zo’n auto. Waarschijnlijk een leen- of huurauto. Overigens heb ik in het verleden al vaker moeten ervaren dat het merk Renault bij jou geen goed kan doen.
Probeer als autoliefhebber eens één ding te begrijpen: Elk merk -(GEEN ENKEL MERK UITGEZONDERD!!!)- heeft probleemauto’s op de markt gebracht. Waarom kun jij dat feit
het ene merk gemakkelijker vergeven dan het andere merk? Wel? Het is de persoonlijke voorkeur, de sympathie die je weet op te brengen op basis van begeerlijkheid. Begrijpelijk, want mij ook niet vreemd. Maar met dit verschil tussen jou en mij: Ik durf gerust toe te geven dat ik een merk beter vind worden als daar serieus sprake van is. Ik ben niet zo van het principe: Eenmaal gestolen, altijd een dief.
@9000cse: plus 1000 ..
@9000cse: Niet aantrekken. Hij is kenner.
Een BMW E28 M5 heeft volgens hem een onderstel van karton en een E24 635csi heeft een onderstel uit de 50ties….
De beste man heeft een aparte kijk op de wereld…
@bmwtouring:

Misschien met je met argumenten afkomen…

BMW E28 hoeveel Nm/deg torsie-stijfheid heeft die? Heeft BMW ingezien dat ze fout waren en z’n opvolger de E34 compleet herzien?

BMW E24 heeft niet letterlijk een onderstel uit de ’50s, de techniek was toen al verouderd…
trailing arm is vreselijk voor de geometrie en was al hopeloos voorbijgestreefd voor sport en luxewagens in de ’50s. Zelfs bij de traditionele britten vind je het vanaf de vroege ’60s nietmeer terug. En de standaard schokdempers …twin-tube dempers op atmospherische druk, zeer sportief en toen al compleet voorbijgestreefd …
@9000cse:

Ik ga absoluut niet objectief zijn, van objectieve figuren kan ik nu eens kotsmiselijk worden. We zitten hier op een blog meningen te geven over auto’s, geen doodstraffen uit te spreken, en zelfs als we dat aan het doen waren zou het alsnog over een mening gaan (en zou de ontwerper van de captur er als een van de eerste aangaan net na de uitvinder van pindasaus maar nog voor de uitvinder van electrische vliegenvallen) en niet over een objectief oordeel.

Ten eerste vind ik renault geen kutmerk, ik ben gek op de alpines, avantime en de espace was een geweldige uitvinding. Alle 3 de generaties van de laguna zien er goed uit, maar de zowel de eerste als de 2e generatie waren ongelofelijke kutauto’s. En dat komende van iemand die tolerant genoeg is voor ontwerpfouten om jarenlang met een 407sw te hebben gereden. Met de captur heb ik op een kleine maand iets meer dan 3000km gereden, wat betrekkelijk weinig is voor mijn doen maar toch nog altijd een respectabele 36000km zou zijn als ik het een jaar had uitgehouden, wat gelukkig genoeg niet nodig was.
Er is aan de captur letterlijk niets goed behalve dat die vanbinnen droog blijft.
De instap is slecht, de zitpositie onmogelijk (je ziet niets en je krijgt je benen niet kwijt) de wegligging is angstaaanjagend (een afrit moet je tegen 30 nemen…) boven de 130-140 word die instabiel, indien er wat wind is zelfs op veel lagere snelheden… en zelfs in eco-modus verbruikt die iets meer dan de 335i die ik onlangst mee had.
@Hupke: je vervalt in herhaling. Traumaatje?
@Hupke:

Ik vind ook dat RenAlt pokkewagens maakt.

Renault daarentegen kan me wel bekoren.

Ik kan u zeker de gehele bedrijfswagenlijn aanraden, compleet uitgerust, prettige motoren, mooi uitgevoerd tegenwoordig, de Trafic zit nota bene pianolak om de ventilatieroosters heen – en dat voor een bussie- ze zijn stil en zuinig.

Ik heb verleden week eventjes 2500 kilometer in een Master gemaakt en het is een uitstekend stuk gereedschap voor de kleine ondernemer, een grote bestelbus die gewoon 1:10 loopt als je 110 rijdt op de cruise control !
Ik deed meer dan 1000 kilometer op een tank van 91 liters, daar word ik nou blij van!
Captur met obesitas…
Absoluut niet verkeerd
Ziet er niet verkeerd uit. Mooie kleur combo ook zo!
Breek? Waar dan?
Mooie auto. Goed bezig daar bij Renault. Bijna allemaal prachtige auto’s bij dat merk: Twizy, Zoé, Clio, Mégane, Talisman, Espace, Trafic, Master en nou deze Scenic. Alleen de Twingo en Kangoo vind ik niet bepaald mooi, maar toch wel leuke auto’s. Moet toch een feest zijn om bij Renault te werken en dat is ooit weleens anders geweest, lang geleden.
Ik heb helemaal niks met Franse auto’s. Duitse ook niet echt, voordat ik haatmails krijg. Er zit toch geen enkele mooie lijn in deze creatie?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).