• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Roetfilter verplicht voor APK. Eindelijk.

Auteur: willeme, gepost 13 januari 2021 om 11:36 – 92 Reacties

roetfilter verplicht

De controle op het roetfilter wordt verplicht, binnenkort. Vanaf 2022 wordt de controle van de werking van een roetfilter gecontroleerd op je oude diesel.

Het roetfilter is inmiddels alweer een tijdje onder ons. De naam beschrijft precies wat het ding doet: het is een filter dat roetdeeltjes opvangt. Heel erg handig, want die deeltjes zijn erg slecht voor de volksgezondheid. Volgens medisch expert @jaapiyo is diesel alsnog MOORD, maar met zo’n filter is het nog veel erger gesteld.

Roetfilter verplicht

Nu heeft zo’n ook filter ook nadelen. Het is een extra onderdeel dat kapot kan gaan. Ook ‘slikt’ het wat vermogen weg omdat de luchtflow niet optimaal is. Daarbij is het verbruik erdoor ook nog eens hoger. Roetdeeltjes zijn erger dan CO2, dus de tradeoff is te begrijpen. Veel fabrikanten monteerden een dergelijk filter al geruime tijd. Echter, op alle auto’s vanaf 2011 (zoals op onze 325d duurtester) zijn roetfilters verplicht.

Verwijderen verboden

Sinds 2017 is het overigens al verboden om het roetfilter te verwijderen of deze onklaar te maken. De grote uitdaging was dat het nogal lastig aan te tonen was. Zo kun je de behuizing laten zitten, maar de onderdelen in het filter verwijderen bijvoorbeeld. Dat is vanaf 1 juli 2022 niet meer mogelijk, dan is een werkend roetfilter verplicht. Dan wordt de APK controle uitgebreid met een deeltjesteller, ofwel een fijnstofmeter. Als je je roetfilter hebt verwijderd en de auto teveel fijnstof uitstoot, komt de auto dus niet meer door de APK.

125.000 auto’s

Volgens schattingen rijden er op dit moment zo’n 100.000 tot 125.000 auto’s rond waarbij het roetfilter is verwijderd of niet naar behoren functioneert. De hoeveelheid fijnstof die dan wordt uitgestoten is hoger dan toegestaan. Omdat een roetfilter verplicht is vanaf juli 2022, zullen die eigenaren er weer eentje moeten monteren of repareren.

Heel officieel is het nog een wetsvoorstel. De Tweede Kamer moet nog even goedkeuring ervoor geven. De RAI Verenging hoopt dat het kabinet nog voor het verkiezingsreces in maart een klap geeft op het voorstel.

Ook interessant!

  • Tesla Model S presteert uiterst slecht in Duitse APK keuringen
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, Diesel, milieu, roetfilter, stientje-van-veldhoven

Vorig bericht: « Ford garantie termijn heel eventjes flink uitgebreid
Volgend bericht: Keyvany RS6 is een foute station met 900 briesende pk’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    13 januari 2021 om 11:46

    Balen, dat word geen rolling coal meer in de toekomst….. dat is toch wel het enige leuke wat je met een diesel kan wat nu ook ontnomen word…

    Login om te reageren
    • Janalleman zegt

      13 januari 2021 om 12:06

      @petroldrinker: kan je em niet ertussenuit halen, en dan alleen voor de apk weer ertussen zetten?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 januari 2021 om 12:41

        @Janalleman: Een kleppenuitlaat systeem wat je er softwarematig omheen laat blazen is dan wellicht handiger. EGR klep schrijft men ook softwarematig dicht. Je hebt meer vermogen en een lager brandstofverbruik. Maar het nageslacht he……

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          13 januari 2021 om 13:29

          @dutchdriftking: Hallo, dit gaat echt niet om het nageslacht. Dit gaat om iedereen die achter je rijdt of in de stad woont waar je doorheen tuft. Nu.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            13 januari 2021 om 14:34

            @fanboy: Je nageslacht groeit nú toch ook op? Op dit moment wellicht weinig gezondheidsklachten, maar als we zo doorgaan zal dat wel anders worden.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              13 januari 2021 om 14:37

              @dutchdriftking: Als je al nageslacht hebt gemaakt ja. Maar zoals je het zegt lijkt het meer op toekomst gericht, en dat is CO2 / broeikas / global warming discussie.
              Dit is echt een volksgezondheid ding, vooral in de stad. En de steden worden langzamerhand echt wel schoner nu, door het vervoer schoner te krijgen.

              Login om te reageren
          • Ot92 zegt

            13 januari 2021 om 16:14

            @fanboy Een benzine motor zonder katalysator is net zo erg. Ook die stinken, soms zelfs erger dan een diesel zonder roetfilter.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              13 januari 2021 om 16:35

              Eh ja, die stinken ook. Ik weet niet of ze net zo erg zijn. Hoe dan ook, rijden die weinig rond. De meeste zijn oud en mogen ook milieuzone niet meer in (1992) en ja, er zullen vast een paar figuren zijn die hem er onderuit hebben geschroefd.

              Maar met diesels is het probleem veel erger. Neem roetfilters, maar ook EGR, en natuurlijk chiptuning. Er wordt van alles gedaan om de motor beter te laten lopen met meer vermogen, alles ten kosten van de uitstoot, die alleen maar erger wordt. Geen van deze gemodificeerde wagens voldoet nog aan de Euro normering / uitstoot normen waarmee ze op de weg zijn gezet. Net als bij de dieselfraude.
              Dat gebeurt echt massaal. Er was zelfs een verhuurbedrijf (ik dacht Bo-rent of Boels ofzo) die al hun Mercedes Sprinters zonder roetfilter reden. Die voldoen dus allemaal niet aan hun typegoedkeuring.

              Van de weg ermee zeg ik, fijn dat er gehandhaafd gaat worden.

              En dan snap ik wel het technische verhaal, dat diesels beter lopen zonder al deze zaken. Maar dat is dan ook de reden dat diesel het niet meer gaat worden.
              Veel te complex geworden om aan normen te laten voldoen, dan nog is hij minder schoon dan benzine, en inmiddels ook nog eens veel minder betrouwbaar.

              Login om te reageren
              • Ot92 zegt

                13 januari 2021 om 17:10

                @fanboy Ik heb toevallig ook een diesel, een euro 6. Deze is gechipt, maar EGR staat aan en het DPF is aanwezig. Na het chippen is ie beter gaan lopen, maar ik kan nog altijd gerust ermee in een gesloten garage staan zonder het gevoel te krijgen alsof ik vergast wordt. :)

            • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

              13 januari 2021 om 16:36

              Maar die stoten weer vooral andere (giftige) stoffen uit dan roet.

              Login om te reageren
            • maotje zegt

              14 januari 2021 om 15:35

              @Ot92: daarom mag je ook je katalysator niet zomaar verwijderen. Dat geeft ook afkeur voor apk.

              Login om te reageren
              • petroldrinker zegt

                20 januari 2021 om 09:19

                @moatje niet perse waar, als je de uitstoot haalt en er zit iets onder wat erop lijkt is het al goed…. doen zoveel lui…

        • Ot92 zegt

          13 januari 2021 om 17:29

          @dutchdriftking Een EGR klep die dicht staat zorgt niet voor meer vermogen he, tenminste niet voor zover ik weet. Het dichtzetten van de EGR zorgt er alleen voor dat de boel schoner van binnen blijft. Men zegt tegenwoordig ook dat het dichtzetten van de EGR niet handig is vanwege het roetfilter, blijkbaar gebruikt het roetfilter 1 van de 2 kleppen om de flow te meten.
          Een maat van me heeft dezelfde auto als ik, bij hem staat de EGR klep softwarematig wel dicht, tot zover heeft ie geen problemen ermee gehad.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            13 januari 2021 om 17:43

            @Ot92: De EGR (Emission Gas Recirculation) laat bij warme motor een gedeelte van de uitlaatgassen nogmaals door de motor gaan. Deze worden dus bij het inlaat systeem weer ingezogen. Dit zorgt voor minder uitstoot. Echter ademt je motor op deze manier vuile lucht welke minder zuurstof bevat. Dus dit zorgt weldegelijk voor vermogensafname.

            Bij koude motor (en wellicht nog wel meer omstandigheden) deze unit wordt afgesloten met een klep. Deze klep kan je software matig dus bedienen en chiptuners maken hier handig gebruik van. Als je een auto privé bezit en deze lang wilt rijden is het in het kader van de duurzaamheid dus verstandig om dit te doen. Je zal wel iets hogere uitstoot hebben.

            Login om te reageren
          • towi1989 zegt

            14 januari 2021 om 10:11

            Standaard gaat de EGR dicht bij vollast om afname van het vermogen te voorkomen. Bij deellast is die open om emissies te reduceren. De reden om ‘m volledig dicht te laten staan is ivm inwendige vervuiling van de motor wat op termijn kostbare reparaties tot gevolg kan hebben.

            Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 januari 2021 om 13:29

      @petroldrinker: Sorry, wat was precies leuk? Zwarte roetwolken produceren? Of vermogenswinst?

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        13 januari 2021 om 22:34

        @fanboy: Het roetfilter zorgt er voor dat de motor vanbinnen vervuild. Lekkende injectoren of verstuivers komt ook vaak voor. Kortom het roetfilter zorgt voor minder uitstoot maar ook vaak voor meer onderhoud aan de motor.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          13 januari 2021 om 23:08

          @dirkv: Ja dat is de moderne dieselmotor, een complex compromis.

          Login om te reageren
    • Henk zegt

      13 januari 2021 om 23:34

      En wat als je auto fabrieksaf geen roetfilter heeft?

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    13 januari 2021 om 11:48

    Maar als zo’n filter gaat regenereren stoot ie alles wat opgevangen is toch weer uit. Heeft netto dan geen nut lijkt mij.

    Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      13 januari 2021 om 12:46

      @Johanneke: grootste deel van het roet wordt dan toch verbrand, wordt dan geen fijnstof meer?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        13 januari 2021 om 14:51

        Heh..?

        Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 januari 2021 om 15:02

      Waarom kan ik nergens vinden of een roetfilter überhaupt nut heeft. Of je de fijnstof nu eerst opvangt en daarna met regenereren weer de lucht in gooit, dan had je toch net zo goed GEEN roetfilter kunnen hebben…???? Het is niet zo dat de fijnstof magisch verdwijnt tijdens het regenereren.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        14 januari 2021 om 15:39

        @Johanneke: het word dan voornamelijk onder vollast uitgetoten. Vollast geven doe je niet wanner het druk is en veel mensen in de buurt zijn. Op een snelweg is dat niet erg daar lopen geen mensen

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      13 januari 2021 om 16:15

      @4g63 Bij het regenereren wordt het als CO2 uitgestoten.

      Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        13 januari 2021 om 16:40

        @ot92 Niet helemaal. @johanneke Bij het regeneren (gebeurt in het roetfilter) blijven asdeeltjes achter in het roetfilter. Na verloop van tijd raakt het roetfilter dus vol en zal je een foutmelding krijgen. Het is de bedoeling dat een roetfilter een autoleven lang meegaat, maar in het slechtste geval moet je een roetfilter dus professioneel laten reinigen of zelfs vervangen op een gegeven moment. Hier info met plaatjes: https://www.digicar.nl/blog/roetfilter-wat-houdt-regenereren-roetfilter-in/#:~:text=Regeneratieproces%20%E2%80%93%20'Regenereren'&text=Hierbij%20wordt%20het%20opgeslagen%20roet,het%20roet%20in%20het%20roetfilter.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          13 januari 2021 om 18:23

          @f36gc Laatst nog een open geslepen roetfilter van een 16 jaar oude diesel van binnen gezien. Er zat nauwelijks as in. Houd in gedachte dat er maximaal 80 gram as in kan zitten, dat is niet veel.
          Mijn diesel heeft al 125dkm gelopen, die zit voor nog geen kwart vol. Ik moet er ook bij vermelden dat ie iedere 350km regenereert. Of te wel, dat ding heeft al circa 357 keer geregenereerd.
          Circa 500dkm met een roetfilter vind ik prima trouwens.

          Login om te reageren
        • e38ossie zegt

          13 januari 2021 om 18:51

          @F36GC: zeker moet een roetfilter vervangen (of gereinigd) worden. Gewoon een serviceonderdeel. Net als een luchtfilter. Die gaat écht geen autoleveringen mee. Tussen de 180.000 en 240.000 km moet je er echt aan geloven. Afhankelijk van hoe de auto gebruikt is.

          Login om te reageren
  3. roadster zegt

    13 januari 2021 om 12:05

    Ik zie een nieuw verdienmodel. Topless’ roetfilter verhuur service.

    Login om te reageren
  4. monsieurleloure zegt

    13 januari 2021 om 12:13

    Zwaar terecht in mijn ogen.
    Rijd zelf ook een Vito met roetfilter overigens, uitlaatje ruikt heerlijk moet ik zeggen,,,

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      14 januari 2021 om 11:19

      @monsieurleloure: dan wil ik niet weten hoe je vriendin ruikt

      Login om te reageren
  5. bbfix zegt

    13 januari 2021 om 12:20

    Fijnstof is het gevaarlijkste voor de mens, en dat wordt voor een groot deel niet opgevangen door een roetfilter maar gaat er gewoon door. Verzameld roet in het filter wordt dmv hoge temperatuur van rond de 450-550 graden verbrand in het roetfilter tijdens het rijden. Daar zal wat extra uitstoot vanaf komen, maar overall dus een stuk minder roet dan zonder filter. Maar dan zit je als nog met het fijnstof verhaal. Als iemand daar meer van weet…?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2021 om 12:27

      TNO beweert dat een roetfilter 95-99% van de fijnstof opvangt. Zie: https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/roadmaps/sustainable-traffic-and-transport/sustainable-mobility-and-logistics/verbeteren-luchtkwaliteit-door-monitoring-werkelijke-uitstoot/uitstoot-van-fijnstof-door-dieselvoertuigen/

      Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        13 januari 2021 om 12:41

        Ook de fijnstof van de banden en remmen? Knap…

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        13 januari 2021 om 13:30

        @mashell: klopt. Er zit alleen één ‘maar’ aan: die 1-4% aan fijnstofdeeltjes die wél aan het roetfilter ontsnapt, bestaat uit zulke kleine deeltjes dat deze bij inademing voor veel meer gezondheidsschade zorgen dan de ‘gewone’ roetdeeltjes. Bij dieselmotoren zonder roetfilter zouden die ultra-kleine deeltjes als het ware verkleven aan de iets grotere deeltjes, maar als deze het filter kunnen passeren, dan kunnen die dermate diep in de bronchiën van je longen gaan zitten, dat ze het risico op longkanker enorm verhogen.

        Iets anders, wat @dutchdriftking ook al aangeeft, is dat het (softwarematig) uitschakelen van de EGR klep ook een steeds normalere gang van zaken lijkt te worden. Dat zouden ze dan gelijk mee moeten pakken in de APK controle. Met de nu aangenomen APK regelwijzigingen loopt de overheid dus nog steeds achter de feiten aan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 januari 2021 om 14:11

          Dat klopt, dat is een beetje de algemene trend met verbrandingsmotoren. Ze worden steeds efficiënter en de uitstoot wordt steeds minder maar wel steeds gevaarlijker.

          Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        13 januari 2021 om 14:55

        Geloof je het zelf. TNO de gekochte onderzoeken.

        https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzoek-diesels-1-000-keer-vervuilender-tijdens-regeneratie-roetfilter/#:~:text=Moderne%20diesels%20stoten%20mogelijk%20tot,Dit%20blijkt%20uit%20Brits%20onderzoek.

        Ik heb gewerkt voor TNO. Ze publiceren alles zoals de klant wil zolang de klant betaald.

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      13 januari 2021 om 12:42

      Het wordt daarom ook wel een partikel filter genoemd, roet is de meest grove en zichtbare vorm van partikelen die er uit gefilterd wordt. Het klopt wel dat de kleinste deeltjes het schadelijkst zijn en het lastigst zijn om af te vangen. Maar dat zou niet af moeten doen aan het feit dat het filter alsnog een hoop van de schadelijke, niet zichtbare deeltjes opvangt.

      Roetfilter als naam dekt dus eigenlijk niet de lading.

      Login om te reageren
  6. 993carrera4s zegt

    13 januari 2021 om 12:45

    Goede zaak. Meer dan 100000 auto’s is echt serieus veel. Dat doet meer dan die domme 100km regel.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 januari 2021 om 13:04

      @993carrera4s: hetzelfde zou met katalysator gedaan moeten worden en alle andere systemen die vanwege de uitstoot erop zitten. Omwille van beetje extra geluid en vermogen wordt het eraf gesloopt.

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        14 januari 2021 om 11:26

        @benja01: Dat is allang d.mv. de viergassen test, niet leuteren als je geen idee hebt.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      14 januari 2021 om 15:56

      @993carrera4s: de 100 km regel is niet in het leven geroepen tgv fijnstof maar stikstof. Wel even bij de les blijven.

      Login om te reageren
  7. soundgarden zegt

    13 januari 2021 om 12:51

    Dat waren de tijden man met m’n verlaagde Leon 1M TDI met ARL blok, EGR afdoppen, inlaat reinigen en chiptunen. Dat reed zo mooi, zo sterk en veel koppel onderin. Gewoon veel duurdere karretjes compleet zoek rijden. En nog relatief zuinig ook nog! Het kon allemaal… Vroeger… (((

    Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      13 januari 2021 om 12:53

      @soundgarden: en natuurlijk het roetfilter ertussen weg, lol

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 januari 2021 om 13:31

      @soundgarden: Ja vroeger was alles beter, tenminste nou ja he, we geven nu tenminste wat meer om volksgezondheid.

      Login om te reageren
      • tge2 zegt

        13 januari 2021 om 14:14

        @fanboy: Ja. Volksgezondheid sprak men terwijl er scheepsladingen Chinese plastic troep voor achterlijke lage prijzen de halve wereld over worden gevaren en gevlogen. Volksgezondheid mijn reet. Doe gewoon wat langer met je spullen.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          13 januari 2021 om 14:41

          @tge2: Dat is inderdaad erg en op heel veel manieren milieubelastend. Volksgezondheid is daar maar een klein deel van, als zo’n ranzige boot aanmeert in een stedelijk gebied.
          Het is ook een onhoudbaar systeem.
          Vooral omdat plastic zich uiteindelijk ook niet eens perfect laat recyclen.

          Maar goed, dat doet allemaal niets af aan het feit dat het gewoon een slecht idee is om met vuile auto’s in dichtbevolkte gebieden rond te rijden.

          Login om te reageren
  8. mpgc zegt

    13 januari 2021 om 12:56

    Goede zaak.

    Login om te reageren
  9. LaLancia zegt

    13 januari 2021 om 13:00

    Eindelijk! Denk dat er daardoor een hoop (oude) dieseltjes gaan verdwijnen. Ik was dit jaar 580 voor een nieuw vaatje van de regeneratievloeistof kwijt, en moest t roetfilter laten reviseren a 650 euro. Ja, doet nog steeds pijn…

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 januari 2021 om 16:44

      Een litertje DPF-refill kost inkoop ongeveer 3 tientjes (ex btw), dus of je hebt een roetfilter op een slagschip, of je bent enorm genaaid.

      Login om te reageren
  10. net10 zegt

    13 januari 2021 om 13:00

    Eindelijk wordt er wat gedaan aan mensen die bewust enorm het milieu verpesten met dieselauto’s met verwijderd roetfilter. Deze grote vervuilers hadden al lang geleden aangepakt moeten worden.
    Hopelijk verdwijnen deze vuile dieselauto’s zonder roetfilter snel naar de sloop.

    Login om te reageren
    • dhrr zegt

      13 januari 2021 om 15:51

      @net10: die gaan elders in de wereld rijden.

      Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        13 januari 2021 om 16:47

        Aangezien uitlaatgassen en roet vooral lokaal effect hebben op de luchtkwaliteit en gezondheid is dat voor Nederland lekker prima natuurlijk.

        Login om te reageren
  11. jdbn zegt

    13 januari 2021 om 13:20

    Dus als ik het goed begrijp moet de daadwerkelijke beslissing nog genomen worden (moet nog goedgekeurd worden door de tweede kamer) en verwachten ze dat alle keuringsstations/garages een dik jaar later allemaal zo’n meter hebben? We zullen het zien hoe dat loopt.. Ben er overigens wel voorstander van hoor, ondanks dat het mij toch behoorlijk wat kan gaan kosten mocht er iets mis zijn met het roetfilter van mijn auto (2011 335d).

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      13 januari 2021 om 14:45

      Het verplicht hebben van een deeltjesteller was al bekend bij de garage houders. Het is alleen een jaar uitgesteld. Dus de garages hadden veel meer tijd om te voldoen aan de eis. Tevens als een garage de deeltjesteller niet heeft mag die gewoon nog apk’s uitvoeren. Alleen geen diesel voertuigen.(zelfde regel als vroeger als men geen roettester had)
      Het is dus een berekening die je moet maken als garage/dealer.

      Login om te reageren
  12. appeltaartislekker zegt

    13 januari 2021 om 13:30

    Ah, gelukkig mogen brommers en scooters door blijven stinken en uitstoten. Koekoek.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 januari 2021 om 13:33

      @appeltaartislekker: Nou ja, de eerste scooter milieuzone is er al.
      Maar goed, waardeloos ontwerp, zo’n 2 takt ding, en het niet kunnen filteren op z’n klein apparaat.

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      13 januari 2021 om 13:38

      Dus er mag niet 1 probleem aangepakt worden als ze niet allemaal tegelijk aangepakt worden volgens jou?

      Login om te reageren
      • appeltaartislekker zegt

        13 januari 2021 om 18:26

        @b00st: scooters en brommers zijn te weinig aangepakt, terwijl voor auto’s steeds nieuwe regels komen.

        Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 januari 2021 om 16:49

      Als ik zie hoe snel tradtionele scooters en brommers vervangen worden door elektrische (deel)scooters denk ik dat we binnen een jaar of 5 tot 10 nauwelijks nog scootertjes zullen zien met een verbrandingsmotor.

      Login om te reageren
  13. smijsie zegt

    13 januari 2021 om 13:33

    Voor welke auto’s is het dan apk-verplicht? Auto’s vanaf 2011 of alle auto’s die er oorspronkelijk mee uitgerust zijn?

    Login om te reageren
    • bmwm8gc zegt

      13 januari 2021 om 14:35

      @smijsie: inderdaad

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 januari 2021 om 15:02

      @smijsie: bij alle auto’s die gebouwd zijn sinds de regel van kracht is. Is de auto uit de tijd dat het niet verplicht was niet. Ook al zit het er misschien wel op.

      Login om te reageren
      • smijsie zegt

        14 januari 2021 om 01:28

        Dus 2011 en ouder niet onderhevig aan de nieuwe controles? Dat haal ik nog niet helemaal uit het artikel. Voor zover ik weet heeft mijn 2009 325d gewoon een filter trouwens.

        Login om te reageren
  14. vacano zegt

    13 januari 2021 om 13:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. Dieseltor zegt

    13 januari 2021 om 14:01

    Ik denk dat ze het steekproefsgewijs moeten gaan testen. Naast de belastingdienst, douane en politie staat ook de rdw op zo grote parkeerplaats/tankstation langs de weg. Heb je geen roetfilter, krijg je een WOK en dien je deze binnen een x aantal weken/dagen te monteren. Er hoeft niet meteen bij de eerste keer bekeurd te worden, want de onderzoekskosten van de RDW spekken de staatskas al. Bij de tweede keer is een bekeuring wel op zijn plaats.

    Stel dat ik nu geen roetfilter heb. Dan koop ik er een, laat ik die in de schuur staan en laat ik die voor mijn apk monteren. Na mijn apk verdwijnt de roetfilter weer in de schuur tot de volgende APK.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 januari 2021 om 16:50

      Mijn kinderen bedanken jou voor hun astma! Held!

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 januari 2021 om 17:09

      @dieseltor: dat is met alles toch? Als je met de apk afkeur punten wil sjoemelen kun je van alles monteren / demonteren om de auto door de keuring te laten komen. Zodat die de rest van het jaar herrie maakt / harder loopt. Maar waarom zou je steeds die moeite doen?

      Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      14 januari 2021 om 11:35

      @dieseltor: De meeste roetfilters haal je er niet eventjes voor je lol 2x per jaar onderuit

      Bij veel auto’s moet het voorste subframe los en soms de versnellingsbak er zelfs af

      Login om te reageren
  16. bmwm8gc zegt

    13 januari 2021 om 14:34

    Geldt die leeftijd van 2011 nu al of is dat het nieuwe voorstel, een beetje onduidelijk

    Login om te reageren
  17. langeharry zegt

    13 januari 2021 om 15:01

    Tijd dat ze dan de uitstoot van auto’s van arbeidsmigranten ook eens controleren, dacht dat als die een bepaalde tijd in NL werkten en woonden ze een NL kenteken moesten aanvragen, maar ik zie al jaren dezelfde stinkbakken met grote zwarte roetwolken rondrijden door het dorp hier….

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 januari 2021 om 16:56

      Binnen de EU geldt vrij verkeer van personen en goederen, dus zolang de auto geregistreerd en verzekerd is in een EU-land en de bestuurder/eigenaar een geldig rijbewijs heeft, mag deze gewoon rondrijden (helaas). De meeste arbeidsmigranten wonen niet permanent (minder dan 4 van de 6 maanden) in Nederland en dus hoeven ze geen Nederlands kenteken aan te vragen of MRB/BPM te betalen.

      Sterker nog, in mijn straat woont iemand die voor een Duitse werkgever werkt en ook een Duitse lease-auto heeft. Die auto heeft Nederland nog nooit verlaten, maar heeft gewoon een Duits kenteken, en mijnheer rijdt er ook privé mee. Mag gewoon.

      Edit: hier staat alles uitgelegd https://www.dezaak.nl/auto/mijn-auto-van-de-zaak-met-buitenlands-kenteken-en-de-belasting/

      Login om te reageren
  18. qqris zegt

    13 januari 2021 om 16:12

    Fantastisch plan

    Login om te reageren
  19. Ot92 zegt

    13 januari 2021 om 16:16

    Potverdomme… Waarom moeten ze altijd ons hebben? @willeme

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      13 januari 2021 om 16:25

      @Ot92: ik moet zeggen, ook met DPF was er redelijk wat winst te halen, gelukkig. Meer dan 100 paardjes. Zoals ze zeiden bij Van Vught: je bumper is nog mooi wit, lekker laten zitten dat filter ;-).

      Alleen met een turbo-upgrade gaat het wel lastig worden. Het kán wel, maar hij gaat dan wel iets meer roeten.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        13 januari 2021 om 17:20

        @willeme Mwa… CR diesels roeten nauwelijks, tenzij je teveel brandstof inspuit. Je kan ze zelfs bijna rookvrij krijgen zonder DPF. Van die van mij weet ik in ieder geval dat ie rookvrij is als ie nog stock is zonder DPF. Met 44pk erbovenop roken ze wel een beetje, maar hierdoor ga je echt geen zwarte bumper krijgen, zo erg is het ook weer niet haha.

        Bestaat er geen hybrid turbo van jouw turbo? Als ik meer vermogen wil hebben voor mijn 2.0TDI EA288, dan kan ik kiezen om voor een hybrid turbo te gaan of voor een turbo van een Mk7 GTD. Beide leveren circa 1,9 bar turbodruk waardoor ik rond de 240pk zou moeten uitkomen. Alleen wat de toegevoegde waarde van de hybrid turbo t.o.v. de ietsjes grotere turbo van de GTD is weet ik niet.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          13 januari 2021 om 18:13

          @Ot92: ja, er zijn hybride turbo’s. Ik zat daar wel naar te kijken, maar het kreng is nu zó snel, dat ik het wel goed vind. Daarbij, ik pak met een hybride turbo alleen meer vermogen in de top en het koppel verplaatst naar boven. (Mits ik DPF erop houd, als ik die eraf schroef is er veel mogelijk).

          Login om te reageren
          • Ot92 zegt

            13 januari 2021 om 18:28

            @willeme Mehr ist besser hehe :)

            Het voordeel van een hybride turbo is toch juist dat het spoolen van de redelijk gelijk blijft, maar dat de turbodruk iets hoger is, of heb ik dat mis? Dan zou het koppel in theorie niet of nauwelijks naar boven verplaatst moeten worden.

            Houd die DPF maar lekker erop. Helaas hebben we geen vrienden daar in Den Haag zitten… :(

            Login om te reageren
  20. Friez zegt

    13 januari 2021 om 16:58

    Behalve dat het er ook onwijs armoeiig uit ziet, is het ook wel zo prettig voor de achterliggers, als er gewoon een (werkend) roetfilter gemonteerd is. Top!

    Login om te reageren
  21. gekkehenk zegt

    13 januari 2021 om 17:01

    Wat een wassen neus

    Login om te reageren
  22. gekkehenk zegt

    13 januari 2021 om 17:02

    Wat een wassen neus, alsof die auto’s niet gaan regenereren en alsnog alles in de buitenlucht blazen 🧐

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 januari 2021 om 18:34

      Nee, zo werkt een roetfilter niet.

      Login om te reageren
  23. HZW zegt

    13 januari 2021 om 17:19

    Als je echt een milieu stap vooruit wil zetten, dan wordt het gewoon hoog tijd dat alle niet Euro-6 brandstofauto’s totaal verboden worden, heb je geen Euro-6 diesel of Euro-6 benzine auto, dan is het gewoon einde verhaal voor de des betreffende auto, Euro-6 bestaat al sinds December 2013.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      13 januari 2021 om 18:28

      @HZW Mooi gesproken, ik ben het volledig eens met u.

      Login om te reageren
    • vacano zegt

      13 januari 2021 om 18:37

      Nou je oplossing is niet echt een serieuze milieustap hoor!
      Alle verbrandingsmotoren verbieden op Nederlands grondgebied, inclusief die van de scheep- en lucht-vaart ( je zal het meteen merken in bv R’dam. 1 zeeschip vervuilt meer dan 60.000 Euro2 benzinewagens), alle centrales (steenkool, biomassa, afval, gas, olie), alle industrie, verwarming, bbq, open haarden, enz….
      Als je het echt tip top wil doen moet je ook alle inwoners van NL euthanaseren ( incl. Rutte, Alexander en Hazes ).
      Niet met gas doen hé, water is milieuvriendelijker! Kan je telkens opnieuw gebruiken

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        14 januari 2021 om 15:37

        @vacano: wat hebben al die dingen te maken met een roetfilter? Helemaal niks. Volledig onzinnig om scheepvaart enz te noemen.

        Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      14 januari 2021 om 11:38

      @HZW: U leeft echt in dromenland

      Login om te reageren
  24. scrmeagle zegt

    13 januari 2021 om 18:17

    Aanpakken die vervuilers

    Login om te reageren
  25. Matc zegt

    13 januari 2021 om 21:54

    @jaapiyo Volgens medisch expert @jaapiyo is diesel alsnog Moord. Je bent geen medisch expert, je bent een malloot.

    Login om te reageren
  26. upp3rd0g zegt

    14 januari 2021 om 01:02

    @willeme wat is het verschil met het wetsvoorstel wat op 4 december 2020 is gesneuveld?

    https://www.autoblog.nl/strengere-apk-keuring-voor-diesels-in-de-ijskast

    Login om te reageren
  27. volvofox zegt

    14 januari 2021 om 10:32

    En vergeet de kosten niet bij een defect roetfilter. 2x gescheurd/defect roetfilter gehad bij mijn Superb 1.6 TDI: ruim € 2.000 per keer.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      15 januari 2021 om 07:50

      @volvofox: autorijden kost nou eenmaal geld. Is geen reden om de gezondheid van een ander extra schade toe te brengen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North