• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolls-Royce rivaal Alvis maakt nieuwe parels

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 28 juli 2019 om 10:28 – 13 Reacties

Rolls-Royce rivaal Alvis maakt nieuwe parels


Wanneer je niet genoeg poen hebt voor het echte werk, is dit een “betaalbaar” alternatief.

The Alvis Car Company mag dan niet eenzelfde traject achter de rug hebben als landgenoten Bentley en Rolls-Royce, anno 2019 leeft het nog altijd voort. Toegegeven, niet helemaal in zijn originele vorm – het bedrijf is enkele malen overgenomen en opgebroken en behoort tegenwoordig tot Red Triangle – maar op een of andere manier worden er sinds enkele jaren weer nieuwe (oude) auto’s ontwikkeld. Alvis heeft deze week bekendgemaakt zes nieuwe modellen terug te brengen.

De zes modellen worden netjes verdeeld over twee groepen: oud en zeer oud. Het gaat om voor- en naoorlogse auto’s. Het huidige Alvis heeft op basis van ruim 50.000 tekeningen, ontwerpen en andere overblijfselen van zijn verleden twee soorten chassis ontwikkeld. De een zal de basis vormen voor de vooroorlogse modellen, de ander wordt gebruikt voor de naoorlogse auto’s.

Wie interesse heeft in een vooroorlogs model kan kiezen uit een Vanden Plas Tourer, een Bertelli Coupe of een Lancefield Concealed Hood. De naoorlogse modellen hebben koetswerk van twee coachbuilders; in dit geval gaat het om de Park Ward Drop Head, de Graber Super Coupe en de Graber Super Cabriolet.

Rolls-Royce rivaal Alvis maakt nieuwe parels

De zogenaamde ‘continuation cars‘ zijn voorzien van twee typen motoren: drieliter (post-war) of 4,3-liter (pre-war) zes-in-lijnmotoren, oorspronkelijk ontwikkeld door Alvis zelf. De motoren zijn nagenoeg exacte kopieën van de originelen waarop ze zijn gebaseerd, al hebben ze op bepaalde essentiële plekken onderdelen met hedendaagse techniek. Zo wordt de brandstofinjectie geregeld met moderne technologie en hebben ze een nieuw motormanagementsysteem. Daarnaast hebben ze goedwerkende remschijven en kunnen ze geleverd worden met airconditioning.

Het mag duidelijk zijn dat het niet de goedkoopste auto’s zullen worden. Alleen al aan de hand van het aantal manuren dat in één exemplaar wordt gestoken, zo’n 4.000 à 5.000 uur, kunnen we opmaken dat geïnteresseerden tamelijk diep in de buidel zullen moeten tasten. En dat klopt: volgens Alvis kost een auto uit de continuation series tenminste 250.000 pond.

Rolls-Royce rivaal Alvis maakt nieuwe parels

Ook interessant!

  • Deze Britse beauty is splinternieuw
  • Nieuwe Rolls van Drake is een draak van een auto
  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA-instapper komt naar Nederland! Dit is de prijs
  • Politie in België is helemaal klaar met Flitsmeister: komt er een verbod?
  • Omdat jij geen nieuwe Mazda koopt komt deze sportauto met wankelmotor er voorlopig niet
  • Waarom Lexus stopt met de grote kenmerkende grille
FacebookTweetPinLinkedIn

alvis, coachbuilding, Klassiekers

Vorig bericht: « Zo kijk je Formule 1 races tijdens je vakantie
Volgend bericht: Daimler en Bosch ontwikkelen eerste autonome parkeersysteem »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    28 juli 2019 om 10:35

    Zet maar voor de deur.

    Login om te reageren
  2. Dizono zegt

    28 juli 2019 om 10:43

    Zo’n Alvis TE 21 Super Graber Coupe als op de openingsfoto is een waar pareltje, maar ik vraag me ernstig af of de prijzen van echte exemplaren hoog genoeg zijn en de naam van Alvis sterk genoeg is om dit tot een commercieel succes te maken.

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      28 juli 2019 om 10:53

      @dizono: Dat van die prijzen vraag ik me zeker af. Sterker nog: TD1’s staan te koop voor rond de € 30.000 tot € 40.000. Zie https://www.carandclassic.co.uk/list/2/td21/
      On topic: blijven prachtige auto’s, zeker die met carrosserie van Graber.

      Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    28 juli 2019 om 10:56

    Kijk, daarvoor is het gebruik van benzine nuttig…
    (En niet voor kleine boodschappenwagentjes en 13/12 auto’s)

    Login om te reageren
  4. spacemoon24 zegt

    28 juli 2019 om 11:06

    Een kwart miljoen pond vind ik nog reuze meevallen als je na gaat hoeveel werk erin zit. Koopje!

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      28 juli 2019 om 11:24

      @spacemoon24: ja, lijkt mij net genoeg om de arbeidskosten te dekken….

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      28 juli 2019 om 21:14

      @spacemoon24: je betaald misschien wel 80 pond per uur maar de monteur ziet er zelf misschien 20 pond bruto van de rest steekt de baas in zn zak

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        29 juli 2019 om 01:14

        @rob5nismo: Juist ja, 60 pond pure winst natuurlijk. Hoeft voor de rest geen werkplaats te betalen, gas en licht, gereedschap, een buffer voor wanneer er een werknemer langdurig ziek is of een rustige periode. Etc. Etc. Etc.

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    28 juli 2019 om 11:16

    Geweldig dat dit nog bestaat.

    Net als Morgan zich stug vast blijven klampen aan modellen, techniek en productiemethodes uit een ver, heel ver verleden. En alleen aanpassingen doen daar waar het echt niet anders kan. Of het nou verstandig is of niet. Heerlijk Brits!

    Toch denk ik dat een merk als Alvis nog mooier zou zijn als ze de vertaalslag naar het heden juist wél zouden maken. En handgemaakte automobielen zouden maken met de grandeur van weleer. Maar wel met een eigentijdse vormgeving.

    Zoiets als de Mercedes Vision Convertible. Auto’s voor de puissant rijken der aarde. Voor wie een Bespoke Rolls Royce nog te standaard is.

    Login om te reageren
  6. vroaaar zegt

    28 juli 2019 om 11:24

    Hier een uitgebreider verhaal met veel meer foto’s.
    https://www.roadandtrack.com/new-cars/a28507174/beautiful-long-dead-british-automaker-alvis-is-back-with-these-gorgeous-continuation-models/

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 juli 2019 om 12:30

      @vroaaar: mooie foto’s, inderdaad. Ik mag ook hopen dat de kwaliteit ook wordt aangepast aan de eisen van deze tijd. Als ik lees ‘aluminium body op staal chassis’, dan mag ik hopen dat men itt 50 jaar geleden, nu het chassis voorziet van een zinklaag en goede poedercoating, ipv enkel een lik verf uit de pot met loodmenie.

      Maar mocht ik er m’n geld aan kunnen besteden, zo’n Alvis Graber Super Coupé, links gestuurd, nieuw en met garantie, nou graag.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    28 juli 2019 om 11:24

    Wat een plaatjes!

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    28 juli 2019 om 19:47

    LOL ..

    “Tenminste £250.000” ..
    Ben geen kennis econoom maar het 8voudige lijkt me al aan de lage kant ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North