• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rimac Nevera is SNELLER dan opgave, pakt 23 records

Auteur: willeme, gepost 17 mei 2023 om 15:05 – 11 Reacties

Rimac Nevera sneller

De Rimac Nevera is 23 manieren sneller dan wat dan ook op deze planeet.

Elektrische auto’s kunnen heel erg saai zijn, maar ook heel erg leuk. Kijk maar eens naar de Rimac Nevera. Dat is de opvolger van de Rimac Concept One, een auto die al bizar snel was, eh, is!

Maar het kan dus heel erg veel sneller. Dat bewees Rimac op de testfaciliteit van Automotive Testing Papenburg in, eh, Papenburg. Dat is een kombaan, vlak over de grens bij Nederland en een ideale locatie om hoge snelheden te halen.

Rimac Nevera sneller

De ligging is wel toevallig, want Papenburg is een paar kilometer rijden van de A31, bij Rhede kun je erop. Op de A31 is het vrij eenvoudig mogelijk om enigszins veilig hoge snelheden te halen. Het is er vaak erg rustig en vrij overzichtelijk. Als je met 250 door Friesland rijdt.

Papenburg

Maar 250 km/u is kinderspel voor de Rimac Nevera. Dus is Papenburg misschoen toch een uitkomst. De Rimac Nevera was voor de gelegenheid voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden.

Medewerkers van Racelogic en Dewesoft waren aanwezig om metingen te verrichten en te verifiëren. Niet alleen wilde men de cijfers weten, maar gezien het potentieel van de Nevera moesten er ook records sneuvelen.

Rimac Nevera sneller

Rimac Nevera sneller dan fabrieksopgave!

Nou, dat gebeurde! Van 0-96 km.u moest in 1,85 seconden lukken, maar Rimac kreeg het voor elkaar in 1,74 seconden. Wel is het een prestatie van niets, want er is gebruik gemaakt van ‘one foot rollout’.

Dat is een logisch overblijfsel uit de dragwereld en geeft een enorm vertekend beeld. 50 jaar gelden was het prima, supercars hadden toen toch minimaal 5 seconden nodig om de 100 te halen. Maar nu we onder de 2 seconden zijn aangekomen, moet men een nieuwe methode bedenken.

Rimac Nevera sneller
Rimac Nevera sneller
Rimac Nevera sneller
Rimac Nevera sneller
Rimac Nevera sneller

Van 0 naar 400 naar 0

Maar even positief. Rimac pakte een heel bijzonder record. Een discipline die bijna geen enkele auto überhaupt kan halen, laat staan in een korte tijd. Het gaat om de tijd van stilstand naar 400 km/u én weer terug naar 0.

Het record daarvan stond op naam van de Koenigsegg Regera 31,49 seconden, maar is nu van Rimac, want de Nevera deed het in 29,94 seconden. Ongelooflijk! Dat is sneller dan een McLaren F1 doet van 0-350 km/u. De Rimac gaat dan nog eens 50 km/u harder én staat dan ook nog eens stil.

Records die de Rimac Nevera heeft gepakt:

TestsRacelogic (seconds)Dewesoft (seconds)
0-60 mph1,741,74
0-100 km/h1,821,81
0-200 km/h4,424,42
0-300 km/h9,239,22
0-400 km/h21,3221,31
100-200 km/h2,592,59
200-300 km/h4,814,79
200-250 km/h2,002,00
0-100-0 km/h4,033,99
0-200-0 km/h8,858,86
0-300-0 km/h15,6815,70
0-400-0 km/h29,9429,93
Kwartmijl8,268,25
Achtste mijl5,465,44
Halve mijl12,8212,83
Staande mijl20,6220,59
0-100 mp/u3,233,21
0-120 mp/u4,194,19
0-130 mp/u4,744.75
0-250 mp/u21,8921,86
60-130 mp/u2,992,99
0-200 mp/u10,8610,86
Rimac Nevera sneller

Kortom, de concurrentie heeft weer iets om zich op stuk te bijten! Uiteraard zijn er ook bewegende beelden. Let op: sommige beelden kunnen als snel ervaren worden.

Meer lezen? Dit zijn 12 bizarre elektrische hypercars op een rij!

Ook interessant!

  • Video: Nico Rosberg neemt zijn Rimac Nevera in ontvangst
    Video: Nico Rosberg neemt zijn Rimac Nevera in ontvangst
  • Autoblog Spot van de Week: Rimac Nevera
  • Ook Rimac Nevera is eindelijk klaar om uitgeleverd te worden
  • Nico Rosberg rijdt als een malle in zijn Rimac Nevera [video]
    Nico Rosberg rijdt als een malle in zijn Rimac Nevera [video]

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, nevera, record, rimac

Vorig bericht: « Video: zo ontstaat een sinkhole
Volgend bericht: Twee nieuwe Tesla’s worden extreme bestsellers »

Lees Interacties

Reacties

  1. pivavar zegt

    17 mei 2023 om 17:05

    Bij 200 km/h vol, vol in de ankers lijkt mij al spannend, laat staan bij 400 km/h. Voor de rest , het blijft wieee, whiieee en nog meer wwiiieee.van die elektromotoren.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      17 mei 2023 om 23:05

      @pivavar De eerste straaljagers vonden ze vroeger ook niet om aan te horen, dat hoge gefluit. Maar toen ik klein was vond ik F14’s cool en deed ik gewoon ‘woesh woesh’ in plaats van de ‘broem broem’ van een P51 Mustang.
      En zo zullen ze het in de toekomst ook wel doen met EV geluiden in plaats van “vroem vroem” ICE geluiden, je leert het waarderen.

      Login om te reageren
  2. bietje zegt

    17 mei 2023 om 17:06

    …0-200km/u… en ik vind de +/- 4,42 sec naar 100 km/u in mijn iets gekietelde Golf R al serieus rap.

    Hoe voorkom je een G-lock in dit soort kanonnen ?

    Bloedverziekend snel, maar net als in de Tesla 3 performance waarin ik wel eens heb gereden en zonder iets af te doen aan de waanzinnige prestaties… het blijft wat klinisch qua beleving.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      17 mei 2023 om 17:39

      “Hoe voorkom je een G-lock in dit soort kanonnen ?”

      Dit soort auto’s zijn voor ons, gewone stervelingen, niet echt weggelegd, zie b.v.

      https://m.youtube.com/watch?v=tHIbvYWhaxA

      Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        17 mei 2023 om 17:48

        G-LOC (Loss Of Consciousness) heb je meer in het verticale bereik. Bij G’s ‘trekken’ met een vliegtuig, zoals een straaljager. Het bloed kan dan niet meer goed je hoofd bereiken en daardoor kun je een ‘black-out’ krijgen. De F1 rijdt ook niet met een G-pak aan.

        Verder zou ik wel even dat mueslipapje en de havermelk in je thee laten voor wat het is als ontbijt en dat maar even vervangen voor iets degelijks, voordat je met dit soort wagens gaat lopen rammen. Al blijf ik elektriciteit als aandrijving het gewoon nét niet vinden qua aandrijving. Maar da’s een andere discussie.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          17 mei 2023 om 18:04

          Punt was meer dat Henry Catchpole hier goed uitlegt hoe hij en zijn lichaam zich voelt als je met zoveel G’s rondrijdt.

          Verder trainen straaljagerpiloten en F1-coureurs om met die G-krachten om te kunnen gaan, iets dat niet echt opgaat voor normale stervelingen… ;-)

          Login om te reageren
        • bietje zegt

          17 mei 2023 om 23:32

          I know, but thanks for the lecture : ) …was meer bedoeld als uiting van awesomeness.

          Dat filmpje demonstreert exact wat ik bedoelde… andere, nog extremere, wagen, maar wat heftig.

          Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    17 mei 2023 om 17:36

    Indrukwekkende prestaties maar suf design. 100x liever een mooie sportwagen met een motor

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    17 mei 2023 om 20:59

    https://m.youtube.com/watch?v=xsVtnvmmzlQ

    “Top Gear: Chris Harris v.s. Rimac Nevera” staat nu ook online.

    Login om te reageren
  5. LoutervanPlezier zegt

    18 mei 2023 om 01:15

    In mijn ogen maken deze cijfers de Koenigsegg Regera nog bijzonderder. Ik ben wel benieuwd naar de Jesko cijfers.

    Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    18 mei 2023 om 10:51

    Knappe cijfers! Dan te bedenken dat Bugatti nu deels eigendom is van Rimac en onder zijn toezien in de nabije toekomst alleen nog maar sneller zal worden dankzij hybride technologie. Ps: het is dan we door 2 onafhankelijke bedrijven gemeten, maar gaan ze dit nog eens officieel doen voor de Guinness world records?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North