• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RIP: de bekendste autoslogan is niet meer

Auteur: Dizono, gepost 22 mei 2015 om 08:44 – 45 Reacties

Mazda Zoom Zoom


Maar of we daar nu heel rouwig om moeten zijn…?

In 2000 begon Mazda met de slogan ‘Zoom Zoom’, geholpen door een liedje met de zelfde titel (FILMPJE). Ik durf niet te zeggen of Mazda die slogan destijds ook al in Nederland gebruikte, maar dat gebeurde zeker wel bij de introductie van de eerste Mazda6, die de oersaaie 626 moest doen vergeten.

Niet dat de Mazda6 uiteindelijk de geschiedenisboeken zal halen als gamechanger, maar de slogan blijft in ieder geval lekker in je hoofd hangen. Aan de andere kant, echt een veelzeggende slogan is het nu ook weer niet, bij Canon of Nikon had het beter gepast. Die cameramerken kunnen er nu mee aan de haal, want Mazda gaat ‘Zoom Zoom’ bij het grofvuil zetten.

Volgens topman Russell Wager, tegenover Automotive News, is de slogan ‘Zoom Zoom’ weliswaar erg bekend, maar weet bijna niemand waar hij voor staat. Voor ‘Driving Matters’ dus, aldus Wager en niet geheel verrassend is dat dan ook de nieuwe slogan van Mazda. Met een emo-reclame wordt het verhaal van een midlife-crisis uit de doeken gedaan, omdat driving matters, je weet toch?

Zeg het maar, topslogan of mag deze meteen in de top 10 slechtste slogan’s ooit?

driving matters

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda6, mx-5, Reclame

Vorig bericht: « Kies maar: nieuwe Toyota Hilux of Volkswagen Amarok?
Volgend bericht: Dit is echt een door Volkswagen zelf ontworpen Transporter »

Lees Interacties

Reacties

  1. pleiades zegt

    22 mei 2015 om 08:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • debunker zegt

      22 mei 2015 om 08:58

      @pleiades: ze waren bij Nissan zo klaar met dat gezoom van de buren, dat ze zelf het vuile werk maar hebben opgeknapt.

      Login om te reageren
  2. jan-paul_kramer zegt

    22 mei 2015 om 08:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. gijsso zegt

    22 mei 2015 om 08:51

    @dizono: Eerst een bakkie pleur in de vroege morgen voordat je gaat tikken ;). Naast bovengenoemde, “Driving Maters”?

    Al was het herkenbaar, menig autokenner zal de betekenis ook echt niet weten.

    Login om te reageren
  4. centho zegt

    22 mei 2015 om 08:51

    Ehm Freude am fahren?

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    22 mei 2015 om 08:55

    Lijkt me passend, het enige overgebleven model van Mazda dat daadwerkelijk het “zoom-zoom” motorgeluid produceerde, is toch niet meer.

    Slightly off-topic: hopelijk gaat Mazda wat doen met de LiquidPiston motor, wat de ultieme rotatiemotor lijkt te zijn. Het zou eens tijd worden dat het doorbreekt.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    22 mei 2015 om 08:55

    Het is zo bekend dat het mij geen ene ruk zegt…

    Of is het vooral in Amerika bekend?

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      22 mei 2015 om 09:51

      @Rick-dos: staat voor dat rotormotor gedoe ofzo

      Login om te reageren
  7. Ce zegt

    22 mei 2015 om 08:55

    Driving Maters? :-)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      22 mei 2015 om 08:56

      @Ce:

      Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    22 mei 2015 om 08:56

    Les 1 in Corporate Communcation Management: slogans dienen hetzelfde doel als een logo en lettertype: herkenbaarheid. Ze moeten een gevoel van herkenning oproepen. Voor de rest is alles bijzaak. Vooral de premium Duitsers doen dat goed…

    Audi – Vorsprung durch Technik. Ja. En achterstand door design. En olielekkage. Maakt het uit? Nee, als je Vorsprung hoort denk je al aan Audi.

    BMW – Freude am Fahren. Ja. Zegt een merk dat een 218d Gran Tourer en X6 bouwt… Maakt het uit? Nee. Iedereen denkt dat alle BMW’s fantastisch rijden (zoals vrogah).

    Mercedes – Das Beste oder Nichts. En toch ligt er een Renault diesel in de A180 CDI. Serieus? Was dat het beste? Konden ze beter gewoon de motorruimte leeg laten…

    Dus ik vind het wel goed dat Mazda ‘Driving’ in hun slogan hebben opgenomen. Bijna alle Mazda’s zijn goede rijdersauto’s. Zeker in hun klasse staan ze aan de top, helemaal als je de prijs mee rekent.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      22 mei 2015 om 10:08

      @gtwillem: toch vond ik deze Mazda uiting beter: http://youtu.be/YtYpImVEr6E

      Login om te reageren
    • larsyboy1997 zegt

      22 mei 2015 om 10:25

      @gtwillem: Maak van X6 maar X5, want de X6 rijdt echt super

      Login om te reageren
      • garp zegt

        22 mei 2015 om 11:21

        @larsyboy1997: can confirm. En dat bevestigt de internationale autojournalistiek en masse.

        Login om te reageren
        • stamp zegt

          22 mei 2015 om 12:15

          @garp: enige freude die ik mij in een X6 kan voorstellen is dat ik blij zal zijn het gedrocht niet van buiten te hoeven zien. En nee, naast de X en active tena-for-men modellen ben ik geen BMW hater.

          Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          22 mei 2015 om 12:51

          @garp: ik lees voornamelijk de Engelse media. Not impressed.

          Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 mei 2015 om 12:49

        @larsyboy1997: nope. Ik heb een X6 M50d gereden en was niet heel erg onder de indruk. Een 528i (E39) rijdt zoveel beter.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          22 mei 2015 om 15:28

          @gtwillem: Dat lijkt me nogal logisch Willem ;) Feit is dat de X6 een van de best sturende auto’s in zijn klasse is. Of dat voor jou freude am fahren oplevert is uiteraard subjectief.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            22 mei 2015 om 15:43

            @berlinetta: de wegligging van de X6 is inderdaad een van de beste in zijn klasse. Zeker aangezien deze bestaat alleen een GLE Coupe…

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              23 mei 2015 om 09:43

              @gtwillem: Ik tel in die klasse ook gewoon overige SUV’s mee.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                23 mei 2015 om 10:41

                @berlinetta: dan vind ik de X5/X6 niet de fijnste, om eerlijk te zijn… De Porsche Cayenne sla ik dan hoger aan.

                Sterker nog, ergens vond ik de oude X5 fijner dan de nieuwe. Maar ja, waren momentopnames.

                Persoonlijk zou ik sowieso een comfortabele SUV willen. Het hoeft niet allemaal retestrak te zijn. Een Volvo XC90, Range Rover, VW Touareg of Dodge Durango kwijten zich veel beter van hun taken, mijn inziens.

    • prod zegt

      22 mei 2015 om 10:51

      @gtwillem: een beetje respect voor Renault diesels, kunnen veel Duitse olieslurpers een voorbeeld aan nemen.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 mei 2015 om 11:04

      @gtwillem:
      Ik ben het aardig met je eens Willem, toch heb ik een paar kleine aantekeningen. Mercedes gebruikt alleen de 1.5Dci van Renault, loopt noet over van vermogen of finesse maar hij zuipt geen olie zoals Hazes Bier zoop.

      Bij BMW kan het nog gekken, sinds kort is er zelfs een 214 GrannyTourer.
      Dat ding 2 noemen vind ik dan weer een marketingblunder van epische proporties.
      Dat ding zou eigenlijk een 1 serie moeten zijn, het is immers geen coupé, nu veroorzaakt hij alleen maar imagoschade aan de lekker m235i en zijn zwakkere broertjes.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 mei 2015 om 18:00

        @jrk68: dat hele olieverhaal is natuurlijk de grootst mogelijke overdrijving. Van alle VAG producten die ik heb gereden en mijn familie, zijn er maar twee gevallen van meer dan een liter per 5.000km: een A4 2.4 5v en mijn Golf V GTi.

        Die Renault motor mag dan niet zo veel olie gebruiken (het is een oliestoker, en gedeeltelijk smerend door de eigen beandstof), maar het is een astmatisch onding. Mijn Golf III TDI 1.9 90pk liep een stuk vlotter en zuiniger. Wat een vooruitgang ;-).

        Ik weet dat het VAG bashen makkelijk is, maar als je de Renault 1.5 dCi in een Mercedes gaat goed praten klopt er iets niet ;-).

        Om je toch een beetje tevreden te houden dit weekend heb ik twee wporden voor je: Talbot Tagora ;-)

        Login om te reageren
  9. nasty zegt

    22 mei 2015 om 08:57

    Wie zet het bij het vuil? Nissan of Mazda?

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    22 mei 2015 om 09:06

    Ik heb het altijd de nummer 2 van compleet infantiele slogans gevonden. Op één staat: Een printer van Oki is altijd Okidoki!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      22 mei 2015 om 17:53

      @pomoek:

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      22 mei 2015 om 17:54

      @pomoek: “Liever Kips leverworst dan gewone leverworst.” Is gewoon briljant.

      En de klassieker:
      “Wij van WC Eend adviseren WC Eend.”

      Login om te reageren
  11. m3gtr zegt

    22 mei 2015 om 09:12

    Had dan voor ‘Broem Broem’ gegaan omdat ze niet downsizen.

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      22 mei 2015 om 09:49

      @m3gtr: zoom zoom is wat kids in Japan zeggen als ze een motorgeluid na moeten doen. Dus eigenlijk is “broem broem” hetzelfde als “zoom zoom”.

      “Driving matters”? Zet direct maar bij het grofvuil. Zeker door een Amerikaan bedacht?

      Login om te reageren
  12. mazdarx zegt

    22 mei 2015 om 09:15

    Ik vond zoom-zoom wel wat hebben eigenlijk, zeker als het gaat om de RX modellen. Driving Matters vind ik minder geslaagd al is dat wel iets waar Mazda voor staat natuurlijk want 1 ding weet je zeker: Als je een (moderne) Mazda koopt krijg je een rijders auto.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    22 mei 2015 om 09:21

    OK .. Dus er stond zoom zoom !! Ik las altijd “buy our crap” .. Dat lees ik nml standaard bij elke reclame slogan ..

    Login om te reageren
  14. E550 zegt

    22 mei 2015 om 09:26

    Nieuwe slogan en dan toch ‘Zoom Zoom’ aan het einden gebruiken.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      22 mei 2015 om 10:28

      @e550: viel me ook op, verder best een oké reclame.

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    22 mei 2015 om 09:54

    Jammer. Sommige slogans moet je gewoon houden. BMW heeft toch ook nog altijd de zelfde? Jammer dat Volkswagen wel gewisseld is. Ik heb de oude slogan nog op een plaatje van m`n deurmatten staan. Heerlijk detail!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 mei 2015 om 10:56

      @dutchdriftking:
      Yep, die hebben de oude slogan van Opel overgenomen.
      Opel gebruikte de slogan “Das Auto” in de jaren net voor de teloorgang van het merk….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        22 mei 2015 om 12:52

        @jrk68: laten we hopen…

        Login om te reageren
  16. stephanotis zegt

    22 mei 2015 om 10:10

    De gemeente Bergen op Zoom Zoom heeft afgelopen week samen met de Provincie Noord-Brabant zes nieuwe oplaadpalen voor elektrische auto’s geplaatst , dus ja, die nieuwe was echt nodig. Nee, jammer.

    Login om te reageren
  17. parker zegt

    22 mei 2015 om 10:14

    Strontirritant altijd, dat zoom zoom, het is geen f*cking bij!!

    Login om te reageren
  18. ghost zegt

    22 mei 2015 om 10:18

    Kende ik niet?

    Login om te reageren
  19. galant zegt

    22 mei 2015 om 11:24

    Dat staat er ook in het schermpje van mijn 6 als ik m start. Krijgt hij dan bij de volgende beurt een update? :)

    Login om te reageren
  20. P1m zegt

    22 mei 2015 om 12:37

    Helemaal aan het einde van het filmpje staat onder het Mazda logo gewoon Zoom Zoom…

    Login om te reageren
  21. kingdante zegt

    22 mei 2015 om 12:52

    “Amazing Mazda” toch

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    22 mei 2015 om 16:01

    Zonde maar snap het opzich wel. Wat heeft zoom zoom met rijden te maken

    Login om te reageren
  23. autoriteit zegt

    22 mei 2015 om 19:01

    Zo bekend vind ik die autoslogan niet, maar misschien komt dat omdat ik niks met Mazda heb

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North