Leve de EU! Lazen we gisteren nog het nieuws over Amsterdammers die vanaf 2010 geen parkeervergunning meer krijgen als ze in een dieselauto zonder roetfilter rondrijden, vandaag blijkt dat de Nederlandse wetgeving m.b.t. roetfilters niet door de beugel kan.
Nederland was al eerder al teruggefloten door de Europese Commissie, maar het Europese Hof van Justitie heeft zich er inmiddels ook mee mogen bemoeien. Die laatste geeft de Europese Commissie gelijk en dat houdt in dat Nederland het filter pas mag invoeren als heel Europa er klaar voor is. Brussel heeft plannen om de roetfilters in 2009 verplicht te stellen, we hoeven ons komende 2 jaar dus nog geen zorgen te maken.
De Nederlandse regering had het filter hier willen verplichten om de luchtvervuiling te beperken. De invoering was echter strijdig met de Europese vrije markt, omdat fabrikanten hun modellen dan speciaal voor Nederland moeten aanpassen.
Coolguy zegt
Toch nog iets goed van de EU
JLJ zegt
Het scheelt maar 1 jaar, dus waar hebben we het over. De meeste auto’s met dieselmotor zijn al verkrijgbaar met zo’n filter, dus veel invloed op de markt had het niet gehad. Iedereen die een beetje nadenkt koopt ook nu al een auto met zo’n filter, anders krijg je die later aan de straatstenen niet meer kwijt!
Overigens, het is HET roetfilter, niet de.
Murrrphy zegt
Als een roetfilter gekoppeld wordt aan allerlei andere zaken (parkeervergunning) dan is het niet handig om nu een auto zonder filter te bestellen. JLJ heeft dus gelijk met z’n reactie over de/het/een roetfilter ;)
DeAutogids.nl zegt
Roetfilter verplicht: 2009. Parkeervergunningbeleid: 2010. Netto: je moet nog altijd een roetfilter hebben. voor het parkeren geldt hetzelfde.
JLJ zegt
Dat parkeervergunningsbeleid gaat nog een stapje verder. Dat geldt nl. voor alle diesels, niet alleen nieuwe. Tip dus voor iedereen die een goedkope diesel zoekt in 2010: koop ‘m in A’dam!
Armada zegt
Verplichten vind ik nu ook nog te ver gaan. Het feit dat men subsidie kan krijgen voor een roetfilter vind ik echter wel een goede zaak.
mattie zegt
wat maakt het nou uit.
geen roetfilter betekent alleen maar dat:
– de achterkant van je auto extra vaak gewassen moet worden.
– de metingen langs snelwegen te hoge waarden aangeven, wat tot gevolg heeft dat er niet gebouwd mag worden en de snelwegen niet verbreed.
– er nog meer subsidiegeld verspild wordt aan roetfilters. als ze verplicht zijn verdwijnt dit, toch?
– ambtenaren weer een hoop tijd hebben verspild.
dus wat zijn de voordelen van dit uitstel?
Pikkebaas zegt
En vergeet niet dat een auto met roetfilter 10% meer brandstof verbruikt dan dezelfde auto zonder dit filter. Het filter moet namelijk schoon worden gebrand. En de auto stoot dus ook 10% MEER CO2 uit.
Maar daar hoor je niemand over….
Lustigson zegt
@ JLJ
> Overigens, het is HET roetfilter, niet de.
Eh, nee. Volgens het groene boekje is het ‘de filter’. Maarrr… ‘het filter’ mag ook. Dus ‘de roetfilter’ is wel degelijk (meer) correct.
Mark zegt
@pikkebaas: 10 procent is overdreven, sla de fabrikantgegevens er ma op na. Hoogstens 0.2l/100km.
15 jaar, names het milieu zegt
hallo, waarom halleluja? een roetfilter zou zo snel mogelijk ingevoerd moeten worden net als het rookverbod in openbare ruimtes waarom leve de EU waarom laten deze mensen de milieubewuste Nederlandse regering niet voorlopen op de rest, iedereen die het niet met mij eens kan zijn is of een oetl*l of heeft belang bij deze beslissing maar ik zeg je een ding áls de grootste sterfsijfers veroorzaakt worden door ziektes als kanker en hart en vaat ziekten en deze worden mede versterkt door roken dan kunnen roetdeeltjes nooit gezonder zijn. Wij moeten af van egoïstische ideeën en zulke regelingen toejuichen; op dit punt zouden wij de EU moeten laten vallen, vind ik. vrije markt; amehoela. waarom passen ze al hun modellen niet aan? het kost ze geld. eigenbelang eerst; Leve de frisse lucht!!!
15 jaar, names het milieu zegt
(sijfers met een c)
Baronnetje zegt
Ja, ik snap niet waarom iedereen dit toe moet juichen, qua performance merk je het echt niet als er een roetfilter onder zit hoor, en het verbruik valt ook ontzettend mee.
Hoe vaak rij ik niet achter zo’n stinkbak die weer een volle hap met roet uit z’n auto gooit als ‘ie gas geeft, je kan toch niet zeggen dat dit goed is voor het milieu en de volksgezondheid.
wouter zegt
ik ben mezelf aan het verdiepen in deze materie om te kunnen bepalen of ik er nu wel of niet goed aan doe om een roetfilter aan te schaffen. Ik wil graag meewerken een een schoner milleu maar zolang er onduidelijkheiden zijn omtrend de nadelen (roetfilter zorgt juist voor nog meer opwarming van de aarde door meer Co2 uitstoot) dan denk ik laat nog maar even zitten.
Volgens mij moet de overheid (niet alleen nederland) autofabrikanten onder druk zetten om met meer hybride modellen te komen die ook nog eens betaalbaar zijn. Waarom kan ik nog steeds geen VW Golf hybride kopen?
overiges denk ik dat hybrides ook maar een tussenoplossing zijn voor de komende 10-15 jaar.
bmw zegt
erg dat de blogschrijver zich verheugt op uitstel van die maatregel. Die filters zijn overigens niet zaligmakend, beter ware een andere technologie te vinden of LPG te promoten (dat wordt nu toch verbrand).
Door dit soort artikels krijgen autoliefhebbers dus ook steevast het etiket “milieuonvriendelijk” opgeplakt.
isabel zegt
Mijn wagen (audi) is uitgerust met een roetfilter. Door die roetfilter niets anders dan problemen en ik blijk niet de enige te zijn. Het roetfilter kan onvoldoende geregeneerd worden. Resultaat: het vermogen van de wagen wordt beperkt en normaal gebruik is niet meer mogelijk. En hups naar de garage om te laten regenereren. Eerst dook het probleem om de 5000 km op, nu al om de 2500 km. Oplossing volgens de producent: rijden in S-stand. Om het milieuvriendelijke roetfilter “normaal” te laten functioneren, moet je dus sportiever rijden waardoor hij meer brandstof verbruikt. Waar zit de logica?! Trouwens dat van dat rijden in S-stand, helpt niet, heb ik al ondervonden.
Laurens zegt
@isabel
Ben nieuwsgierig wat voor audi je hebt, met name of het de auto een “retrofit” (dus achteraf ingebouwd) roetfilter heeft, of dat het ding er al af fabriek onder zit.
Om te kunnen regenereren moet het filter in ieder geval een bepaalde temperatuur bereiken, ook als je vrij rustig of veel korte afstanden rijdt heb je denk ik al een probleem.
Jan zegt
Ik vraag me af hoe iemand tegen het zuiverder en properder worden van de uitlaatgassen kan zijn? Het zelfde gezever zie je met die 2 takt brommers. Daar heb je ook nog idioten die oliebrandende en vervuilende 2 takt brommers willen behouden terwijl er een perfect milieuvrienelijk, zuiniger en duurzamer alternatief is met de 4 takt motor.
Natuurlijk is de roetfilter een must en de technologie zal in de toekomst enkel maar verbeteren. Maart je dient wel enkel een diesel te kopen als je lange ritten doet en veel kms. Doe je korte ritten, dan gaat verslijt een diesel sneller en kan je idd problemen krijgen met de roetfilter, maar ook met de turbo en de EGR klep van de dieselmotor die door roetaanslag vast komen zitten. CO2 is overigens niet schadelijk beste mensen, het is niet giftig itt roetdeeltjes die hart en vaatziekten veroorzaken, allergieën en longziekten.